Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Det är väldigt mycket jobb (och yta) för att få mjöl. jag skulle välja bort detta. Sedan kan du få en dålig skörd, du är beroende av en traktor…. och drivmedel… Dags att inse att mackan är en lyx du kanske borde kunna avvara?
Sant att det blir lite arbete utan rätt utrustning, nu har en bonde hjälpt mig med sin traktor då jag själv saknar. 200kvm är inte oöverskådligt mycket yta, som ett stort hus bara och årets test blir se om man klarar av det rent praktiskt och teoretiskt samt upptäcka brister.
Skulle sen resultatet gå helt åt helvete spelar det mindre roll då jag bara kan åka till Ica och handla ifall det behövs. Är kunskapen jag är ute efter i första hand för ha ifall det verkligen blir skarpt läge någon ggr.
Utan mjöl inget bröd, ingen pannkaka osv, sen tänkt få till utsäde samt mat till höns mm. Odlar jag den yta jag tror krävs kommer jag kunna beräkna mer noggrant vad mitt resultat blir om jag ex fixar fler höns och hur mycket odling som krävs för hålla dem med mat.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Ko kräver mycket foder. Jag skulle välja ett par getter.
Väl medveten om hur mycket mer arbete en ko skulle innebära, inget alternativ nu men något jag funderar på om det värt förbereda för ha möjligheten om det en dag skulle behövas.
Getter var en intressant tanke, kanske förbereda plats för kunna ha djur oavsett om det skulle vara en ko, ett gäng getter, får, gris. Vem vet vad man egentligen får tag på om skiten träffar fläkten en dag och då kanske man inte bara kan välja vilka djur man initialt får tag på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blommetupp
Här håller jag med, det går ca 4 getter+ bock och sommarkillingar på en ko. Då har du både kött och mjölk. Killingarna kan du även slakta tidigare än en kalv med duglig slaktvikt.
Med flera djur sprider man också riskerna om ett av djuren skulle dö eller skadas svårt.
Getterna äter även mycket som inte korna gör eller kommer åt.
Skulle man ha en större gård med flera människor och ha för avsikt att sälja mjölken och köttet skulle jag satsa på kor eller helst både och.
Tackar för inputen, getsmör var inte direkt det första jag tänkte på imorse kan jag säga. Att ko tar tid av en är kanske ok om man inte har annat göra men fungerar inte om man inte har tiden.
Gården är närmare 70 ha, det mesta skog och ca 10 ha åker samt några ha ängar, har under årens lopp tyvärr vuxit igen en del då förra ägare av ålder inte orkade göra något kanske de sista 15 åren, så rätt mycket att göra men potentialen finns skapa något riktigt bra.