2020-03-07, 09:08
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Många annonser gör ju "reklam" för sitt företag med och ska låta så fint. Tycker ditt exempel var ganska ok ändå. Så länge de tar upp vad man förväntas göra på arbetet så får jag en uppfattning om jag skulle ha en chans att klara av det och om jag skulle vilja ha det.
Jag förstår inte riktigt problemet. Dendär "flummtexten" du klagar på är nästintill identisk på alla företags annonser. De ger en kort beskrivning av företaget. Om du är så autistisk när du söker jobb att du blir upprörd över lite text så ja... Du skulle inte gå vidare om det var jag som anställde.

Ge exempel på en annons där det inte står tydligt vad som är arbetsuppgifterna istället?
Citera
2020-03-07, 09:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så många flumjobb just nu så då blir det också enormt flummiga texter.

Där jag jobbade tidigare så söktes det folk på en ny position som jag sökte. Hade jag kommit utifrån och läst annonsen hade jag absolut inte sökt då jag inte förstått ett jota vad jobbet egentligen var för typ av jobb.
Enormt flummigt skrivet och så ser väldigt många ut. Sen att alla företag nu tagit efter Facebook och Google där det ska vara som ett vuxendagis med kuddrum och liknande på företagen köper jag inte.
Citera
2020-03-07, 09:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Just den där var relativt ok med dagens mått mätta. Har dock stött på mycket underliga annonser, speciellt inom IT-sektorn där det bara är massa flum och blaj rakt igenom. Ännu värre med svenska nystartade IT-företag som ska skriva sina annonser på engelska med massa skit som "we are super awesome and we like to FIKA in order to recharge our batteries and achieve a FANTASTIC work life balance".

Haha, ja eller vad sägs om denna:
If Batman was a Business Analyst, we are now looking for his Robin.

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/a...a%2C%20finland
Citera
2020-03-07, 10:48
Medlem
Arbetarna blir färre och kontorshororna blir fler. När det blir alldeles för uppenbart vad lite de har att göra, ja då skapas såna här långa jävla bögromaner. Då har man gjort nånting.
Citera
2020-03-07, 10:51
Medlem
blobben!!!s avatar
Tycker det ofta skall låta som om jobbet är en ungdomsgård där du chillar med dina buddies. Speciellt inom IT. Kanske är mest ungdomar på arbetsplatsen?

We like to balance hard work with good times. That’s why we always meet up every now and then outside of work to barbeque, watch a movie or play Dungeons & Dragons.

Our offices are located in Vaasa and Varkaus. The headquarters in Vaasa also happens to have the best lunch in town, video games, a ping pong table and there’s also a gym in the building (or so we’ve been told). Our offices are a constant mix of Swedish, Finnish and English. If you speak at least one of those languages, you’re probably going to fit in.

https://www.gambitgroup.fi/about-us/careers/
Citera
2020-03-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthisworld91
Du måste fan vara äldre än Tiden om du tror att den skiten funkar. Det är något min farsa skulle ha sagt, och han är 60. Jävla boomermentalitet att tro att det funkar att dyka upp oanmäld på en stressig arbetsplats, som något jävla UFO, och förvänta sig tid med personalansvarig. Vilket skämt.

Hehe, på min arbetsplats skulle han inte ens blivit insläppt då det är ett inhägnat område med staket och taggtråd. Skulle vara lite komiskt och se en kostymklädd man kräva att prata med personalansvarig hos vakten, skulle nog bli utburen av securitas.
Citera
2020-03-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Haha, ja eller vad sägs om denna:
If Batman was a Business Analyst, we are now looking for his Robin.

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/a...a%2C%20finland
Perfekt exempel

Det är ungefär som att vissa av dessa nystartade IT-bolag inte klarar av att skriva propra annonser rakt av med vad man förväntar sig av en kandidat.
Citera
2020-03-07, 12:04
Medlem
Kriller0s avatar
Citat:
Du måste fan vara äldre än Tiden om du tror att den skiten funkar. Det är något min farsa skulle ha sagt, och han är 60. Jävla boomermentalitet att tro att det funkar att dyka upp oanmäld på en stressig arbetsplats, som något jävla UFO, och förvänta sig tid med personalansvarig. Vilket skämt.

