2021-04-18, 11:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Inte första gången Flashback har helt fel när det gäller framtidsutsikter. I denna tråd förutspår man en bostadskrasch, och istället får man högre bostadspriser är någonsin. Inte heller fick vi se den digerdöd de förutspådde för ett år sedan. I slutet av pandemin har vi ett facit på ungefär 0,9 promilles överdödlighet.

Det är inte lätt att vara alarmist nu för tiden.
Många är nog överraskade av prisutvecklingen, men en del i tråden var också inne på att villor och större lägenheter skulle öka i pris pga ändrad livsstil och allmän flykt från storstäder.
Citera
2021-04-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Många är nog överraskade av prisutvecklingen, men en del i tråden var också inne på att villor och större lägenheter skulle öka i pris pga ändrad livsstil och allmän flykt från storstäder.

Egentligen ganska logiskt då folk satsar pengarna hemmavid istället för resor pga corona. Byggmax aktie går bra nu när fler renoverar hemma också.
Citera
2021-04-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Jo, det är lite komiskt det hela, men visar ju bara hur extremt svårt det är att förutspå den ekonomiska utvecklingen.

Tillgångspriserna pumpas upp, det gäller bostäder, skogsfastigheter, börsen... allt är på ATH, och det är inte för att den underliggande ekonomin driver på, utan det är finanspolitiken.

Man kan undra var det hela slutar.

17% upp senaste 12 månaderna för fastigheter.... börsen upp 23 % sedan årsskiftet.

Det är lätt att bli permabjörn på allt. Ja, hujedamig vad bågen är hårt spänd nu.
Citera
2021-04-18, 12:28
Medlem
Det var ju tal om att det skulle dö så många fler. Då hade det inte funnits någon konkurrens på bostadsmarknaden.
Citera
2021-04-18, 14:24
Medlem
Tillbakablickens avatar
Det ska ju dock sägas att ettor inte är jätteheta just nu precis. Folk vill ha större och de som studerar kan göra det på distans.

Om man köpte en etta för plugg på universitet/högskola år 2017/2018 (ATH) och ska sälja just nu så är man nog inte jätteglad.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-04-18 kl. 14:26.
Citera
2021-04-18, 15:08
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Det ska ju dock sägas att ettor inte är jätteheta just nu precis. Folk vill ha större och de som studerar kan göra det på distans.

Om man köpte en etta för plugg på universitet/högskola år 2017/2018 (ATH) och ska sälja just nu så är man nog inte jätteglad.

Kan nog tänka att en del unga även väntar med att köpa boende iom att de dels kan ha svårt med jobb och dels kan bo hemma billigt i covidtider. Inte så populärt med feta inflyttningsfester atm t.ex.
Citera
2021-04-18, 15:11
Avslutad
Invandringen ökar, bostadsbyggande hinner inte med. Svårare än så är det ej. Sen vill man nog inte för långt ut från händelsernas centrum. Isolerat i buschen. Oavsett elbilar som ökar, så kommer det rimligen bli dyrare och mycket krångligare färdas långa sträckor.
Senast redigerad av lone star 2021-04-18 kl. 15:13.
Citera
2021-04-18, 18:17
Medlem
CliviaMiniatas avatar
felskrivning

Ja, här hade jag så mycket fel.
Trodde på en bostadskrasch förra våren. Såg fram emot att se medelklass folket flytta in i minighettot som jag bodde i då. Det hade varit underhållande att se fina frun gå ut med sin pudel på kvällspromenad just när drogkommersen tar fart när langarna är på dåligt humör och nojiga.
Men tyvärr, det hände inte. De rika blir bara
ännu rikare och har ännu finare hus.
Det som hände var istället att jag flyttade från minighettot till en hyresrätt i ett välskött hus mitt i centrum. Ingen hade dött där i lägenheten. Men den hade några problem som jag har löst nu och av olika skäl är den något orenoverad. Hyran är låg. Det här är ett fantastiskt ställe och ingen flyttar härifrån.
Jag skulle inte flytta till en jobbig och dyr villa om jag hade pengar.
Men en bra bostad är svår att hitta och jag förstår de som betalar dyrt för att bo bra. Kanske är det lite förvånande hur dyrt det är.
Senast redigerad av CliviaMiniata 2021-04-18 kl. 18:18. Anledning: felskrivning
Citera
2021-04-18, 18:54
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.

Håller med. Hört detta på FB nu i minst 5 år i alla fall. Bostadskrascher och att Sverige ska gå under.
Citera
2021-04-18, 19:53
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Jag skulle inte flytta till en jobbig och dyr villa om jag hade pengar.

Surt sa räven om rönnbären.

Kanske inte som ensamhushåll, vilket jag antar är fallet för dig. Men det är mindre roligt att starta familj i en lägenhet oavsett storlek.
Citera
2021-05-07, 11:00
Medlem
fittslems avatar
Att det har ökat lite nu är inte konstigt, folk var lamslagna av Corona förra året och vågar nu ut och spekulera på bostadsmarknaden nu. Det och avsaknaden av amorteringskraven gör att priset går upp.

I höst när dom flesta är vaccinerade och amorteringskraven kommer tillbaka lär priserna sjunka och stanna igen kring 2017-2018 nivåer. Krasch lär det inte bli. Finns fortfarande ett rätt bra överflöd på bostadsrätter och nybyggen som är svårsålda, så priset kommer inte förändras nämnvärt dom närmsta åren.
Senast redigerad av fittslem 2021-05-07 kl. 11:02.
Citera
2021-05-07, 16:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Är det någon annan som tycker sig se en inbromsning för tillfället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in