Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-03-13, 13:04
Medlem
Pope666s avatar
Varför finns det så många talessätt om svenskar?

T ex

"smutsig som en svensk"

"feg som en svensk"

"dum som en svensk"

osv?

smutsig tror jag har o göra med att svennar bara ville ta et bad en gång per år och sedan stank som f-n...

feg som en svensk är väl att svenskar har varit extremt fega sedan 1900 talet och i ishockey t ex så pratade man i nhl om chicken swedes

Svenskar ses också som naiva och korkade, därför att de ses som "dum som en svensk".

Ovanligt med så många talesätt om ett folkslag. Vet inte om tex sydafrikaner som har så.

finns det fler talesätt om svenskar som jag inte känner till?
2020-03-13, 13:12
Bannlyst
naiv som en svensk

moral som en svensk

sjuk som en svensk
2020-03-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666

T ex

"smutsig som en svensk"

"feg som en svensk"

"dum som en svensk"

osv?

smutsig tror jag har o göra med att svennar bara ville ta et bad en gång per år och sedan stank som f-n...

feg som en svensk är väl att svenskar har varit extremt fega sedan 1900 talet och i ishockey t ex så pratade man i nhl om chicken swedes

Svenskar ses också som naiva och korkade, därför att de ses som "dum som en svensk".

Ovanligt med så många talesätt om ett folkslag. Vet inte om tex sydafrikaner som har så.

Aldrig hört/läst något av dina exempel.

Är väl mest jantelagen, inte sticka ut man hört.
2020-03-13, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Aldrig hört/läst något av dina exempel.

Är väl mest jantelagen, inte sticka ut man hört.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

Jante är dansknorsk.
2020-03-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

Jante är dansknorsk.

Det vet jag mycket väl men appliceras bäst på svenskar (och norskar).
2020-03-13, 14:31
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:

T ex

"smutsig som en svensk"

"feg som en svensk"

"dum som en svensk"

osv?

Har aldrig hört någon säga så om svenskar!
2020-03-13, 14:38
Medlem
Jimmie83s avatar
Citat:

T ex

"smutsig som en svensk"

"feg som en svensk"

"dum som en svensk"

osv?

Är också en av dom som inte har hört detta. Men hört otaliga gånger hur folk beskriver afrikaner på detta sätt.
2020-03-13, 14:38
Medlem
Voffsingens avatar
Har heller aldrig hört de uttrycken. Smutsig som en svensk låter historiskt otroligt. Engelska kyrkan ogillade vikingar eftersom de tvättade hela kroppen varje vecka OCH bytte kläder. Karoliner i fält badade bastu varje vecka, utom de finländska trupperna som badade bastu två gånger i veckan. Julbadet hade en magisk/religiös innebörd.

Feg som en svensk så talar väl historien sin motsats med offensiva anfall och aldrig ge vika. Möjligtvis idag, men det är nog en tidsfråga.

Däremot har jag hört talas om att i centraleuropa (typ Polen och Tjeckien) hotar man barnen med att "är du inte snäll så kommer svensken och tar dig".
2020-03-13, 15:13
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Det vet jag mycket väl men appliceras bäst på svenskar (och norskar).

Ett påstående blir inte en sanning för att det upprepas.
2020-03-13, 15:28
Medlem
TuffRobbans avatar
I Frankrike har svensk en klang av skönhet, fräschör, hälsosamhet, bastubad och erotism. Svensk förknippas med vacker varelse i en Bond- film eller inom reklam f.o.m 60- talet. Orden Smörgåsbord och ombudsman blev också kännetecknande för Sverige. Man pratar om svensk gymnastik, nordisk gång (med stavpinnarna) och man döper till svensken den som inte dricker och kör hem alla i ett party- gäng. Polisen andvänder (sinsemellan) "gärningsmannen var svensk" för att ironiskt beskriva de svarthåriga drägget. I bagerier döps färdiggjorda baguette- smörgåsar till svensken om det finns lax med. Kan också vara namnet på vissa bröd.
2020-03-13, 15:56
Medlem
De jag kommer på är "blond och blåögd" förutom "chicken swedes".
2020-03-13, 15:57
Medlem
Ördögs avatar
Jag har heller aldrig hört TS:s exempel. Det finns dock talesätt om svenskarna i spanska och ryska.

hacerse el sueco - göra sig svensk (som dock egentligen inte handlar om svenskar)
https://www.citylifebarcelona.com/od...erse-el-sueco/

как швед под Полтавой / kak sjved pod Poltavoj - som svensken vid Poltava
https://translate.academic.ru/%D0%BA...E%D0%B9/ru/en/

Kolla också den här tråden!
(FB) På vilka språk finns det uttryck om Sverige/svenskar?
Senast redigerad av Ördög 2020-03-13 kl. 16:02.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in