2020-03-20, 15:26
Medlem
cacas avatar
Galen jävla vecka pga Corona skämtet!

Har arbetat hur mycket som helst för förbereda ifall att osv, kommer få fortsätta under helgen hemifrån så det blir en kul helg.

Har i princip endast matat höns och plockat ägg denna vecka och täckt drivbänkar nattetid annars inget mer, uppdateringar kommer vart efter det sker något av vikt.

Corona skämtet har fan börjat gå för långt. Vilka är det som är i riskzonen? Jo äldre multisjuka. Vad gör samhället, jo vi stänger skolor och uppmanar folk vara hemma samt ger möjligheter till extra semester med statligt bidrag då man kan vab och sjukskriva sig mycket förmånligt och längre tid, krisavtal sätts på plats, era löneökningar skjuts på framtiden och dödsstöten för en riktig lågkonjunktur kommer bli om man stänger förskolor och övrig skola, då kommer fabriker stanna, Ica får svårt hålla öppet, leveranser uteblir mm för föräldrar tvingas hem för ta hand om friska barn.
Vansinne!
Isolera riskgrupper istället dvs äldre och multisjuka, låt övriga delar rulla på som vanligt så kommer folk skratta åt Corona om 2 månader (ca tid i Wuhan från start till noll smittade) som de håller på nu kommer det bli en riktig ekonomisk kris som grädde på moset som tar åratal reparera.

Politiker kommer i höst stå och harkla sig och säga vi trodde vi gjorde rätt, vi såg inte konsekvenserna och handlade efter den kunskap vi hade då osv.

Bra jobbar Sverige!🤬
Citera
2020-03-23, 16:10
Medlem
cacas avatar
Jaha vart förbjuden komma till arbetet denna vecka, några möten via nätet enda måsten denna vecka samt vara nåbar på telefon.

Tog tillfället idag att såga ner 3 riktigt gamla äppelträd samt en del eldning av ris i solskenet.

4 stubbar som måste bort för kunna plantera nya träd så det blir troligen att hyra någon mindre grävare någon dag för få bort dessa samt kunna förbereda för nya träd. Ska man plantera där äppelträd stått tidigare så bör man ta bort ca 0,5 m av jorden och fylla på med ny jord för de ska ta sig bra.

Har kvar 3 äldre äppelträd som såg ok ut i höstas, har dock klippt ner dem totalt då de spretade rät rejält, tror ändå jag sparar dessa åtminstone till nya träd börjat ge frukt.

Blir troligen 2 tidiga sorter som Alice samt 2 senare vinteräpplen som Ingrid Marie eller liknande. Planerar även utöka med något päron, plommon samt körsbär så det blir några hål som ska grävas och innan det röja bort lite sly som kommit då ingen brytt sig om att hålla efter på några år.

Runt trädgården har jag tänkt mig plantera som en inramning av andra sorter som krusbär, röda och svarta vinbär, rabarber, hallon mm, tror det kan bli rätt så bra, sen blir det enklare om man måste sätta stängsel runt allt för viltet om allt samlat istället för spritt överallt.
Citera
2020-03-29, 10:27
Medlem
cacas avatar
Arbetsbefriad denna vecka så passa på hyra en minigrävare.

Stubbar efter gamla äppelträd har tagits bort och förberetts för nya, nått dike har fixat tills mm.

Isskåp: Förr sågade man block i isen och la i vad man kallade ishög eller stack som man sedan täckte med sågspån. Sen tog man in block och la i ett isskåp. Ett isskåp var dåtidens kyl och fungerade som så att man la ett block i toppen på skåpet och sen smälte det under dagen. Smältvatten ledes genom skåpet och dränerades i botten.
Har funderat på om el skulle försvinna permanent så har man bara el så länge man kan hålla elverket i liv. Ett isskåp är inte beroende av någon el men däremot att is finns.

Grävde ut rätt rejält bakom ladan där det i princip alltid är skugga. Tanken är förbereda för kunna lagra is och sen bygga ett isskåp. Min tanke är att istället för sågspån bygga upp ett ordentligt isolerat rum, typ 1 meter frigolit isolering och sen täcka med jord, lite som en jordkällare fast med isolering. Används den inte för is så har jag en extra jordkällare att använda.

I år går det givetvis inte ta någon is då det försent, men att förbereda för detta går ju. Sen måste man givetvis även bygga ett skåp. Funderar på använda en gammal kyl och isolera på ännu mer samt högst upp ha en plats för isblock dränering genom skåp osv.

