2020-03-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Sunderland til I die - Säsong 2 kommer på Netflix nästa fredag (3 april).
Kan rekommendera säsong 1 och dokumentärserien om Juventus på Netflix. Något att minska abstinensen med.

https://www.youtube.com/watch?v=n2M6FJSeSVI

Kommer 1 april enligt det mejl jag fick från Netflix. Serien om Juventus var intressant mest med tanke på att Buffon bjöd på sig ordentligt. Sunderland är intressantare att se med tanke på att de inte vinner hela tiden
Citera
2020-03-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
På vilket sätt leder "stoppad idrott" till dödsfall och hur länge kan den i så fall vara stoppad utan att den skördar fler dödsoffer än coronaviruset?

Är väl just det Tegnell och övriga på Folkhälsomyndigheten upprepar hela tiden, dvs att deras uppdrag är att se till folkhälsan i stort och att deras beslut/råd inte enbart handlar om att stoppa coronaviruset. Därför de förespråkar att t ex gräsrotsidrotten skall fortsätta eftersom barn och andra behöver röra på sig. Om alla sitter hemma blir folkhälsan sämre och i förlängningen kan det leda till fler dödsfall än coronaviruset. T ex via hjärt- och kärlsjukdomar längre fram i livet. Eller andra följder alternativt indirekta följder som t ex självmord, ett ökat alkholmissbruk, ökat våld osv. Utan fotboll blir folk mer olyckliga och det får naturligtvis negativa följder i olika former. Inte vet jag några exakta tal eller exakta gränser för när man skall göra ditt och datt, men jag litar på att de främsta experterna vet. Och dessa säger att idrotten inte skall stoppas - just pga folks liv och hälsa.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-03-24 kl. 19:51.
Citera
2020-03-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast så där kan man faktiskt inte tänka. Vi "offrar" människoliv dagligen pga idrott, nöjen etc. Vi har varken alkoholförbud eller tobaksförbud, då vi tycker antalet dödsfall är ok i relation till "nyttan". Vi tillåter både ridsport och motorsport trots ett flertal dödsfall per år. Samt då diverse lagidrotter där deltagarna smittar varandra med influensa och andra sjukdomar. Där vi under många år accepterat en nivå på i snitt 500 döda per år i t ex influensa.

Någonstans måste man dra gränsen när det gäller hur många avlidna som är acceptabelt i förhållande till den nytta idrotten gör för samhället. Någonstans svänger pendeln över när vi i förlängningen får fler avlidna pga stoppad idrott än vi hade fått med fortsatt idrott. Exakt var gränserna går är självklart en jättesvår diskussion, även om det är vardag att vi resonerar i termer och siffror för hur stort antal döda som är ok för "nöjes skull". Samma med ekonomin för övrigt. Skall man skjuta ett helt land i sank för att rädda 1000 människoliv? Nej, någonstans går gränserna och som alltid måste en del liv offras för att den stora massan skall må bra.

Men alltså utifrån dina inlägg igår trodde jag i min enfald att du kommit till lite sans och förnuft i denna frågan....Men alltså du är ju inte sann!!?? Du ser överhuvudtaget ingen skillnad på Corona/Covid 19 som i princip håller på att slå ut ett helt jordklot, där otroligt många människor ligger i riskgrupp och där ett vaccin inte syns så långt ögat når KONTRA alkohol/tobak där det finns både beroendeenheter och beroenderådgivningar, inkl. en sjukvård som i vart fall klarar av just den vårdtyngden, till skillnad mot vad sjukvården riskerar att göra med Corona. Alltså ser du INGEN skillnad på detta????
(Det står dessutom ganska klart att om alkohol och/eller tobak uppfunnits idag så hade det aldrig blivit lagligt).

