2020-03-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta för mig.

Att försöka sälja en nybyggd mörk lägenhet i ett skokartongshus, Oscars Tornen, för samma kvm-pris som en underbart vacker Östermalmslägenhet, nyrenoverad, 3.5m i takhöjd, skuldfri förening. Är det exempel på marknadspris?

Marknadspris är det pris som bildas på en marknad som ett direkt resultat av utbud och efterfrågan på en viss bostad under en viss tidsperiod.
Så med ditt exempel är det svårt att säga vad marknadspriset är. Om lägenheten i Tornet blir sålt för samma pris som en Östermalmslägenhet, ja då är det marknadspriset. Blir det inte sålt, då tycker marknaden att lägenheten i Tornet är för högt prissatt och bostaden kommer inte säljas.

Vad du personligen tycker om enskilda bostäders prissättning ändrar inte marknadspriset.
Citera
2020-03-18, 12:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Siffrorna är helt annorlunda i Sverige, så här långt. Ligger Italien 14 dagar före Sverige? Då hade de redan 100-tals dödsfall, vi har 7st. För mig känns det som just Italien och Iran gjort något fel. Det blir inte lika illa någon annanstans. Kunde blivit i USA, men de spärrar av landet och stoppar spridningen. Å andra sidan kommer corona-2 tillbaka i höst eller vinter...

Att de hade många fler döda beror på att vi har 10 miljoner invånare och de 60 miljoner. Därför är det fler sjuka och döda till antalet i Italien, men man måste utgå från hur många procent av befolkningen som är sjuka och döda. Se på kurvan - hur brant den är.

Sverige har fler invånare än Danmark, Norge och Finland. Därför är det troligt att vi kommer att få fler sjuka och döda än våra grannländer, men färre än Italien och Spanien. Fast konsekvenserna blir desamma för samhället och procenttalet döda kommer troligtvis vara detsamma i de flesta europeiska länder. Det som kan skilja åt är hur fort smittandet går med tanke på att vi inte har något skydd eller vaccin mot detta.

Och ja, jag tror att bostadsmarknaden ligger nere eller haltar svårt i de värst drabbade länderna.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-03-18 kl. 12:49.
Citera
2020-03-18, 13:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Att de hade många fler döda beror på att vi har 10 miljoner invånare och de 60 miljoner. Därför är det fler sjuka och döda till antalet i Italien, men man måste utgå från hur många procent av befolkningen som är sjuka och döda. Se på kurvan - hur brant den är.

Sverige har fler invånare än Danmark, Norge och Finland. Därför är det troligt att vi kommer att få fler sjuka och döda än våra grannländer, men färre än Italien och Spanien. Fast konsekvenserna blir desamma för samhället och procenttalet döda kommer troligtvis vara detsamma i de flesta europeiska länder. Det som kan skilja åt är hur fort smittandet går med tanke på att vi inte har något skydd eller vaccin mot detta.

Och ja, jag tror att bostadsmarknaden ligger nere eller haltar svårt i de värst drabbade länderna.
Jag såg siffrorna för Kina, i princip 0 sålda bostäder i februari. Om corona slår lika illa i Sverige blir det 0 sålda om en månad. Det är bara att vänta.
Citera
2020-03-18, 13:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syndikat1
Marknadspris är det pris som bildas på en marknad som ett direkt resultat av utbud och efterfrågan på en viss bostad under en viss tidsperiod.
Så med ditt exempel är det svårt att säga vad marknadspriset är. Om lägenheten i Tornet blir sålt för samma pris som en Östermalmslägenhet, ja då är det marknadspriset. Blir det inte sålt, då tycker marknaden att lägenheten i Tornet är för högt prissatt och bostaden kommer inte säljas.

Vad du personligen tycker om enskilda bostäders prissättning ändrar inte marknadspriset.
Exakt så. Tornen-lägenheterna säljer inte, men Oscars har valt att köra vidare med de påhittade priserna ändå. Det höll, tills corona kom och avslöjade bluffen.

Notera en liknande diskussion i en annan tråd. Fastighetsbolag som Klövern håller uppe priserna på företagslokaler, trots att de kan stå tomma i 1-2 år eftersom hyrorna är för höga. Nu har den bluffen avslöjats och aktiekursen dyker som en sten. Möjligen så lågt att Klövern konkar. Då kommer lokalerna ut på marknaden, till marknadspriser, som är lägre än bubbelpriserna.

Corona kommer alltså att fälla de sämsta fastighetsbolagen. Priserna kommer inte alls att ligga stilla eller öka, de kommer att sjunka.
Citera
2020-03-18, 13:31
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
stora akieägare i publika aktiebolag belånar villan för att skjuta till mer kapital? Låter ju helt befängt. Låter dessutom smått osannolikt.

Jag spetsade kanske till det lite men jag pratar inte om Wallenberg, det finns flera bolag med ett avsevärt lägre börsvärde än Investor och ABB där du inte behöver enorma summor för att få en post på över 5%.

/Provokatör
Citera
2020-03-18, 14:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag såg siffrorna för Kina, i princip 0 sålda bostäder i februari. Om corona slår lika illa i Sverige blir det 0 sålda om en månad. Det är bara att vänta.

Jag är inte förvånad. Har du någon länk till uppgifterna om Kina?
Citera
2020-03-18, 15:59
Medlem
Det kanske redan har behandlats i tråden men:

https://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2020/inkomstbortfall-kopplat-till-coronaviruset-skal-till-undantag-fran-amortering/

Finansinspektionen säger att inkomstbortfall kopplat till coronaviruset är ett skäl till att minska eller pausa amorteringarna. Själv tycker jag att detta är helt sjukt men det är väl för att jag inte har några lån på min bostadsrätt..
Citera
2020-03-18, 17:13
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Det kanske redan har behandlats i tråden men:

https://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2020/inkomstbortfall-kopplat-till-coronaviruset-skal-till-undantag-fran-amortering/

Finansinspektionen säger att inkomstbortfall kopplat till coronaviruset är ett skäl till att minska eller pausa amorteringarna. Själv tycker jag att detta är helt sjukt men det är väl för att jag inte har några lån på min bostadsrätt..

Håller med dig . Jag sålde lägenheten och flyttade till hus för ett par månader sedan och inga lån har man heller men om detta håller i sig säg 6 månader kommer flera att paniksälja för de inte har råd med nåt ( flera större bolag varslar tusentals och få nytt jobb när många stänger igen är ju omöjligt

Säg sommarstäder som lever på sommargäster kommer klappa ihop helt o hållet för vem köper hus där de inte finns jobb eller nåt ?
Citera
2020-03-18, 18:46
Medlem
Mullrets avatar
Bostadskrisen 1990 kom då alltför frikostig kreditgivning varit rådande över tid. Bara till att googla och jämföra 1990 med 2020...

Sedan inser man att det blir en hård resa för många överbelånade. De som tappar sin inkomst kommer bli ett lätt byte för kreditgivaren. Och skulderna lär bestå.
Senast redigerad av Mullret 2020-03-18 kl. 19:29.
Citera
2020-03-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
90-talisterna har inte varit med då börsen kraschat utan har kunnat investera hela tiden och sett pengarna växa, de har sett det som riskfritt. Nu plötsligt står vi där med en krasch i vitögat och tror ni 90-talisterna har tagit höjd flr detta? Svaret är nej! Förmodligen kommer vi få se en hel del bostadsförsäljningar framöver, framförallt i de dyrare regionerna där många köpt och är maxbelånade. Många kommer ku måsta sälja då de inte har råd att bo flott längre.
Du får gärna utveckla, vad är det 90-talisterna skulle tagit höjd för och vad händer ekonomiskt med redan belånade bostäder menar du?
Citera
2020-03-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Tråd finns redan som jag skrapat.

(FB) Coronaviruset och bostadsmarknaden

Skriv gärna först i befintliga trådar.
Den ligger ju i papperskorgen
Citera
2020-03-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolibo
Du får gärna utveckla, vad är det 90-talisterna skulle tagit höjd för och vad händer ekonomiskt med redan belånade bostäder menar du?

De behöver ta i beaktning att man kan bli av med jobbet samt att både boende och aktiemarknaden kan droppa rejält.

Det är ganska lätt att läsa om någon är 90-talist i trådarna om bostäder och aktier. När OMX gått ner till 600 trodde många av dem att det var billigt och en säker investering. Vi med mer rutin kunde se att detta skeende inte är normalt utan för tankarna till 2000, 2008 och 90-tals krisen. Vissa har minne av än längre bak i tiden. Samtliga vänner jag har talat med har sålt av sina aktieinnehav relativt tidigt i början på denna krasch.

Många av 90-talisterna är dock tyvärr naiva och lyssnar på banktjänstemännens "sitt stilla i båten för det går upp igen" som endast gynnar bankernas intressen på småspararnas bekostnad.

Detta gäller även synen på belåning. Eftersom 90-talisterna varit med mindre tror allt för många av dem att bostäder inte kan gå ner nämnvärt i pris.

Nu vet inte jag om det blir någon rejäl sättning på bostadsmarknaden eller inte men man behöver vara medveten om att det kan ske, och ha en strategi för om så sker.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-18 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in