Citat:
Ursprungligen postat av
AIP
Ja? Allting är hypotetiskt pga osäkerheten, det kan kosta oss 100 miljoner mest troligen kommer det inte göra det. Kalkylen kommer från ett worse case scenario presenterat av vår VD så jag förstår inte vad du har hakat upp dig på. Vi har den dyraste truppen, äger stadion och har lagt till entreprenaden under vårt regi från förra säsongen. Rent hypotetiskt, säg att man beslutar att spela utan publik eller flyttar seriestarten igen, var ska vi då få våra pengar ifrån?
Från våra grannar i norr som är ganska transparenta i hur läget ser ut för dem. Läget ser nog likadant för många andra klubbar runt om i Sverige.
http://www.hif.se/news/effekten-av-covid-19-helsingborgs-ifs-ekonomi%e2%80%a8/
Det jag egentligen hakar upp mig på och som jag saknat i debatten (media) är just förklaringar som "era grannar i norr" skriver om. Dvs på vilka olika sätt corona kostar och hur man nu tvingats revidera 2020 års budget osv. Inte läst MFF:s, men kanske skrivs liknande där.
Den approachen är absolut ok för min del. Men retar mig som f-n på när spelare och klubbar lyckas lura med sig media i att dom är folkhjältar som avlastar samhället genom att låta staten stå för delar av notan.
Eller kort sagt:
De klubbar som förklarar verkligheten gör rätt. De som kör med "tyck synd om oss hjältar-mentaliteten" gör fel.
Och missförstå mig inte när det gäller hur jag ser på fotbollen och fotbollens överlevnad. Jag ställer upp på massor när det handlar om hur man kan rädda klubbar och då allt från den lokala pytteklubben till elitklubben. T ex köpa virtuell korv osv osv. Alla åtgärder och initiativ är bra, och jag hoppas alla klubbar (förutom Jämtfusk) överlever detta. Ser dock en risk med att det kommer finnas klubbar som sanerar sin misskötta ekonomi genom att överdriva coronas effekter. Vi får se vart det landar.