2020-08-17, 12:09
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag tycker helt enkelt att man inte kan säga att det är viktigare med rättvisa än att det blir bra, ty det blir ju inte bra när det inte är rättvist.
.

Om Stina ger Olle tio kådisar med visionen tillgång till "fri lek" medans Anna bara har fem kådisar att tillgodose Olle. Skall man då missunna Stina nöjet för det inte är rättvist? Svaret är självklart nej.

Sedan finns det andra anledningar till att inte öppna upp fast det är en annan historia.
Citera
2020-08-17, 15:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är ju dock en viss skillnad på att låta årskortarna som redan köpt sin plats komma in och att därmed i vårt fall släppa in drygt 4000personer. Dock faller det för majoriteten av klubbarna för att det ENBART medför kostnader så den grejen försvinner antagligen.

Grejen med ståplatspubliken är ju att dessa köpt årskort just till en sektion dessa föredrar men som inte kommer få nyttjas alls i ett "öppna lite"-läge. I sig förståeligt då det givetvis är svårare att hålla isär folk på en ståplats-läktare än en sittplatsdito men likväl.
Nu tycker inte jag så, men det finns sådana som också tycker det är orättvist att en som köpt ett årskort på stå för säg 1200kr får samma sektion som en som köpt för 4000.

Jag tycker helt enkelt att man inte kan säga att det är viktigare med rättvisa än att det blir bra, ty det blir ju inte bra när det inte är rättvist.

Sedan kommer detta (och gör redan) vara otroligt olika mellan olika klubbar, beroende på arenor, antal åskådare man drar etc.
Nisse får se en match mot Falkenberg, Pelle får se en match mot MFF. Det är inte rättvist, men båda får åtminstone se en match. Du förespråkar istället att ingen ska få se en enda match. Hade jag varit Nisse så hade jag hellre sett en match mot Falkenberg än ingen alls. Att inte få se någon match är sämre än att få se en match mot Falkenberg.
Rättvisa är alltså sämre än alternativet.

Eller för att köra en annan liknelse än VM-tipset. Du vill skänka pengar till två behjärtansvärda ändamål, men tyvärr så har du bara en hundralapp och en femtilapp. Eftersom det inte blir rättvist så bränner du istället upp pengarna.
Citera
2020-08-18, 06:36
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nisse får se en match mot Falkenberg, Pelle får se en match mot MFF. Det är inte rättvist, men båda får åtminstone se en match. Du förespråkar istället att ingen ska få se en enda match. Hade jag varit Nisse så hade jag hellre sett en match mot Falkenberg än ingen alls. Att inte få se någon match är sämre än att få se en match mot Falkenberg.
Rättvisa är alltså sämre än alternativet.

Eller för att köra en annan liknelse än VM-tipset. Du vill skänka pengar till två behjärtansvärda ändamål, men tyvärr så har du bara en hundralapp och en femtilapp. Eftersom det inte blir rättvist så bränner du istället upp pengarna.

Det blir som alltid skevt med olika jämförelser även om jag självklart fattar vad du menar. Supporterskapet går liksom över vanliga saker.

Sedan kommer man ju som läget är nu och det som går att diskutera utifrån inte kunna erbjuda så många som ens alla årskortare plats och då blir det givetvis fel att en del får gå och vissa inte alls.

Vi har ju t.o.m. nu sett klubbar ta beslutet om att inte ta in några åskådare just för att slippa välja så det är knappast något kontroversiellt i den åsikten.

Sedan tvivlar jag ju i grunden på att vi alls får någon publik under hösten, dels är det för få matcher kvar för att det ska vara värt att dra igång hela processen under denna säsong (att det är så få matcher gör det ännu svårare att rättvist välja vem som skulle få gå dessutom).

Nåväl, just detta verkar vi inte komma längre i, vi får vandra vidare oeniga helt enkelt.
Citera
2020-08-18, 06:39
Medlem
Det kommer aldrig bli som förr på läktaren
Citera
2020-08-18, 09:41
Medlem
bagarn29s avatar
Sommaren har ju gjort att folk helt tappat det här med att "hålla avstånd" på stranden och i parker. Inom en månad kommer vi att se vad det har inneburit och hur detta påverkar fotbollen. Jag skulle tror, som tidigare, att det innebär att det blir ingen publik under denna säsong.

Hur det blir säsongen 2021 är för tidigt att sia. Detta är något som inte kommer att försvinna lika snabbt som det slog till.