Har även planterat om en del av det som drivits upp inne, chili, jalapeno, tomater, gurka mm har satts i större krukor, var sista omplanteringen så nu bara vänta in värmen ordentligt och sen ska de ut i växthus.
Citera
2020-03-31, 04:28
Medlem
cacas avatar
Uppe tidigt då hundarna morrade, mörkersiktet avslöjade dock att det var rådjur utanför.

Idag blir det fara till plantskola för inhandla fruktträd mm, tänkte försöka få ner dessa så tidigt som möjligt så de hinner rota sig ordentligt under första året. Kommer nog även beställa stängsel så jag säkerställer att inget vilt kommer in och förstör för mig, kanske lika bra.

En brist inventerad, smör, matfett. Har ett ordentligt lager men inser att det går åt mer fett än man tänkt. Smör på mackan, man steker, man smörjer formar mm. Så ska man klara sig över lång tid får man tänka om. Visst det går koka istället för steka, man kan äta bröd utan smör, man kan baka/laga annat utan formar osv så visst det går minska ner.

Alternativ är givetvis att säkerställa att man har möjlighet att fylla på under året, ser egentligen par alternativ. Det ena är skaffa en ko men för mig inte aktuellt just nu men bör finnas med i planen ifall att. En ko skulle även ge en hel del annat nyttigt som ost, grädde, gödsel mm, men tyvärr för mycket arbete men man bör nog planera för att kunna ha det ifall det skulle krävas i framtiden.

Det andra alternativet är börja odla raps och sedan lära sig ta tillvara det så man får olja, inte heller något alternativ just i år, men kan vara värt lära sig lite om.

Sen har man alltid möjlighet ta tillvara på fett/talg från djur, en gris tex skulle svålen ge massa fett som går att steka i osv vilket givetvis skulle vara ett alternativ om man har grisar.
Brukar köpa slaktat och klart av en ekologisk bonde, kanske man skulle kolla om man kan få köpa en levande i år och låta gå och böka som markberedare över sommaren och sen slakta till hösten. Blir lite mer arbete så får ta en fundering om det värt besväret med den lärdomen.

Men som sagt, fett över tid ett identifierat problem då olja har begränsad hållbarhet och smör kan man ju inte ha enbart i frysen. Kokosfett mm osv även mjukost tar slut en dag och då blir mackan rätt trist äta.
Citera
2020-03-31, 08:30
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Bröd! En basal vara och enkel göra själv, testade sätta surdeg och det var inget svårt alls. Även vedugnen fungerade som den skulle så brödet vart riktigt bra.

Sen kom man till lite eftertanke angående mjöl. En enkel vara handla i butiken men vad gör man om butiker inte finns eller inga som odlar längre. Insåg att man bör nog prova att odla lite spannmål bara för testa.

Hur mycket mjöl går det åt för en person och år. Mitt test så går det åt ca tre limpor i veckan för mig. För baka dess ca: 15 dl mjöl. 15 dl mjöl ca 900g, 52 veckor på ett år ja då behöver man alltså ca 50 kg mjöl/år och person bara för göra vanligt matbröd. Det är dock inte hela förbrukningen då man använder mjöl till annat också som ex pannkaka mm.

För få fram minst 50 kg mjöl så får man beräkna hur mycket mark behöver man då så spannmål på för detta? Vad jag hittat så får man ut ett kg på ca: 1,7 kvm. Antar att det är vid effektiv odling av någon som kan detta så jag avrundar till 2 kvm/kg för mig som ineffektiv amatör. Därav blir det ganska lätt att fastslå att ca 100kvm behövs odlas för få mjöl till enbart bröd. Sen får man lägga på om man behöver mera samt om man ska odla så man har eget utsäde mm.

Försök kommer ske på 200 kvm åker att odla vete och ta hand om det och till utsäde nästkommande år.

Hur mycket utsäde kommer krävas, det jag hittar så är det 3-400 grobara kärnor/kvm som går åt, säger mig rätt lite om mängden i kg, men man räknar ca 30 kg/ha och en ha är 100a så behöver jag för odla 2a 0,6 kg utsäde, tycker själv det låter jävligt lite. Har pratat med en lantbrukare bredvid och skulle få utsäde av honom till mitt projekt, så vi får se och lära av det.

