2020-03-30, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Har MFF lagt över delar av löner på staten?

Nej, men man inte heller genomfört en frivillig lönesänkning heller vilket jag antar y-fronten ville lyfta fram.
Citera
2020-03-30, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ergaster
Nej även Häckens spelare har genomfört en frivillig lönesänkning.

Ja, du har rätt, men även permittering om jag förstått korrekt?

Man bör snart lyfta frågan om hur mycket och vilka staten ska rädda i samhället. Staten kan inte rädda allt och alla.
Citera
2020-03-30, 14:08
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Nej, men man inte heller genomfört en frivillig lönesänkning heller vilket jag antar y-fronten ville lyfta fram.

Då är alltså MFF det enda laget som kör på som vanligt? Full lön tränar hemma under "semestern".
Citera
2020-03-30, 14:09
Avslutad
Citat:
Då är alltså MFF det enda laget som kör på som vanligt? Full lön tränar hemma under "semestern".

Japp, vad jag hört så kan det kosta upp till 100 miljoner.
Citera
2020-03-30, 14:13
Bannlyst
Citat:
Har MFF lagt över delar av löner på staten?
Citat:

Ja, jag menar de som genomfört en frivillig lönesänkning och UTAN att belasta statskassan. Häcken har förvisso också sänkt löner, men får samtidigt statlig hjälp.
Citera
2020-03-30, 14:17
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Ja, jag menar de som genomfört en frivillig lönesänkning och UTAN att belasta statskassan. Häcken har förvisso också sänkt löner, men får samtidigt statlig hjälp.

Så då är MFF det enda laget som inte belastar statskassan? Ädelt men kostsamt.
Citera
2020-03-30, 14:24
Bannlyst
Citat:
Så då är MFF det enda laget som inte belastar statskassan? Ädelt men kostsamt.

Det finns väl fler klubbar som inte gjort något alls i nuläget, eller? Gissar dock att det blir en strid ström nu av permitteringar i Allsvenskan och Superettan, även i många andra sporter.

Tur ladorna är fulla.
Citera
2020-03-30, 16:11
Medlem
Citat:
Japp, vad jag hört så kan det kosta upp till 100 miljoner.

"Har hört"? Visst är det troligt att corona i slutändan visar sig bli kostsamt för klubbarna, men som läget är just nu och som det är planerat är rimligen kostander och intäkter oförändrade.

Dvs ingen svensk elitklubb inom fotbollen har förlorat en enda krona på corona. Allt handlar ju bara om en förskjutning av intäkter så att dessa kommer senare. Utgifterna är oförändrade. Summerat har corona ännu inte gjort något som helst skillnad för klubbarnas ekonomiska resultat för säsongen 2020. Förutom då de som permitterat över en del kostnader till staten och därmed kan göra en ekonomisk vinst pga corona.
Citera
2020-03-30, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
"Har hört"? Visst är det troligt att corona i slutändan visar sig bli kostsamt för klubbarna, men som läget är just nu och som det är planerat är rimligen kostander och intäkter oförändrade.

Dvs ingen svensk elitklubb inom fotbollen har förlorat en enda krona på corona. Allt handlar ju bara om en förskjutning av intäkter så att dessa kommer senare. Utgifterna är oförändrade. Summerat har corona ännu inte gjort något som helst skillnad för klubbarnas ekonomiska resultat för säsongen 2020. Förutom då de som permitterat över en del kostnader till staten och därmed kan göra en ekonomisk vinst pga corona.

Ja? Allting är hypotetiskt pga osäkerheten, det kan kosta oss 100 miljoner mest troligen kommer det inte göra det. Kalkylen kommer från ett worse case scenario presenterat av vår VD så jag förstår inte vad du har hakat upp dig på. Vi har den dyraste truppen, äger stadion och har lagt till entreprenaden under vårt regi från förra säsongen. Rent hypotetiskt, säg att man beslutar att spela utan publik eller flyttar seriestarten igen, var ska vi då få våra pengar ifrån?

