2020-03-25, 09:26
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hur menar du?

Att avgiften för att vara med blir dyrare!?
Eller menar du för de som skall försöka gå med får dyrare avgifter?
Eller menar du själva akasse delen blir dyrare?
Vad kostar dig 500kr/månad? Eller betalade du 4-500kr/år i avgifter?

Fy fasen vad otydligt inlägg? blev sådär yr som man blir när man snurrat några varv på en kontorsstol. ^^

Sorry. Ska förtydliga. Förr om åren så beräknades a-kasseavgiften utifrån antalet arbetslösa och gick således upp i dåliga tider. Frågan är om så fortfarande är fallet.

Har för mig att man har ändrat detta system
Citera
2020-03-25, 09:26
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Känns väldigt skönt i tider som dessa att ha absolut 0kr i skulder, inte ett enda lån eller kredit. Stora sparade slantar på banken och att vi båda jobbar i sjukvården. Än en ggn bevisas det att ens val av yrke + att leva minimalistiskt visat sig vara det rätta och riktiga. Begriper inte folk som lever ur hand i mun år ut och år in och bara skuldsätter sig mer och mer. Tycker inte synd om dem.

Att vara skuldfri är nice.

Att jobba i vården däremot innebär att ni båda 100% kommer bli smittade.
Citera
2020-03-25, 09:29
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Jag har betalat för a-kassa. Jag ser inga problem med att folk får något som liknar a-kassa eller något billigt lån i säg 3 månader, oavsett om man betalat eller ej, i denna riktigt extrema situation. Lite medmänsklighet kan gynna oss när dessa människor inte lever på gatan om 6 månader, utan kunde i hyfsat lugn och ro söka nya jobb.

Hört talas om socialbidrag?
Citera
2020-03-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Arbetslösheten i Sverige väntas nå 10 procent redan till sommaren, uppger Swedbank i en ny prognos.
– Förloppet är snabbare än under finanskrisen och 90-talskrisen. En skillnad mot då är att hushållens konsumtion faller mer under corona-krisen, säger Andreas Wallström, tillförordnad chefekonom på Swedbank.

Detta känns i underkant! Dvs fler företag försätts i rekonstruktion, likvidering,kk och förvaltaren kan ta tid på sig innan fordringsägare fått sin del av kakan.

Detta är katastrof långt utöver de tidigare nedgångarna vi haft i ekonomin de senaste 100 åren. Regeringen MÅSTE gå in med rena bidrag till småföretagen runt om i landet!
Citera
2020-03-25, 09:30
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Att vara skuldfri är nice.

Att jobba i vården däremot innebär att ni båda 100% kommer bli smittade.

Nix, just nu är vi på ett års ledighet som vi sparat till. Kunde inte tajmat det bättre. I övrigt frilansar vi och kan välja var och med vad vi jobbar, både i Norge och Sverige.
Citera
2020-03-25, 09:34
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Känns väldigt skönt i tider som dessa att ha absolut 0kr i skulder, inte ett enda lån eller kredit. Stora sparade slantar på banken och att vi båda jobbar i sjukvården. Än en ggn bevisas det att ens val av yrke + att leva minimalistiskt visat sig vara det rätta och riktiga. Begriper inte folk som lever ur hand i mun år ut och år in och bara skuldsätter sig mer och mer. Tycker inte synd om dem.

Vad duktiga och puttinuttiga ni är.
Brukar ni skåla i Champagne när ni hör talas om att människor dör och lider?
Citera
2020-03-25, 09:35
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Vad duktiga och puttinuttiga ni är.
Brukar ni skåla i Champagne när ni hör talas om att människor dör och lider?
Nej,varför skulle vi det? Konstaterar bara att vi i vår strategi gjort rätt. Blir du puttinuttigt avundsjuk nu?
Citera
2020-03-25, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Sorry. Ska förtydliga. Förr om åren så beräknades a-kasseavgiften utifrån antalet arbetslösa och gick således upp i dåliga tider. Frågan är om så fortfarande är fallet.

Har för mig att man har ändrat detta system

Tack 🙏
Ber om ursäkt för mitt agerande.
Nu förstår jag
Citera
2020-03-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Man borde förbjuda stora grupper, 500 är för mkt. Par är max. Det har ingen större effekt på landets ekonomi om folk inte får titta på Gardell el Özz, tvärtom är det hälsosamt.

När det gäller idrott borde vi fokusera på tennis o likn utan publik, men tv sänt.

Sen är det idiotiskt att folk ska trängas i en begränsad kollektivtrafik nu. Ta bort trängselskatt mm just nu sänk priset på drivmedel. Och uppmuntra cykling.

Ni som föreslår detta fattar inte hur Stockholm fungerar

-Det är överfullt på cykelbanorna i rusningstrafik
-Det är köer på bilvägarna i rusningstrafik och det är mycket svårt att hitta parkering
-Tunnelbanan är knökfull i rusningstrafik
-bussar är knökfulla i rusningstrafik

Du kan inte skyffla runt resenärerna på det som du tror därför att det är lika kaotiskt för de som kör alternativa färdmedel.

Stockholm är underdimensionerat, det finns inget bra sätt att ta sig fram i rusningstrafik och det finns ingen snabb lösning på detta utan staden måste byggas om för att matcha befolkningsökningen.
Citera
2020-03-25, 09:40
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Nej,varför skulle vi det? Konstaterar bara att vi i vår strategi gjort rätt. Blir du puttinuttigt avundsjuk nu?

Nej, jag har mitt på det torra. Har på några år dragit in mer genom min firma än vad ni i vården kommer göra på en livstid med era Mcdonaldslöner.
Brukar dock inte njuta av andras olycka som du så uppenbart gör.
”Hjältarna inom vården”, var det inte så?
Citera
2020-03-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Ni som föreslår detta fattar inte hur Stockholm fungerar

-Det är överfullt på cykelbanorna i rusningstrafik
-Det är köer på bilvägarna i rusningstrafik och det är mycket svårt att hitta parkering
-Tunnelbanan är knökfull i rusningstrafik
-bussar är knökfulla i rusningstrafik

Du kan inte skyffla runt resenärerna på det som du tror därför att det är lika kaotiskt för de som kör alternativa färdmedel.

Stockholm är underdimensionerat, det finns inget bra sätt att ta sig fram i rusningstrafik och det finns ingen snabb lösning på detta utan staden måste byggas om för att matcha befolkningsökningen.

Hmm ok. Men man kan väl köra fler tåg ist för färre osv?
Hur ska man göra för att minska pressen nu på kort sikt då?

På lång sikt får man bygga fler stadskärnor tror jag. Och stoppa massinvandringen till Sverige.
Citera
2020-03-25, 09:48
Medlem
Hur stor del av den ekonomiska nedgången i Sverige beror direkt på minskad efterfrågan i utlandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in