2020-03-25, 09:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Finns en annan tråd för börsen, här handlar det om konsekvenserna för företagens ekonomi, uppsägningar och konkurser.
Börsen tycks tro att det värsta är över, eller som jag har påpekat: man överreagerar. Kraftigt uppåt på Stockholmsbörsen två dar i rad nu.
Citera
2020-03-25, 09:50
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Detta känns i underkant! Dvs fler företag försätts i rekonstruktion, likvidering,kk och förvaltaren kan ta tid på sig innan fordringsägare fått sin del av kakan.

Detta är katastrof långt utöver de tidigare nedgångarna vi haft i ekonomin de senaste 100 åren. Regeringen MÅSTE gå in med rena bidrag till småföretagen runt om i landet!
De kan de inte, för mycket pengar och omöjlig administration.
Citera
2020-03-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Hmm ok. Men man kan väl köra fler tåg ist för färre osv?
Hur ska man göra för att minska pressen nu på kort sikt då?

På lång sikt får man bygga fler stadskärnor tror jag. Och stoppa massinvandringen till Sverige.

På min linje går det tåg var fjärde minut och det är överfullt 4-5 timmar om dagen. Det går inte att köra oftare än så och det är ändå helt underdimensionerat.

Samma sak med stadsbussar, fyran går varannan minut ungefär och man är packad som en sardin varje gång. Folk står på varandra, det här är med normal trafik nu är det givetvis ännu värre.

Tyvärr finns det inget bra sätt att lösa detta utan Stockholms kollektivtrafik kommer fortsätta vara en smitthärd. Även om du kör normal kapacitet, och inte lägre som nu, så är det alldeles för mycket folk och alldeles för lite transport.
Citera
2020-03-25, 10:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Detta känns i underkant! Dvs fler företag försätts i rekonstruktion, likvidering,kk och förvaltaren kan ta tid på sig innan fordringsägare fått sin del av kakan.

Detta är katastrof långt utöver de tidigare nedgångarna vi haft i ekonomin de senaste 100 åren. Regeringen MÅSTE gå in med rena bidrag till småföretagen runt om i landet!

Blir svårt. Men det är givetvis tufft för alla dessa småföretag som lever på att ha en stadig kundtillströmning. Men man kan ju t.ex inte tvinga folk att gå ut och käka på restaurang. Sedan hur ska man avgöra vilka som ska få stöd.

Sedan går ju vissa brancher när folk tenderar att hamstra. De vanliga affärerna verkar gå som tåget just nu.
Citera
2020-03-25, 10:03
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Nej, jag har mitt på det torra. Har på några år dragit in mer genom min firma än vad ni i vården kommer göra på en livstid med era Mcdonaldslöner.
Brukar dock inte njuta av andras olycka som du så uppenbart gör.
”Hjältarna inom vården”, var det inte så?

Men är det kukmätning nu vem som tjänar mest? Man kan tjäna väldigt bra i vården med egen firma också....särskilt när man inte plockar ut vinsten. Att jag "njuter" av andras olycka är ju bara ngt din hjärna kollrar fram. Och varför skulle vi i vården behöva vara mer hjältar än andra? Fråga dig själv istället vad din skitfirma bidrar med just nu i coronatider? Antagligen ingenting. Jag har jobbat hårt på nattskift inom vården i 22 år och har nu ett ledigt år som JAG sparat till och ligger inte till last för någon. Ska jag gå och känna mig skyldig för det? Varför gör inte du ngt för samhället, då? Sälj av dina "miljarder" och donera själv. Kräv inte att andra ska vara hjältar för otorkade barnrumpor som du. Haha, otroligt. En riktigt manbaby som både agerar och talar som en. Buhuuuu!
Citera
2020-03-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De kan de inte, för mycket pengar och omöjlig administration.

De får ju betala för dessa företag oavsett!
Varför inte rädda dom?
När dessa tiotusentals konkar och hamnar hos a-kassor så får staten betala dom.. de som inte har a-kassa hamnar hos socialen så dessa betalas också av kommuner och stat.

Frågan är väl vad som blir mest kostsammast för staten?

