• 1
  • 2
2020-03-14, 12:42
Medlem
lasternassummas avatar
Som rubriken säger:

Inga pengar tillbaka från Norweigan
Personer som varit på väg till USA med flygningar som nu ställts in, efter Trumps förbud mot flyg från Schengen-länder, får inga pengar tillbaka från Norwegian.

"Försök boka en biljett senare" är svaret från Norwegian till resenärer som skulle besöka USA för ett event dom närmaste fyra veckorna.

Kommer Norwegian att gå in konkurs?
Så här uttalade sig Norwegians VD igår, enligt SVT:
Norwegians vd Jacob Schram sade på fredagen att bolaget är några veckor från en konkurs.
Om bolaget går i konkurs så är det många som inte får tillbaka pengar för resor som dom betalt för.

Är det så smart av en VD att säga att bolaget är några veckor från konkurs? Vem vill boka eller köpa biljetter då?

Citera
2020-03-14, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Som rubriken säger:

Inga pengar tillbaka från Norweigan
Personer som varit på väg till USA med flygningar som nu ställts in, efter Trumps förbud mot flyg från Schengen-länder, får inga pengar tillbaka från Norwegian.

"Försök boka en biljett senare" är svaret från Norwegian till resenärer som skulle besöka USA för ett event dom närmaste fyra veckorna.

Kommer Norwegian att gå in konkurs?
Så här uttalade sig Norwegians VD igår, enligt SVT:
Norwegians vd Jacob Schram sade på fredagen att bolaget är några veckor från en konkurs.
Om bolaget går i konkurs så är det många som inte får tillbaka pengar för resor som dom betalt för.

Är det så smart av en VD att säga att bolaget är några veckor från konkurs? Vem vill boka eller köpa biljetter då?

vad ska dom göra då?

säga att allt är fina fisken och ljuga ?

Då kommer ju folk lyncha dom ännu mer.
när flygen ställs in.

Men intressant att se hur sårbara vissa företag är, och hur nära gränsen till konkurs dom är, en chines äter en fladdermus, Boom norwegian går i konken ett par månader senare.
Citera
2020-03-14, 13:00
Medlem
Uppriktigheten är framförallt för att locka fram räddningskapital från norska staten. Att norwegian gått kasst och varit konkursmässiga har ju varit allmänt känt under en längre tid.
Citera
2020-03-14, 13:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
vad ska dom göra då?

säga att allt är fina fisken och ljuga ?

Då kommer ju folk lyncha dom ännu mer.
när flygen ställs in.

Men intressant att se hur sårbara vissa företag är, och hur nära gränsen till konkurs dom är, en chines äter en fladdermus, Boom norwegian går i konken ett par månader senare.

När det gäller resenärer till en speciell händelse i USA dom närmaste veckorna så kan det ju tänkas att det finns andra möjligheter att ta sig dit. Om man då har möjlighet att betala resan två gånger...
Norwegians agernde kan ju förklaras av att dom inte har några pengar att betala tillbaka.

Det beror ju lite på hur inreseförbudet kommer att hanteras. Kommer enbart plan från Schengen-området att stoppas eller kommer alla resenärer från Schengen att stoppas?

Jag håller helt med dig att det är bättre om en flygbolag som är på väg att gå i konkurs informerar om det. Jag kan inte minnas att jag sett det tidigare. Det var därför jag reagerade på Jacob Schram's uttalande.

Citera
2020-03-14, 13:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Uppriktigheten är framförallt för att locka fram räddningskapital från norska staten. Att norwegian gått kasst och varit konkursmässiga har ju varit allmänt känt under en längre tid.

Så tänkte jag också, men frågan är hur benägna norska staten är att skjuta till kapital?

Norge har ju drabbats extra hårt av vad som håller på att hända, bl.a. p.g.a. sjunkande oljepris.

Kanske resonerar dom som Ingves. "Vi är riksbanken, det är bara för oss att trycka mer pengar!"

Ett resonemang som jag är skeptisk mot. Men Ingves har ju en tendens att prioritera inflation över det mesta annat, IMO.

Kanske ska sådana åtgärder betraktas som en devalvering? Om man ser det så, kommer omvärlden att accceptera en sådan "devalvering"?

