Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Jag tycker man borde stryka nästa säsong istället för att kunna avsluta innevarande. Likadant för att kunna spela Allsvenskan på ett hyfsat normalt sett, kanske in i nästa år.
Jag tror vi kommer behöva en ordentlig paus efter detta med för att alla parter behöver tänka över framtiden. Det är hyfsat naivt att tro att det kommer att tuffa på som vanligt efter detta. Detta kommer att ligga som en våt filt ett bra tag efter att det värsta blåst över. Fotbollen måste anpassa sig efter en ny verklighet efter den extrema pengarullning som bara accelererat hela tiden till nu som en konsekvens av att världsekonomin och politiken måste anpassas efter en ny verklighet.
Det som gör det så svårt är att det är för få matcher kvar för att fylla ut september-maj.
Hade ligorna och cuperna avbrutits i januari så tror jag att det hade varit en lättare väg att gå. När viruset är över, eller något vi lärt oss att leva med, så kommer hela maskineriet dra igång igen.
Ska toppligorna då bara bestå av ca 10 matcher så blir det ca en match i månaden. Sprider man ut champions league riktigt ordentligt så blir det i och för sig 15 matcher till att följa på tv, men för det enskilda laget så blir det bara max 5 matcher extra. Det är omöjligt både penningmässigt, men också för spelarna och deras framtida karriärer. De hade aldrig klarat ett EM efter det.
Börjar man i Oktober istället så blir det ändå bara 10 matcher på 8 månader, november 7 månader och så vidare.
Hade det varit hälften kvar, dvs 19 matcher så hade det varit en annan femma. Då hade man kunnat motivera spel oktober-maj med hela januari ledigt. 19 matcher på 7 månader är genomförbart, dessutom med alla sexton och åttondelsmatcher kvar i europa.
Den enda lösningen jag ser är att börja spela i början av juni och spela det som ett långt EM. 10 matcher på 6 veckor och sen kan de vila. Nästa säsong börjar i mitten av september och så stryker man samtliga inhemska cuper.