2020-10-19, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
du ska inte lyssna eller ta råd från mig eller någon annan på detta forum när det gäller så viktiga saker som din dotters hälsa

herregud, det enda rätta är att du ringer 1177 eller åker till en vårdcentral och ber om att få prata med en barnläkare eller något liknande

proppa för guds skull inte i henne alvedon och ipren och massa andra grejer samtidigt bara för att nån tomte här skriver det!!!

det kan få allvarliga konsekvenser, allt ifrån bestående tinnitus till att ni missar vad hon verkligen är sjuk i för något

nej, prata med riktig vård för tusan, inte söka råd i en schizofren forumtråd!

alltså, det jag menar är, den här tråden och det här delforumet kan säkert vara till hjälp för många eller fungera som något slags stöd.. men man ska aldrig lägga sitt liv på det som skrivs här, inte utan att rådfråga någon form av professionell hjälp.

så får du ett tips som verkar bra i den här tråden, så rådfrågar du din läkare innan du agerar på det.

Ja självklart? Hon fick flytande Alvedon endast som det står på förpackningen.

Hon mår precis som vanligt pigg och äter och dricker. Hon verkar inte ens påverkad. Enda anledningen att jag tog tempen var för att hon sa att hon hade ont i halsen och frös.

Det här med tips om alvedon osv har funkat på Corona är för att när jag har feber så har jag extrem hjärtklappning runt 150 bpm har normalt 42-50 bpm.

Så undrade om det drog ner febern lite
Citera
2020-10-19, 20:20
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja självklart? Hon fick flytande Alvedon endast som det står på förpackningen.

Hon mår precis som vanligt pigg och äter och dricker. Hon verkar inte ens påverkad. Enda anledningen att jag tog tempen var för att hon sa att hon hade ont i halsen och frös.

Det här med tips om alvedon osv har funkat på Corona är för att när jag har feber så har jag extrem hjärtklappning runt 150 bpm har normalt 42-50 bpm.

Så undrade om det drog ner febern lite

i början av pandemin var det mycket snack om att vanliga receptfria läkemedel, smärtstillanden, febernedsättande osv kunde ha NEGATIVA konsekvenser för dom med covid-19 och förvärra sjukdomsförloppet

jag har inte hängt med i den debatten sen i vintras, så minns inte vad det var man avrådde från eller om det ens blev klarlagt om det var farligt, men jag minns att den diskussionen pågick i media, så det kan vara bra att hålla lite koll på vad man tar om man har covid.
Citera
2020-10-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag är frisk. Men min dotter är sjuk med halsont frossa och 39.5 i temp.

Behöver inte vara Corona. Hon blev sjuk idag. Luktsinnet är kvar och hon är pigg. Men barn upplever väl det annorlunda.

Med så hög feber är alvedon en bra idé, blöt handduk och lägg på handleder och panna så att ni får ner temp lite. Mycket vätska och vila, men det där vet ni ju. Barn blir ju ofta inte så ”nere” när de är sjuka som vi vuxna blir.

Samt boka test för hela familjen om ni är oroliga!
Citera
2020-10-20, 14:48
Medlem
Storhetssinnes avatar
Är detta ett sammanträffande?

Lördagen den 10:e oktober umgicks jag med vänner i grannstaden. Vi drack alkohol inpå småtimmarna och jag blev kvar hos mina vänner över natten, för att sedan åka hem på söndag eftermiddag. Lördagen därpå, den 17:e oktober, får jag ett sms från en av mina kompisar i grannstaden. Han meddelar mig att hans flickvän, som var med oss under både lördagen och söndagen, har testats positiv för covid-19. Redan samma eftermiddag insjuknar jag själv och blir under kvällen liggande i sängen, med hög feber och fruktansvärd ledvärk. Där trillade jag dit, tänkte jag. Detta är också första gången jag överhuvudtaget är sjuk på något sätt, sedan i februari.

