2020-03-07, 17:02
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Kompisens dotter nekas göra coronatestet. De hävdar att det förmodligen inte är coronaviruset. Inte för att jag förstår hur de kan avögra det per telefon genom att prata med den smittades förälder. Men i alla fall. Hennes klasskompis visade också symptom och hade varit i italien nyligen. Trots det får varken dottern eller klasskompisen göra coronatest. Hon tog oavsett ett halsprov och de kunde konstatera att det var ett virus, men vet givetvis inte vilket.

Förstår ju att sjukvården blir nedringda med folk som hävdar de har corona när det i själva verket är influensa och måste avvärja tokstollarna. Men det riskerar leda till att smittan sprider sig ännu mer då de sjuka inte hålls i karantän,

Är det fler som upplever liknande problem? Dvs sjukvårdens tafatthet och handlingsförlamning.

Jag upplever väl lite dessa problem själv för (sannolikt) har jag nu en influensa sedan i måndags. Corona oroar mig inte men däremot att influensan ska utvecklas till lunginflammation, så jag begav mig till vårdcentralen på torsdagen, då jag tveklöst var riktigt dålig, i hopp om vård och en diskussion om mina problem. Innan ringde jag i förhoppning om tid; deras telefon var ur funktion. Väl där fick jag inte träffa någon alls men kvinnan i receptionen ringen en sjuksköterska och via henne fick jag säga mitt ärende. Hon skulle ringa morgonen efter. Det gjorde hon. Min feber hade då sjunkit och jag ville gärna vara frisk, psykologiskt, så jag avstyrde läkarbesök. Ändå har jag ännu feber och djup slemhosta. Vad som oroar mig är hur extremt krångligt det är att få tag på en läkare.

Högeralliansens skattereformer tar varje år 140 skattemiljarder från bland annat sjukvården och det märker vi av nu när vi har kris. Skit att Socialdemokratin inte tar igen pengarna. Men så är det nu.

En sak till; sjuksköterskan i telefon frågade om jag rest på sistone. Jag sa att jag varit i Prag över nyåret. Den resan struntade hon i, men borde hon ha gjort det? Ingen är klar över colonavirusets historia än.

Mina oro är inte över, i värsta fall får jag försöka få tag på en läkare på måndag, trots att det är ytterst krångligt.
Citera
2020-03-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ingen har dött i covid-19 i Sverige ännu, och detta trots över 130 sjudomsfall. Ingen har ännu ens blivit allvarligt/kritiskt sjuk ännu.
Kanske bero på att den svenska sjukvården är så duktig? Om så fall, så kanske dödligheten i Sverige för corona, med en fungerande sjukvård ligger på 1,5 promille. Skulle nu 15000 av befolkningen bli smittade så skulle 22 människor dö av covid-19. 22 människor av 10 333 500. Ja, du förstår vad jag vill komma, speciellt som myndigheterna planerat för upp till 15 000 coronafall.

Du drar väldigt tidiga slutsatser. Ingen har blivit frisk av coronaviruset i Sverige och dessutom blir symptomen i snitt värre under den andra sjukdomsveckan.
Citera
2020-03-07, 17:07
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Var försiktig med att tro det är över, verkar vara många som har milda symtom för att sedan braka loss rejält i lungorna
Ja, man ska ta alla dessa självutnämnda experter som påstår att "det är bara som influensan", med en nypa salt. Det är nu alla besserwissrar och autister kryper ur sitt skal.

Precis som du säger så har jag hört att folk gått från att ha knappa symptom, till att bli helt utslagna väldigt fort. Att det sitter så djupt i lungorna gör inte saken bättre. Jag vill även minnas att jag läst någonstans att de sett mutationer i viruset, så vem vet vart det barkar av.

Alla dessa "det är ingen fara" och "lol, folk är så nojiga i onödan, det är som en stark förkylning" är i samma kategori som alarmisterna som tror att vi alla kommer att dö.
Citera
2020-03-07, 18:36
Medlem
Kan vi kanske försöka hålla denna tråden till vad topic säger och inte en massa jävla spån som skall kommentera politik, förfaranden i vården och annat?
Citera
2020-03-07, 18:43
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Du drar väldigt tidiga slutsatser. Ingen har blivit frisk av coronaviruset i Sverige och dessutom blir symptomen i snitt värre under den andra sjukdomsveckan.

Och du drar felaktiga slutsatser, eller bara sprider felaktig information. Den första personen som bekräftades bära på viruset i Sverige har friskförklarats.
Citera
2020-03-07, 19:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Jo, den första i Jönköping den kvinnan har tillfrisknat.
Citera
2020-03-07, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, den första i Jönköping den kvinnan har tillfrisknat.

Hon har fortfarande kvar virus i kroppen även om hon blivit symptomfri. Det har även rapporterats om folk som återinsjuknat igen i andra länder så ropa inte hej än.
Citera
2020-03-07, 19:40
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Hon har fortfarande kvar virus i kroppen även om hon blivit symptomfri. Det har även rapporterats om folk som återinsjuknat igen i andra länder så ropa inte hej än.
Kan det verkligen stämma? jag har också läst om att dom som blivit friska fortfarande kan smitta. Men har man blivit frisk från ett virus så kan man inte längre smitta, och normalt så brukar man bli immun från det viruset. Finns det något annat virus som fungerar som corona?
Fågelinfluensan som corona är ett vidareutveckling på fungerar inte alls som corona.

Att kinas högst klassade biologiska labb råkar ligga i just Wuhan kanske inte är en slump.
Citera
2020-03-07, 20:03
Medlem
norther1s avatar
tjena tror att jag dragit på mig denna åkomma. var och käkade fyra små rätter hos den lokala kinesen igår, och blivit lite småfebrig och hostig. känner också ett alldeles omättligt sug att besöka jordens alla flygplatser, tänkte mig en vända till Heathrow och sen JFK. Vad tror ni, kan jag vara infekterad av coronaviruset?
Citera
2020-03-07, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Kan det verkligen stämma? jag har också läst om att dom som blivit friska fortfarande kan smitta. Men har man blivit frisk från ett virus så kan man inte längre smitta, och normalt så brukar man bli immun från det viruset. Finns det något annat virus som fungerar som corona?
Fågelinfluensan som corona är ett vidareutveckling på fungerar inte alls som corona.

Att kinas högst klassade biologiska labb råkar ligga i just Wuhan kanske inte är en slump.

HIV t.ex. nu är det inte fastställt om det här viruset fungerar på liknande sätt men det är ej omöjligt.
Citera
2020-03-07, 20:23
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar

Herpes... kommer och går, smittar när det är aktivt.
Citera
2020-03-07, 20:33
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
HIV t.ex. nu är det inte fastställt om det här viruset fungerar på liknande sätt men det är ej omöjligt.
Hiv kan man väl inte bli frisk ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Herpes... kommer och går, smittar när det är aktivt.
Ja herpes är sant, men är inte det undantaget som bekräftar regeln? Kan inte komma på någon annan virussjukdom som beter sig så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in