Citat:
Ursprungligen postat av
Heineken33cl
Har precis köpt ett par påsar msg/glutamat för att testa om det är smakförhöjande som det sägs.
Jag hittar absolut ingen information på nätet om hur mycket som skall användas, bara att glutamaten är farlig/ofarlig och smaklös i sig själv.
Om jag tex steker en vanlig kotlett, skall jag pudra på lika mycket msg som salt tex?
Om jag gör köttbullar på 500g färs, ungefär hur mycket msg skall jag ha i? Krm, tsk, msk?
Om jag gör en tomatsås på en brk krossade tomater? Krm, tsk, msk?
Tar tacksamt emot övriga tips på hur man använder glutamaten.
Min fru (asiat) använder det ivlan.. hon menar att det görmest nytta i blöta saker som såser och dressingar.. Använd max 3 krydmått till en gryta för 4 personer. Hon anser att smakerna "gifter sig" böttre med varandra.. Kanske inte det nyttigaste man kan ha i maten och det har förekommit förgiftningar av barn som försökt äta det och fått i sig för mycket..
Men å andra sidanså använder vi även grykol i majonäser även i Sverige så vi behöver inte vara så skenheliga av oss att vi inte använder det..
I asien kallas detta för Ajino moto (ev. error på stavningen) finns på påse i de flesta asiatiska butiker för dem som vill prova..