2020-03-21, 17:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Många inom vården gnäller om löner, liksom lärarna. Sjuksköterskor också (jag vill poängtera att det inte är så att jag undervärderar deras jobb). Så dålig projs har de inte, möjligtvis undersköterskor. En sjuksköterska, med några tillägg, kan hamna på ca 45 000 i månaden vilket är inte så dåligt. Jag tillhör ändå den skaran som tycker att vårdpersonalen egentligen ska ha högsta löner men att de har det så dåligt är det en myt. Sedan är det som så att, enligt min uppfattning, ska ca 30 procent av dem som har hamnat inom vårdsektorn inte jobba där då de inte klarar påfrestningarna och borde också veta att det inte är så att det är på grund av att de ska bli rika som de ska välja det yrket. Min åsikt...

Sedan är det ju fler som behövs. Att höja lönerna för befintliga skapar ju inte en kapacitetsförbättring, bara en fördyrning.
Citera
2020-03-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Hur blir livet efter Corona. Om många går ut i arbetslöshet, om vi måste bygga upp sjukvård, skatteintäkterna minskar.

Kommer vi ha råd med generösa bidrag, bistånd och anhörighetsinvandring? Hur kommer vi prioritera?

Massinvandring har Sverige alltid råd med. Oavsett vad. Svensken kommer i andra hand.
Citera
2020-03-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Italien är inte ens uppe i influensans årliga dödssiffror och man håller på att krascha civilisationen. Dessa åtgärder kommer orsaka ett enormt lidande för tiotals miljoner människor i landet i decennier framöver. Karantänen är hittills till föga nytta i såväl Italien som Spanien. Är det inte talande också att i samband med att Tyskland börja införa hårda restriktioner i vissa delstater, så skjuter Coronafallen i höjden? Jag tror att karantän inte bara förstör ekonomin utan också är negativt för bekämpningen av viruset.

Smittan och antalet döda har inte ens börjat på allvar. Vänta och se!
Citera
2020-03-21, 17:32
Medlem
Hotell, resebyråer, buss och taxi, restaurang, dyr sällanköpshandel. Där har vi de branscher där arbetslösheten kommer att öka rejält.

Och går myndigheterna längre, med ex vis förbud mot sammankomster med mer än 50 pers, ja då skenar permitteringar och varsel. Jag tror att skärpning av de nyss införda reglerna är att vänta, kanske redan nästa vecka.

Dansbanden upplever sin värsta kris någonsin nu. Nu har ju den branschen redan krympt i många år, men de band som fortfarande finns har inga spelningar. De hoppas på att det ska dra igång redan om nån månad, men jag tror att det tar längre tid än så. Och de i banden har oftast ingen a-kassa, men ofta dryga avbetalningar på bussen etc.
Citera
2020-03-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att läkarna riskerar att få lite att göra efter att viruset går att vaccinera mot?

Nej.

Att resurserna till sjukvården och välfärden kommer skäras ner GIGANTISKT, pga en ekonomi i fullständig härdsmälta. Läkarna och sjukvårdpersonalen kommer att behövas - men man har inte råd att ha dem anställda.
Citera
2020-03-21, 17:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Mäklare P1 pratat med säger att alla verkar avvakta nu

Nedgången kommer att slå igenom under de närmaste tre månaderna. Det stora problemet är ju att ingen har något som helst besked om vad som ska hända. Det är presskonferenser och nedstängningar, men alla blir svret skyldiga när det kommer till frågan om hur länge.

Det värdetapp som nu följer är egentligen ett värderingstapp. Det moderna samhället har värderats långt över dess förmåga att hantera kriser. Man borde ju har förstått det, men faktum är att jag får erkänna att inte ens jag trodde att politiska ledare så kolmplett saknade förmågan att hantera kris. Det svenska ledarskapet tycker jag står sig väl bland alla andra kokosnöter.
Citera
2020-03-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Massinvandring har Sverige alltid råd med. Oavsett vad. Svensken kommer i andra hand.

Återstår att se hur stängda gränserna är för invandring. C och MP och V kräver nog fortsatt öppna dörrar hur mycket Corona som än sprids.
Citera
2020-03-21, 17:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej.

Att resurserna till sjukvården och välfärden kommer skäras ner GIGANTISKT, pga en ekonomi i fullständig härdsmälta. Läkarna och sjukvårdpersonalen kommer att behövas - men man har inte råd att ha dem anställda.

Du måste se bortom den rådande modellen. Naturligtvis kommer det att finnas pengar för detta om man väljer det och skär ner på alla annan skit som kostar utan att ge ett skit tillbaka.

Sedan är det givetvis en fråga om vägval. De kanske väljer att fortsatt placera genustrams före sjukvård, vi får se.
Citera
2020-03-21, 17:44
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Återstår att se hur stängda gränserna är för invandring. C och MP och V kräver nog fortsatt öppna dörrar hur mycket Corona som än sprids.

Samtidigt är det de stängda gränserna som försvårat transport av komponenter ovh sättet företagen i skiten
Citera
2020-03-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Jag jobbar i byggbranschen mot fastigheter och de senaste veckorna har det skrivits kontrakt på massor av jobb.
Firman har nu större orderbok än någonsin och vi kanske måste anställa.
Verkar som om många polacker har åkt hem så byggbranschen kommer nog kunna svälja mycket folk som är arbetslösa.

Visst många projekt läggs på is men alla projekt som är igång och kommer att startas behöver folk redan idag när hela Östeuropa har lämnat landet.

Det har gått ett par dagar. Helvetet har långt ifrån brutit lös.
Att tro att byggbranschen kommer klara krisen är att vara både historielös och naiv.

(inget personligt mot dig)
Citera
2020-03-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Samtidigt är det de stängda gränserna som försvårat transport av komponenter ovh sättet företagen i skiten

Det som sätter företagen i skiten är just-in-time steukturerna med en mängd underleverantörer i hela världen. Bra ekonomiskt så länge absolut inget oförutsett händer. Kommer ett krig eller ett förkylningsvirus däremot så blir det totalt kaos.
Citera
2020-03-21, 17:51
Medlem
Maduros avatar
Regeringen ger företag bidrag för att anställda ska gå ner till halvtid men behåller 90% av lönen.

Hur länge kommer denna lösningen att finnas?

Vad kallas detta stödpaket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in