Frågan är hur länge kan klubbar som Mjällby, FFF och Varberg spela utan publik?
Citera
2020-08-18, 11:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Sommaren har ju gjort att folk helt tappat det här med att "hålla avstånd" på stranden och i parker. Inom en månad kommer vi att se vad det har inneburit och hur detta påverkar fotbollen. Jag skulle tror, som tidigare, att det innebär att det blir ingen publik under denna säsong.

Hur det blir säsongen 2021 är för tidigt att sia. Detta är något som inte kommer att försvinna lika snabbt som det slog till.

Tyvärr fattade ju inte pappskallarna på FHM med Tegnell i spetsen att folk inte står ut med att isolera sig hur länge som helst. Att tillåta smittan att sprida sig "kontrollerat" i samhället och uppmana alla över 70 år och folk med sjukdomar att stanna hemma och inte träffa folk under en obestämd tid är så inhumant att man baxnar.

Att unga som "vill ha kul" trängs på stränder, barer och rejvpartyn är inget att förvåna sig över, särskilt inte när det inte får några konsekvenser för dem mer än att de blir lindrigt sjuka och sprider smittan vidare till dem som blir allvarligt sjuka. Många, inte minst unga, är dessvärre fullblodsegoister och saknar grundläggande empati. Då funkar det inte med lösa rekommendationer på obestämd tid.

Hade vi likt våra grannländer vidtagit kraftfulla åtgärder direkt, med utsikten att lätta på restriktionerna efter en viss tid, hade folk troligen varit bättre på att följa regler och rekommendationer. Alla behöver ett ljus i tunneln, och det har vi inte nu. Det känns mer som ett utdraget limbo.

Så nej, det kommer inte att tillåtas publik i Allsvenskan 2020, och hur det blir 2021 hänger nog på om vi får tillgång till ett effektivt vaccin till dess - såvida inte FHM ger upp helt, struntar i alla restriktioner och låter viruset sprida sig ohämmat för att uppnå den omtalade "flockimmuniteten".
Citera
2020-08-18, 14:15
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tyvärr fattade ju inte pappskallarna på FHM med Tegnell i spetsen att folk inte står ut med att isolera sig hur länge som helst. Att tillåta smittan att sprida sig "kontrollerat" i samhället och uppmana alla över 70 år och folk med sjukdomar att stanna hemma och inte träffa folk under en obestämd tid är så inhumant att man baxnar.

Att unga som "vill ha kul" trängs på stränder, barer och rejvpartyn är inget att förvåna sig över, särskilt inte när det inte får några konsekvenser för dem mer än att de blir lindrigt sjuka och sprider smittan vidare till dem som blir allvarligt sjuka. Många, inte minst unga, är dessvärre fullblodsegoister och saknar grundläggande empati. Då funkar det inte med lösa rekommendationer på obestämd tid.

Visste borde man gjort mer som Norge och Danmark från början speciellt Norge som hade "mer otur" än Sverige med hemvändande Alpen turister från sportloven och en super spreader på ett sjukhus i Oslo. Men som trots det höll det nere bättre än Sverige efter två månader.

Problemet är att man kan liksom inte använda Gardells argument om kulturen eller sporten.
Vi har en klimat rastafarian som kulturminister
Vi har en poliskår som inte drar jämnt med supporterkultur och en supporterkultur som jobbar aktivt med civilt motstånd och olydnad (bengaldebatten, vilkorstrappan, firmor mm).

Elit idrott är i slutändan en nöjesprodukt
Likt Gröna Lund, Likt Bio, Håkan Hellström eller till och med teater.

För FHM som ska värna om samhällets överlevnad så är Nöjesprodukter en lyx vi kan vara utan.

Man öppnar hellre upp varuhus (även IKEA och Gekås Ullared) då man ändå kan någonstans lagligt påvisa att dessa faktiskt säljer nödvändiga basvaror som folk behöver (även om det på många andra ställen i Europa finns så kallade tak på hur många människor som får vistas i varuhusen).

Bandstränder, skogsutflykter, parkhäng det är spontant och inte organiserat av en arrangör och kan därför inte kontrolleras.

DEt sjuka för mig är att styrelsefolk i diverse klubbar (som många gånger har bra politisk insyn) helt ignorerat denna fakta. Elitfotbollen i världen men i synnerhet i Sverige kommer behöva skära ner permanent innan man kan titta på att växa igen.

