Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-03-11, 16:07
  #1
Medlem
En person som i varje diskussion skall säga emot en bara för att säga emot och som aldrig håller med en eller bekräftar att "ja så är det". En som alltid påstår sig ha rätt och alla andra fel, fastän så inte är fallet. En som knappt lyssnar på en, åtminstone inte aktivt iallafall och istället avbryter en i princip jämt... Som typ enbart talar om sig själv och de enstaka gånger denne ställer en fråga så lyssnar denne inte ens på svaret.

Jag kan komma med fakta, dvs. uttala mig om något som är sanningsenligt men trots det så tvivlar ändå personen på mitt yttrande och säger emot mig något i stil med: "Nej så är det inte alls det". Och trots att man kommer med belägg och förklarar adekvat vad man menar så fortsätter denne individ att tvivla på ens yttrande och säga emot... Som om denne baktalar en och förnedrar en. Min känsla är att denne person innerst inne bär på en svaghet och på så vis försöker bevisa för andra att vi suger och alltid har fel, och att det endast är denne själv som har rätt i varje diskussion. Bläää för sådant beteende, känner jag...

Hur fasen pallar man med en sådan person?? Visst grundar sig detta beteende i en inre svaghet? Dessvärre min pappa jag talar om så är svårt att låta bli honom helt.
Citera
2020-03-11, 16:17
  #2
Medlem
Man accepterar faktum och undviker personen eller undviker att prata om annat än praktiska saker.

Man kan också använda personen som en försökskanin i syfte att förundras/fascineras.
Man planterar helt enkelt påstående man vet är sanna för att se hur personen reagerar. När det motstridiga påståendet presenteras kan man skratta inombords. Som en skyddsmekanism isf att bli galen.
Citera
2020-03-11, 16:19
  #3
Avstängd
LE37s avatar
Härja i lite åt gubben, det kanske kommer hetta till man han kommer respektera dig efteråt.

Man ska vara snäll mot sina föräldrar men han kan inte behandla dig som en strykrädd hund.
Citera
2020-03-11, 16:21
  #4
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellsiii
En person som i varje diskussion skall säga emot en bara för att säga emot och som aldrig håller med en eller bekräftar att "ja så är det". En som alltid påstår sig ha rätt och alla andra fel, fastän så inte är fallet. En som knappt lyssnar på en, åtminstone inte aktivt iallafall och istället avbryter en i princip jämt... Som typ enbart talar om sig själv och de enstaka gånger denne ställer en fråga så lyssnar denne inte ens på svaret.

Jag kan komma med fakta, dvs. uttala mig om något som är sanningsenligt men trots det så tvivlar ändå personen på mitt yttrande och säger emot mig något i stil med: "Nej så är det inte alls det". Och trots att man kommer med belägg och förklarar adekvat vad man menar så fortsätter denne individ att tvivla på ens yttrande och säga emot... Som om denne baktalar en och förnedrar en. Min känsla är att denne person innerst inne bär på en svaghet och på så vis försöker bevisa för andra att vi suger och alltid har fel, och att det endast är denne själv som har rätt i varje diskussion. Bläää för sådant beteende, känner jag...

Hur fasen pallar man med en sådan person?? Visst grundar sig detta beteende i en inre svaghet? Dessvärre min pappa jag talar om så är svårt att låta bli honom helt.


Tips på bemötande av en sådan person:
”Tecknet på intelligens är att du alltid undrar. Idioter är alltid bombsäkra på varenda jäkla grej de gör i sina liv.”

Eller alternativt bara som en hjälp för dig själv, att stå ut, i möten med dessa personer som "alltid vet bäst." 😉
Citera
2020-03-11, 16:22
  #5
Medlem
Cannibalizations avatar
Har du talat om för din pappa att du upplever honom på det här sättet? Vad svarar han då?
Citera
2020-03-11, 16:25
  #6
Avstängd
twigdolls avatar
Vad skulle hända om man bad personen att gå in djupare på sitt svar? Fråga hur denne har fått fram sin fakta eller slutsats med ett intresse av att lära sig?
Citera
2020-03-11, 16:27
  #7
Medlem
Narcissist är benämningen på sånna typer.
Citera
2020-03-11, 16:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Narcissist är benämningen på sånna typer.
Precis min tanke också.
Citera
2020-03-11, 18:32
  #9
Medlem
Sinraths avatar
Har nyligen fått bekantskap med en person som alltid följer upp med "jo, det visste jag!" när man själv säger "det där visste jag inte". Som om att den ska säga emot ens personliga uppfattning på något befängt sätt. Lika jobbig att argumentera med men det är svårt att låta bli när den försöker få vad den än säger som vedertaget. Dock blir den även hyperdefensiv vid minsta lilla ifrågasättande och börjar bara öka volymen som en grobian när korthuset börjar falla.
Citera
2020-03-11, 19:16
  #10
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Man kan påstå något som är helt korrekt som denna person börjar vrida på, efter 5 minuters diskussion kommer man tillbaka till det man själv har påstått som denne också menade att han påstått, samtidigt som han menar att man själv har påstått något annat och att han har haft rätt hela tiden. Det är ett sjukligt beteende. Hanteras bäst genom att helt och hållet undvika diskussioner med denna, och försöka hitta andra som också stör sig på detta. Väldigt mycket lättare att diskutera två mot en, gärna om man samtidigt börjar förlöjliga personen i fråga. Sandlådenivå, men effektivt.
Citera
2020-03-11, 19:21
  #11
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propulsiv
Tips på bemötande av en sådan person:
”Tecknet på intelligens är att du alltid undrar. Idioter är alltid bombsäkra på varenda jäkla grej de gör i sina liv.”

Eller alternativt bara som en hjälp för dig själv, att stå ut, i möten med dessa personer som "alltid vet bäst." 😉
Jag hade ett urklipp av ett talesätt i min plånbok (på den tiden man hade plånbok) för att hålla mig själv ödmjuk. Det löd:

- Dårar är alltid säkra på sin sak. De kloka är osäkra.
- Är du säker på det?
- Absolut!
Citera
2020-03-12, 00:11
  #12
Medlem
Jofs avatar
Ja, det är jobbigt. Men som många sagt här det tyder på en begränsad intelligens. Jag har funnit att det mest är helt normalbegåvade personer som agerar så. De inser att det finns dom som är smartare och just det gör dom oroliga och kämpar för att kompensera det. Genom att säga att man har rätt.

Väldigt! vanligt här på FB att man just har den attityden att man anser sig ha rätt. OCH vill hävda det genom också påstå att den andre är idiot ex v.

Man vill inte acceptera sin begränsning.
Clint Eastwood: A Man´s Got to Know his limitations.

https://www.youtube.com/watch?v=uki4lrLzRaU
__________________
Senast redigerad av Jof 2020-03-12 kl. 00:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback