2020-03-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kashat
Vad har du för belägg för det?
Jag och min partner tänkte då inte sluta leta bostad tillsammans villa/lägenhet.
Lånelöften har det inte varit problem med heller.
Låter med som att mr sitter och tror?

Och folk som säljer, som jag tänkt göra av självklara anledningar. Tänker då FAN inte begära lägre pris.
Och det är det ingen annan som är normalt funtad som gör heller.
Åter igen hur tänker du , med all respekt. Moderator?...

Om inte köpkraften finns måste du sänka priset om du vill få bostaden såld.

Beläggen för att bostäderna är på väg ner i pris är än så länge att utbudet ökat och köpkraften minskat. Återstår att se vad det får för konsekvenser.
Citera
2020-03-26, 01:28
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Beläggen för att bostäderna är på väg ner i pris är än så länge att utbudet ökat och köpkraften minskat. Återstår att se vad det får för konsekvenser.

Jo visst men ser vi tecken på att mindre folk vill flytta hemifrån? Eller att folk är i behov av bostad?
Läget är ju kritiskt hur vi än vrider på det med inhemska som bor hemma tills de är 25+, för att inte nämna det regeringen lagt till ovanpå det. Eller?
Citera
2020-03-26, 01:32
Medlem
kashats avatar
Citat:

Ja angående att det kanske avtar är väl en sak.
Men att det skulle sjunka är en annan.
Säg att marknaden blir dålig för säljarnas sida. Det köper jag. Det är klart att de inte gynnas i dessa tider, mig själv inräknat.
Meeen tänker vi logiskt, vad ändrar detta?
Ingenting?
Mer invandring
*färre bostäder
Mer studenter som slutar skolan och bor hemma
*mer personer i behov av bostad
Sen tror jag inte att folk är speciellt benägna att sälja med förlust heller då det handlar om affärer, inte plugg och utbildning då det kan ge hävstång senare i livet, bostadssälj sker bara en gång, thats it. Ingen vill gå backoch pynta stora summor till banken sen.
Citera
2020-03-26, 01:40
Medlem
Citat:
Jo visst men ser vi tecken på att mindre folk vill flytta hemifrån? Eller att folk är i behov av bostad?
Läget är ju kritiskt hur vi än vrider på det med inhemska som bor hemma tills de är 25+, för att inte nämna det regeringen lagt till ovanpå det. Eller?

Vi behöver tid för att se vad detta får för konsekvenser på bomarknaden. Inte seriöst att tvärsäkert gå ut med att det eller det kommer att hända. Läget är oerhört osäkert.

Någon form av nedgång är sannolikt men hur stor denna blir och hur länge det påverkar är minst sagt svårförutsagt.

Citat:
Säg att marknaden blir dålig för säljarnas sida. Det köper jag. Det är klart att de inte gynnas i dessa tider, mig själv inräknat.
Ingenting?
Mer invandring
*färre bostäder
Sen tror jag inte att folk är speciellt benägna att sälja med förlust heller då det handlar om affärer, inte plugg och utbildning då det kan ge hävstång senare i livet, bostadssälj sker bara en gång, thats it. Ingen vill gå backoch pynta stora summor till banken sen.

De som blir arbetslösa och är högt belånade har i vissa fall inget annat val än att sälja. Den minskade köpkraften består dels i minskade tillgångar (börsen & företagsägare) men också ökad arbetslöshet och minskade inkomster. Men även här är det svårt att sia om framtiden.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-26 kl. 01:45.
Citera
2020-03-26, 01:57
Medlem
kashats avatar
Citat:
Vi behöver tid för att se vad detta får för konsekvenser på bomarknaden. Inte seriöst att tvärsäkert gå ut med att det eller det kommer att hända. Läget är oerhört osäkert.

Någon form av nedgång är sannolikt men hur stor denna blir och hur länge det påverkar är minst sagt svårförutsagt.

De som blir arbetslösa och är högt belånade har i vissa fall inget annat val än att sälja. Den minskade köpkraften består dels i minskade tillgångar (börsen & företagsägare) men också ökad arbetslöshet och minskade inkomster. Men även här är det svårt att sia om framtiden.

Tack för en till synvinkel.
Absolut har du rätt i det du säger.
Även det sista stycket att inget är skrivet i sten.

Man kan väl hoppas att det inte påverkas så extremt som du skriver, (för mig är det extremt) att folk tvingas sälja med förluster.
Jaghar själv sålt aktier medvetet i förlust för att få pengar till insatssumma, det sved!. Jävligt hård då det senare var en väldigt bra affär att hålla kvar...............
Citera
2020-03-26, 01:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ingenting?
Mer invandring
*färre bostäder

Är du medveten om att bostadspriserna gick ner kraftigt både 2008 och 2017?

