2020-03-26, 11:22
Medlem
123....s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Handsprit r inte direkt ngon form av botemedel fr viruset som sprids just nu. Du klarar dig lika bra med tvl och vatten.

Tvl r faktiskt inget botemedel heller!
Nr du r ute p spng och utrttar diverse renden p stan tar du d med dig en balja varmt vatten i bilen dr du tvttar hnderna ifall du vill bli ren innan du ska ta ngot t.ex? .
Citera
2020-03-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Tvl r faktiskt inget botemedel heller!
Nr du r ute p spng och utrttar diverse renden p stan tar du d med dig en balja varmt vatten i bilen dr du tvttar hnderna ifall du vill bli ren innan du ska ta ngot t.ex? .

Nu r ju det hr ot s det frslr. Men om jag hade varit i ditt scenario ovan hade jag velat ha en bit kopparrr i fickan och gnugga mellan hnderna.

Som sagt ot, d det inte handlar om handsprit. Men prova att ska p "Antimicrobial properties of copper" p valfri skmotor.
Citera
2020-03-31, 15:34
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Allts s jvla trtt p den hr skiten!
Varenda jvla apotek i hela jvla Stockholm (har frskt verallt) allt man fr r ett hnflin frn alla i personalen, tnk om detta land skulle rka ut fr stora problem..
Vi skulle vara s krda!
Hursomhelst,
S, jag kpte en 4L dunk med rd Etanol (Biltema T-rd), Apotekets Aloe Vera och en av mina lukta gott citron essens.
Visst, det fr hnderna rena, men som smarta mnniskor hr inne har ppekat tidigare, helt jvla omjligt, frr eller senare fr man in ckel smaken in i munnen, typ tesked, bestick, tandborste,
etc etc etc
Jag behver en annan sprit, VILKEN?!
Tips uppskattas.
Citera
2020-04-03, 21:07
Medlem
JustZlatans avatar
Bde T-rd och glycerin r ju slut verallt! Finns det ngot annat man kan anvnda? Fy fan fr denna slappa regering.
Citera
2020-04-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Allts s jvla trtt p den hr skiten!
Varenda jvla apotek i hela jvla Stockholm (har frskt verallt) allt man fr r ett hnflin frn alla i personalen, tnk om detta land skulle rka ut fr stora problem..
Vi skulle vara s krda!
Hursomhelst,
S, jag kpte en 4L dunk med rd Etanol (Biltema T-rd), Apotekets Aloe Vera och en av mina lukta gott citron essens.
Visst, det fr hnderna rena, men som smarta mnniskor hr inne har ppekat tidigare, helt jvla omjligt, frr eller senare fr man in ckel smaken in i munnen, typ tesked, bestick, tandborste,
etc etc etc
Jag behver en annan sprit, VILKEN?!
Tips uppskattas.

T-frys innehller inte bitrex, som jag antar r orsak till "ckelsmaken". Vet inte om det numera finns att kpa p macken dock. Knner du ngon rrmokare som sysslar med installation av sol- eller bergvrme?
Citera
2020-04-04, 00:40
Medlem
Surbrunnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bde T-rd och glycerin r ju slut verallt! Finns det ngot annat man kan anvnda? Fy fan fr denna slappa regering.

Jag kpte glycerin hr: https://www.pgw.se/glycerin-1-liter.html
Jag har gjort handsprit p bde t-rd och spolarvtska och det blev riktigt bra. 1 liter glycerol rcker till ca 50 liter handsprit.
Citera
2020-04-04, 00:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surbrunnen
Jag kpte glycerin hr: https://www.pgw.se/glycerin-1-liter.html
Jag har gjort handsprit p bde t-rd och spolarvtska och det blev riktigt bra. 1 liter glycerol rcker till ca 50 liter handsprit.

Spolarvtskan r ocks slut verallt. Folk r ju galna!

Hur luktar egentligen spolarvtska som en handgel?

Kan man anvnda snt dr brnsle fr kaminer?
Citera
2020-04-04, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Spolarvtskan r ocks slut verallt. Folk r ju galna!

Hur luktar egentligen spolarvtska som en handgel?

Kan man anvnda snt dr brnsle fr kaminer?

Spisbrnsle som jag kpte p den lokala macken innan den lade ner innehller enligt innehllsdeklarationen "denaturerad etanol", men tydligen inte bitrex (den smakar fine ).

Gult till frgen, med ett dextervnt bltt lejonhuvud p gul botten som logga! r det den du menar?
Citera
2020-04-04, 09:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Spisbrnsle som jag kpte p den lokala macken innan den lade ner innehller enligt innehllsdeklarationen "denaturerad etanol", men tydligen inte bitrex (den smakar fine ).

Gult till frgen, med ett dextervnt bltt lejonhuvud p gul botten som logga! r det den du menar?

Ja, spisbrnsle menar jag.
Citera
2020-04-04, 09:28
Bannlyst
tvtta hndera i lite t-rd nr ni varit p stan och handlat mat , sedan en klick hudsalva fr att inte torka ut , ingen stor grej att fixa och enklare n hemjoxade blandningar

tvl och vatten till vrig tvtt , som vanligt
inga virus hr .
Citera
2020-04-04, 14:33
Medlem
Soul Patrols avatar
Sjlv anvnder jag isopropanol. Jag har i princip
obegrnsad tillgng till det via jobbet. Den r 99.9%
och jag spder ner den med vatten till nnstans runt 70-75%.
Funkar utmrkt och ger ingen smak. Torkar ut hnderna
rejlt dock.
Citera
2020-04-04, 19:14
Medlem
WriteMasterTMs avatar
https://www.biltema.se/BiltemaDocume...365055_SDB.pdf

Frn websida och skerhetsdatablad fr Biltemas koncentrerad spolarvtska.
OBS koncentrerad, inte frdigblandad.
Citat:
Spolarvtska. Fr ret-runt-bruk. Lser effektivt vgsalt, trafikfilm, insektsrester, asfaltflckar, olja och andra froreningar p bilrutan. Skonsam mot lack, torkarblad och gummilister.
4L 79.90kr
10L 189kr

Innehller
Propan-2-ol 5-10 %
Butanon 1-5%
Etanol >75%

Smltpunkt -30C
Kokpunkt 78C
Flampunkt 14C

Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.
Mycket brandfarlig vtska och nga.
Orsakar allvarlig gonirritation.
Kan gra att man blir dsig eller omtcknad.

Den bl frgen r inte dokumenterad men r en tillsats som gr dig till ett blbr.

Att det psts lsa olja kan gra det enklare att spda ut med terfettande olja. Men hur pverkar oljan frmgan att dda virus ?
Coronavirusets har ett fett skal som kan frstras av fettlsande mnen, typ tvl.
Lacknafta ? Men hll er till mnen som har bekrftad virusddarfrmga.

Frdelen med spolarvtska r att det massproduceras och konsumeras i stora mngder. Det borde vara enklare att f tag p och lgre pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in