Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Är det tillåtet att titta på träningsmatcher?
Både jag och nej, eller snarare "beror på hur du menar".
För klubbarna i Allsvenskan och Superettan gäller nog "tomma läktare". Checkade t ex Häcken och Brage som nyss spelat och spelar i helgen, och de har tomt. Däremot sänds många matcher i diverse lokal-TV som t ex sändes Häcken-Jönköping på "GP-TV". Kommer säkerligen vara likadant åtminstone hela april och en bit in i maj. Med skillnaden att träningsmatcherna om någon månad kommer säljas till andra TV-bolag för fem- eller sexsiffrigt istället för till lokalblaskorna för en femtilapp.
Men lite nedåt i nivå så tillåts publik. På de flesta håll handlar det om 25-75 pers, oavsett om det är Div 2 eller Div 5, och det fungerar utan större problem. Som jag har förstått kommer dessa klubbar fortsatt tillåta publik, vilket visserligen ibland delvis kan bero på att de spelar på diverse "konstgräsfält" och inte kan stoppa folk från att stå just utanför stängsel på allmän plats. Då kan folk lika gärna stå några meter närmare och sprida ut sig.
Dock borde arrangerande klubbar, oavsett storlek, införa någon form av ordningsvakt eller vara bättre på att informera om vad som gäller. För det är fortfarande en klick åskådare (främst ungdomar och pensionärer) som fullständigt struntar i corona och i att följa riktlinjer. Klubbarna skriver oftast "välkomna" på sina hemsidor, men har ingen info om corona eller uppmaning till publiken. Här finns lite att jobba med fortfarande. (Kan förtydliga att jag alltså är på fotboll många dagar i veckan och har god kännedom, så sitter alltså inte bara här och gissar. Kör en slags groundhopping extreme, kan man kanske kalla det)
Kanske "löser sig" när alla kan börja spela på gräs och sina riktiga anläggningar om någon vecka eller två. Där finns oftast andra typer av avgränsningar och fler kommer nog spela utan publik. Om inte folkhälsomyndigheten hinner före och sänker antalet pers per sammankomst och därmed omöjliggör matcher med publik. (om de t ex sänker till "max 50" - då kan matcher spelas, men ingen annan än spelare, funktionärer och media kan delta).