2020-03-14, 19:28
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man bör nog stå på flygplatsen och kolla avgångstavlan att planet ens flyger innan man väljer att boka sin biljett. Att boka idag när man ska resa om några veckor eller månader är ju ett rejält risktagande. Man får nog vara beredd på att man då kastat pengarna i sjön, och inte får någon resa.

Tror inte man behöver åka till flygplatsen för att se avgångstavlan, det borde man se om man går in på flygplatsens web-sida. Jag var nyss inne på Swedavias hemsida för Arlanda och Landvetter, många inställda flyg ser det ut som, även Norwegian.

Coronainfo från Swedavias hemsida:
Reseinformation med anledning av coronavirus
Uppdaterad: 2020-03-14 kl. 16:47

Flera länder har med mycket kort varsel infört inreserestriktioner och stoppar flygtrafik. Det svenska utrikesdepartementet avråder också från resor till vissa länder. Dessutom har många flygbolag tillfälligt upphört eller minskat antalet flyg till vissa destinationer.
Senast redigerad av Loyola 2020-03-14 kl. 19:33.
Citera
2020-03-14, 22:54
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om bolaget går i konkurs så är det många som inte får tillbaka pengar för resor som dom betalt för.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Jag hade inte beställt några biljetter med Norwegian förrän C19-hysterin är över. Konkar de så brinner dina pengar garanterat inne.

Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Skulle tippa att det är kört oavsett. Bästa då är om du köpt resan via kreditkort, då kan du i regel få ersättning från banken (kunde förr iaf, när jag jobbade inom bankvärlden).

Min fetning; helt rätt! Det regleras i §29 Konsumentkreditlagen:

Citat:
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2010-1846
Citera
2020-03-15, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är det så smart av en VD att säga att bolaget är några veckor från konkurs? Vem vill boka eller köpa biljetter då?

Han raggar räddningspaket från staten, plain and simple.
Citera
2020-03-15, 01:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
Han raggar räddningspaket från staten, plain and simple.

Så är det säkert. Kanske en faktor till finns med i bilden. Boeing har fått stora lån till att betala bolag som har 737 MAX-plan står på marken. Vad enstaka bolag har fått eller kan få har inte offentliggjorts, men jag gissar att det det varit en förhandlingsfråga och att bolag i USA har gynnats i förhållande till andra bolag. Om Norwegian går i KK så får inte Boeing leverera det 100-tal plan som Norweigan lagt order på. Det borde kunna bidra till att Boeing inte snålar alltför mycket när storleken på skadestånd till Norweigan bestäms, om det inte redan är bestämt. Om inte Boeing redan gett upp Norwegian?

Citera
2020-03-15, 04:00
Medlem
Har man åkt med norwegian en gång så vet man att man inte gör det igen. Hur jävla korkade är människor egentligen. Rätt åt er som inte får en krona tillbaka!
Citera
2020-03-15, 06:33
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Har man åkt med norwegian en gång så vet man att man inte gör det igen. Hur jävla korkade är människor egentligen. Rätt åt er som inte får en krona tillbaka!

Jag har åkt Norwegian över 20 gånger på mellan 1-5 h och har alltid varit nöjd, men har också varit förvånad över att de haft så låga priser kontra att deras plan och service inte legat på Ryanair-nivå.

De har vunnit priser många gånger, bland annat Skytrax - Europas bästa budgetbolag.

https://www.norwegian.com/en/about/o...-recognitions/

Det är ett bra bolag och din enstaka erfarenhet är inte representativ.
Citera
2020-03-15, 08:59
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Uppriktigheten är framförallt för att locka fram räddningskapital från norska staten. Att norwegian gått kasst och varit konkursmässiga har ju varit allmänt känt under en längre tid.

Norwegian är bl.a inblandad i Boeings skandalplan, de har beställt över hundra stycken av ett plan som har flygförbud över hela världen.
Citera
2020-03-15, 12:04
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
vad ska dom göra då?

säga att allt är fina fisken och ljuga ?

Då kommer ju folk lyncha dom ännu mer.
när flygen ställs in.

Men intressant att se hur sårbara vissa företag är, och hur nära gränsen till konkurs dom är, en chines äter en fladdermus, Boom norwegian går i konken ett par månader senare.
En fladdermus som varit föremål för experiment med ett gentiskt modifierat virus där man i något kinesiskt B-labb klippte och klistrade lite med SARS och HIV och sedan sålde fladdermusen på köttmarknaden.
Citera
2020-03-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Skulle Ticket stå för kostnaden för alla biljetter dom sålt via Norwegian då tänker du? Hur många återbetalningar klarar dom innan dom själva konkar I så fall, för Ticket kommer inte få en krona av Norwegian i det läget heller.

Skulle tippa att det är kört oavsett. Bästa då är om du köpt resan via kreditkort, då kan du i regel få ersättning från banken (kunde förr iaf, när jag jobbade inom bankvärlden).

Om det är en paketresa faller ansvaret på säljaren. Har du enbart köpt en flygbiljett via Ticket faller det vanligtvis på flygbolaget.
Citera
2020-03-15, 15:01
Medlem
moodyfieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man bör nog stå på flygplatsen och kolla avgångstavlan att planet ens flyger innan man väljer att boka sin biljett. Att boka idag när man ska resa om några veckor eller månader är ju ett rejält risktagande. Man får nog vara beredd på att man då kastat pengarna i sjön, och inte får någon resa.
Nej då. Företagen har kontor där man snällt kan gå in och hämta sina pengar.
Får du inte dina pengar hostar du bara på dem.
Citera
2020-03-15, 16:43
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Vad är det som är så kasst? Jag har rest med de allra flesta stora flygbolag världen runt, däribland hundratals gånger interkontinental business. Likväl flyger jag hellre ekonomiklass med Norwegian än t ex SAS om det är jag själv som står för fiolerna.
Citera
2020-03-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Jag har åkt Norwegian över 20 gånger på mellan 1-5 h och har alltid varit nöjd, men har också varit förvånad över att de haft så låga priser kontra att deras plan och service inte legat på Ryanair-nivå.

De har vunnit priser många gånger, bland annat Skytrax - Europas bästa budgetbolag.

https://www.norwegian.com/en/about/o...-recognitions/

Det är ett bra bolag och din enstaka erfarenhet är inte representativ.
Ja billiga priser och splitternya plan? Borde rimligtvis ringa varningsklockor. Det är ett bolag som saknat pengar i många många år och detta är ju något man får ha i åtanke när man bokar att det en dag går åt helvete för dem. Därför tycker jag inte folk ska grina här pga det. Har man koll så visste man också riskerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in