Jag vill också säga att Sverige har en av världens absolut bästa sjukvård, vi har otroligt duktiga forskare och doktorer på ämnet. Man kan lite krasst säga att Sverige egentligen har all anledning att vara självsäkra och kaxiga. MEN ändå inför man förbud mot allmänna sammankomster, man stänger gymnasieskolor/högskolor/universitet, man inför besöksförbud på sjukhus och äldreboenden. Varför gör man detta? Jo, för att läget är allvarligt, JÄVLIGT ALLVARLIGT! Och du sitter och gnäller över att inte Örebro SK och Kalmar FF inte spelar boll????

Jag lovar dig att det kommer något gott ur detta. När väl viruset är borta kommer folk valfärda till fotbollen och annan idrott (inkl. konserter, festivaler etc.) det kommer sättas publikrekord, stämningen kommer vara fantastiskt och vi kommer få många häftiga upplevelser och idrottsminnen, när detta lagt sig. Men för fan sitt ned i båten och ta det lugnt! Pröva att hyra en film eller att ta en promenad när du inte har nått att göra, människa!!??
Citera
2020-03-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men alltså utifrån dina inlägg igår trodde jag i min enfald att du kommit till lite sans och förnuft i denna frågan....Men alltså du är ju inte sann!!?? Du ser överhuvudtaget ingen skillnad på Corona/Covid 19 som i princip håller på att slå ut ett helt jordklot, där otroligt många människor ligger i riskgrupp och där ett vaccin inte syns så långt ögat når KONTRA alkohol/tobak där det finns både beroendeenheter och beroenderådgivningar, inkl. en sjukvård som i vart fall klarar av just den vårdtyngden, till skillnad mot vad sjukvården riskerar att göra med Corona. Alltså ser du INGEN skillnad på detta????
(Det står dessutom ganska klart att om alkohol och/eller tobak uppfunnits idag så hade det aldrig blivit lagligt).

Jag vill också säga att Sverige har en av världens absolut bästa sjukvård, vi har otroligt duktiga forskare och doktorer på ämnet. Man kan lite krasst säga att Sverige egentligen har all anledning att vara självsäkra och kaxiga. MEN ändå inför man förbud mot allmänna sammankomster, man stänger gymnasieskolor/högskolor/universitet, man inför besöksförbud på sjukhus och äldreboenden. Varför gör man detta? Jo, för att läget är allvarligt, JÄVLIGT ALLVARLIGT! Och du sitter och gnäller över att inte Örebro SK och Kalmar FF inte spelar boll????

Jag lovar dig att det kommer något gott ur detta. När väl viruset är borta kommer folk valfärda till fotbollen och annan idrott (inkl. konserter, festivaler etc.) det kommer sättas publikrekord, stämningen kommer vara fantastiskt och vi kommer få många häftiga upplevelser och idrottsminnen, när detta lagt sig. Men för fan sitt ned i båten och ta det lugnt! Pröva att hyra en film eller att ta en promenad när du inte har nått att göra, människa!!??

Tycker vi hamnar för mycket off topic om vi fortsätter diskutera. Vi har olika infallsvinklar och kanske diskuterar olika saker, dessutom. För den rent fotbollsmässiga delen blir det lätt att ett inlägg handlar om Div 3 i Sverige och ett annat egentligen om Champions League, men det blandas ihop och det uppstår missförstånd osv. Gör att vi inte kommer närmare varandra just nu, så bättre vi stannar här och konstaterar att vi tycker olika.
Citera
2020-03-24, 23:12
Medlem
Hittade detta på "Smålandsfotbollens" sida:

"SvFF:s styrelse beslutade i torsdags att uppdra till SvFF:s kansli att i samråd med SDF ta fram tydliga rekommendationer i fråga om distriktsserierna. Den samrådsprocessen pågår nu med företrädare för SDF. SvFF:s styrelse kommer ta ställning till frågan vid ett extrainsatt möte på tisdag kväll den 24 mars samt återkomma med ett samlat besked onsdag den 25 mars."

Dvs handlar väl om Div 4 och nedåt, alltså. Spel eller inte spel i mitten på april? Vad gäller? Beslutet kan vara taget, men kommuniceras imorgon onsdag.

(å andra sidan stod det så här på Skånes sida häromdagen: "Svenska Fotbollförbundet för just nu tillsammans med samtliga distriktsförbund en diskussion om när distriktens tävlingar både på senior, barn- och ungdomssidan kan starta. Det kommer att komma beslut i frågan tidigast onsdag eftermiddag/kväll och det publiceras då på vår hemsida.". Så kan dröja till torsdag)

och från Stockholms kom följande nu ikväll: http://www.stff.se/arkiv/2020/03/uppdatering-covid-191/

citerar: "Den 24/3 har Folkhälsomyndigheten kommit med nya förtydligande rekommendationer för idrott. Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta, anser Folkhälsomyndigheten. Träningar, matcher eller lokala cuper behöver inte ställas in med anledning av epidemin, och gym, simhallar och idrottshallar kan hålla öppet. Däremot kan aktiviteterna behöva anpassas för att minimera riskerna för smittspridning."
Senast redigerad av Burkgurka 2020-03-24 kl. 23:17.
Citera
2020-03-24, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ergaster
Även Häcken genomför liknande åtgärder.

https://www.gp.se/sport/fotboll/h%C3%A4cken-spelarna-g%C3%A5r-ner-i-l%C3%B6n-1.25874039

Vad händer i andra klubbar?

Att permittera är dock att gå till staten och tigga pengar. AIK sänker väl inga löner...? Häcken verkar göra både och.
Citera
2020-03-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Att permittera är dock att gå till staten och tigga pengar. AIK sänker väl inga löner...? Häcken verkar göra både och.

Möjligt att jag inte har alla fakta eller missuppfattar något, men att elitklubbar permitterar spelare känns aningen lågt. Verkar vara ett fult sätt att tjäna pengar på coronakrisen. När matcherna kommer igång så kommer ju intäkterna och när man då spelar fler matcher under en kortare tidsperiod så kommer ju de totala intäkterna bli desamma. Men genom att permittera spelarna under den förlängda försäsongen så sänker man sin totala lönekostnad, och gör därmed en summerad coronavinst. Helt annan sak om intäkterna så småningom visar sig minska rejält, men då får man väl diskutera lösningar när det väl har hänt. Har man dålig likviditet just nu borde man låna pengar mot framtida intäkter som säkerhet. Inte skicka över på staten att betala en del och tära på samhällets redan stora kostnader för corona. Skämmes, ta mig f-n.

Rätta mig gärna om jag har fel eller tänker fel.
Citera
2020-03-24, 23:52
Bannlyst
Citat:
Möjligt att jag inte har alla fakta eller missuppfattar något, men att elitklubbar permitterar spelare känns aningen lågt. Verkar vara ett fult sätt att tjäna pengar på coronakrisen. När matcherna kommer igång så kommer ju intäkterna och när man då spelar fler matcher under en kortare tidsperiod så kommer ju de totala intäkterna bli desamma. Men genom att permittera spelarna under den förlängda försäsongen så sänker man sin totala lönekostnad, och gör därmed en summerad coronavinst. Helt annan sak om intäkterna så småningom visar sig minska rejält, men då får man väl diskutera lösningar när det väl har hänt. Har man dålig likviditet just nu borde man låna pengar mot framtida intäkter som säkerhet. Inte skicka över på staten att betala en del och tära på samhällets redan stora kostnader för corona. Skämmes, ta mig f-n.

Permittera innebär att staten betalar 50% av lönerna, resten står klubben för. Vad jag förstått ville AIK-spelarna inte sänka sina löner, då får staten bära även det lasset, som allt annat för tillfället. Ladorna borde vara tomma snart?!?

Vad jag vet är det bara Elfsborg som sänkt spelarlönerna (och även för all annan personal i klubben) i och med Corona-krisen, utan någon inblandning av staten.
Citera
2020-03-25, 00:33
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Jag håller med, det känns tveksamt. Ska alla idrottsklubbar börja korttidspermittera sina anställda nu då? Handbollsspelare, hockeyn, innebandy, basketen osv? Njae, va?
Senast redigerad av snillet_1 2020-03-25 kl. 00:35.
Citera
2020-03-25, 06:55
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergaster
Även Häcken genomför liknande åtgärder.

https://www.gp.se/sport/fotboll/h%C3%A4cken-spelarna-g%C3%A5r-ner-i-l%C3%B6n-1.25874039

Vad händer i andra klubbar?

