• 1
  • 2
2020-03-19, 12:31
Medlem
Nu har mina planer gått alldeles åt helvetet.

Planen:
- Säga upp sig från heltidsanställning och börja plugga. (Gjort)
- Få CSN (Gjort)
- Jobba extra här och där för att täcka hyran etc. (Gjort hittils)

Problemen: 1. CSN ger mig inte mer än 5500kr nu tydligen för att jag pluggar på distans!

2. Finns inget arbete att gå tillbaks till tack vare Corona!

3. A-kassa är ohjälpsamma och tycker att jag borde säga upp studierna först för att kunna gå på a-kassa. Men då har jag 45 dagars uppsägning. Det har jag inte råd med för då kommer hyran och bankerna och knackar på.

4. Kan inte jobba extra heller någonstans i rådande läge.

Hur hade ni löst detta utan att hamna på kronofogden? Lång

Tack.
Citera
2020-03-19, 12:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o2h

Planen:
- Få CSN (Gjort)

Problemen: 1. CSN ger mig inte mer än 5500kr nu tydligen för att jag pluggar på distans!

3. A-kassa är ohjälpsamma och tycker att jag borde säga upp studierna först för att kunna gå på a-kassa. Men då har jag 45 dagars uppsägning. Det har jag inte råd med för då kommer hyran och bankerna och knackar på.

Tack.

Vad menar du med att distansutbildning påverkar storlek på bidrag/lån? Det har jag aldrig hört talas om, tror knappast att det stämmer.

Hur hög hyra har du?
Citera
2020-03-19, 12:37
Medlem
Vill påpeka att det är 45 (arbets)dagar karens, d.v.s. tre månader utan a-kassa.
Citera
2020-03-19, 12:39
Medlem
Citat:

Planen:
- Få CSN (Gjort)

Tack.

Hur hög hyra har du?
Citera
2020-03-19, 12:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad menar du med att distansutbildning påverkar storlek på bidrag/lån? Det har jag aldrig hört talas om, tror knappast att det stämmer.

Jag har heller inte hört talas om detta. Man kan till och med få merkostnadslån vid distansutbildning för resor och rumshyra etc. Kolla här.
Citera
2020-03-19, 12:45
Medlem
Citat:

Hur hög hyra har du?

4700. Plus bil och banklån. Jag får bara 6000kr från dem denna månaden och nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Vill påpeka att det är 45 (arbets)dagar karens, d.v.s. tre månader utan a-kassa.

En och halv månad?

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur hög hyra har du?
Citera
2020-03-19, 12:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har heller inte hört talas om detta. Man kan till och med få merkostnadslån vid distansutbildning för resor och rumshyra etc. Kolla här.

Precis. Jag tror att TS överstigit fribeloppet, och därför får sänkt lån. Detta har ju ingenting med Corona att göra, utan handlar om att TS inte kollat upp vad som gäller innan h*n sagt upp sig..
Citera
2020-03-19, 12:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
4700. Plus bil och banklån. Jag får bara 6000kr från dem denna månaden och nästa.

En och halv månad?

Har man hyfsat hög hyra, bil som student och banklån (!) bör man vara extremt noggrann när man kollar vad som gäller och man bör dessutom ha sparat undan en bra slant, eftersom en normal student knappast har varken bil eller banklån.

Det du ska göra är förstås att sälja bilen. Den behöver du inte när du pluggar. Du bör även titta på ett billigare boende, exempelvis i korridor eller hyra en rum.
Citera
2020-03-19, 12:48
Medlem
Flytta till ett billigare boende! Ta en billig student-1:a. Och gör dig av med bilen som bara slukar pengar. Du har inte råd med den nu. Man får anpassa jackan efter vädret.
Citera
2020-03-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Flytta till ett billigare boende! Ta en billig student-1:a. Och gör dig av med bilen som bara slukar pengar. Du har inte råd med den nu. Man får anpassa jackan efter vädret.

Den får jag sälja men hur många kommer vilja att köpa en bil när det går så dåligt med ekonomin?

Citat:
Har man hyfsat hög hyra, bil som student och banklån (!) bör man vara extremt noggrann när man kollar vad som gäller och man bör dessutom ha sparat undan en bra slant, eftersom en normal student knappast har varken bil eller banklån.

Det du ska göra är förstås att sälja bilen. Den behöver du inte när du pluggar. Du bör även titta på ett billigare boende, exempelvis i korridor eller hyra en rum.

Citat:
Precis. Jag tror att TS överstigit fribeloppet, och därför får sänkt lån. Detta har ju ingenting med Corona att göra, utan handlar om att TS inte kollat upp vad som gäller innan h*n sagt upp sig..

Jo då, jag kollade upp vad jag skulle få från CSN samt att jag hade ju tänkt att jobba vid sidan om. Nu finns det inga arbeten kvar.
Citera
2020-03-19, 12:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det låter mycket sannolikt.
Citera
2020-03-19, 12:55
Bannlyst
Åh herregud förfan. Du har ju ingen plan ens.. Du bara harvar..

Flera jobb för att kunna gå runt på hyran? How about ett enda jobb som betalar fan så mkt bättre? Då behöver du inte slita sönder ryggen.

Beställ hem Rich dad Poor Dad av Robert T. Kiyosaki.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in