2020-03-25, 12:20
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Beslut från SvFF:

Div 1 startar 21 maj.

Div 2 och Div 3 startar i juni och spelas som enkelserier.
Trevligt, då har man nån fotboll att kolla på iaf.

Speciellt om Allsvenskan skulle dröja

Edit; om tv-bolagen är lite smarta så visar de matcherna, nu när det inte finns ett skit att se
Citera
2020-03-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Trevligt, då har man nån fotboll att kolla på iaf.

Speciellt om Allsvenskan skulle dröja

Edit; om tv-bolagen är lite smarta så visar de matcherna, nu när det inte finns ett skit att se

obs att jag uppdaterade mitt inlägg fler ggr, allt eftersom jag läste fler detaljer.
Citera
2020-03-25, 12:41
Medlem
Citat:
Beslut från SvFF:

Div 1 startar 21 maj.

Futsal-slutspelet stoppat.

Div 4 och nedåt indirekt samma som Div 2/3, dvs start i juni och enkelserier. Men upp till varje distriktsförbund att besluta, även om SvFF rekommenderar att följa linjen för Div 2/3. (det är så jag tolkar det i alla fall)

Träningsmatcher bör fortsätta spelas, med hänvisning till folkhälsan.

"I rådande läge bör det prioriteras att hålla igång fotbollen, men inte att genomföra tävlingsmatcher till varje pris. Därmed undviker man också diskussion och oro kring, och bedömningar av, om det är rimligt för en förening att spela tävlingsmatch om en eller flera spelare i laget uppvisar förkylningssymptom."

Mer info här: https://www.svenskfotboll.se/globalassets/bilderblock/2003/svensk-fotbolls-verksamhet-under-corona---beslut-riktlinjer-och-rad-2020-03-25.pdf

eller kanske bättre förklarat här: https://www.svenskfotboll.se/nyheter/serier/2020/3/krisplan-for-den-nationella-fotbollen/

Vissa förändringar sker även när det gäller kvalspel mellan Div 1 och Div 2.

För att kommentera mitt eget inlägg och fylla på med en åsikt så;

tja, jo. Ok. Hade gärna sett att man kunde kört igång de lägre serierna, men samtidigt hade det kanske blivit ohållbart och mycket inställt i de delar av landet som för tillfället har stor coronaspridning och det hade slutat i kaos till hösten för att komma ikapp spelschemat.
SvFF tar ett rakt och tydligt beslut, tycker jag. Enkelserier för Div 2 och nedåt. Inte optimalt och inget man jublar över, men kanske nödvändigt. Så som SvFF förklarar och lägger fram infon tycker jag de gör det bra. Nu vet vi vad som gäller och det är bara gilla läget och anpassa sig.
Citera
2020-03-25, 12:43
Medlem
Osis ÖFK. Företag som är skyldiga att upprätta en kontrollbalansräkning föreslås inte få lov att korttidspermittera personal.

https://www.op.se/artikel/avslojar-kravet-som-kan-stoppa-ofk-s-plan-oklart-om-ekonomiskt-stod-betalas-ut
Citera
2020-03-25, 14:01
Medlem
Över hur många säsonger har man sett för sig att Corona ska ha en påverkan på ligafotbollen? Jag tänker först Premier League då men jag antar de flesta ändå kommer att starta upp ligorna igen relativt samtidigt dock.
Citera
2020-03-25, 16:33
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ska bli intressant och se hur intresset är när fotbollen drar igång igen. Många som menar att det kommer vara högt tryck. För en del knapert i plånboken kanske. Barnfamiljer. Kanske annat att prioritera. Sen undrar jag hur folk tänker med att gå på stora evanemang såhär direkt efter corona med flera tusen personer. Nu beror det väl på när och hur väl vi hanterat detta men kan säkert vara en del som ändå är försiktiga direkt efter. Känns inte som läge att gå från 0-100 direkt.

Om man tittar utanför Sverige blir ju England lite intressant. Med tanke på deras sjuka biljettpriser. Man har redan skrämt bort mycket av arbetarklassen. Många folk som även där har det knapert ekonomiskt. Större arenor. Mer folk. Kanske skrämmer direkt efter. Lägg därtill att man har väldigt mycket turister på läktarna i topplagen. Frågan är hur mycket av dessa man kan locka, eller ens får med olika restriktioner som kanske fortfarande gäller.

För mig personligen har avbrottet nog gett motsatt effekt. Känner inte någon abstinens. Men då var fotboll kanske bara 4-5 på min liosta. Har man fotbollen högst upp på prioriteringen så är ju abstinensen högre såklart. Sen får man se hur man reagerar när det sätts igång igen. Beror lite på vilka åtgärder man gjort. Skulle flera ligor bara glömma denna säsong som man hintat lite om så kommer nog fotbollsintresset sjunka ännu mer. Vad var då poängen med all fotboll man konsumerat denna säsong? Väldigt respektlöst mot supportrar och spelare/ledare.
Citera
2020-03-25, 16:35
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.Axel
Över hur många säsonger har man sett för sig att Corona ska ha en påverkan på ligafotbollen? Jag tänker först Premier League då men jag antar de flesta ändå kommer att starta upp ligorna igen relativt samtidigt dock.
Knappast mer än en säsong. Så länge kan samhället inte stänga igen för ett virus. Iallafall inte när det gäller corona. Krävs något mer farligt och dödligt för att det ska stängas igen längre än några månader, som är fallet med corona mest troligt. Sen vilken lösning man tänker sig återstår och se.
Citera
2020-03-25, 17:09
Medlem
Vilken jäkla säsong det här blir då. Dels ska säsongen börja i juni istället för april och så ska det bara spelas enkelmöten. De hinner knappt börja så ska spelarna ha ledigt hela juli.
Citera
2020-03-26, 01:15
Medlem
snillet_1s avatar
Malmö Redhawks:

Citat:
Coronaviruset slår ekonomiskt mot Malmö Redhawks. Klubben korttidspermitterar kanslipersonal och troligen även ledarna och spelarna.
– Det här skickar rätt signaler mot våra samarbetspartners och resten av samhället. Att även vi tar vårt ansvar, säger Patrik Sylvegård, sportchef och vd i Malmö Redhawks.

Patrik Sylvegård menar att alla måste dra sitt strå till stacken.
– De anställda jobbar 40 procent och får 7,5 procent mindre i lön, samtidigt som vi gör en besparing. Staten subventionerar. Det är ju inget unikt för idrotten. Det här gäller för alla i samhället, säger Patrik Sylvegård.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-25/redhawks-korttidspermitterar-skickar-ratt-signaler

På vilket sätt är det att "skicka rätt signaler" och att "ta vårt ansvar gentemot resten av samhället" att välja att suga ut pengar från staten för att betala sina ishockeyspelares löner? Jag förstår att de gör det men försök inte få det till nån sorts jävla Robin Hood-verksamhet.
Citera
2020-03-26, 07:11
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Nej. det är klart det är svårt för många klubbar. Men att lyfta över det på staten i detta läget känns inte rätt. På något vis borde det gå att lösa på annat sätt, som t ex förskottsbetalningar, statliga lån eller annat. Klubbarna skall inte kunna gå plus i slutändan på corona. Tror jag visserligen inte de kommer göra utan tvärtom, men så länge "chansen" finns så bör man försöka överleva kortsiktigt och reglera det i efterhand, utan att någon klubb går coronaplus.

Angående den andra diskussionen så obs att jag betraktar oss som "vänner" och inte skall stora avvikelser i åsikter om corona få oss att ändra på det. Det är vi väl i alla fall överens om, eller hur?

Dessutom är vi nog alla överens om att någonstans längre fram kommer både samhället och fotbollen gå stärkta ur det här. Om det sedan blir under 2020, under 2021 eller ännu senare återstår att se.

Man kan vara "vänner" men ändå diskutera olika åsikter, det är bara sunt.

Beträffande att klubbarna inte ska "leva på statliga pengar" så kan man ju vända på steken och fundera över vad staten skulle förlora på att "bara" ett par, tre av våra största klubbar skulle gå i kk p.g.a. Corona. Tala om extremt stora summor staten missar där via uteblivna skatteintäkter.
Nu korttidspermitteras spelarna i flera klubbar och fler lär följa efter, jag är säker på att det gynnar staten i längden.
Sedan lär inte som du säger någon klubb gå plus på Corona ändå men att staten även hjälper till att rädda klubbarna kommer gynnas staten på sikt med.

Det sista håller jag med om, det kommer ta tid men kriser stärker en grupp och i detta fall får vi räkna samhället som en grupp. Det är därmed inte sagt att det är något att föredra att få sådana här kriser men om vi nu ska se något positivt i det hela är det givetvis att vi får lärdomar vi kan ta med oss in i framtiden.