Ja, jag hade skickat vakten på vederbörande
Citera
2020-03-07, 12:06
Medlem
Mvks avatar
Jag tycker det är bra, ju mer info desto bättre.

Det är lika bra att skriva detaljerat så folk inte får för sig att tjänsten är något den inte är.
Kan sålla bort en massa onödiga kandidater redan i ansökningsfasen.

Däremot saknar jag någon indikation på lön i svenska jobbannonser.
"Lön enligt kollektivavtal". Ska man ringa runt till 13 fackförbund och kolla beroende på bransch?
Sen "individuell lön" på en del ställen.
Har varit på anställningsintervjuer både hos bemanning och inför fastanställning på själva företaget där dom glömt av att nämna lönen och håller på packar ihop laptopen.

Att fråga dom som jobbar där är meningslöst.
Dom opererar hellre in kvinnobröst än avslöjar lönen.
Citera
2020-03-07, 12:14
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Glöm inte att hela Sveriges HR-avdelningar är fulla av Emma, 21, Frida, 24, Jossan, 23, Elin, 21 o.s.v. som precis blivit färdiga med sin kandidatexamen från personalvetarprogrammet (läs vuxendagis, fast utan kritor). Alla vet att unga svenska tjejer är ungefär lika smarta som tonårspojkar med autism, så det är en stor anledning till varför annonser ser något handikappade ut.

Håller själv på att söka nytt arbete, men ögonen börjar snabbt blöda när man ögnar igenom all skit som dessa snittskrev knåpar ihop på sina söta små kontor. Fan vad jag hatar allt.

Bara att instämma.
Plus att numera är allt, precis allt, en del av företagets ”branding”.

Man kan inte bara skriva som alla andra (förr) att man söker den eller den, utan annonsen ska - enligt Frida, Jossan och Elin etc - vara en del av ”berättelsen om företaget”.

Plus att alla idioterna på HR måste sysselsättas, med preboarding, onboarding, offboarding och - skulle man önska - waterboarding. Av sig själva.
Citera
2020-03-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Jag tycker det är bra, ju mer info desto bättre.

Det är lika bra att skriva detaljerat så folk inte får för sig att tjänsten är något den inte är.
Kan sålla bort en massa onödiga kandidater redan i ansökningsfasen.

Däremot saknar jag någon indikation på lön i svenska jobbannonser.
"Lön enligt kollektivavtal". Ska man ringa runt till 13 fackförbund och kolla beroende på bransch?
Sen "individuell lön" på en del ställen.
Har varit på anställningsintervjuer både hos bemanning och inför fastanställning på själva företaget där dom glömt av att nämna lönen och håller på packar ihop laptopen.

Att fråga dom som jobbar där är meningslöst.
Dom opererar hellre in kvinnobröst än avslöjar lönen.

Finns ingen poäng med att skriva ut lönen direkt, det är alltid en förhandlingsfråga och ligger alltid inom normalspannet. Dumt att göra någon dyrare än han behöver bara genom att nämna en siffra eller skrämma bort någon från att söka genom att föreslå en för låg lön. Allt går att förhandla om. Har personen som söker verkligen ingen aning om var lönen ligger och vad man kan förhandla om så har han nog för lite erfarenhet av branschen för att bli anställd.
Citera
2020-03-07, 12:21
Medlem
på 70 talet fick man jobb på andra sidan gatan innom några timmar utan intyg,snack,rövslickande och tacksamhet . Idag kan jävlarna som erbjuder jobbet välja och vräka både mellan svenskar och importerade parasiter . Jag är glad att jag behöver inte slåss om jobbet längre ty jag skulle slå ihjäl någon fräck arbetsgivare slödder och sedan hade resten av livet fixat hottel på kåken...äcklig värld vi lever i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in