Citat:
Ursprungligen postat av
Storhetssinne
Lördagen den 10:e oktober umgicks jag med vänner i grannstaden. Vi drack alkohol inpå småtimmarna och jag blev kvar hos mina vänner över natten, för att sedan åka hem på söndag eftermiddag. Lördagen därpå, den 17:e oktober, får jag ett sms från en av mina kompisar i grannstaden. Han meddelar mig att hans flickvän, som var med oss under både lördagen och söndagen, har testats positiv för covid-19. Redan samma eftermiddag insjuknar jag själv och blir under kvällen liggande i sängen, med hög feber och fruktansvärd ledvärk. Där trillade jag dit, tänkte jag. Detta är också första gången jag överhuvudtaget är sjuk på något sätt, sedan i februari.
Söndagen var ett helvete av hög feber, ledvärk, sprängande huvudvärk och ont i lungorna vid djupa inandningar. Dock ingen hosta. Jag såg under söndagen till att boka egentestning, för att få svar svart på vitt; hade jag drabbats av covid eller inte? Under söndagen fick jag meddelande från en annan vän, som var med under lördagen den 10:e, som skriver att två personer till, som var med på samma uteställe också lämnat positiva testresultat. Här någonstans börjar jag bli helt övertygad.
På måndagen mår jag lite bättre, men är fortfarande väldigt sliten. Dags för egentest. Egentestet går ut på att göra tre prover med tops. Topspinnarna är oroväckande långa. Första provet går ut på att skrapa med en topspinne så långt bak i svalget man kan i 20 sekunder, för att sedan röra med topspinnen i en saltlösning i ett provrör i 20 sekunder. Sedan ska en pinne upp i näsan, så långt som möjligt. Skrapa 20 sekunder. Båda dessa steg är hemska. Jag får erkänna att jag inte kom särskilt långt upp i näsan pga både smärta och obehag. Sista testet var att spotta i en liten behållare och sedan topsa spottet. Alla topsen doppas i provröret.
Tisdag. Det är idag, när jag skriver detta. Mår ungefär som på måndagen; febern är borta, men ledvärk och huvudvärk är kvar. Jag har energi nog att kunna sitta, stå och gå och få lite vettiga saker gjorda. Jag får ett sms från 1177. Testresultatet har kommit! Jag går genast in på appen för att läsa resultatet.
Det är negativt.
I meddelandet finns ett litet förbehåll om att det finns en liten risk för att testresultatet är falskt negativt, antagligen beroende av hur noga man gör självtestet. Jag blir perplex. Har jag slarvat med testet och fått ett missvisande resultat, eller har jag drabbats av en vanlig influensa, precis i samma veva som flera i min närhet har drabbats av covid? Är detta ett sammanträffande?
Frågorna jag vill ställa er är:
- Hade du antagit att testresultatet stämmer och att det inte är corona?
- Hade du känt att du kan bryta karantän?
- Hade du känt att du redan samma dag som du känner dig piggare skulle kunna gå till jobbet som vanligt?
ELLER
- Hade du antagit att testet måste misslyckats och att det är covid-19?
Tror nog att om man inte är en elak läkare och slarvar med podningen, så ökar risken för falsk negativ. Vet inte om sensitivitet och specificitet för testet, men även korrekt procedur innebär en viss sannolikhet för falsk negativ. Eftersom många testas, och eftersom man hellre isolerar fler än nödvändigt, brukar man sikta mot test med låg andel falska negativa, men kan vara att man inte hunnit utveckla bra test. Så jag hade nog antagit att testet var felaktigt och hållt mig till karantänprotokollet.
Edit: Som du själv är inne på, så ökar sannolikheten för falsk negativ i och med din kontakthistorik med reservoirer av kines-AIDS.