2020-03-26, 09:55
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyghejhopp
Alla påverkas olika.
Bara vila och ansträng dig så lite som möjligt och
Tryck i dig massor med c-vitamin och vätska.

Håller med! Vila och drick.

Grönt te med honung kan kännas bra. Bara att hälla i sig. Vatten också.
Citera
2020-03-26, 11:17
Medlem
Medvallss avatar
Ni som ännu inte har insjuknat i corona, hur oroliga är ni för att bli sjuka?
Citera
2020-03-26, 11:38
Medlem
När man läser inläggen här numera så känns det somom att varenda jävel springer runt med stjärttermometer i fickan
Citera
2020-03-26, 11:41
Medlem
2 veckor sen fick jag hög feber 39.8, torrhosta, skit ont i halsen, otroligt trött och jag började kräka samt ingen energi.. efter 4-5 dagar försvann febern men nu 2 veckor efter är jag fortfarande trött och har ont i halsen lite och hostar som fan slem.

Kan det vara corona? Bor i stad där fall förkommit.
Citera
2020-03-26, 11:43
Medlem
Semikolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoElseButMe1
2 veckor sen fick jag hög feber 39.8, torrhosta, skit ont i halsen, otroligt trött och jag började kräka samt ingen energi.. efter 4-5 dagar försvann febern men nu 2 veckor efter är jag fortfarande trött och har ont i halsen lite och hostar som fan slem.

Nej, det är en förkylning.
Citera
2020-03-26, 11:59
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
En gemensam nämnare för många symptom som beskrivs här är hur de kommer och går. Ena dagen känner man något, nästa dag inget, och sen igen kommer något tillbaka. Skulle vara intressant om det finns någon förklaring till det, och om det betyder något speciellt.
Citera
2020-03-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
En sak som är viktig att tänka på i sammanhanget är att vi nu går och känner efter extra mycket, framförallt vi som är lite hypokondriskt lagda. Jag har själv i stort sett samma symptom som du trots att jag knappt varit utanför dörren på tre veckor. Temperaturen hoppar upp och ner lite beroende på vad du gör i vardagen. Efter ansträngning eller om du legat under ett täcke är det inte otänkbart att du är en grad varmare än normalt och det motsatta gäller om du varit utomhus eller suttit stilla länge i ett svalt rum. Halsont och rinnande näsa brukar inte förknippas med Coronasjukdom, det kan helt enkelt vara en vanlig förkylning. Olustkänslor och känslan av att du inte riktigt kan djupandas beror på att du har ångest, vilket är helt normalt i rådande omständigheter. Diarréer är också ett symptom på ångest och nervositet. Hundar som blir skrämda kan skita vatten helt utan förvarning. Huvudvärk och axelvärk kan komma sig av att du går och spänner dig omedvetet, vilket också är ett symptom på ångest. Torrhosta är också det något som går att framkalla om man hela tiden går runt och tror att man håller på att bli sjuk och därför oupphörligt harklar sig. Klart att det retar det respiratoriska systemet.

Notera att jag naturligtvis inte friskförklarar dig men jag vill ändå sätta dina symptom i ett sammanhang. Jag har själv varit hypokondriker i perioder under stora delar av mitt liv och jag har lärt mig tyda tecknen hos mig själv. Du gjorde rätt i att gå hem. Stanna där och jobba hemifrån om du kan, men jag tror inte att det är någon större fara med dig.

Jag har som sagt liknande symptom själv trots att jag inte träffat en käft knappt under hela mars månad. Även i mitt fall handlar det om ångest och att jag går och känner efter och tar tempen tre gånger om dagen. Idioti naturligtvis, men också ytterst mänskligt.

Instämmer!
Tycker själv min andning påverkas negativt av ångest och stressen av detta, trots att jag har en mild infektion i botten.
Känner ingenting nattetid och när jag sover men dagtid nojjar jag upp mig och blir förmodligen spänd i hals och bröstet och börjar andas fel.
Jag borde sluta läs om allt elände. En diot är jag
Citera
2020-03-26, 12:08
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoElseButMe1

Slemhosta indikerar väl förkylning i första hand. Brukar komma vecka två efter förkylningen. Så brukar jag ha.
Citera
2020-03-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag är rätt okunnig men det ska vara de vanliga sekundära lunginflammationenerna som annars också kan ge svårare komplikationer vid allvarliga virus och de kunde man tydligen vaccinera emot. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/pneumokocker/

Tack
Citera
2020-03-26, 12:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Det är tydligen fullständigt omöjligt att skilja Covid-19 från en vanlig förkylning. Symptomen är gemensamma; det finns inget symptom som säkert skiljer den ena sjukdomen från den andra. Det finns heller inget som hindrar att man har Covid-19 och förkylning samtidigt.

Lägg därtill att nu börjar pollensäsongen. Även pollenallergi har vissa symptom gemensamt med Covid-19 och förkylning.

Det hade varit väldigt mycket vunnit om det fanns någon möjlighet att testa sig, så man visste om man hade eller rent av hade haft Covid-19. Alla som hade sjukdomen bakom sig kunde återgå till att leva som vanligt igen.
Citera
2020-03-26, 13:24
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är tydligen fullständigt omöjligt att skilja Covid-19 från en vanlig förkylning. Symptomen är gemensamma; det finns inget symptom som säkert skiljer den ena sjukdomen från den andra. Det finns heller inget som hindrar att man har Covid-19 och förkylning samtidigt.

Lägg därtill att nu börjar pollensäsongen. Även pollenallergi har vissa symptom gemensamt med Covid-19 och förkylning.

Det hade varit väldigt mycket vunnit om det fanns någon möjlighet att testa sig, så man visste om man hade eller rent av hade haft Covid-19. Alla som hade sjukdomen bakom sig kunde återgå till att leva som vanligt igen.

Håller med. Hoppas att antikroppstesterna kan börja användas snart!
Citera
2020-03-26, 13:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semikolonn
Nej, det är en förkylning.
Man brukar inte få nästan 40 graders feber av vanlig förkylning. Låter snarare som influensa i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in