2020-03-17, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?

Tvärt om, låga räntor i minst 10 år och en bostadsbrist som aldrig kommer att byggas bort.
Citera
2020-03-17, 14:55
Medlem
Måste medge att man börjar märka av att bostadsmarknaden i Stockholm börjar påverkas negativt. Har följt marknaden innanför tullarna slaviskt de senaste 6-7 mån och just nu märker jag att det är fler objekt till salu än för 2-3 mån sen samt att budgivningarna har stannat av lite. Inte lika aggressiva budgivningar som för någon månad sedan. Men detta är bara min observation.
Citera
2020-03-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Pappa staten går in och trycker en nappflaska i truten på oansvariga bostadsköpare. Det blir amorteringsfria lån och lite annat smått och gott.
De som tokbudat utan ekonomiskt konsekvenstänk blir nu curlade genom sina undermåligt fattade beslut.

Vi som har amorterat bort våra huslån och vänt på varje krona kommer att få stå för notan.

Att Sveriges unika daltande med bostadsrättsinnehavare kommer att innehålla drastiska åtgärder om priserna börjar falla är nog säkert. Allt för att upprätthålla illusionen av att folket är rikt, de äger ju 'tillgångar'.

Att sänka räntan ytterligare går inte, den utvägen är körd. Sänka Fastighetsskatten går ju inte heller eftersom vi som enda något så när utvecklade land redan avskaffat den.

Återstår då att utöka ränteavdrag och rut o rot vilket regeringen definitivt kommer att göra om bostadspriserna börja falla på allvar.

Avskaffandet av fastighetsskatten, fast man perverst nog behöll ränteavdragen på västvärldens mest generösa nivå är, tillsammans med historiskt låga räntor, anledningen till att Stockholms fastighetsmarknad är så unikt skev och bostadsrättsköpare i Sverige är så unikt lurade. Tror någon på allvar att Stockholm är attraktivare än Berlin för att vi har en mer lovande arbetsmarknad, mer rikt kulturliv eller något annat som gör en stad attraktiv?
Senast redigerad av Alpoxen 2020-03-17 kl. 15:04.
Citera
2020-03-17, 15:02
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Måste medge att man börjar märka av att bostadsmarknaden i Stockholm börjar påverkas negativt. Har följt marknaden innanför tullarna slaviskt de senaste 6-7 mån och just nu märker jag att det är fler objekt till salu än för 2-3 mån sen samt att budgivningarna har stannat av lite. Inte lika aggressiva budgivningar som för någon månad sedan. Men detta är bara min observation.

Ser tvärtom, kolla senaste avsluten på Booli. Snitt 5-10% över utgångspris. Folk är som galna.
Citera
2020-03-17, 15:03
Avslutad
Citat:

Men om vi snackar "Bostadskrasch" så behövs det nog höjda räntor. Svårsålt och låga räntor innebär nog bara att säljaren behåller objektet, till skillnad mot att av ekonomiska skäl tvingas sälja till underpris.
Citera
2020-03-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Ser tvärtom, kolla senaste avsluten på Booli. Snitt 5-10% över utgångspris. Folk är som galna.
Det är ju knappast så att en krasch sker i detta nu, snarare sker den i Corona-influensans spår dvs. folk börjar få problem efteråt, när man fått kontroll på läget. När folk väl får problem med att betala, så behöver de sälja. Kort och gott, så är det alltså priserna efter Corona-influensan som är det intressanta, inte vad som sker i detta nu.
Citera
2020-03-17, 15:05
Medlem
Citat:

Ja, det stämmer för de registrerade slutpriserna. Jag syftar mer de objekt som i dagsläget är till salu där budgivningarna står still.
Citera
2020-03-17, 15:07
Medlem
tokens avatar
Jag hoppas på en rejäl bostadskrasch. Jag har gjort en bostadskarriär de senaste 10 åren som jag bara kunnat drömma om. Just nu hyr jag - och hoppas på en krasch så jag kan fynda i början av 2021.
Citera
2020-03-17, 15:08
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ja, det stämmer för de registrerade slutpriserna. Jag syftar mer de objekt som i dagsläget är till salu där budgivningarna står still.

För de som kan skulle jag nog hyra ut bostaden i 1-2år tills detta förhoppningsvis är över. För ett prisfall på några procent lär det bli.
Citera
2020-03-17, 15:11
Medlem
Citat:
För de som kan skulle jag nog hyra ut bostaden i 1-2år tills detta förhoppningsvis är över. För ett prisfall på några procent lär det bli.

Jag håller med dig fullständigt. Dessutom tror jag inte att vi kommer att få vittna en monetär åtgärd från Riksbankens sida då konsumtionen i dagsläget inte sjunker på grund av sämre köpkraft utan rädsla. Även om reporäntan skulle sänkas för att stimulera ekonomin och konsumtionen så är det värdelöst om rädslan i att konsumera kvarstår.
Citera
2020-03-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Hade han sett till att spara upp en stor summa som han kunde gå in med då? Hur fungerade det med lån till bostadsrätt efter den kraschen? var det svårare eller lättare än innan?
Hur mycket är din lya värd idag? eller sålde du den med stor vinst för några år sedan?
Många frågor men det här är väldigt intressant.

Södermalmslyan är sedan många år såld för dryga 30 per kvm, vi köpte en stor vindsvåning i Vasastan istället för 34 per kvm. Nu är även den såld, vi har ett sommarhus i visby kvar och har flyttat till Portugal
Citera
2020-03-17, 16:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Corona kommer att påverka dessa siffror med 1-2 månaders fördröjning. I juni vet vi.

Att någon kan tro att vi kan ha samma budgivning på bostäder i Stockholm nu, när kanske 100.000 människor inte har något jobb att utföra kommande 1-4 månader och blir beroende av bidrag, visar hur sjuk bostadsmarknaden är i Sverige. "Det ska bara upp".

Hur mycket har Stockholmsbörsen gått ner, 500 miljarder? Vem är med och bjuder på en dyrare lägenhet när han har mindre på sin aktiedepå?

En av coronas stora fördelar är att den visar människan det korrekta värdet av hälsa, resor, och pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in