2020-04-04, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Lika bra att köra igång utan publik. Alternativet är ju att det inte blir något alls, vad är bäst?

Jag fattar inte heller varför man inte bra startar Allsvenskan utan publik. Folkhälsomyndighetens "plan" är ju ändå att befolkningen "långsamt ska uppnå flockimmunitet", så varför är det viktigare att fotbollsspelare inte blir smittade än att exempelvis skolpersonal inte blir det? Det måste ju vara enormt mycket enklare för en 10-åring att lära sig multiplikationstabellen ett år senare än vad det är för en fotbollstalang att komma tillbaka efter ett års speluppehåll.
Citera
2020-04-04, 15:04
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Lika bra att köra igång utan publik. Alternativet är ju att det inte blir något alls, vad är bäst?

Just nu lär det väl inte gå. Mycket folk inom litet område vid hörnor och frisparkar. Rakt emot 1,5 - 2 meters anvisningen från FHM.
Citera
2020-04-04, 17:26
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jag fattar inte heller varför man inte bra startar Allsvenskan utan publik. Folkhälsomyndighetens "plan" är ju ändå att befolkningen "långsamt ska uppnå flockimmunitet", så varför är det viktigare att fotbollsspelare inte blir smittade än att exempelvis skolpersonal inte blir det? Det måste ju vara enormt mycket enklare för en 10-åring att lära sig multiplikationstabellen ett år senare än vad det är för en fotbollstalang att komma tillbaka efter ett års speluppehåll.
Jag håller verkligen med. Vilka vuxna är de ultimata smittade? Professionella idrottsmän.

Det måste vara mycket bättre än att feta Jan 59 år eller storrökande Jennifer 37 år smittas på en uteservering. Om inte allsvenska spelare kan smittas så kan vi ju lika gärna lägga oss ner och dö allihopa.

En stadio är dessutom som en fästning. Det är lätt att kontrollera så att det inte dyker upp folk som inte ska vara där eller andra problem.

Dessutom är det viktigt att ha något att se på tv när man sitter instängd. Att livesända från en uteservering på avenyn funkar inte.
Citera
2020-04-05, 10:54
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Varför skulle det vara omöjligt att spela inför begränsad publik? Är ju troligen enda lösningen att göra just så, när det gäller klubbarnas överlevnad. Syftar alltså på t ex juni och att pandemin är på väg att klinga av men det inte är helt grönt att köra som förr. Alla klubbar i Allsvenskan och de flesta i Superettan har system för att hantera förköp. Visst tar det några timmar att sitta och bocka för/av de stolar som är öppna för försäljning, men ändå en ganska enkel procedur. Och så dubblar eller tripplar vi biljettpriset. Samt givetvis har rejält med info om ordningsregler. En klart bättre lösning än att inaktivt vänta på konkurs. Ståplats troligen stängt dock och bortapublik ej tillåten.
Detta är den ofrånkomliga lösningen under den period som kommer vara under de 1-3 månader med matcher som spelas och restriktionerna innebär varken "stängt" eller "ok".
Men då vi pratar midsommar, så är det väl för tidigt att fastslå någonting. Fast är fortfarande övertygad om att de klubbar som vägrar acceptera pandemin som något man måste förhålla sig till kommer oundvikligen driva sina klubbar i sank.

(Givetvis är ovan en generalisering. Stor skillnad på att hantera "Sirius-Häcken" och "Varberg-Blåvitt")

Du har ju sålt massvis med årskort, folk har sina platser och skulle man då tvingas ha 2-3 stolar mellan varje individ skulle inte ens alla dessa få plats.
Sedan kommer ju klacksektionerna in, även om det är stolar där kan inte ens den mest naive flane tro att folk kommer stå med 2-3 stolars mellanrum. "Släng ut dom som inte lyder" kommer väl då men så fungerar det ju inte heller.

Det var väl fotbollskanalen som gick igenom att majoriteten (10) av klubbarna inte klarar sig säsongen ut utan publik, sex klubbar klarar sig utan publik i sex matcher ens.
Det är såklart en galen tanke att köra serien utan publik. Även klubbarna som rent krasst klarar säsongen utan publik kommer sedan vara i ett läge där t.o.m. ett vinteruppehåll utan intäkter blir svårt att överleva.

Ska serien igång måste ju alla klubbarna ha igång sina organisationer igen på i, iaf i det närmaste, maxnivå. Spelarna måste kunna träna ordentligt igen, "onödiga resor" måste tillåtas igen etc.
Det är för mycket i vägen för att starta upp som läget är nu ett tag.

