2020-03-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
En gissning är att de inte var 16mm², har sett en del startkablar som sett grova och fina ut men som i själva verkat varit rena skämtet: väldigt tjock isolering med ett fåtal kardeler om kanske högst några mm² koppar.
Du kan ha rätt.
Citera
2020-03-10, 20:17
Medlem
pantywankers avatar
En stor nackdel med många billiga kablar är att dom inte har någon fläta mellan krokodilklämmorna.
Det gör att man måste tänka noga på att rätt käft får bra kontakt.

Köpte ett par billigaste på Jula för några år sedan.
Märke Hamron.
Vid första användningen gick klämmorna sönder och blev i två bitar på tre av klämmorna.
Gick tillbaka och ifrågasatte vad det var för skit dom säljer.
Garantitiden hade gått ut men trots det fick jag lämna tillbaka skräpet utan problem.
Citera
2020-03-10, 20:28
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta startkablar är inte direkt avsedda för att starta med, utan för att hjälpladda. Det innebär att man först kopplar in kablarna, sen startar donatorbilen för att ladda det urladdade batteriet i ca 5 minuter. Därefter kan man göra startförsök.

Vissa bilar tål dock inte att två generatorer laddar samtidigt och då måste donatorbilen stänga av motorn innan man försöker starta den andra bilen.

ok, jag har ju ett bodelsbatteri i vanen, sammankopplat med ett skiljerelä. 250 ah. det kanske räcker med att jag kopplar ihop dem 10 min? eller måste en motor vara igång nånstans? jag har 400w soolceller på taket.
Citera
2020-03-10, 20:37
Medlem
TheBusters avatar
Anv'ndare rogersimon10 har ju dokumenterad kunskap inom ämnet. tex https://imgur.com/gallery/xAx0O
Citera
2020-03-10, 20:47
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Anv'ndare rogersimon10 har ju dokumenterad kunskap inom ämnet. tex https://imgur.com/gallery/xAx0O

jo men var det 10 eller 16mm2?
Citera
2020-03-10, 20:49
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jo men var det 10 eller 16mm2?
Jag har föröskt få tag i honom för att fråga om märke, bör vara 16 om det tål daglig användning i 23 år?
Citera
2020-03-10, 21:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jag har föröskt få tag i honom för att fråga om märke, bör vara 16 om det tål daglig användning i 23 år?

Ja minst!
Citera
2020-03-11, 14:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ok, jag har ju ett bodelsbatteri i vanen, sammankopplat med ett skiljerelä. 250 ah. det kanske räcker med att jag kopplar ihop dem 10 min? eller måste en motor vara igång nånstans? jag har 400w soolceller på taket.

Det brukar finnas nödstartsfunktion vilket innebär att skiljereläet kopplar in och utjämnar startbatteriet med ström från bodelsbatteriet. Om bodelsbatteriet underhållsladdas från solpaneler så bör spänningen också vara högre och det går även att snabbladda startbatteriet från bodelsbatteriet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in