2020-03-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Bor man i hyresrätt är det större risk att man blir av med sitt arbete. Grovt generaliserande, men inte desto mindre sant.

Vad ska jag vara orolig för menar du?

Jag kommer inte bli arbetslös, har några månadslöner sparade och har räntor bundna i 10 år till 1,29%.

Har heller inte tänkt flytta. Förmodligen bor jag här för alltid.

Knappast.
De som sitter på alla innerstadslägenheterna är inte direkt de som jobbar i restaurang och är 20 år.
Och återigen, så kan man få bostadsbidrag.
Självfallet är det så att om man sitter på en BR, ensam, med 3mkr i lån just nu då borde man oroa sig. För vad händer om man torskar jobbet och måste sälja om 6 månader när priserna har gått ner?
Då blir det riktigt svårt att ta sig tillbaka då nedgången förvandlas till privatlån och lycka sedan till att få bolån med högt blanko eller en HR. Glöm inte också att man måste ha ett jobb för att få en HR.

Jo men hur i helvete är din personliga situation ett dugg intressant? Vem bryr sig..
Senast redigerad av BlackRockInc 2020-03-21 kl. 16:20.
Citera
2020-03-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Bor man i hyresrätt är det större risk att man blir av med sitt arbete. Grovt generaliserande, men inte desto mindre sant.

Vad ska jag vara orolig för menar du?

Jag kommer inte bli arbetslös, har några månadslöner sparade och har räntor bundna i 10 år till 1,29%.

Har heller inte tänkt flytta. Förmodligen bor jag här för alltid.

Du för märkliga resonemang. Du vet inte om du blir arbetslös oavsett vilket yrke du har. Jobbar själv i vården, har lön runt drygt 50 k brutto och är eftertraktad på många ställen. Men jag vägrar att bli så självgod att säga så. Vi vet inte vart det här ta vägen.
Hyresrätter innefattar långt ifrån en enskild socioekonomisk grupp, även grovt räknat.

Två månadslöner har du, det betyder heller ingenting. Dessa månadslöner kanske är värda en tiondel del till hösten, vi vet inte
Citera
2020-03-21, 16:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du för märkliga resonemang. Du vet inte om du blir arbetslös oavsett vilket yrke du har. Jobbar själv i vården, har lön runt drygt 50 k brutto och är eftertraktad på många ställen. Men jag vägrar att bli så självgod att säga så. Vi vet inte vart det här ta vägen.
Hyresrätter innefattar långt ifrån en enskild socioekonomisk grupp, även grovt räknat.

Två månadslöner har du, det betyder heller ingenting. Dessa månadslöner kanske är värda en tiondel del till hösten, vi vet inte

Femtiotusen/mån i vården låter ju rätt bra. Trodde att vårdpersonal hade det betydligt sämre. Att penningvärdet skulle sjunka 90 % låter väl tilltaget.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-21 kl. 16:37.
Citera
2020-03-21, 16:41
Medlem
Hysterin är nog värre än pandemin
Citera
2020-03-21, 16:47
Medlem
H&M stänger alla butiker i Storbritannien
Citera
2020-03-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arraqthemalamute
Hysterin är nog värre än pandemin

Pandemin har knappt börjat och du grinar om att hysterin är värre? Nja, det folk gör nu är ett aktivt val att begränsa spridningen. Något som alla hälsoexperter är enade om att vi måste försöka göra.
Citera
2020-03-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Femtiotusen/mån i vården låter ju rätt bra. Trodde att vårdpersonal hade det betydligt sämre. Att penningvärdet skulle sjunka 90 % låter väl tilltaget.
Många inom vården gnäller om löner, liksom lärarna. Sjuksköterskor också (jag vill poängtera att det inte är så att jag undervärderar deras jobb). Så dålig projs har de inte, möjligtvis undersköterskor. En sjuksköterska, med några tillägg, kan hamna på ca 45 000 i månaden vilket är inte så dåligt. Jag tillhör ändå den skaran som tycker att vårdpersonalen egentligen ska ha högsta löner men att de har det så dåligt är det en myt. Sedan är det som så att, enligt min uppfattning, ska ca 30 procent av dem som har hamnat inom vårdsektorn inte jobba där då de inte klarar påfrestningarna och borde också veta att det inte är så att det är på grund av att de ska bli rika som de ska välja det yrket. Min åsikt...
Citera
2020-03-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ni som har bolån, hur tänker ni?
Jag tänker inte särskilt mycket. Ganska låg och säkrad ränta i flera år, på mina 140 kvm bor jag ändå billigare än i en hyresrätt på 90 kvm...
Citera
2020-03-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Många inom vården gnäller om löner, liksom lärarna. Sjuksköterskor också (jag vill poängtera att det inte är så att jag undervärderar deras jobb). Så dålig projs har de inte, möjligtvis undersköterskor. En sjuksköterska, med några tillägg, kan hamna på ca 45 000 i månaden vilket är inte så dåligt. Jag tillhör ändå den skaran som tycker att vårdpersonalen egentligen ska ha högsta löner men att de har det så dåligt är det en myt. Sedan är det som så att, enligt min uppfattning, ska ca 30 procent av dem som har hamnat inom vårdsektorn inte jobba där då de inte klarar påfrestningarna och borde också veta att det inte är så att det är på grund av att de ska bli rika som de ska välja det yrket. Min åsikt...

Man kan inte resonera så. De som arbetar i vården måste också ha möjligheter att tjäna bra så att man kan locka de bästa. Egentligen borde resonemanget vara då. Att en del inte passar i vården är sant liksom på många andra ställen
Citera
2020-03-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Exakt. Jobbar själv inom vården och vet hur hårt ekonomiskt ansträngd den var INNAN Corona. Folk som tror att vården nu kommer få mer pengar har inte förstått hur vår ekonomi hänger ihop eller varifrån pengarna till vården kommer.

Det kommer att bli rejäla neddragningar som kommer drabba ALLA patientgrupper och då räknar jag in att vi ändå kommer få se skattehöjningar inom både kommun och regioner. Detta inte för att få in mer pengar utan för att kompensera för de minskade skatteintäkterna när arbetslösheten ökar.

Folks förståelse för hur allt hänger ihop är skrämmande låg.

// CC

Instämmer.

Kommunernas och regionernas ekonomi var redan innan Corona i konkurstillstånd. Man sitter på tusentals miljarder i lån från utländska kreditgivare.

Vi kommer att få se gigantiska nedskärningar i välfärden och vården framöver. Kommer att bli ett stålbad.
Citera
2020-03-21, 17:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Knappast.
De som sitter på alla innerstadslägenheterna är inte direkt de som jobbar i restaurang och är 20 år.
Och återigen, så kan man få bostadsbidrag.
Självfallet är det så att om man sitter på en BR, ensam, med 3mkr i lån just nu då borde man oroa sig. För vad händer om man torskar jobbet och måste sälja om 6 månader när priserna har gått ner?
Då blir det riktigt svårt att ta sig tillbaka då nedgången förvandlas till privatlån och lycka sedan till att få bolån med högt blanko eller en HR. Glöm inte också att man måste ha ett jobb för att få en HR.

Jo men hur i helvete är din personliga situation ett dugg intressant? Vem bryr sig..

Du glömmer av att många av dessa personer är egenföretagare ... kan bli tufft
Citera
2020-03-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Du glömmer av att många av dessa personer är egenföretagare ... kan bli tufft

Att det kommer bli tufft är det ingen tvekan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in