*Folk som är arbetslösa konsumerar mindre... dvs det kommer även påverka andra företag i längden med varsel även där. Underleverantörer får sparken de med pga att företagen inte kan köpa in saker och tjänster längre. Tunga industrier kommer sen att falla de med då ingen längre konsumerar! Detta är en ond spiral som enbart regeringen kan stoppa med sitt enorma kapital från alla fyllda lador sedan 20 år tillbaka.. men de gör tyvärr inte det!?

*kommuner , stat och landsting är beroende av att få in pengar från skattebetalare ... när dessa minskar så måste även de skära ned i sina verksamheter ! Så varsel kommer oundvikligen dit med inom sin tid!
Så de saboterar för sig själva också genom att inte hjälpa småföretagen med bidrag så de mindre kan övervintra denna pandemi.
Staten står just nu och laddar bössan mot sina egna ben, snacka om självskadebeteende!

Rädda småföretagen kostar givetvis..

Men när småföretagen är i konkurs så får staten stryk från två håll, dvs minskade skatteintäkter samt utgifter för att betala alla arbetslösa = dubbel kostnad.

Att rädda småföretagen med bidrag så färre blir arbetslösa gynnar ekonomin bättre då de fortfarande får in skatteintäkter i omsatta pengar även om staten själva betalar för det!
Även arbetarna betalar in sin skatt till staten..

Så hjälp småföretagen NU för bövelen, regeringen vad håller ni på med ? ALLA småföretagare kommer knappast rösta rött under resten av sina liv pga sveket från er OM ni inte kliver in och visar pondus att ni kommer hjälpa till !! Ni bränner verkligen alla broar och ger högern all makt för decennier framöver!
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2020-03-25 kl. 10:21.
Citera
2020-03-25, 10:21
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Smittan blir inte exponetiell då vi isolerar oss. Dessutom, om ledarna skulle släppa loss det hela totalt så kommer ju smittan ligga och koka när många är immuna. Detta är inte över på 1 månad, det måste du väl förstå.

Skulle det vara över på 1 månad skulle alltså mer än 1 miljon Svenskar få smittan i veckan, vilket hade krossat sjukvården. Vi skulle fått en dödlighet på över 1 procent, kanske upp emot 4 procent. 40 000 döda i veckan.

Grattis. Våra ledare är inkompetenta.

40 000 i veckan i Sverige?
15 döda svenskar hittills.
Viruset ofarligt.
Nästan alla Döda av Corona har underliggande sjukdomar.

Mångdubbelt fler kommer att dö av den ekonomiska depressionen i form av självmord, alkoholisering , psykisk ohälsa. hjärt- och kärlsjukdomar, etc.
Citera
2020-03-25, 10:24
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Men är det kukmätning nu vem som tjänar mest? Man kan tjäna väldigt bra i vården med egen firma också....särskilt när man inte plockar ut vinsten. Att jag "njuter" av andras olycka är ju bara ngt din hjärna kollrar fram. Och varför skulle vi i vården behöva vara mer hjältar än andra? Fråga dig själv istället vad din skitfirma bidrar med just nu i coronatider? Antagligen ingenting. Jag har jobbat hårt på nattskift inom vården i 22 år och har nu ett ledigt år som JAG sparat till och ligger inte till last för någon. Ska jag gå och känna mig skyldig för det? Varför gör inte du ngt för samhället, då? Sälj av dina "miljarder" och donera själv. Kräv inte att andra ska vara hjältar för otorkade barnrumpor som du. Haha, otroligt. En riktigt manbaby som både agerar och talar som en. Buhuuuu!

Oj, jag trampade visst på en öm tå här. Men fortsätt du ligg på soffan och gläd dig över att dina kolleger inom vården går på knäna och tusentals andra blir arbetslösa! Jag har annat att göra. Over and out.
Citera
2020-03-25, 10:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Hmm ok. Men man kan väl köra fler tåg ist för färre osv?
Hur ska man göra för att minska pressen nu på kort sikt då?

På lång sikt får man bygga fler stadskärnor tror jag. Och stoppa massinvandringen till Sverige.
Tunnelbanan maximerar kapaciteten under rusning. Tåget behöver ju lämna perrongen innan nästa kör in.

