2020-03-07, 12:23
Medlem
Skullknights avatar
Har väl att göra med de högre kraven som arbetsgivare ställer idag.
Citera
2020-03-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Varför broderar många ut sina ansökningar så fruktansvärt idag?

Av samma anledning som att man lägger ner mycket pengar på att ha en hemsida som är snygg och modern. Att rekrytera är idag bara en av många kanaler för att marknadsföra sig, En jobbannons riktar sig kanske bara till 50% till dom som faktiskt tänker söka jobbet, den är egentligen lika mycket riktad till möjliga kunder och investerare.
Man måste också tänka på att många jobbannons idag är fejk, det finns inte alltid ett ledigt jobb bakom dom utan dom används ofta för att signalera framgång (även påhittad framgång). Det är väldigt vanligt att nystartade företag börjar rekrytera folk även fast de inte har råd att anställa, enbart för att det ser bra ut att göra det. Det ger folk intrycket att man växer och har pengar.
Citera
2020-03-07, 12:29
Medlem
Bbobis avatar
Kanske får man bort oambitiösa personer med en överambitiös annons som får den oambitiösa att känna sig "out of place" innan han ens sökt jobbet?
Citera
2020-03-07, 12:36
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Funkar klockrent! Dom ser vem du är, hur du ser ut, hur du för dig och framför allt att du är FRAMÅT och tar detta initiativ (istället för att bli en i mängden och gömma dig anonymt bakom en dator.)
Det är SÅNT som imponerar på ett företag som skall rekrytera.

I vilka branscher då? Jag skulle visa vederbörande dörren och jag anställer 3-5 personer per år. Krav på universitetsutbildning och arbetslivserfarenhet är ett måste till de jobben. I tillägg att du inte är ett totalt ufo eller söndercurlad 90-talist. Att dyka upp med ett hej här är jag visar prov på båda de sakerna.
Senast redigerad av vitvalen 2020-03-07 kl. 12:42.
Citera
2020-03-07, 12:41
Medlem
Ni fattar fortfarande inte att det är arbetsgivare som tjänar alla pengar på vartenda anställd och det är arbetsgivare som borde vara tacksam till er att ni jobbar och sliter för ca 80% ni producerar med ert arbete! Därför skulle arbetare inte vara tacksamma för jobbet, maska och vila så mycket som möjligt på jobbet och strejka omedelbart om de upptäcker att företaget tjänar mera utan att dela med sig! Men dagens ungdomar är naiva,dumma och rädda!
Citera
2020-03-07, 13:15
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Plus att alla idioterna på HR måste sysselsättas, med preboarding, onboarding, offboarding och - skulle man önska - waterboarding. Av sig själva.

Detta är anledningen tror jag. HR nyttjar tiden med att skriva sagoliknande annonser annars hade de varit rätt sysslolösa/fått sparken.

Och man fyller gärna ut rekryteringsprocesserna så att det tar så mycket tid som möjligt för att HR ska känna sig behövda och duktiga. Kan t.ex.se ut så här: tester, urval, teleintervju, urval, intervju 1, urval, intervju 2, urval, diskussion, beslut.
Senast redigerad av undercover-racist 2020-03-07 kl. 13:41.
Citera
2020-03-07, 14:20
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthisworld91
Glöm inte att hela Sveriges HR-avdelningar är fulla av Emma, 21, Frida, 24, Jossan, 23, Elin, 21 o.s.v. som precis blivit färdiga med sin kandidatexamen från personalvetarprogrammet (läs vuxendagis, fast utan kritor). Alla vet att unga svenska tjejer är ungefär lika smarta som tonårspojkar med autism, så det är en stor anledning till varför annonser ser något handikappade ut.

Håller själv på att söka nytt arbete, men ögonen börjar snabbt blöda när man ögnar igenom all skit som dessa snittskrev knåpar ihop på sina söta små kontor. Fan vad jag hatar allt.
Haha älskar ditt inlägg. På pricken.
Citera
2020-03-07, 14:24
Kan ta ett exempel: vi skulle anställa en relativt nyligen med samma tjänst som jag har nu. Vår chef hade skrivit och lagt ut en annons som var 3 gånger i omfång som när jag sökte. Det var så omfattande skrivet vad man skulle jobba med och i förlängningen att de flesta skulle blivit avskräckta, jag har inte tillräckligt kompetens skulle nog en hel del tänka. Hade vi som jobbat sett annonsen före, så hade vi säkert skalat bort 25% av den. Samt även då fått betydligt fler sökande.
Sen såg jag en annons från en gammal arbetsgivare och den var lång men så fruktansvärt ospecificerad så alla som söker har nog 1000 frågor? Ska jag jobba på huvudplatsen eller ute på fältet? Är det dagtid eller skift? Vilka är mina huvudsakliga arbetsuppgifter? Jobbar jag självständigt eller med andra? Osv.
Man blev bara förvirrad när man såg den.
Citera
2020-03-07, 14:36
Medlem
kukflashs avatar
” Varför broderar många ut sina ansökningar så fruktansvärt idag? Är de så att unga sökande är så fruktansvärt kräsna eller?”

Hur gör du den kopplingen, att man skriver långa jobbannonser för att unga har blivit kräsna?
Citera
2020-03-07, 14:58
Medlem
Merparten av de som skriver annonserna idag är inte företagen som behöver personal utan bemannings- och rekryteringsföretag. Det sitter unga tjejer som precis kommer ifrån skolan och ska t.ex. anställa tekniker, hantverkare och byggare.

De har ingen aning om vad sådana gör men har fått några stolpar som är viktiga. De formulerar sedan annonser som att: Vi söker en teknisk tekniker, En skräddare utan tumme mitt i handen eller Ytterligare en medarbetare.

Vad skiljer en medarbetare ifrån alla andra som jobbar på ett företag? Men framförallt, vad gör en sådan och vilka skolor utbildar dessa? Visst finns det otekniska tekniker men det beror nog främst på att man inte tittade på deras kunskaper i teknik när man anställde dem utan mest gick på deras säljande egenskaper i sin ansökan.
Citera
2020-03-07, 15:00
Medlem
area50s avatar
Gillar annonser som säger "gillar du nya utmaningar & spännande människor?" när jobbet i själva verket består av att montera skitsaker på en industri :P
Citera
2020-03-07, 15:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthisworld91
Du måste fan vara äldre än Tiden om du tror att den skiten funkar. Det är något min farsa skulle ha sagt, och han är 60. Jävla boomermentalitet att tro att det funkar att dyka upp oanmäld på en stressig arbetsplats, som något jävla UFO, och förvänta sig tid med personalansvarig. Vilket skämt.
Håller med, även fast jag förmodligen är "boomer" . Och det har inte fungerat de senaste 20 åren, i alla fall om det handlar om något så när kvalificerade arbeten. Möjligen fungerar det på caféer och sådant?

Och allt ordbajseri i jobbannonser är bara för att de ska försöka sminka upp sina egna urtråkiga jobb och menlösa företag till något det egentligen inte är. Svedavia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in