2020-03-10, 19:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Bedrägerierna har varit att burkar och flaskor utan pant försetts med falska streckkoder och pantats.
Ja det också men även att själva pantkvittona har förfalskats och använts flera gånger.

https://www.youtube.com/watch?v=dQ8AExHxw20
Senast redigerad av kurt-sune 2020-03-10 kl. 19:14.
Citera
2020-03-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
så hur ska man då få ut pengarna om butiken har lagt ner?

Vem fan tar inte ut pengarna eller använder pantpengarna när man pantat klart...stoppar du pantkvittorna i madrassen till bättre tider?

Efterblivet
Citera
2020-03-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
Vem fan tar inte ut pengarna eller använder pantpengarna när man pantat klart...stoppar du pantkvittorna i madrassen till bättre tider?

Efterblivet

Händer ju att man missar att lämba frsm pantkvittot i kassan och kommer på det sen. Då gpr man ju inte till förbutiken och köar för att få sina kronor utan sparar kvittot till nästa gång.
Citera
2020-03-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Händer ju att man missar att lämba frsm pantkvittot i kassan och kommer på det sen. Då gpr man ju inte till förbutiken och köar för att få sina kronor utan sparar kvittot till nästa gång.

Är du full eller?
Med tanke på dina stavfel menar jag...

1. Förbutiken? Vad fan är förbutiken?
2. Så du menar att du gick och pantade, glömde bort det och dagen efter så hade butiken gått i konkurs?

Eller handlar du en gång per år eller?
Citera
2020-03-10, 23:45
Medlem
Citat:
Är du full eller?

2. Så du menar att du gick och pantade, glömde bort det och dagen efter så hade butiken gått i konkurs?

Förbutik finns på flertalet Ica-butiker, kan t.ex. hantera utlämning av paket, sälja korv, kaffe mm.
Det logiska vid avglömd pantnota att denna sparas till senare besök i samma butik, där skall den gälla i tio år därest ej annat framgått av handlingen ifråga.
Citera
2020-03-11, 04:39
Medlem
Citat:
Är du full eller?

Nej, skrev på mobilen.
Förbutiken är där man lämnar in tips, hämtar post, köper kaffe eller varmkorv etc. Det är ett väl etabletat begrepp.
Jag har inte råkat ut för att butikrn gått i konkurs. Gav bara exempel varför man inte alltid löser in pantkvittot vid tillfället man pantar. Konkurser sker av sakens natur över en natt så det är ett fullt möjligt scenario.
Citera
2023-02-14, 00:51
Medlem
Pantkvitto, olika butiker fast "samma"

Hej! jag va bortrest ett tag i en annan ort. Men nu när jag kom hem hittade jag ett pantkvitto ifrån willys.
Men min fråga är om jag kan lämna in pantkvitto på mitt lokala willys här? borde väl inte vara några problem då det är samma livsmedelskedja?
Har ni haft detta problem innan och hur löste ni det?
Åker ju inte 30 mil till det andra willys för 300 sletna pantpengar
Citera
2023-02-14, 00:56
Medlem
tastass avatar
Det borde framgå av texten på kvittot, gör det inte det är det väl lättast att gå till din lokala willys och prova, går det inte är det bara att spela dum
Citera
2023-02-14, 00:58
Medlem
Mindbreaths avatar
Det går inte, funkar bara i butiken där det pantades.
Citera
2023-02-14, 00:59
Medlem
Ja, alltså står ju willys sen orten i liiiiten text under. men inget mer
Citera
2023-02-14, 01:13
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacobgnaget97
är du 100?
bajs.

Tänk till. Pantmaskinen skriver ut en unik streckkod och är knappast uppkopplad till varenda kassa i en butikskedja. Har man varit på semester i Trelleborg och väl hemma i Haparanda är det kanske inte så kul att upptäcka att man glömde lämna pantkvittot på 11:-. när man var inne på ICA och köpte färdkost inför bilresan hem.

Tror visserligen att det säkert går att lösa ”bekymret” med hjälp av din lokale ICA-handlare på ett eller annat sätt. I annat fall tror jag inte ICA-butiken Trelleborg är helt främmande för att erbjuda dig ett presentkort på 50kr eller så.

Är det tresiffriga belopp vi snackar eller?

Edit: Såg att det handlar om 300kr nu så du behöver ju inte känna dig dum för att försöka få igen pengarna. Tror dock det är ganska lättlöst.
Senast redigerad av Sillsvin 2023-02-14 kl. 01:18.
Citera
2023-02-14, 01:14
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacobgnaget97
vadå nej?

NEJ!

Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Tror visserligen att det säkert går att lösa ”bekymret” med hjälp av din lokale ICA-handlare på ett eller annat sätt. I annat fall tror jag inte ICA-butiken Trelleborg är helt främmande för att erbjuda dig ett presentkort på 50kr eller så.

Absolut! Är det nåt företag är kända för så är det ju att ge bort pengar. TS kan ju lika gärna PM:a dig och så swishar du honom femtio spänn, ni är säkert släkt på håll eftersom ni båda är lika pantade.
Senast redigerad av Aigis 2023-02-14 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in