Vi ska komma med vårt "åtgärdspaket" under dagen. Sedan vad exakt det innebär verkar ingen ha koll på, det har inte läckt något från KG beträffande det iaf.
Man vill iaf veta hur en ev korttidspermittering påverkar möjligheter att träna (såväl individuellt som i lag) och "en del annat".

När "under onsdagen" innebär har inte heller kommit ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Håller med i varje ord.

Dessutom är det sista extra intressant, det kommer finnas ett ENORMT behov av att samlas på matcher/konserter etc när det väl blir tillåtet.
Man kan ju bara tänka sig hur det blir första matchen och första bortaresan efter detta, kommer ju bli en extrem stämning då. Med längtan i bröstet.

Citat:

Det är ju inte direkt enkelt att låna pengar i detta läge...

För många klubbar handlar det inte om att intäkterna kommer sen, det handlar om att man måste klara av att betala saker och ting nu. Måste du betala 100kr NU men inte har det hjälper det dig inte att dessa pengar kommer in om tidigast 2,5månader...
Citera
2020-03-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Håller med i varje ord.

- -

Det är ju inte direkt enkelt att låna pengar i detta läge...

För många klubbar handlar det inte om att intäkterna kommer sen, det handlar om att man måste klara av att betala saker och ting nu. Måste du betala 100kr NU men inte har det hjälper det dig inte att dessa pengar kommer in om tidigast 2,5månader...

Nej. det är klart det är svårt för många klubbar. Men att lyfta över det på staten i detta läget känns inte rätt. På något vis borde det gå att lösa på annat sätt, som t ex förskottsbetalningar, statliga lån eller annat. Klubbarna skall inte kunna gå plus i slutändan på corona. Tror jag visserligen inte de kommer göra utan tvärtom, men så länge "chansen" finns så bör man försöka överleva kortsiktigt och reglera det i efterhand, utan att någon klubb går coronaplus.

Angående den andra diskussionen så obs att jag betraktar oss som "vänner" och inte skall stora avvikelser i åsikter om corona få oss att ändra på det. Det är vi väl i alla fall överens om, eller hur?

Dessutom är vi nog alla överens om att någonstans längre fram kommer både samhället och fotbollen gå stärkta ur det här. Om det sedan blir under 2020, under 2021 eller ännu senare återstår att se.
Citera
2020-03-25, 12:18
Medlem
Beslut från SvFF:

Div 1 startar 21 maj.

Div 2 och Div 3 startar i juni och spelas som enkelserier.

Futsal-slutspelet stoppat.

Div 4 och nedåt indirekt samma som Div 2/3, dvs start i juni och enkelserier. Men upp till varje distriktsförbund att besluta, även om SvFF rekommenderar att följa linjen för Div 2/3. (det är så jag tolkar det i alla fall)

Träningsmatcher bör fortsätta spelas, med hänvisning till folkhälsan.

"I rådande läge bör det prioriteras att hålla igång fotbollen, men inte att genomföra tävlingsmatcher till varje pris. Därmed undviker man också diskussion och oro kring, och bedömningar av, om det är rimligt för en förening att spela tävlingsmatch om en eller flera spelare i laget uppvisar förkylningssymptom."

Mer info här: https://www.svenskfotboll.se/globalassets/bilderblock/2003/svensk-fotbolls-verksamhet-under-corona---beslut-riktlinjer-och-rad-2020-03-25.pdf

eller kanske bättre förklarat här: https://www.svenskfotboll.se/nyheter/serier/2020/3/krisplan-for-den-nationella-fotbollen/

Vissa förändringar sker även när det gäller kvalspel mellan Div 1 och Div 2.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-03-25 kl. 12:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in