2020-03-19, 14:00
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Inga vill anställa personer nu, så skulle Panta burkar , snatta från butik.
Fast med alla preppers i farten för tillfället finnes inget kvar att snatta...
Citera
2020-03-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, om man bor långtifrån?

Finns inte lokaltrafik? Bor TS mitt i buschen också? Universitet ligger i tätorter där lokaltrafik finns.
Citera
2020-03-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Nu har mina planer gått alldeles åt helvetet.

Planen:
- Säga upp sig från heltidsanställning och börja plugga. (Gjort)
- Få CSN (Gjort)
- Jobba extra här och där för att täcka hyran etc. (Gjort hittils)

Problemen: 1. CSN ger mig inte mer än 5500kr nu tydligen för att jag pluggar på distans!

2. Finns inget arbete att gå tillbaks till tack vare Corona!

3. A-kassa är ohjälpsamma och tycker att jag borde säga upp studierna först för att kunna gå på a-kassa. Men då har jag 45 dagars uppsägning. Det har jag inte råd med för då kommer hyran och bankerna och knackar på.

4. Kan inte jobba extra heller någonstans i rådande läge.

Hur hade ni löst detta utan att hamna på kronofogden? Lång

Tack.

Känns som du inte tänkte igenom det hela innan du sade upp dig från jobbet.
Citera
2020-03-19, 14:40
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
En och halv månad?
ryyymdman skrev arbetsdagar så du kan inte räkna med helgerna vilket gör att det blir över 2 månader.
Om du är under 29 år så kanske det går att få bostadsbidrag från försäkringskassan.
Eftersom du konstigt nog inte hade sparat en buffert när du jobbade så kanske bästa lösningen är att flytta hem till föräldrarna och hyra ut bostaden i 2'a hand till att du börjar få A-kassa.
Citera
2020-03-19, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har heller inte hört talas om detta. Man kan till och med få merkostnadslån vid distansutbildning för resor och rumshyra etc. Kolla här.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Precis. Jag tror att TS överstigit fribeloppet, och därför får sänkt lån. Detta har ju ingenting med Corona att göra, utan handlar om att TS inte kollat upp vad som gäller innan h*n sagt upp sig..
TS har kanske inte tänkt på att för att få 100% från csn måste han studera 100%.
Annars borde han få 10800 per månad.
Citera
2020-03-19, 15:32
Medlem
Nimars avatar
Alla apotek behöver extrapersonal och vem som helst får jobb som timvik inom vården.
Det är ditt eget val om du hamnar hos kronofogden eller inte.
Citera
2020-03-19, 15:38
Medlem
Det kommer att finnas hur mycket vikariejobb som helst nu under coronakrisen när arbetsplatser rasar ihop pga sjuka medarbetare. Åk runt till olika icabutiker och hör.
Citera
2020-03-19, 15:43
Medlem
Citat:

Planen:
- Få CSN (Gjort)

Problemen: 1. CSN ger mig inte mer än 5500kr nu tydligen för att jag pluggar på distans!

3. A-kassa är ohjälpsamma och tycker att jag borde säga upp studierna först för att kunna gå på a-kassa. Men då har jag 45 dagars uppsägning. Det har jag inte råd med för då kommer hyran och bankerna och knackar på.

Tack.

Gå till soc. Eller ta ett annat skitjobb, finns alltid jobb för den villige.
Citera
2020-03-19, 15:49
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad menar du med att distansutbildning påverkar storlek på bidrag/lån? Det har jag aldrig hört talas om, tror knappast att det stämmer.

Hur hög hyra har du?

Han studerar förmodligen inte 100%.
Citera
2020-03-19, 15:52
Medlem
Etta.Places avatar
Det löser sig TS.

Steg 1, skaffa en våningssäng.

Steg 2. Hyr ut sängplatserna i denna till två afghaner för 4000 kronor styck.

Steg 3. Sök jobb extrajobb inom vården. Jag förutspår ett behov av extra personal där.
Citera
2020-03-19, 15:59
Avslutad
TS är inte den enda som kommer att få se sitt liv ta en helt ny vändning i efterdyningarna av det här. Människor som för en månad sedan satt säkert i sin tillvaro kommer att få gå från gård och grund när ekonomin havererar och alla de där "säkra" jobben plötsligt upphör att existera i och med konkurser och nedskärningar. Plötsligt kan man inte betala amorteringarna längre och husköpet som ju skulle vara en "säker affär eftersom fastigheter aldrig förlorar i värde" kommer att visa sig vara en enorm förlust när bostadsmarknaden svämmar över av människor som slumpar bort sina bostäder eftersom de inte har råd att betala de löpande kostnaderna. Arbetslöshet, konkurser, fattigdom och hemlöshet kommer att explodera.

Tyvärr spår jag att fler människor kommer att dö av självmord än av viruset i sig. Det brukar bli så när samhällen omstörtas. Det är det vi anar nu när börsen störtdyker och folk börjar permitteras.

För något år sedan spekulerade jag i att vi som inte har haft jobb och hus och banklån kommer att klara oss bäst när (inte om, när) korthuset faller. Den analysen står jag fast vid.
Citera
2020-03-19, 16:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Planen:
- Få CSN (Gjort)

Tack.

2. Många branscher skriker efter folk! Kontakta hemtjänsten eller de som kör ut matkassar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in