2020-03-07, 14:38
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en Renault Master 120 2.5 DCI från 2006, tänkte köpa startkablar, men "räcker" det med 16mm2, eller ska man köra på 25mm2? Vad skulle fördelen vara med grövre kablar, om det räcker med 16mm2?
Senast redigerad av carminaburana 2020-03-07 kl. 15:31.
Citera
2020-03-07, 14:47
Medlem
BNCs avatar
Om de inte är väldigt långa (mer än typ 3m) så räcker 16mm² gott för en sån liten motor.
Mest klumpigt att hantera för grova kablar.

I värsta fall får du låta de två bilarna stå hopkopplade i någon minut så att ditt batteri hinner laddas upp lite.
Citera
2020-03-07, 14:56
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Om de inte är väldigt långa (mer än typ 3m) så räcker 16mm² gott för en sån liten motor.
Mest klumpigt att hantera för grova kablar.

I värsta fall får du låta de två bilarna stå hopkopplade i någon minut så att ditt batteri hinner laddas upp lite.

Ah, tackar! yes 3 meter är kablarna.

Såklart, det är ju en fördel med grövre kablar, det går snabbare att överföra elen! Duh!
Senast redigerad av carminaburana 2020-03-07 kl. 14:59.
Citera
2020-03-07, 15:56
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ah, tackar! yes 3 meter är kablarna.

Såklart, det är ju en fördel med grövre kablar, det går snabbare att överföra elen! Duh!

Kablarna brinner inte upp. Dina nya kablar räcker upp till en liten diesel på 6 liter utan problem. Man ska bara ha lite tålamod och inte starta direkt, alltid låta det tomma batteriet få laddning under några minuter.

Grövre kablar betyder mer volt i startögonblicket och tar volten slut ökar strömmen kraftigt. Inget bra för det är strömmen som får kablar att smälta.
Citera
2020-03-07, 17:50
Medlem
Kennethkvartings avatar
Är motorn normalt lättstartad klarar du dig med klenare kablar.

Låt säga att batteriet har riktigt låg spänning och du fuskar med att låta den hjälpstartande bilen ladda din bil en stund, då gör det inte lika mycket om den enorma strömrusningen som krävs bara varar i nån sekund.

Vice versa om du måste gnugga mycket på startmotorn.
Citera
2020-03-07, 18:02
Medlem
Jag köpte ett set extra rejäla startkablar på Biltema (finns säkert på fler ställen med)
De var rejält långa, rejält grova, rejält mjuka, med rejäla klämmor. Inte särskilt dyrt heller, så varför snåla på en sådan sak... Kom i en skaplig kartong med som jag får plats med under bagagerumsgolvet så de alltid är med.

Tror det var dessa jag köpte
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/startkablar-med-elektronikskydd-2000034145
Citera
2020-03-08, 10:28
Medlem
För några år sedan skulle jag med min Defender hjälpa en annan Defender som fått "batteritorsk".
Vi använde hans startkablar, som jag tror var 16 kvmm.
Den ena smällde av nästan direkt vid kabelklämman.
Det rykte och luktade stickande illa.
Kablarna gick inte att ta i på flera minuter.
Isoleringen var varm och kletig.
Nu har ju Defender stora batterier, runt 90 - 120 Ah.
Jag fick mig en tankeställare.
Tur det inte var mina egna 16 kvmm startkablar.

B t w så är det "skitjobbigt" att kabla mellan Defendrar - någon mer än jag som vet?
Citera
2020-03-08, 11:35
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
För några år sedan skulle jag med min Defender hjälpa en annan Defender som fått "batteritorsk".

B t w så är det "skitjobbigt" att kabla mellan Defendrar - någon mer än jag som vet?

En gissning är att de inte var 16mm², har sett en del startkablar som sett grova och fina ut men som i själva verkat varit rena skämtet: väldigt tjock isolering med ett fåtal kardeler om kanske högst några mm² koppar.
Citera
2020-03-08, 11:55
Medlem
TeEsErs avatar
Jag köpte 4 meters 25mm startkablar på Swedol för ett antal år sedan. De var ganska dyra och jag har nog använt dem två gånger sedan köpet men varje gång jag flyttar runt dem så känner jag stor förnöjsamhet över hur mjuka de är. Billiga startkablar har stenhård isolering och är svåra att hantera och förvara.

Mina kablar, som är längre än de flestas, går att rulla ihop och förvaras på mindre plats än biltemas stenhårda och billiga 2.5-meterskablar. Sen är ju långa kablar också bekvämt eftersom man inte behöver komma exakt rätt med bilarna för att nå.
Citera
2020-03-08, 12:33
Medlem
Lillstarks avatar
Det beror som sagt på hur lättstartade motorerna är, jag har vid flera tillfällen använt hopskarvade klena startkablar avsedda för personbil för att starta tunga lastbilar, även vid minusgrader utan problem.
Citera
2020-03-08, 13:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Är du säker på att du inte gjorde kortis?
Jag har startat en volvo med 2.5 mm2. Det som blev varmt var kardelerna som jag med handen tryckte mot battpolen.
(dålig kontakt, det blev hett, aj, men bilen startade.)

Man måste ju köra laddning en stund.
Citera
2020-03-09, 15:28
Medlem
Megaforces avatar
De flesta startkablar är inte direkt avsedda för att starta med, utan för att hjälpladda. Det innebär att man först kopplar in kablarna, sen startar donatorbilen för att ladda det urladdade batteriet i ca 5 minuter. Därefter kan man göra startförsök.

Vissa bilar tål dock inte att två generatorer laddar samtidigt och då måste donatorbilen stänga av motorn innan man försöker starta den andra bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in