Citat:
Beslut från SvFF:

Div 1 startar 21 maj.

Futsal-slutspelet stoppat.

Div 4 och nedåt indirekt samma som Div 2/3, dvs start i juni och enkelserier. Men upp till varje distriktsförbund att besluta, även om SvFF rekommenderar att följa linjen för Div 2/3. (det är så jag tolkar det i alla fall)

Träningsmatcher bör fortsätta spelas, med hänvisning till folkhälsan.

"I rådande läge bör det prioriteras att hålla igång fotbollen, men inte att genomföra tävlingsmatcher till varje pris. Därmed undviker man också diskussion och oro kring, och bedömningar av, om det är rimligt för en förening att spela tävlingsmatch om en eller flera spelare i laget uppvisar förkylningssymptom."

Mer info här: https://www.svenskfotboll.se/globalassets/bilderblock/2003/svensk-fotbolls-verksamhet-under-corona---beslut-riktlinjer-och-rad-2020-03-25.pdf

eller kanske bättre förklarat här: https://www.svenskfotboll.se/nyheter/serier/2020/3/krisplan-for-den-nationella-fotbollen/

Vissa förändringar sker även när det gäller kvalspel mellan Div 1 och Div 2.

Givetvis rätt, antagligen kommer väl lokalfotbollen här köra enkelserier om ens det. Tror ju annars att kravet på vissa spelare som är lite "halvsjuka" hade blivit rätt stort att spela annars och vi hade fått en spridning av viruset genom det och det hela hade tagit ännu längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Osis ÖFK. Företag som är skyldiga att upprätta en kontrollbalansräkning föreslås inte få lov att korttidspermittera personal.

https://www.op.se/artikel/avslojar-kravet-som-kan-stoppa-ofk-s-plan-oklart-om-ekonomiskt-stod-betalas-ut

Härligt, den klubben kan förintas från jordens yta.
Citera
2020-03-26, 08:08
Medlem
Är det tillåtet att titta på träningsmatcher?
Citera
2020-03-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Är det tillåtet att titta på träningsmatcher?

Både jag och nej, eller snarare "beror på hur du menar".

För klubbarna i Allsvenskan och Superettan gäller nog "tomma läktare". Checkade t ex Häcken och Brage som nyss spelat och spelar i helgen, och de har tomt. Däremot sänds många matcher i diverse lokal-TV som t ex sändes Häcken-Jönköping på "GP-TV". Kommer säkerligen vara likadant åtminstone hela april och en bit in i maj. Med skillnaden att träningsmatcherna om någon månad kommer säljas till andra TV-bolag för fem- eller sexsiffrigt istället för till lokalblaskorna för en femtilapp.

Men lite nedåt i nivå så tillåts publik. På de flesta håll handlar det om 25-75 pers, oavsett om det är Div 2 eller Div 5, och det fungerar utan större problem. Som jag har förstått kommer dessa klubbar fortsatt tillåta publik, vilket visserligen ibland delvis kan bero på att de spelar på diverse "konstgräsfält" och inte kan stoppa folk från att stå just utanför stängsel på allmän plats. Då kan folk lika gärna stå några meter närmare och sprida ut sig.

Dock borde arrangerande klubbar, oavsett storlek, införa någon form av ordningsvakt eller vara bättre på att informera om vad som gäller. För det är fortfarande en klick åskådare (främst ungdomar och pensionärer) som fullständigt struntar i corona och i att följa riktlinjer. Klubbarna skriver oftast "välkomna" på sina hemsidor, men har ingen info om corona eller uppmaning till publiken. Här finns lite att jobba med fortfarande. (Kan förtydliga att jag alltså är på fotboll många dagar i veckan och har god kännedom, så sitter alltså inte bara här och gissar. Kör en slags groundhopping extreme, kan man kanske kalla det)

Kanske "löser sig" när alla kan börja spela på gräs och sina riktiga anläggningar om någon vecka eller två. Där finns oftast andra typer av avgränsningar och fler kommer nog spela utan publik. Om inte folkhälsomyndigheten hinner före och sänker antalet pers per sammankomst och därmed omöjliggör matcher med publik. (om de t ex sänker till "max 50" - då kan matcher spelas, men ingen annan än spelare, funktionärer och media kan delta).
Senast redigerad av Burkgurka 2020-03-26 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in