• 1
  • 2
2020-03-15, 21:19
Medlem
Heineken33cls avatar
Har precis köpt ett par påsar msg/glutamat för att testa om det är smakförhöjande som det sägs.
Jag hittar absolut ingen information på nätet om hur mycket som skall användas, bara att glutamaten är farlig/ofarlig och smaklös i sig själv.
Om jag tex steker en vanlig kotlett, skall jag pudra på lika mycket msg som salt tex?
Om jag gör köttbullar på 500g färs, ungefär hur mycket msg skall jag ha i? Krm, tsk, msk?
Om jag gör en tomatsås på en brk krossade tomater? Krm, tsk, msk?

Tar tacksamt emot övriga tips på hur man använder glutamaten.
Citera
2020-03-15, 21:56
Medlem
Seriösa matställen i asien deklarerar stolt att de INTE ANVÄNDER msg i sin mat.

Det är bara smaklös skit som man använder det på för att hjärnan hos människan vill ha mer och blir beroende av glutamaten.

Det är med andra ord inte själva maten som är så god på många kinaställen utan det är glutamaten som kroppen vill ha mer av.

Många blandar ihop naturligt glutamat med detta syntetiska skit när de skriver att det inte är farligt.

i asien finns till och med ett namn på glutamatsjukan för matpersonal för de som använder skiten i köket.

Släng skiten och laga naturlig mat med naturliga tillsatser istället.

Tillexempel på krossad tomat som du frågar om får du smak genom att tillsätta olika örter som tillexempel basilika,oregano plus olivolja,salt,peppar osv.
Citera
2020-03-15, 22:06
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Glutamat är ett nervgift som tros orsaka en mängd nervsjukdomar.
Citera
2020-03-15, 23:01
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heineken33cl
Har precis köpt ett par påsar msg/glutamat

Om jag tex steker en vanlig kotlett, skall jag pudra på lika mycket msg som salt tex?
Om jag gör köttbullar på 500g färs, ungefär hur mycket msg skall jag ha i? Krm, tsk, msk?

Kotlett - pudra på som salt
Köttbullar - en matsked i smeten
Tomatsås - en stor tesked
Citera
2020-03-15, 23:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Har själv en sån påse som man köpte i thailand senast för många år sen, använt en gång tills man läste de eventuelle bieffekter. Kan ej minnas om det förstärkte smakerna i och med det var så längesen. Förstår ej thailändska så kan man ej läsa innehållsförteckningen.

Du kan alltid testa men ha i så lite mängder du kan tänka dig ha i. Absolut inte lika mycket som med salt skulle jag tänka mig. Mindre än 1 tsk per liter/kilo kan vara bra början att testa med men googla helst!
Citera
2020-03-16, 23:45
Medlem
Tomat innehåller ca 0.1% glutamat, och parmesan drygt 1%, så håller du dig inom dessa doser så tror jag du överlever... Jag skulle nog börja med att ligga närmare 0.1%, dvs ca ett kryddmått per kilo mat / liter vätska.
Citera
2020-03-17, 17:14
Medlem
Lost.Villains avatar
Glutamat är inte farligt. Det är foliehattsteorier. Men ganska dumt att överdosera. Dessutom känner man snabbt den lätt metalliska smaken om man använder för mycket.

Använd det sparsamt i soppor, såser, wok eller vid rimning. På kött som biff-aldrig. I köttbullar, ytterst lite.

Tänk på det som du skulle ha gjort med naturlig umami som soja, ostronsås etc.
Citera
2020-03-17, 17:23
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heineken33cl
Har precis köpt ett par påsar msg/glutamat för att testa om det är smakförhöjande som det sägs.
Jag hittar absolut ingen information på nätet om hur mycket som skall användas, bara att glutamaten är farlig/ofarlig och smaklös i sig själv.

Tar tacksamt emot övriga tips på hur man använder glutamaten.

Min fru (asiat) använder det ivlan.. hon menar att det görmest nytta i blöta saker som såser och dressingar.. Använd max 3 krydmått till en gryta för 4 personer. Hon anser att smakerna "gifter sig" böttre med varandra.. Kanske inte det nyttigaste man kan ha i maten och det har förekommit förgiftningar av barn som försökt äta det och fått i sig för mycket..

Men å andra sidanså använder vi även grykol i majonäser även i Sverige så vi behöver inte vara så skenheliga av oss att vi inte använder det..

I asien kallas detta för Ajino moto (ev. error på stavningen) finns på påse i de flesta asiatiska butiker för dem som vill prova..
Citera
2020-03-17, 18:58
Medlem
Jag använder det ofta, men i mycket små mängder. Typ 1 krm i en sås till 4 pers. Det räcker, ger en fylligare smak tycker jag, bra i kombo med salt mat som kompletteras med 1 tsk socker
Citera
2020-03-17, 22:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Jag använder det ofta, men i mycket små mängder. Typ 1 krm i en sås till 4 pers. Det räcker, ger en fylligare smak tycker jag, bra i kombo med salt mat som kompletteras med 1 tsk socker

1krm mått glutamat till 4 person, det till en sås säger för fan inget.. Tänk om ni 4 väger 500kg ihop

Samt så, vad för sås?
Senast redigerad av EastClintfood 2020-03-17 kl. 22:37.
Citera
2020-03-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Min fru (asiat) använder det ivlan.. hon menar att det görmest nytta i blöta saker som såser och dressingar.. Använd max 3 krydmått till en gryta för 4 personer. Hon anser att smakerna "gifter sig" böttre med varandra.. Kanske inte det nyttigaste man kan ha i maten och det har förekommit förgiftningar av barn som försökt äta det och fått i sig för mycket..

Men å andra sidanså använder vi även grykol i majonäser även i Sverige så vi behöver inte vara så skenheliga av oss att vi inte använder det..

I asien kallas detta för Ajino moto (ev. error på stavningen) finns på påse i de flesta asiatiska butiker för dem som vill prova..

Just precis! Jag har umgåtts och jobbat med en hel del thaifolk under mina år. När dessa lagat mat har det varit i dessa proportioner du nämner, och då är 3 krm till en gryta för 4 verkligen max. Vi snackar "nypor" när Ajinomoto skall tillsättas.
Citera
2020-03-18, 10:31
Medlem
Heineken33cls avatar
Tack för tipsen, nu vet jag ungefär hur jag skall använda "giftet"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in