Brist som upptäckts och som behöver kompletteras.
Kvarn för mala mjöl! Kommer att införskaffas under våren då det vore rätt meningslöst odla om man inte kan ta tillvara på säden senare.
Traktor, får försöka hitta någon äldre modell längre fram men just nu får det vara så länge.
Lantbrukaren bredvid har lovat svänga förbi och fixa till de igenväxta åkrar som finns på gården efter jag mutat han med lite whiskey.

Uppdaterar längre fram hur detta försök utvecklas....

Det är väldigt mycket jobb (och yta) för att få mjöl. jag skulle välja bort detta. Sedan kan du få en dålig skörd, du är beroende av en traktor…. och drivmedel… Dags att inse att mackan är en lyx du kanske borde kunna avvara?
Senast redigerad av farbror Sven 2020-03-31 kl. 08:35.
Citera
2020-03-31, 08:32
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Uppe tidigt då hundarna morrade, mörkersiktet avslöjade dock att det var rådjur utanför.

Idag blir det fara till plantskola för inhandla fruktträd mm, tänkte försöka få ner dessa så tidigt som möjligt så de hinner rota sig ordentligt under första året. Kommer nog även beställa stängsel så jag säkerställer att inget vilt kommer in och förstör för mig, kanske lika bra.

En brist inventerad, smör, matfett. Har ett ordentligt lager men inser att det går åt mer fett än man tänkt. Smör på mackan, man steker, man smörjer formar mm. Så ska man klara sig över lång tid får man tänka om. Visst det går koka istället för steka, man kan äta bröd utan smör, man kan baka/laga annat utan formar osv så visst det går minska ner.

Alternativ är givetvis att säkerställa att man har möjlighet att fylla på under året, ser egentligen par alternativ. Det ena är skaffa en ko men för mig inte aktuellt just nu men bör finnas med i planen ifall att. En ko skulle även ge en hel del annat nyttigt som ost, grädde, gödsel mm, men tyvärr för mycket arbete men man bör nog planera för att kunna ha det ifall det skulle krävas i framtiden.

Det andra alternativet är börja odla raps och sedan lära sig ta tillvara det så man får olja, inte heller något alternativ just i år, men kan vara värt lära sig lite om.

Sen har man alltid möjlighet ta tillvara på fett/talg från djur, en gris tex skulle svålen ge massa fett som går att steka i osv vilket givetvis skulle vara ett alternativ om man har grisar.
Brukar köpa slaktat och klart av en ekologisk bonde, kanske man skulle kolla om man kan få köpa en levande i år och låta gå och böka som markberedare över sommaren och sen slakta till hösten. Blir lite mer arbete så får ta en fundering om det värt besväret med den lärdomen.

Men som sagt, fett över tid ett identifierat problem då olja har begränsad hållbarhet och smör kan man ju inte ha enbart i frysen. Kokosfett mm osv även mjukost tar slut en dag och då blir mackan rätt trist äta.

Ko kräver mycket foder. Jag skulle välja ett par getter.
Citera
2020-03-31, 09:00
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Här håller jag med, det går ca 4 getter+ bock och sommarkillingar på en ko. Då har du både kött och mjölk. Killingarna kan du även slakta tidigare än en kalv med duglig slaktvikt.

Med flera djur sprider man också riskerna om ett av djuren skulle dö eller skadas svårt.

Getterna äter även mycket som inte korna gör eller kommer åt.

Skulle man ha en större gård med flera människor och ha för avsikt att sälja mjölken och köttet skulle jag satsa på kor eller helst både och.
Citera
2020-03-31, 19:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Det är väldigt mycket jobb (och yta) för att få mjöl. jag skulle välja bort detta. Sedan kan du få en dålig skörd, du är beroende av en traktor…. och drivmedel… Dags att inse att mackan är en lyx du kanske borde kunna avvara?
Sant att det blir lite arbete utan rätt utrustning, nu har en bonde hjälpt mig med sin traktor då jag själv saknar. 200kvm är inte oöverskådligt mycket yta, som ett stort hus bara och årets test blir se om man klarar av det rent praktiskt och teoretiskt samt upptäcka brister.