Citat:

Som sagt, i nuläget är det ju omöjligt att starta upp, det är dessutom rimligt att tro att det kommer komma ännu hårdare restriktioner framöver som gör det ännu svårare/omöjligt att spela.

Sedan måste man alltid se det som att förhindra smittan och i förlängningen då dödsfall går före fotbollen trots allt.
Citera
2020-04-05, 11:48
Medlem
Lite om svensk fotboll och olika nivåer. Är väldigt blandat vilka aktiviteter som pågår just nu.

Spelades ett par träningsmatcher igår på "Div 2-nivå" i Stockholmsområdet och idag spelar t ex Piteå-Morön damer. Sett att någon "Div 6-match" också spelades igår, men i det stora hela har de allra flesta klubbar pausat sin verksamhet till i alla fall efter påsk.

Pratar vi ekonomi så är det också väldigt blandat. Många klubbar gör ingenting åt situationen utan har kört huvudet i sanden och väntar på bättre tider, medan andra kör diverse kreativa lösningar för att få in pengar. Det som verkar mest populärt för tillfället är att sälja fiktiva biljetter.

ex större lag: IFK Göteborg siktar på att slå publikrekordet på Ullevi när man möter Falkenberg om ca 3 veckor. Dvs man hoppas knö in 52000 pers och har ett biljettpris på 25 kr. Fiktivt alltså. Matchen spelas ju inför tomma läktare. Men lyckas man drar man in över 1,2 milj kronor på en träningsmatch.
https://ifkgoteborg.se/nyheter/allmant/2020/vi-vill-sla-publikrekordet/

ex mindre lag: Markaryds IF i Div 4 säljer biljetter till sin hemmapremiär mot Slätthög om 2 veckor. Dvs en hemmapremiär som är inställd. Målet är även här att slå publikrekord, dvs att sälja över 3000 biljetter och även här för 25 kr. Lyckas man får man in drygt 75000 kr.
https://www.markarydsif.se/markarydsif/nyheter/1469640/vi-vill-sla-publikrekordet

ovan är bara två exempel (jag har köpt biljett till båda), och att jag länkat handlar inte om att göra reklam för bara just dessa. Är mer för att visa vad som pågår och hur de lagt upp det. Finns såklart många fler exempel, och personligen kommer jag väl landa på tot 10 inköpta "matchbiljetter" när jag har valt klart. Många bäckar små. Alla kan vi göra något, oavsett storlek på plånbok (min är egentligen tom).

Medan då andra sitter still och berättar att man är på väg mot konkurs, men här vill jag inte peka ut någon men i denna kategorin finns märkligt nog fler klubbar än de som försöker rädda sig.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-04-05 kl. 11:53.
Citera
2020-04-05, 12:30
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Lite om svensk fotboll och olika nivåer. Är väldigt blandat vilka aktiviteter som pågår just nu.

Spelades ett par träningsmatcher igår på "Div 2-nivå" i Stockholmsområdet och idag spelar t ex Piteå-Morön damer. Sett att någon "Div 6-match" också spelades igår, men i det stora hela har de allra flesta klubbar pausat sin verksamhet till i alla fall efter påsk.

Pratar vi ekonomi så är det också väldigt blandat. Många klubbar gör ingenting åt situationen utan har kört huvudet i sanden och väntar på bättre tider, medan andra kör diverse kreativa lösningar för att få in pengar. Det som verkar mest populärt för tillfället är att sälja fiktiva biljetter.

ex större lag: IFK Göteborg siktar på att slå publikrekordet på Ullevi när man möter Falkenberg om ca 3 veckor. Dvs man hoppas knö in 52000 pers och har ett biljettpris på 25 kr. Fiktivt alltså. Matchen spelas ju inför tomma läktare. Men lyckas man drar man in över 1,2 milj kronor på en träningsmatch.
https://ifkgoteborg.se/nyheter/allmant/2020/vi-vill-sla-publikrekordet/

ex mindre lag: Markaryds IF i Div 4 säljer biljetter till sin hemmapremiär mot Slätthög om 2 veckor. Dvs en hemmapremiär som är inställd. Målet är även här att slå publikrekord, dvs att sälja över 3000 biljetter och även här för 25 kr. Lyckas man får man in drygt 75000 kr.
https://www.markarydsif.se/markarydsif/nyheter/1469640/vi-vill-sla-publikrekordet

ovan är bara två exempel (jag har köpt biljett till båda), och att jag länkat handlar inte om att göra reklam för bara just dessa. Är mer för att visa vad som pågår och hur de lagt upp det. Finns såklart många fler exempel, och personligen kommer jag väl landa på tot 10 inköpta "matchbiljetter" när jag har valt klart. Många bäckar små. Alla kan vi göra något, oavsett storlek på plånbok (min är egentligen tom).