Massvarsel, BNP-ras, börskrasch och virusskräck skulle alltså bara dämpa en uppgående trend, inte ens ge ett hack i kurvan?

För många handlar det inte om att sälja med förlust, utan att vinsten blir lägre än för två månader sen. Ofta köper man även en annan bostad så då spelar det inte så stor roll, kan till och med vara fördelaktigt.
Citera
2020-03-26, 02:24
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Är du medveten om att bostadspriserna gick ner kraftigt både 2008 och 2017?

Massvarsel, BNP-ras, börskrasch och virusskräck skulle alltså bara dämpa en uppgående trend, inte ens ge ett hack i kurvan?

För många handlar det inte om att sälja med förlust, utan att vinsten blir lägre än för två månader sen. Ofta köper man även en annan bostad så då spelar det inte så stor roll, kan till och med vara fördelaktigt.

2008 gick jag fortfarande i gymnasiet och hade ingen susning om börsen över huvud taget.
Efter det har jag varit aktiv sen dess skulle man kunna säga.
Så vi kan med detta halvera ditt inlägg med "är du medveten om att bostadspriserna gick nr blabbla."
Okej, för 2-3 år sen såg jag INGEN kurva neråt på min bostad.
Samtliga hade en ökning i mitt område.
Som värst stod det +-0 MR..
Sen efter stambyte så tror jag knappast att folk säljer under.
Virus skräck eller ej, patetiskt.
Dom som varslas spenderar inte sina pengar på att köpa bostad. De väljer väl isåfall att hyra tillsvidare?
Vad hade du själv gjort? Om du och din fru sitter med munkorg hemma och isolerat barnen ala Fritzl ja då får de stå för er.
Jag lever mitt liv som alltid. Mina kollegor gör det, alla jag känner gör det.
INGEN jag känner, känner ens någon som är drabbad. Låter väldigt konstigt då det är en "epedemi?" hmm?
Jag känner nog att det mer lutar åt att folk VILL att det ska tippa si eller SÅ för att gynna dom.
Citera
2020-03-26, 04:25
Medlem
Fontyls avatar
Citat:
2008 gick jag fortfarande i gymnasiet och hade ingen susning om börsen över huvud taget.
Efter det har jag varit aktiv sen dess skulle man kunna säga.
Så vi kan med detta halvera ditt inlägg med "är du medveten om att bostadspriserna gick nr blabbla."
Okej, för 2-3 år sen såg jag INGEN kurva neråt på min bostad.
Samtliga hade en ökning i mitt område.
Som värst stod det +-0 MR..
Sen efter stambyte så tror jag knappast att folk säljer under.
Virus skräck eller ej, patetiskt.
Dom som varslas spenderar inte sina pengar på att köpa bostad. De väljer väl isåfall att hyra tillsvidare?
Vad hade du själv gjort? Om du och din fru sitter med munkorg hemma och isolerat barnen ala Fritzl ja då får de stå för er.
Jag lever mitt liv som alltid. Mina kollegor gör det, alla jag känner gör det.
INGEN jag känner, känner ens någon som är drabbad. Låter väldigt konstigt då det är en "epedemi?" hmm?
Jag känner nog att det mer lutar åt att folk VILL att det ska tippa si eller SÅ för att gynna dom.

Hehe standard att inte agera proaktivt i en stund som denna. Många bostadsägare verkar känna sig attackerade i denna tråd. Se det som det är istället. Det finns folk som lyfter tankar här som kan rädda er från er livs största förlust. I en stund som denna kan man välja att sälja och stå utanför marknaden och avvakta ett litet tag.. händer inget så köper man in sig till ungefär samma pris man sålde för. Rasar bostadsmarknaden så köper man in sig ännu lite billigare och då dessutom med en jäkla kassa i plånboken. Det kan ju inte finnas en enda kotte som inte har tjänat en jäkligt stor hacka på sitt bostadsägande de senaste åren. Jag har sålt mitt hus nu i dagarna, gick plus rätt bra. Ser inget negativt med avvakta lite.

Det är ett jättespännande resonemang många bostadsägare har om att priset alltid ska fortsätta att gå upp. Jag förstår inte riktigt resonemanget där. En bostad är en investering precis som indexfonder/enskilda aktier är. På börsen är man lite mer van vid att priserna går lite i vågor men i bostadsbranchen är det som att svära i kyrkan om man nämner en nedgång.

Jag förstår som sagt inte varför det skulle vara så oundvikligt? Bostäder följer konjunkturcykler också o jag tror att alla som är lite ekonomiskt införstådda är överens om att vi är påväg in i en lågkonjunktur och har varit det i ungefär ett halvår. Jag antar att det är någon form av förnekelse man har hamnat i eller att man enbart har erfarenhet från vuxenlivet i den högkonjunktur vi har haft nu sedan vi återhämtade oss från finanskrisen 08, unga vuxna alltså.
Senast redigerad av Fontyl 2020-03-26 kl. 04:45.
Citera
2020-03-26, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Hehe standard att inte agera proaktivt i en stund som denna. Många bostadsägare verkar känna sig attackerade i denna tråd. Se det som det är istället. Det finns folk som lyfter tankar här som kan rädda er från er livs största förlust. I en stund som denna kan man välja att sälja och stå utanför marknaden och avvakta ett litet tag.. händer inget så köper man in sig till ungefär samma pris man sålde för. Rasar bostadsmarknaden så köper man in sig ännu lite billigare och då dessutom med en jäkla kassa i plånboken. Det kan ju inte finnas en enda kotte som inte har tjänat en jäkligt stor hacka på sitt bostadsägande de senaste åren. Jag har sålt mitt hus nu i dagarna, gick plus rätt bra. Ser inget negativt med avvakta lite.

Det är ett jättespännande resonemang många bostadsägare har om att priset alltid ska fortsätta att gå upp. Jag förstår inte riktigt resonemanget där. En bostad är en investering precis som indexfonder/enskilda aktier är. På börsen är man lite mer van vid att priserna går lite i vågor men i bostadsbranchen är det som att svära i kyrkan om man nämner en nedgång.

Jag förstår som sagt inte varför det skulle vara så oundvikligt? Bostäder följer konjunkturcykler också o jag tror att alla som är lite ekonomiskt införstådda är överens om att vi är påväg in i en lågkonjunktur och har varit det i ungefär ett halvår. Jag antar att det är någon form av förnekelse man har hamnat i eller att man enbart har erfarenhet från vuxenlivet i den högkonjunktur vi har haft nu sedan vi återhämtade oss från finanskrisen 08, unga vuxna alltså.

Vem orkar hålla på och byta bostad för att tajma marknaden?

Det sköna med att äga sin bostad är att man kan strunta i priserna för oavsett om vädet på villan är 7M eller 2M så behöver du den oavsett

Som villaägare välkomnar jag t.o.m. en rejäl nedgång på bostadsmarknaden eftersom det då blir möjligt för ett par någonstans i 20-års åldern utan rika föräldrar, att kunna köpa villa igen.

Och kunde som sagt inte bry mig mindre om värdet på min villa är 2M eller 7M.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-26 kl. 08:12.
Citera
2020-03-26, 09:19
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Behov spelar ingen roll om köpkraften inte finns. Folk har tappat pengar på börsen, folk blir av med jobbet och är tvungna att sälja sina bostäder, och eftersom det är många som blir tvungna att sälja samtidigt så bli konkurrensen tuffare.

Lyckas du få bostaden såld för det pris du väntar dig så är det bra. Men att neka av att bostadsmarknaden är beroende av ekonomin är naivt.
Citera
2020-03-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Gått några veckor nu. Finns det några faktiska siffror. Fler lägenheter på Hemmet? Lägre priser än för två månader sedan?

Utbudet har ökat.

''I riket är ökning 10 procent och i Stockholms innerstad, där man ofta ser trendbrott på bostadsmarknaden först, är ökningen hela 29 procent.''

Källa:
https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2020/03/21/sa-har-coronaviruset-paverkat-bostadsmarknaden-hittills

Finns ännu ingen officiell statistik på lägre priser, men i min bevakning på Hemnet har slutpriserna börjat visa minustecken. Se bifogad skärmdump på priserna nedan.

Källa:
https://postimg.cc/F13yDH5v
Citera
2020-03-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?

Ja naturligtvis kommer det bli en bostadskrasch, jag menar hela världen håller på att isoleras, massvis med företag kommer snart gå i konkurs, räntorna kommer bli som på 90 talet då bengt dennis höjde räntorna med 500%, alla arbetslösa som måste få mat, vi kommer snart ha det som i 30 talets tyskland, där du behöver en skottkärra för att bära alla pengarna som du behöver för att köpa en limpa bröd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in