Skulle sen resultatet gå helt åt helvete spelar det mindre roll då jag bara kan åka till Ica och handla ifall det behövs. Är kunskapen jag är ute efter i första hand för ha ifall det verkligen blir skarpt läge någon ggr.
Utan mjöl inget bröd, ingen pannkaka osv, sen tänkt få till utsäde samt mat till höns mm. Odlar jag den yta jag tror krävs kommer jag kunna beräkna mer noggrant vad mitt resultat blir om jag ex fixar fler höns och hur mycket odling som krävs för hålla dem med mat.

Citat:
Väl medveten om hur mycket mer arbete en ko skulle innebära, inget alternativ nu men något jag funderar på om det värt förbereda för ha möjligheten om det en dag skulle behövas.
Getter var en intressant tanke, kanske förbereda plats för kunna ha djur oavsett om det skulle vara en ko, ett gäng getter, får, gris. Vem vet vad man egentligen får tag på om skiten träffar fläkten en dag och då kanske man inte bara kan välja vilka djur man initialt får tag på.

Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Här håller jag med, det går ca 4 getter+ bock och sommarkillingar på en ko. Då har du både kött och mjölk. Killingarna kan du även slakta tidigare än en kalv med duglig slaktvikt.

Med flera djur sprider man också riskerna om ett av djuren skulle dö eller skadas svårt.

Getterna äter även mycket som inte korna gör eller kommer åt.

Skulle man ha en större gård med flera människor och ha för avsikt att sälja mjölken och köttet skulle jag satsa på kor eller helst både och.
Tackar för inputen, getsmör var inte direkt det första jag tänkte på imorse kan jag säga. Att ko tar tid av en är kanske ok om man inte har annat göra men fungerar inte om man inte har tiden.

Gården är närmare 70 ha, det mesta skog och ca 10 ha åker samt några ha ängar, har under årens lopp tyvärr vuxit igen en del då förra ägare av ålder inte orkade göra något kanske de sista 15 åren, så rätt mycket att göra men potentialen finns skapa något riktigt bra.
Citera
2020-04-05, 07:02
Medlem
cacas avatar
Denna vecka vart till plantskola och inhandlat div fruktträd samt bärbuskar, hallon mm som jag planterat ner där jag förberett för detta. Satte staket runt hela för hålla vilt borta. Finns fortfarande lite plats kvar så där funderar jag på mer rabarber, få se hur jag gör.

Satt ytterligare potatis i hinkar, satte 6 hinkar för ca 2 veckor sedan och nu 6 till. Potatisen från egen skörd förra året förgror jag i äggkartonger så de får bra start, bara planera dem i kartong och sen svalt och ljust till groddar kommer och då ner med de i jorden. Att sätta i hinkar ger tidig skörd, långt innan det man sätter på friland. Det är även enkelt ställa ut dem när det varmt ute och ta in när man vet det blir kallt på natten. Borde vara perfekt för de som bor i stan men har balkong.

En del av det jag planterat i drivbänkar har redan tittat upp, snabbast var salladen där plocksallad och huvudsallad kom upp samtidigt.

Annars har det vart låg aktivitet på gården, kallt på natten och dessutom fått arbeta lite med förhandlingsunderlag för korttidsavtal samt med det varsel av personal på olika enheter vi lagt. Känns nästan lite konstigt, jag hemma 100% med full lön, arbetarna får hem med viss sänkning av lön samt att företaget får tillbaka pengar för lönekostnad från tillväxtverket. Varslade kommer hamna på a-kassa så småningom och någonstans här ser man att ja det är såhär man skapar en lågkonjunktur. Nåväl skit sak samma.

Hoppas på bättre väder i veckan som kommer och att värmen fattar grepp om det här kylslagna landet någon ggr. Har tröttnat täcka drivbänkar på natten och vore skönt kunna sätta på plasten på tunnelväxthusen och kunna plantera om vart efter det kommer upp i drivbänkarna direkt.
Citera
2020-04-10, 09:22
Medlem
cacas avatar
Röjt massa sly samt tagit ner några aspar ner mot sjön, dessa får det bli ved av. Såga även ner en al som jag barkat av grenar på som Jag ska köra i kompostkvarnen för få spån som jag ska använda för röka kött/fisk.

Var och hämta ut lite saker jag beställt, mjölkvarn, fodermaskin till hönsen och lite annat skoj.
La nät i sjön och fick någon skaplig abborre faktiskt som ska förtäras nu till påsk. Insåg att fiskenät är förbrukningsvara så beställde 7 st till för lägga i lager.