Det finns ingen snabb fix. Större städer har större problem. Fler spår och vägar hjälper men det är mycket dyrt och tar massor med år att bygga.

Möjligtvis skulle man kunna ändra så folk inte behöver resa från den norr sidan till söder i sthlm. Den största flaskhalsen är den trafiken. Tex om alla myndigheter skaffar kontor på båda sidorna av stan och låter folk välja vart man jobbar. Någon form av subvention av företag som företag som anammar samma modell.
Citera
2020-03-25, 10:26
Medlem
Så nu har även jag blivit korttidspermiterad. Tung fordon industri. 300 anställda.
Citera
2020-03-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
40 000 i veckan i Sverige?
15 döda svenskar hittills.
Viruset ofarligt.
Nästan alla Döda av Corona har underliggande sjukdomar.

Mångdubbelt fler kommer att dö av den ekonomiska depressionen i form av självmord, alkoholisering , psykisk ohälsa. hjärt- och kärlsjukdomar, etc.

Det markerade ovan håller jag med om! Det håller just nu på att hända när småföretagare får sina livsverk raderade på några få veckor! Fattigdom väntar och allt ovan som en följd till detta!

Sen finns det redan statistik gjord av universitet och forskare på dödligheten i detta virus.
81% får mildare symptom
14 % får svårt att andas, komplikationer samt eventuella följdsjukdomar som även bakteriell lunginflammation ovanpå Coronan.
5% blir kritiskt sjuka dvs de får lunginflammationer, njursvikt, sepsis, organsvikt, MÅSTE ha adekvat vård! Annars dör även dessa!
Nu kommer vi till CFR dvs de som dör den delen hittar vi i 5% gruppen, de som inte får rätt vård kommer onekligen att dö genom kvävning i sina egna lungor som främsta orsak. Plötsliga hjärtstopp, organ som stänger av innebär relativt snabbt dödsförlopp.

Det är denna grupp som vi måste bromsa in främst för att få ned statistiken av döda!
Tex Tyskland har 4 gånger fler intensivvårdsplatser än vad Sverige har per/person! Så de har Mycket bra sjukvård!!

Ingen vård alls = ca 5% döda
Adekvat vård utan köer och belastning ca 2,2% (som Wuhan, där flög de in läkare från hela landet för att hjälpa till, de byggde även nya sjukhus på 2 veckor och först då får man ned dödligheten till fjuttiga 2,2% )

Har vi i Sverige samma möjlighet? Bygger vi just nu stora nya sjukhus? Flyger vi in tusentals läkare från ...?

Nej exakt så sätt 2,2% dödlighet som bästa scenario och starta där.
Källa:
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate
Citera
2020-03-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir svårt. Men det är givetvis tufft för alla dessa småföretag som lever på att ha en stadig kundtillströmning. Men man kan ju t.ex inte tvinga folk att gå ut och käka på restaurang. Sedan hur ska man avgöra vilka som ska få stöd.

Sedan går ju vissa brancher när folk tenderar att hamstra. De vanliga affärerna verkar gå som tåget just nu.

Staten hjälper redan sina egna vet du väl..
De äger stor del av SAS.. de fick en speciell utbetalning på 1,5 miljarder till att börja med, härligt för dom!!
Staten har även monopol på Systembolaget!! Därför har de vägrat att stänga ner krogar och andra stora samligsplatser för då tappar de inkomster seru! Så de ena riktigt fula fiskar de jäklarna! De detaljstyr och säger : lämna spriten vid borden... ta bort stolar vid baren så de kan fortsätta köpa sprit men ej för tätt osv! Vafan i min bransch har de inte kommit in med några klausuler eller riktlinjer utan de stänger bara ner! Stoppa större folksamlingar !! Jävla skit detta är och hycklare regeringen

När pandemin är utbredd deluxe i Sverige kommer endast matbutiker, apotek och Systembolaget få hålla öppet!
Alla andra butiker, företag osv får hålla stängt

Tack för INGENTING sittande regering!!
Ni får inte min röst någonsin igen!
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2020-03-25 kl. 10:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in