• 1
  • 2
2020-03-10, 14:45
Medlem
NightWalker1s avatar
går det att lösa in ett pantkvitto i en annan willys-butik än den man pantade i?
Citera
2020-03-10, 15:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
går det att lösa in ett pantkvitto i en annan willys-butik än den man pantade i?

Vi provade när vi flyttade från Årsta till Värmdö men det funkade inte för oss. Kanske är olika från butik till butik dock, vi har bara provat en.
Citera
2020-03-10, 15:25
Medlem
Citat:
Jag gissar att det inte går.
Citera
2020-03-10, 15:27
Medlem
kurt-sunes avatar
NEj det går inte. Fast i teorin går det iom att streckkoden är densamma om kassörskan skulle slarva med att titta på pantkvittot.
Citera
2020-03-10, 15:40
Medlem
NightWalker1s avatar
så hur ska man då få ut pengarna om butiken har lagt ner?
Citera
2020-03-10, 16:01
Medlem
DoungAs avatar
Jag har lämnat in pantkvitto i två olika ica-butiker som ligger närmst där jag bor. Men nu när jag googla såg jag att det är samma ägare. Så kanske därför. Ska prova i en annan butik som ägs av nån annan.
Citera
2020-03-10, 16:54
Medlem
Citat:
så hur ska man då få ut pengarna om butiken har lagt ner?
Varför tog du inte ut pengarna när du pantade?
Tycker du får skylla dig själv, och så mycket pengar kan det ju knappast handla om. Orka hålla om en tjuga eller så
Citera
2020-03-10, 17:31
Medlem
Det korta svaret måste bli nej, det är möjligen så att kedjan frivilligt skulle kunna ta på sig ett ansvar men annars måste det vara en handling mellan dig och den enskilda affären.

Vi kan stäcka ut frågan till om jag kan reklamera om jag köpt något felaktig i en annan butik, nyttja öppet köp eller andra frågor. Här blir det mer naturligt att det inte går (för mig i vart fall).

En kedja med enbart helägda butiker är nog betydligt mer sannolikt att det fungerar i jämfört med en där handlaren äger och bara är med i kedjan. Vet inte hur Willys är uppbyggt men fråga går ju alltid, sedan beror det ju på hur mycket du vill lägga ner för ett kvitto...

Citat:
Citera
2020-03-10, 18:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Antagligen inte numera när man läser inläggen ovan, men jag har t.o.m. löst in pantkvitton i butiker från helt olika kedjor.
Pantat på typ Hemköp, sparat kvittot och några dagar senare löst in det på ICA.

Nu är det säkert 10 - 20 år sedan så tekniken har väl förädlats. Dessutom klippte jag bort loggan på kvittot så att det inte skulle synas att det kom från en annan kedja.
Citera
2020-03-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
NEj det går inte. Fast i teorin går det iom att streckkoden är densamma om kassörskan skulle slarva med att titta på pantkvittot.

I en självbetjäningskassa är det ingen som tittar utan bara en kupongscanner som läser streckkoden.
Citera
2020-03-10, 18:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
I en självbetjäningskassa är det ingen som tittar utan bara en kupongscanner som läser streckkoden.

Jo jag har noterat det på ica maxi. Den koden borde iof bara gälla en gång. Men vanliga pantkvitton från ica och willys går att använda flera gånger och i olika butiker.

Det har förekommit bedrägerier med pantkvitton som jag förstår det.
Citera
2020-03-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo jag har noterat det på ica maxi. Den koden borde iof bara gälla en gång. Men vanliga pantkvitton från ica och willys går att använda flera gånger och i olika butiker.

Det har förekommit bedrägerier med pantkvitton som jag förstår det.

Bedrägerierna har varit att burkar och flaskor utan pant försetts med falska streckkoder och pantats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in