För svenskar i allmänhet medför en sådan åtgärd att vi blir lite fattigare. I synnerhet dom som inte blir kompenserade för inflation/devalvering. Det är väl dom flesta? Då kan ju Ingves åtgärd medverka till att driva oss in i en recession, även om hans avsikt är den motsatta.

Citera
2020-03-14, 13:21
Citat:
När det gäller resenärer till en speciell händelse i USA dom närmaste veckorna så kan det ju tänkas att det finns andra möjligheter att ta sig dit. Om man då har möjlighet att betala resan två gånger...
Norwegians agernde kan ju förklaras av att dom inte har några pengar att betala tillbaka.

Det beror ju lite på hur inreseförbudet kommer att hanteras. Kommer enbart plan från Schengen-området att stoppas eller kommer alla resenärer från Schengen att stoppas?

Jag håller helt med dig att det är bättre om en flygbolag som är på väg att gå i konkurs informerar om det. Jag kan inte minnas att jag sett det tidigare. Det var därför jag reagerade på Jacob Schram's uttalande.

är dom nära konkurs brukar man har det dåligt med pengar

ja precis vad jag sa, tänk att boka ett plan med ett konkurs företag utan att veta om det.

synd om dom som bokade innan corona tiderna.
Citera
2020-03-14, 13:32
Medlem
Man bör nog stå på flygplatsen och kolla avgångstavlan att planet ens flyger innan man väljer att boka sin biljett. Att boka idag när man ska resa om några veckor eller månader är ju ett rejält risktagande. Man får nog vara beredd på att man då kastat pengarna i sjön, och inte får någon resa.
Citera
2020-03-14, 14:06
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Norwegian har varit på väg att kursa i minst 1,5 år redan. Det blev inte bättre av att de tagit in en massa olycksplan från Boeing heller.

Detta har varit allmän information hela tiden.

Jag reste upp mina bonuspoäng förra sommaren just pga att jag trodde de skulle kursa.

Jag hade inte beställt några biljetter med Norwegian förrän C19-hysterin är över. Konkar de så brinner dina pengar garanterat inne.
Citera
2020-03-14, 14:15
Medlem
Citat:
Så tänkte jag också, men frågan är hur benägna norska staten är att skjuta till kapital?

Norge har ju drabbats extra hårt av vad som håller på att hända, bl.a. p.g.a. sjunkande oljepris.

Kanske resonerar dom som Ingves. "Vi är riksbanken, det är bara för oss att trycka mer pengar!"

Ett resonemang som jag är skeptisk mot. Men Ingves har ju en tendens att prioritera inflation över det mesta annat, IMO.

Kanske ska sådana åtgärder betraktas som en devalvering? Om man ser det så, kommer omvärlden att accceptera en sådan "devalvering"?

För svenskar i allmänhet medför en sådan åtgärd att vi blir lite fattigare. I synnerhet dom som inte blir kompenserade för inflation/devalvering. Det är väl dom flesta? Då kan ju Ingves åtgärd medverka till att driva oss in i en recession, även om hans avsikt är den motsatta.

Norge har ju extremt välfyllda oljefonder att ta av, minns inte hur många biljoner det var..
Behöver nog inte sätta sig i skuld iaf 😁
Citera
2020-03-14, 14:20
Medlem
Imnshos avatar
Nu är banken en separat entitet, men det är nog klokt att flytta sina besparingar därifrån. Vill inte vänta på att nån insättningsgaranti ska behöva behandlas.
Citera
2020-03-14, 17:34
Medlem
beaver_ses avatar
Visst klarar man sig från Norwegians ev konkurs om man som jag köpt biljetter via Ticket, eller hur fungerar det? Man kommer ju inte ens fram till deras växel (Ticket).
Citera
2020-03-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Visst klarar man sig från Norwegians ev konkurs om man som jag köpt biljetter via Ticket, eller hur fungerar det? Man kommer ju inte ens fram till deras växel (Ticket).
Skulle Ticket stå för kostnaden för alla biljetter dom sålt via Norwegian då tänker du? Hur många återbetalningar klarar dom innan dom själva konkar I så fall, för Ticket kommer inte få en krona av Norwegian i det läget heller.

Skulle tippa att det är kört oavsett. Bästa då är om du köpt resan via kreditkort, då kan du i regel få ersättning från banken (kunde förr iaf, när jag jobbade inom bankvärlden).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in