Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Fast så där kan man faktiskt inte tänka. Vi "offrar" människoliv dagligen pga idrott, nöjen etc. Vi har varken alkoholförbud eller tobaksförbud, då vi tycker antalet dödsfall är ok i relation till "nyttan". Vi tillåter både ridsport och motorsport trots ett flertal dödsfall per år. Samt då diverse lagidrotter där deltagarna smittar varandra med influensa och andra sjukdomar. Där vi under många år accepterat en nivå på i snitt 500 döda per år i t ex influensa.
Någonstans måste man dra gränsen när det gäller hur många avlidna som är acceptabelt i förhållande till den nytta idrotten gör för samhället. Någonstans svänger pendeln över när vi i förlängningen får fler avlidna pga stoppad idrott än vi hade fått med fortsatt idrott. Exakt var gränserna går är självklart en jättesvår diskussion, även om det är vardag att vi resonerar i termer och siffror för hur stort antal döda som är ok för "nöjes skull". Samma med ekonomin för övrigt. Skall man skjuta ett helt land i sank för att rädda 1000 människoliv? Nej, någonstans går gränserna och som alltid måste en del liv offras för att den stora massan skall må bra.
Men alltså utifrån dina inlägg igår trodde jag i min enfald att du kommit till lite sans och förnuft i denna frågan....Men alltså du är ju inte sann!!?? Du ser överhuvudtaget ingen skillnad på Corona/Covid 19 som i princip håller på att slå ut ett helt jordklot, där otroligt många människor ligger i riskgrupp och där ett vaccin inte syns så långt ögat når KONTRA alkohol/tobak där det finns både beroendeenheter och beroenderådgivningar, inkl. en sjukvård som i vart fall klarar av just den vårdtyngden, till skillnad mot vad sjukvården riskerar att göra med Corona. Alltså ser du INGEN skillnad på detta????
(Det står dessutom ganska klart att om alkohol och/eller tobak uppfunnits idag så hade det aldrig blivit lagligt).
Jag vill också säga att Sverige har en av världens absolut bästa sjukvård, vi har otroligt duktiga forskare och doktorer på ämnet. Man kan lite krasst säga att Sverige egentligen har all anledning att vara självsäkra och kaxiga. MEN ändå inför man förbud mot allmänna sammankomster, man stänger gymnasieskolor/högskolor/universitet, man inför besöksförbud på sjukhus och äldreboenden. Varför gör man detta? Jo, för att läget är allvarligt, JÄVLIGT ALLVARLIGT! Och du sitter och gnäller över att inte Örebro SK och Kalmar FF inte spelar boll????
Jag lovar dig att det kommer något gott ur detta. När väl viruset är borta kommer folk valfärda till fotbollen och annan idrott (inkl. konserter, festivaler etc.) det kommer sättas publikrekord, stämningen kommer vara fantastiskt och vi kommer få många häftiga upplevelser och idrottsminnen, när detta lagt sig. Men för fan sitt ned i båten och ta det lugnt! Pröva att hyra en film eller att ta en promenad när du inte har nått att göra, människa!!??