Söndagen var ett helvete av hög feber, ledvärk, sprängande huvudvärk och ont i lungorna vid djupa inandningar. Dock ingen hosta. Jag såg under söndagen till att boka egentestning, för att få svar svart på vitt; hade jag drabbats av covid eller inte? Under söndagen fick jag meddelande från en annan vän, som var med under lördagen den 10:e, som skriver att två personer till, som var med på samma uteställe också lämnat positiva testresultat. Här någonstans börjar jag bli helt övertygad.

På måndagen mår jag lite bättre, men är fortfarande väldigt sliten. Dags för egentest. Egentestet går ut på att göra tre prover med tops. Topspinnarna är oroväckande långa. Första provet går ut på att skrapa med en topspinne så långt bak i svalget man kan i 20 sekunder, för att sedan röra med topspinnen i en saltlösning i ett provrör i 20 sekunder. Sedan ska en pinne upp i näsan, så långt som möjligt. Skrapa 20 sekunder. Båda dessa steg är hemska. Jag får erkänna att jag inte kom särskilt långt upp i näsan pga både smärta och obehag. Sista testet var att spotta i en liten behållare och sedan topsa spottet. Alla topsen doppas i provröret.

Tisdag. Det är idag, när jag skriver detta. Mår ungefär som på måndagen; febern är borta, men ledvärk och huvudvärk är kvar. Jag har energi nog att kunna sitta, stå och gå och få lite vettiga saker gjorda. Jag får ett sms från 1177. Testresultatet har kommit! Jag går genast in på appen för att läsa resultatet.

Det är negativt.

I meddelandet finns ett litet förbehåll om att det finns en liten risk för att testresultatet är falskt negativt, antagligen beroende av hur noga man gör självtestet. Jag blir perplex. Har jag slarvat med testet och fått ett missvisande resultat, eller har jag drabbats av en vanlig influensa, precis i samma veva som flera i min närhet har drabbats av covid? Är detta ett sammanträffande?

Frågorna jag vill ställa er är:
- Hade du antagit att testresultatet stämmer och att det inte är corona?
- Hade du känt att du kan bryta karantän?
- Hade du känt att du redan samma dag som du känner dig piggare skulle kunna gå till jobbet som vanligt?
ELLER
- Hade du antagit att testet måste misslyckats och att det är covid-19?
Citera
2020-10-20, 14:53
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storhetssinne
Lördagen den 10:e oktober umgicks jag med vänner i grannstaden. Vi drack alkohol inpå småtimmarna och jag blev kvar hos mina vänner över natten, för att sedan åka hem på söndag eftermiddag. Lördagen därpå, den 17:e oktober, får jag ett sms från en av mina kompisar i grannstaden. Han meddelar mig att hans flickvän, som var med oss under både lördagen och söndagen, har testats positiv för covid-19. Redan samma eftermiddag insjuknar jag själv och blir under kvällen liggande i sängen, med hög feber och fruktansvärd ledvärk. Där trillade jag dit, tänkte jag. Detta är också första gången jag överhuvudtaget är sjuk på något sätt, sedan i februari.

Söndagen var ett helvete av hög feber, ledvärk, sprängande huvudvärk och ont i lungorna vid djupa inandningar. Dock ingen hosta. Jag såg under söndagen till att boka egentestning, för att få svar svart på vitt; hade jag drabbats av covid eller inte? Under söndagen fick jag meddelande från en annan vän, som var med under lördagen den 10:e, som skriver att två personer till, som var med på samma uteställe också lämnat positiva testresultat. Här någonstans börjar jag bli helt övertygad.

På måndagen mår jag lite bättre, men är fortfarande väldigt sliten. Dags för egentest. Egentestet går ut på att göra tre prover med tops. Topspinnarna är oroväckande långa. Första provet går ut på att skrapa med en topspinne så långt bak i svalget man kan i 20 sekunder, för att sedan röra med topspinnen i en saltlösning i ett provrör i 20 sekunder. Sedan ska en pinne upp i näsan, så långt som möjligt. Skrapa 20 sekunder. Båda dessa steg är hemska. Jag får erkänna att jag inte kom särskilt långt upp i näsan pga både smärta och obehag. Sista testet var att spotta i en liten behållare och sedan topsa spottet. Alla topsen doppas i provröret.

