• 4
  • 5
2020-04-05, 08:47
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Spolarvtskan r ocks slut verallt. Folk r ju galna!

Hur luktar egentligen spolarvtska som en handgel?

Kan man anvnda snt dr brnsle fr kaminer?
Nu fr du f_n pipa ner litegranna, bor du i vrsta byhlan eller..
Jag var p Biltema (Barkarby) igr, fanns plenty med 4 Liters T-Rd Etanol i kylarna!
Senast redigerad av DragonOnWall8 2020-04-05 kl. 08:50.
Citera
2020-04-06, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bde T-rd och glycerin r ju slut verallt! Finns det ngot annat man kan anvnda? Fy fan fr denna slappa regering.
T-rd hittade jag p oB igr, kpte en 4 l-dunk fr 139 kr. Fans rtt mycket kvar. Glycerol bestllde jag p apoteket fr 29 kr fr 300 ml. Tog 2-3 dagar innan det kom.
Citera
2020-04-09, 10:01
Medlem
Det r lttare att tillverka antiseptiskt med vteperoxid. P apoteket finns Oxiskin, det r 3% vteperoxid med glycerin samt (citronsyra). Enligt vad jag kollat upp s stabiliseras vteperoxid med natriumcitrat E333. Glycerin r lsligt i vatten. Nitor har 12 % vteperoxidlsning. Denna blandning torkar inte ut huden. Vteperoxid r ett kraftfullt oxidationsmedel som frstr coronavirusets lipidhlje snabbt. Det funkar ven p hljefria virus, vinterkrksjuka mm.

Till handsprit anvnds syntetiska frtjockare, spriten mste ven neutraliseras, etanol r en svag syra.
Betydligt mer komplicerad process.
Senast redigerad av Pistolstjarnan 2020-04-09 kl. 10:05.
Citera
2020-04-18, 12:37
Medlem
Jag mixar Teknisk 95% Etanol, avjoniserat/destillerat vatten, propylenglykol och glycerin
blir jkligt bra.

Proportionerna r 3,5L Etanol, 1,5L vatten, 0,5dl propylenglykol och 1dl glycerin, blir lite drygt 5L totalt

T-rd vettefan, funkar skert men luktar ju skit

r snusmakare s glycerinet och propglykol kommer frn tobakskemi
Citera
2020-04-20, 22:14
Medlem
DocXs avatar
WHO- receptet och det som blandas p Stockholms Universitet fr leverans till sjukhusen r ltt att hitta p ntet.

60-90%- if etanol eller isopropanol.
Glycerol fr terfuktning.
Vteperoxid 3% fr att eliminera bakteriesporer.

Notera att vanlig handsprit p sjukhus inte innehller vteperoxid, och att det r vldigt jobbigt fr huden fr vissa. S det gr att strunta i, framfrallt om man frmst vill skydda sig mot kapselfrsedda virus (som Corona).

Som etanol duger spolarvtska eller T-rd. Spolarvtska innehller dessutom surfactanter s att det funkar bra fr ytdesinfektion. Man kan ocks anvnda isopropanol frn Kjell & Co.
Citera
2020-04-21, 19:22
Medlem
Googlat som en galning men hittar inget. Var hittar jag Etanol som inte innehller Denatoniumbensoat???

Tillverkar egen handsprit p 99% isopropanol nu men den r inte direkt billig, ven om jag spder ut skiten.

Anvnde spisbrnsle ett tag men raketforskarna p hall miba fick den brillianta iden att tillstta Denatoniumbensoat och uppdatera produkten. Nu smakar hnder och allt man rr vid skit.
Citera
2020-05-05, 13:18
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Kpte "Rdsprit" p oB och det var ett mrkligt innehll fr det luktar mer mbelpolityr och r lite vit grumlighet i botten (som yr upp om man skakar flaskan). Luktar udda, som ngon sorts acetat, knns inte som vanlig t-sprit eller rdsprit. Knns ocks mindre flyktig n normalt.

Tnkte anvnda det som handsprit, men det verkar inte innehlla rtt saker och knns inte hlsosamt att anvnda.

Det r ocks en starkare rd frg n vad det brukar vara, t.ex. jmfrt med den rdsprit som Biltema sljer. Den frn &B kommer enligt texten p flaskan frn Runsven AB i Sknninge och uppges innehlla "Denaturerad Etanol, UN 1170". Art. nr. 1804502. Runsvengruppen r gare till oB.
Senast redigerad av Alessia.Osvensk 2020-05-05 kl. 14:03.
Citera
2020-05-06, 13:02
Medlem
Men Herregud! Det r bara lite hembrnning fr att f fram handsprit.
Citera
2020-05-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Anvnde spisbrnsle ett tag men raketforskarna p hall miba fick den brillianta iden att tillstta Denatoniumbensoat och uppdatera produkten. Nu smakar hnder och allt man rr vid skit.

Wow! Inte insett att detta blivit svrt! Verkar dessvrre vara samma story med Kemetyl T-Rd!

Fr tio r sen var det innehllsfrteckning etanol plus bitrex, nu r det DNB, Butonon och en hel konkarong annat skit i!

Nn som har en aning om motiveringen? Gr tillsatsen av dessa sidoprodukter spriten billigare att tillverka?
Citera
2020-05-25, 22:08
Avstngd
448s avatar
Ni kan ju prova och klorbehandla t-spriten och dra det genom ett kolfilter.

5% klorin och lta st nn timma - eventuellt bryts detanueringen ned s
restprodukten fastnar i kolfiltret.

Aktivtkol en hyfsad lng filterstrcka - halvmeter minst och 5cm tvrsnitt.
Citera
2020-05-26, 00:28
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyWener
Men Herregud! Det r bara lite hembrnning fr att f fram handsprit.
Kan du gra en enkel ritning p en apparatur med detaljerad lista p material, ldning/svetsning etc,
Many thanks.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in