Från våra grannar i norr som är ganska transparenta i hur läget ser ut för dem. Läget ser nog likadant för många andra klubbar runt om i Sverige.
http://www.hif.se/news/effekten-av-covid-19-helsingborgs-ifs-ekonomi%e2%80%a8/
Citera
2020-03-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ja? Allting är hypotetiskt pga osäkerheten, det kan kosta oss 100 miljoner mest troligen kommer det inte göra det. Kalkylen kommer från ett worse case scenario presenterat av vår VD så jag förstår inte vad du har hakat upp dig på. Vi har den dyraste truppen, äger stadion och har lagt till entreprenaden under vårt regi från förra säsongen. Rent hypotetiskt, säg att man beslutar att spela utan publik eller flyttar seriestarten igen, var ska vi då få våra pengar ifrån?

Från våra grannar i norr som är ganska transparenta i hur läget ser ut för dem. Läget ser nog likadant för många andra klubbar runt om i Sverige.
http://www.hif.se/news/effekten-av-covid-19-helsingborgs-ifs-ekonomi%e2%80%a8/

Det jag egentligen hakar upp mig på och som jag saknat i debatten (media) är just förklaringar som "era grannar i norr" skriver om. Dvs på vilka olika sätt corona kostar och hur man nu tvingats revidera 2020 års budget osv. Inte läst MFF:s, men kanske skrivs liknande där.

Den approachen är absolut ok för min del. Men retar mig som f-n på när spelare och klubbar lyckas lura med sig media i att dom är folkhjältar som avlastar samhället genom att låta staten stå för delar av notan.

Eller kort sagt:
De klubbar som förklarar verkligheten gör rätt. De som kör med "tyck synd om oss hjältar-mentaliteten" gör fel.

Och missförstå mig inte när det gäller hur jag ser på fotbollen och fotbollens överlevnad. Jag ställer upp på massor när det handlar om hur man kan rädda klubbar och då allt från den lokala pytteklubben till elitklubben. T ex köpa virtuell korv osv osv. Alla åtgärder och initiativ är bra, och jag hoppas alla klubbar (förutom Jämtfusk) överlever detta. Ser dock en risk med att det kommer finnas klubbar som sanerar sin misskötta ekonomi genom att överdriva coronas effekter. Vi får se vart det landar.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-03-30 kl. 17:03.
Citera
2020-03-30, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det jag egentligen hakar upp mig på och som jag saknat i debatten (media) är just förklaringar som "era grannar i norr" skriver om. Dvs på vilka olika sätt corona kostar och hur man nu tvingats revidera 2020 års budget osv. Inte läst MFF:s, men kanske skrivs liknande där.

Den approachen är absolut ok för min del. Men retar mig som f-n på när spelare och klubbar lyckas lura med sig media i att dom är folkhjältar som avlastar samhället genom att låta staten stå för delar av notan.

Eller kort sagt:
De klubbar som förklarar verkligheten gör rätt. De som kör med "tyck synd om oss hjältar-mentaliteten" gör fel.

Där håller jag helt och hållet med dig om. Störde mig som fan på att Redhawks körde en sådan sympatigrej, "vi gör det här tillsammans". Ni tjänar bra liksom, vi ligger inte i samma fack när det kommer till det ekonomiska även om det inte är någon nöd på mig direkt.

Om vi "vanligt dödliga" ska förhålla oss till att ha pengar undanlagda för att klara x antal månader (vilket många inte kan) så ska väl fotbollsspelare också kunna förhålla sig till det. Gå ner i lön, gör alla i klubben en tjänst och så är det med det.
Citera
2020-03-30, 17:30
Medlem
Ergasters avatar
Malmö FF att korttidspermittera "stora delar av organisationen".
https://www.gp.se/sport/mff-permitterar-st%C3%A5r-helt-stilla-1.26157771
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in