Klubbarna har liksom gått runt och dillat om att så länge folk inte kräver pengarna tillbaka från Årskort och vi klarar detta stålbadet så kommer vi vara på banan igen.
När det i själva verket mer handlar på att gå tillbaka till 25 år i tiden till 1995 års lönenivåer och helttidsanställda.
Citera
2020-08-18, 16:25
Medlem
Svarta-Skatans avatar
På fredag skulle Marseille ha dragit igång den franska ligan och mött Saint Etienne men den blir nu uppskjuten på grund av fyra fall av covid-19 smittade i truppen.
Citera
2020-08-18, 22:15
Avslutad
3 EL matcher redan där WO lämnats in pga Corona.
Citera
2020-08-18, 23:36
Medlem
L-illuminatos avatar
Om man ser det ur ett globalt perspektiv så har de flesta klubbarna och länderna agerat väldigt verklighetsfrånvänt.
Väldigt få har dragit i handbromsen utan man tror helt enkelt det här är ett problem man bara kan lyckas komma undan med typ med "om bara fansen inte kräver pengarna tillbaka för årskorten osv"

Sporten dvs: Förbunden, Ligorna och i förlägningen klubbarna verkar inte alls ha någon respekt för vad det här innebär för de köpande parterna av deras rättigheter.
Även om de likt discovery i Sverige fortsätter att betala fullt pris för en sämre produkt så kommer det slå mot värderingen av Allsvenskan inför nästa runda.

Inte Italien bråkar redan Sky med italienska ligan (vilket jag har skrivit om en hel del i Calcio tråden) om uteblivna rättigheter då Sky vill ha rabatt då matcherna och format inte är det de har köpt.

Flera ligor har brutit eller lagt ner tidigt så som
Frankrike, Nederländerna och Belgien där är inte det sista sagt heller. OM hur betalning av den tjänsten ska slås.

Läser man på diverse forum och annat här så ser vi att många fans är missnöjda med Discovery i Sverige och väljer istället att swisha en del av pengarna direkt till klubben och pirat-streama.

I Italien har det varit ett ännu större problem där Sky Italia har blött användare och tappat abonenter måndad till månad.

När fler och fler fans blir av med sin bas inkomst tvingas gå på bidrag eller så kommer det slå mot symbolhandlingar som köpet av säsongkort man kanske inte kommer kunna använda eller swish kampanjer och annat dylikt.

DEt klubbarna och ligorna inte inser är att man växlar in alla sina krediter i tacksamhetsskuld idag både till storkunden (mediabolagen) och fansen men äventyrar den långbara hållbarheten då man konsekvent vägrar att börja skära och skala ner verksamheten vilket är ett måste.

Just nu har man bara köpt sig tid istället för att rätta om kostymen.

Vare sig du heter: Juventus, Östersund, Lorient eller IFK Norrköping.
Citera
2020-08-19, 10:42
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
3 EL matcher redan där WO lämnats in pga Corona.

Nästan så man funderar på om man inte borde ha ställt in all europafotboll den här säsongen och bara kört inhemsk fotboll, det blir ju lite av en fars med alla inställda matcher. Hade man ju sluppit allt resande ochså men det är väl för mycket pengar inblandat för att det ska låtas göras.
Citera
2020-08-19, 11:14
Medlem
Citat:

Det ser inte ljust ut för publik, men vi får nog snart svar på vissa farhågor från Danmark och Bundesliga. Just nu hoppas jag ändå på publiktester under hösten, så att vi inte börjar på 0 nästa säsong. Nu när fotbollen och hockeyn överlappar snart blir det större tryck på makthavare. Men till syvende och sist är det våra egna smittotal som styr, och tyvärr lär det inte bli aktuellt att skilja Stockholm/Göteborg från övriga landet när det gäller restriktioner.

Tre klubbarna du nämner tror jag ändå kanske har lättast att hantera denna säsongen eftersom man har låg kostnadsvolym och relativt låga matchintäkter. Även om publiken säkert procentuellt sett står för en stor del så blir det lättare att parera med stödpengar och hyreslättnader. Tror även det blir ett till stödpaket i höst.

Problemen tror jag kommer börjar synas på allvar nästa säsong i Sverige, och då kommer det nog vara i dom klubbarna som vägrar inse att det är dags att skära i kostnaderna och kör på lite som vanligt fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in