Citat:
Kompisens dotter nekas göra coronatestet. De hävdar att det förmodligen inte är coronaviruset. Inte för att jag förstår hur de kan avögra det per telefon genom att prata med den smittades förälder. Men i alla fall. Hennes klasskompis visade också symptom och hade varit i italien nyligen. Trots det får varken dottern eller klasskompisen göra coronatest. Hon tog oavsett ett halsprov och de kunde konstatera att det var ett virus, men vet givetvis inte vilket.
Förstår ju att sjukvården blir nedringda med folk som hävdar de har corona när det i själva verket är influensa och måste avvärja tokstollarna. Men det riskerar leda till att smittan sprider sig ännu mer då de sjuka inte hålls i karantän,
Är det fler som upplever liknande problem? Dvs sjukvårdens tafatthet och handlingsförlamning.
Förstår ju att sjukvården blir nedringda med folk som hävdar de har corona när det i själva verket är influensa och måste avvärja tokstollarna. Men det riskerar leda till att smittan sprider sig ännu mer då de sjuka inte hålls i karantän,
Är det fler som upplever liknande problem? Dvs sjukvårdens tafatthet och handlingsförlamning.
Jag upplever väl lite dessa problem själv för (sannolikt) har jag nu en influensa sedan i måndags. Corona oroar mig inte men däremot att influensan ska utvecklas till lunginflammation, så jag begav mig till vårdcentralen på torsdagen, då jag tveklöst var riktigt dålig, i hopp om vård och en diskussion om mina problem. Innan ringde jag i förhoppning om tid; deras telefon var ur funktion. Väl där fick jag inte träffa någon alls men kvinnan i receptionen ringen en sjuksköterska och via henne fick jag säga mitt ärende. Hon skulle ringa morgonen efter. Det gjorde hon. Min feber hade då sjunkit och jag ville gärna vara frisk, psykologiskt, så jag avstyrde läkarbesök. Ändå har jag ännu feber och djup slemhosta. Vad som oroar mig är hur extremt krångligt det är att få tag på en läkare.
Högeralliansens skattereformer tar varje år 140 skattemiljarder från bland annat sjukvården och det märker vi av nu när vi har kris. Skit att Socialdemokratin inte tar igen pengarna. Men så är det nu.
En sak till; sjuksköterskan i telefon frågade om jag rest på sistone. Jag sa att jag varit i Prag över nyåret. Den resan struntade hon i, men borde hon ha gjort det? Ingen är klar över colonavirusets historia än.
Mina oro är inte över, i värsta fall får jag försöka få tag på en läkare på måndag, trots att det är ytterst krångligt.