Annars småpyssla lite här och där mellan jobbmöten och telefonsamtal. Ska bli skönt med påsk och slippa bli störd massa ggr.
Idag ska jag även plantera omgång 2 i drivbänk och sen blir det plantera en omgång 3 och ev 4 på friland, ska bli intressant se hur lång tid man kan ha skörd av ex sallad om man planterar i omgångar. Kanske även köra en plantering 5 i drivbänkar till hösten och se hur det fungerar.

Kan säga att här saknar jag kunskap och behöver lära mig hur man får så lång skörd som möjligt. Drivbänkarna kommer ge skörd nu i april men hur långt in på hösten kan man skörda färska grönsaker? Givetvis arbetar man mot frost och kyla men drivbänkar går täcka osv. Vore nice om man kan vara självförsörjande från april-november åtminstone. Kanske man bör bygga en varmbänk?

Har bara läst om dessa men i princip en bänk man fyller med strö/halm/gödsel och sen kan man plantera i dessa, ska tydligen kunna bli en jävla värme typ 50-70 grader i början i dessa, sen sköter de sig i princip själva. Få se om man gör en sådan eller bara lär sig hur man ska göra ifall att.
Citera
2020-04-10, 16:53
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Röjt massa sly samt tagit ner några aspar ner mot sjön, dessa får det bli ved av. Såga även ner en al som jag barkat av grenar på som Jag ska köra i kompostkvarnen för få spån som jag ska använda för röka kött/fisk.

Var och hämta ut lite saker jag beställt, mjölkvarn, fodermaskin till hönsen och lite annat skoj.
La nät i sjön och fick någon skaplig abborre faktiskt som ska förtäras nu till påsk. Insåg att fiskenät är förbrukningsvara så beställde 7 st till för lägga i lager.

Annars småpyssla lite här och där mellan jobbmöten och telefonsamtal. Ska bli skönt med påsk och slippa bli störd massa ggr.
Idag ska jag även plantera omgång 2 i drivbänk och sen blir det plantera en omgång 3 och ev 4 på friland, ska bli intressant se hur lång tid man kan ha skörd av ex sallad om man planterar i omgångar. Kanske även köra en plantering 5 i drivbänkar till hösten och se hur det fungerar.

Kan säga att här saknar jag kunskap och behöver lära mig hur man får så lång skörd som möjligt. Drivbänkarna kommer ge skörd nu i april men hur långt in på hösten kan man skörda färska grönsaker? Givetvis arbetar man mot frost och kyla men drivbänkar går täcka osv. Vore nice om man kan vara självförsörjande från april-november åtminstone. Kanske man bör bygga en varmbänk?

Har bara läst om dessa men i princip en bänk man fyller med strö/halm/gödsel och sen kan man plantera i dessa, ska tydligen kunna bli en jävla värme typ 50-70 grader i början i dessa, sen sköter de sig i princip själva. Få se om man gör en sådan eller bara lär sig hur man ska göra ifall att.

Lite sallad (nästan) året runt torde gå. Har sett att folk haft det i växthuset. Men några mängder blir det väl knappast. Det är väl inte helt fel att äta inlagda och torkade grönsaker under några vintermånader. Samt dessa rotfrukter.

Kale/ grönkål klarar kylan bra och är finfin sallad vintertid. Den skulle jag satsa på.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-04-10 kl. 16:58.
Citera
2020-04-11, 16:18
Medlem
cacas avatar
Citat:
Lite sallad (nästan) året runt torde gå. Har sett att folk haft det i växthuset. Men några mängder blir det väl knappast. Det är väl inte helt fel att äta inlagda och torkade grönsaker under några vintermånader. Samt dessa rotfrukter.

Kale/ grönkål klarar kylan bra och är finfin sallad vintertid. Den skulle jag satsa på.
Jajamensan grönkål finnes.

Sen kommer jag konservera allt från bönor till morötter. Har en gammal konserveringsapparat och massa burkar med klassisk gummiband som tätning som jag kom över på aktion för billig penning. Har inte konserverat tidigare men det blir lite Flashback från barndomen då morsan alltid konserverade bönor, rödbetor mm så vi hade hela året.

Tänkte även prova på och fermentera en del grönsaker vilket även det kommer bli en ny erfarenhet då jag aldrig heller provat detta tidigare, men nån ggr ska ju vara den första.

Både konserverade eller formaterade grönsaker har lång hållbarhet, de kan tappa lite färg efter ett tag men det är en annan sak då de fortfarande är ätbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in