Tisdag. Det är idag, när jag skriver detta. Mår ungefär som på måndagen; febern är borta, men ledvärk och huvudvärk är kvar. Jag har energi nog att kunna sitta, stå och gå och få lite vettiga saker gjorda. Jag får ett sms från 1177. Testresultatet har kommit! Jag går genast in på appen för att läsa resultatet.

Det är negativt.

I meddelandet finns ett litet förbehåll om att det finns en liten risk för att testresultatet är falskt negativt, antagligen beroende av hur noga man gör självtestet. Jag blir perplex. Har jag slarvat med testet och fått ett missvisande resultat, eller har jag drabbats av en vanlig influensa, precis i samma veva som flera i min närhet har drabbats av covid? Är detta ett sammanträffande?

- Hade du känt att du redan samma dag som du känner dig piggare skulle kunna gå till jobbet som vanligt?
ELLER

Tror nog att om man inte är en elak läkare och slarvar med podningen, så ökar risken för falsk negativ. Vet inte om sensitivitet och specificitet för testet, men även korrekt procedur innebär en viss sannolikhet för falsk negativ. Eftersom många testas, och eftersom man hellre isolerar fler än nödvändigt, brukar man sikta mot test med låg andel falska negativa, men kan vara att man inte hunnit utveckla bra test. Så jag hade nog antagit att testet var felaktigt och hållt mig till karantänprotokollet.

Edit: Som du själv är inne på, så ökar sannolikheten för falsk negativ i och med din kontakthistorik med reservoirer av kines-AIDS.
Citera
2020-10-20, 14:54
Medlem
Jag hade stannat hemma för att bli frisk i två veckor. Testet avgör ju inte sjukdomsförloppet liksom. Sedan efter tre veckor från insjuknade hade jag gjort ett nytt mer pålitlig antikropptest. PCR testerna verkar ju högst osäkra, samt det finns en poäng med att pinnen är lång, jag tror man inte klarar psykiskt av att testa sig själv och trycka in denna pinne in i hjärnan typ.
Citera
2020-10-20, 14:54
Medlem
revodnebs avatar
Jag tror du misslyckades med testet, det är inte helt lätt det där. Förutsätt att du har covid-19, stanna hemma, bli frisk.
Citera
2020-10-20, 14:59
Medlem
Jultrollets avatar
Tråden Är detta ett sammanträffande? infogad.

/Moderator
Citera
2020-10-20, 15:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Nån här med extrem kräkreflex som har tagit testet? Kan nudda med pinnen vid kanten av gommen i en tiondels sekund innan jag nästan spyr. Kan inte borsta tänderna längst bak utan att hosta till.

Jag har också svårt för att t om borsta tänder långt bak och kan hulka om jag kommer åt något annat än tänder..
Har tagit test två gånger, och en gång kräktes jag. Som testpersonal är man beredd på detta. Oerhört trist och synd att det inte finns mer lättillgängliga metoder.
Citera
2020-10-20, 15:28
Medlem
Citat:

Det är negativt.

ELLER

Absolut finns det falska negativa !varför skulle det inte finnas? Sedan att dhm nästan förnekar det är ju underligt. Du lär märka om några dagar eller så tar du ett till test?
Citera
2020-10-20, 15:31
Medlem
Storhetssinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Absolut finns det falska negativa !varför skulle det inte finnas? Sedan att dhm nästan förnekar det är ju underligt. Du lär märka om några dagar eller så tar du ett till test?

Nej, de förnekar det inte. Det står ju i provsvaret att det finns risk för falskt negativa provsvar. Jag håller mig i karantän så länge jag har symptom och tar eventuellt ett nytt test om jag skulle bli sämre igen.
Citera
2020-10-20, 15:33
Medlem
Citat:
Nej, de förnekar det inte. Det står ju i provsvaret att det finns risk för falskt negativa provsvar. Jag håller mig i karantän så länge jag har symptom och tar eventuellt ett nytt test om jag skulle bli sämre igen.
Fhm skulle det stå 😀 ja det är vettigt.. men det är ju märkligt att du inte skulle vara smittad, tur isåfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in