Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-03-18, 16:26
  #1
Medlem
tjena hittat lite guld i jord/sand och stenar, tog lite med mig hem och la det i en spann med vatten, men finns hur kan jag sortera bort skitet från guldet utan en vask? finns det någon hemknepp man kan göra?

om tråden ligger fel så flytta gärna, hittade inte rätt forumdel så provar här
Citera
2020-03-18, 16:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villiam111
tjena hittat lite guld i jord/sand och stenar, tog lite med mig hem och la det i en spann med vatten, men finns hur kan jag sortera bort skitet från guldet utan en vask? finns det någon hemknepp man kan göra?

om tråden ligger fel så flytta gärna, hittade inte rätt forumdel så provar här

Använd typ ett svampnät, alt torka allting på tidningspapper och sen med typ pensel fördela de olika delarna.
Citera
2020-03-18, 16:32
  #3
Medlem
Du får inte föra bort guld från andras ägor utan tillstånd.

Det finns olika metoder att få fram guld. En av de enklaste är att vaska fram det.
Du kan använda en vanlig tallrik eller en stekpanna om du inte vill köpa en riktig vaskpanna.
Eller så kan du manuellt sortera bort sandkornen med en tandpetare, om du har mycket tid.

Annars kan du bygga en vaskränna.
Citera
2020-03-18, 16:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du får inte föra bort guld från andras ägor utan tillstånd.

Det finns olika metoder att få fram guld. En av de enklaste är att vaska fram det.
Du kan använda en vanlig tallrik eller en stekpanna om du inte vill köpa en riktig vaskpanna.
Eller så kan du manuellt sortera bort sandkornen med en tandpetare, om du har mycket tid.

Annars kan du bygga en vaskränna.

Ska prova, tog med mig så lite så tror knappt någon bryr sig även fast det fanns mycket mer, mest nyfiken om det är riktigt guld eller sånt där kattguld
Citera
2020-03-18, 16:52
  #5
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villiam111
Ska prova, tog med mig så lite så tror knappt någon bryr sig även fast det fanns mycket mer, mest nyfiken om det är riktigt guld eller sånt där kattguld

Skillnaden bör man kunna se med blotta ögat och ev en lupp.
Kattguld är glimmer, skivformat, alltså platt på två motstående sidor.
Guldkorn är avrundade och intensivt gula.
Svavelkis är också gult men kristallformat.
__________________
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-03-18 kl. 16:55.
Citera
2020-03-18, 16:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skillnaden bör man kunna se med blotta ögat och ev en lupp.
Kattguld är glimmer, skivformat, alltså platt på två motstående sidor.
Guldkorn är avrundade och intensivt gula.

här får du en bild, inte så bra kamera på telefonen men du kanske kan avgöra om det är äkta eller inte ändå, verkar vara som du säger skivformat flimmer

https://pasteboard.co/IZGnsv9.jpg
__________________
Senast redigerad av Villiam111 2020-03-18 kl. 16:57.
Citera
2020-03-18, 16:56
  #7
Medlem
dubbel, ta bort
__________________
Senast redigerad av Villiam111 2020-03-18 kl. 16:56. Anledning: dubbel
Citera
2020-03-18, 17:00
  #8
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villiam111
här får du en bild, inte så bra kamera på telefonen men du kanske kan avgöra om det är äkta eller inte ändå, verkar vara som du säger skivformat flimmer

https://pasteboard.co/IZGnsv9.jpg

Utan att vara guldvaskare så dristar jag påstå att det nog är smulor av kattguld.
Citera
2020-03-18, 19:07
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du får inte föra bort guld från andras ägor utan tillstånd.

Det finns olika metoder att få fram guld. En av de enklaste är att vaska fram det.
Du kan använda en vanlig tallrik eller en stekpanna om du inte vill köpa en riktig vaskpanna.
Eller så kan du manuellt sortera bort sandkornen med en tandpetare, om du har mycket tid.

Annars kan du bygga en vaskränna.

Citat:
Ursprungligen postat av Villiam111
här får du en bild, inte så bra kamera på telefonen men du kanske kan avgöra om det är äkta eller inte ändå, verkar vara som du säger skivformat flimmer

https://pasteboard.co/IZGnsv9.jpg
Man får vaska guld precis överallt man kan röra sig fritt.

Det där är inte guld, det ska se ut som tuggat tuggummi.

http://sluiceboxgold.com/index.php/gold-pans/
Citera
2020-03-18, 19:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man får vaska guld precis överallt man kan röra sig fritt.

Det där är inte guld, det ska se ut som tuggat tuggummi.

http://sluiceboxgold.com/index.php/gold-pans/

Ja, du får vaska guld om du gör det i liten skala.
Dock får du inte föra bort guldet från andras ägor utan tillstånd.
Skall du vaska guld i form av företag så krävs det även tillstånd från myndigheter.
Är området redan inmutad så ställer jag mig tveksam till att du ens får vaska guld i liten skala.
Citera
2020-03-18, 19:50
  #11
Medlem
även om det är kattguld går det "vaska" ur det från sanden/stenarna o jorden på ett snabbt sett utan proffs tillbehör?
Citera
2020-03-18, 21:04
  #12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villiam111
även om det är kattguld går det "vaska" ur det från sanden/stenarna o jorden på ett snabbt sett utan proffs tillbehör?
Poängen med att vaska är att ämnena har olika vikt, du kanske får hitta andra metoder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback