2020-03-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolibo
Du får gärna utveckla, vad är det 90-talisterna skulle tagit höjd för och vad händer ekonomiskt med redan belånade bostäder menar du?
Ja att de kanske har investerat för mycket på börsen och inte har så mycket likvida medel så att säga. För stor andel har satsat på börsen då detta i hela deras uppväxt setts som riskfritt.
Citera
2020-03-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
De behöver ta i beaktning att man kan bli av med jobbet samt att både boende och aktiemarknaden kan droppa rejält.

Det är ganska lätt att läsa om någon är 90-talist i trådarna om bostäder och aktier. När OMX gått ner till 600 trodde många av dem att det var billigt och en säker investering. Vi med mer rutin kunde se att detta skeende inte är normalt utan för tankarna till 2000, 2008 och 90-tals krisen. Vissa har minne av än längre bak i tiden. Samtliga vänner jag har talat med har sålt av sina aktieinnehav relativt tidigt i början på denna krasch.

Många av 90-talisterna är dock tyvärr naiva och lyssnar på banktjänstemännens "sitt stilla i båten för det går upp igen" som endast gynnar bankernas intressen på småspararnas bekostnad.

Detta gäller även synen på belåning. Eftersom 90-talisterna varit med mindre tror allt för många av dem att bostäder inte kan gå ner nämnvärt i pris.

Nu vet inte jag om det blir någon rejäl sättning på bostadsmarknaden eller inte men man behöver vara medveten om att det kan ske, och ha en strategi för om så sker.

Att sitta still i båten är troligtvis rätt strategi för gemene man som månadssparar i breda marknadsfonder och har en portfölj som skall användas om > 10 år. Att sälja av sitt innehav i panik för att sedan missa uppgången kommer inte, och har historiskt inte, varit en strategi som fungerat för den stora majoriteten av sparare. Kör man stock-picking är det möjligtvis en annan femma, men fortfarande en labil strategi. Är man äldre och inte har en lika lång tidshorisont på sitt sparande är det även naturligt att man redan har större vinster att hämta hem, men då bör man kanske fundera på att inte vara så övervikt i något så volatilt som aktier.
Citera
2020-03-19, 01:06
Medlem
Riksbanken kommer köra kronan i botten genom för lågt ränteläge, allt för att rädda bolånetorskarna.

Bostadsrätterna kommer nominellt att vara värda miljoner men miljonerna kommer inte vara mycket värda utomlands.
Inflatera sig ur bubblan är Riksbankens metod. Samtidigt blir vi en bananrepublik på ännu ett område.
(((Internationella banksters))), kineser och oljearaber kommer fynda kommersiella fastigheter nästintill gratis.
Citera
2020-03-19, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Jag var på visning igår. En lägenhet i en bra (läs: Ej mångkulturell) kommun i Stockholms län, i en ganska attraktiv del av kommunen och i en stor stabil förening. Jag var ensam på visningen
Det säger inte så mycket. Jag var på fyra visningar under januari och februari på bostäder i samma prisklass och i attraktiva lägen. Fastigheterna var allt från nyproduktion till äldre fastigheter. På en visning var jag ensam och på en annan var vi två. På nyproduktionen var det ganska mycket folk och på visningen på sekelskiftesfastigheten var det rejält med spekulanter. Jag följde även en budgivning på en annan lägenhet i bra läge som avslutades i veckan och det var en ganska aktiv budgivning på den. Då jag deklarerade att jag inte skulle buda så diskuterade jag ingående vad mäklaren hoppades få ut och den nådde nästan det priset. Det här kommer med största sannolikhet att påverka bostadsmarknaden då folk säkert blir avvaktande, men det verkar inte ha slagit igenom ännu.
Citera
2020-03-19, 08:11
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det säger inte så mycket. Jag var på fyra visningar under januari och februari på bostäder i samma prisklass och i attraktiva lägen. Fastigheterna var allt från nyproduktion till äldre fastigheter. På en visning var jag ensam och på en annan var vi två. På nyproduktionen var det ganska mycket folk och på visningen på sekelskiftesfastigheten var det rejält med spekulanter. Jag följde även en budgivning på en annan lägenhet i bra läge som avslutades i veckan och det var en ganska aktiv budgivning på den. Då jag deklarerade att jag inte skulle buda så diskuterade jag ingående vad mäklaren hoppades få ut och den nådde nästan det priset. Det här kommer med största sannolikhet att påverka bostadsmarknaden då folk säkert blir avvaktande, men det verkar inte ha slagit igenom ännu.

En vän var även på visning i måndag, idag såldes lägenhet i Stockholm för 5 MSEK, ca 20% över utgångspris. Det köps friskt trots corona. Skulle tippa på vi först ser ett eventuellt prisfall tills sommaren.
Citera
2020-03-19, 13:40
Medlem
En kollega fick precis en notis från Handelsbanken med följande text:

''Tillfälligt amorteringsfritt. Gör coronaläget att du får svårt att betala bolånet? Då ska vi försöka hjälpa dig. Du kan ansöka om tillfälligt amorteringsfritt i upp till sex månader. Ansök via länken eller prata med ditt bankkontor.''
Citera
2020-03-19, 23:22
Medlem
Hur ser det ut på Hemmet fler eller färre bostäder ute?
Citera
2020-03-20, 01:17
Medlem
Aritzos avatar
Jag behöver lite hjälp av en expertis angående hela det här med bostadsmarknaden.

Jag var på visning på en lägenhet som blev en dröm för mig då den passa alla mina förväntingar förutom kanske lite hög hyra. Fick gå privat visning och jag kunde få den "billigare" tänkte jag.
Men säljarna vill ha ett pris som egentligen är inte corona drabbad men de säger att det är. Kanske 100k har dom gått ner än vanligt. Så jag börja diskutera det här med en vän och han tyckte jag är dum om jag köper lägenhet nu när ekonomin rasar. Folk kommer vara desperata för att sälja som någon tidigare nämnde i tråden men jag känner att då är det bara dom som verkligen måste sälja. Vem säger att jag kommer göra ett bra kap när folk inte vill gå för mycket i förlust och skiter i att sälja?

Vad tycker ni? Ska man slå dröm lägenheten för i stort sett rimlig pris eller ska man vänta och ta risken?
Citera
2020-03-20, 01:53
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag behöver lite hjälp av en expertis angående hela det här med bostadsmarknaden.

Jag var på visning på en lägenhet som blev en dröm för mig då den passa alla mina förväntingar förutom kanske lite hög hyra. Fick gå privat visning och jag kunde få den "billigare" tänkte jag.
Men säljarna vill ha ett pris som egentligen är inte corona drabbad men de säger att det är. Kanske 100k har dom gått ner än vanligt. Så jag börja diskutera det här med en vän och han tyckte jag är dum om jag köper lägenhet nu när ekonomin rasar. Folk kommer vara desperata för att sälja som någon tidigare nämnde i tråden men jag känner att då är det bara dom som verkligen måste sälja. Vem säger att jag kommer göra ett bra kap när folk inte vill gå för mycket i förlust och skiter i att sälja?

Vad tycker ni? Ska man slå dröm lägenheten för i stort sett rimlig pris eller ska man vänta och ta risken?

Ingenting är säkert som det ser just nu! Du måste göra bra kalkyler på vad du är beredd att betala och hur mycket du har råd att belåna dig!

Eliten vill göra allt för att rädda sitt system eller så vill de rensa ut marknaden och ruinera större delen av befolkning och låta nya hungriga "vargar" att försöka klättra upp inom deras system.

Spelet är riggat, vilken fåntratt som helst kan se det nu, speciellt när FED i USA kan TROLLA FRAM upp TIOTUSENTALS MILJARDER DOLLAR utan att dollarn tappar värde.

Det bästa folket kan göra är att rösta fram ett nationalistisk parti, straffa de ansvariga och köra en franska revolutionen på de skyldiga parasiterna. Eller så kanske är detta en poetiskt rättvisa, skit folk ska ha skit. Svenska folket älskar tydligen att gång på gång tvingas rädda bankerna med sina skattemedel eller ens framtida barnbarns skattemedel, röstar på samma oärliga partier år efter år, välkomnar massinvandring, mord, bomber, våldtäkter, otrygghet, amerikanisering och hjälpt till att rösta ner folkhemmet, svensk kultur och kärnfamilj normen!
Citera
2020-03-20, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Södermalmslyan är sedan många år såld för dryga 30 per kvm, vi köpte en stor vindsvåning i Vasastan istället för 34 per kvm. Nu är även den såld, vi har ett sommarhus i visby kvar och har flyttat till Portugal
Se där ja . Vilket kap, ni är en de som har gjort riktigt bra affärer på bostadsrätter. Grattis!
En annan fråga, hur trivs du i Portugal? Jag bor själv i utlandet och funderar på att flytta dit härnäst.
Har hört att det ska vara väldigt smutsigt överallt?(jag tycker redan Spanien och frankrike är riktigt smutsigt rent generellt)
Citera
2020-03-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det är en skillnad på läget i Januari/Februari och nu när Coronaviruset har slagit till med full kraft.
Citera
2020-03-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur ser det ut på Hemmet fler eller färre bostäder ute?

Jag anser att det i dagsläget är fler bostäder ute på Hemnet. I alla fall enligt min ''övervakningsradie'' för centrala Stockholm. I början av februari var det cirka 30-35 bostäder till salu, nu är det 70 stycken och jag märker även att budgivningarna har stannat till.

Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo

Om jag var du skulle jag vänta. Coronakrisen har precis börjat påverka bostadsmarknaden, men den marknaden eftersläpar. Objekt läggs fortfarande ut med utgångspris baserat på prisrallyt de senaste 4-8 veckorna. Det är som du själv säger, säljarnas och mäklarnas krav är baserat på den historiken. Ge det 1-2 månader och man kommer att märka en nedgång på både slutpriser och budgivningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in