Medan då andra sitter still och berättar att man är på väg mot konkurs, men här vill jag inte peka ut någon men i denna kategorin finns märkligt nog fler klubbar än de som försöker rädda sig.

Kreativitet är bra givetvis för att få in kulorna till resp klubb. Har även sett dessa fiktiva biljetterna till mina "lokala föreningar". Hörde talas om en klubb i mitt distrikt som använder ungdomsverksamheten för att få in mer kapital. Ungdomarna skulle sälja fler bingolotter, vilket verkar skevt i dessa tider att "knacka dörr" eller stå utanför ICA och kränga lotter. Hade varit mer ärligt av föreningen att be föräldrar till ungdomar att "ge" 200-300 kr till seniorverksamheten.

Hur tror ni ekonomin ser ut på sikt för elitföreningarna, och hur drabbar det lag i de lägre divisionerna? Säg 2021 och framåt. Vilka ekonomiska åtgärder kommer att göras på sikt?

Kommer ungdomar/barns utveckling och inspiration för fotbollen tappas i och med det förlorade året?

Förespråkar btw en enkelserie i allsvenskan efter sommaren.
Senast redigerad av VM-tipset 2020-04-05 kl. 12:52.
Citera
2020-04-05, 14:53
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
Kreativitet är bra givetvis för att få in kulorna till resp klubb. Har även sett dessa fiktiva biljetterna till mina "lokala föreningar". Hörde talas om en klubb i mitt distrikt som använder ungdomsverksamheten för att få in mer kapital. Ungdomarna skulle sälja fler bingolotter, vilket verkar skevt i dessa tider att "knacka dörr" eller stå utanför ICA och kränga lotter. Hade varit mer ärligt av föreningen att be föräldrar till ungdomar att "ge" 200-300 kr till seniorverksamheten.

Hur tror ni ekonomin ser ut på sikt för elitföreningarna, och hur drabbar det lag i de lägre divisionerna? Säg 2021 och framåt. Vilka ekonomiska åtgärder kommer att göras på sikt?

Kommer ungdomar/barns utveckling och inspiration för fotbollen tappas i och med det förlorade året?

Förespråkar btw en enkelserie i allsvenskan efter sommaren.

Det finns en stor risk att talang kommer behöva skeppas iväg för att täcka eventuella svarta hål. Kalmar kommer kanske behöva sälja Fröling inom Sverige istället för att vara kalla och vänta på ett utländsk bud.

Citera mig när MFF köpt en/några talanger för att hjälpa någon ekonomiskt utsatt klubb.

Sverige är inte de som kommer drabbas värst. Tänk de utländska klubbar som lever i ett kortsiktigt tänk. Jag hade inte velat sitta på ett kontrakt i tex Turkiet eller Cypern nu precis.

Vi kommer se den europeiska fotbollskartan ritas om värre än när Bosman domen inträde.
Citera
2020-04-08, 10:00
Medlem
Vanstertrollets avatar
Hur tror ni att det blir framöver sen när smittan konstaterats borta i hela världen och vi är tillbaks i vardagen igen? Kommer klubbarna vara betydligt mer restriktiva med spelare och ledare som uppvisar några som helst sjukdomssymtom? Låt säga att en spelare är lite snuvig t.ex. Kommer denne direkt att isoleras från övriga då? Sådant var ju otänkbart innan Corona. Då var det enbart magsjuka i truppen man isolerade för. Spelare som var snuviga eller hade lite hosta tränade och spelade matcher som vanligt, men så kommer det troligen inte att bli framöver va? Den här skiten sätter sina spår på den punkten. Det blir betydligt försiktigare.

Klubbarna kommer att behöva ha betydligt bredare trupper i framtiden eftersom man säkert lär ha ett par gubbar borta varje match som säkerhetsåtgärd. Detta alltså utöver skador och sådana med grövre sjukdomssymtom.
Citera
2020-04-08, 10:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Fy fan vilken abstinens jag har.
Citera
2020-04-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Hur tror ni att det blir framöver sen när smittan konstaterats borta i hela världen och vi är tillbaks i vardagen igen? Kommer klubbarna vara betydligt mer restriktiva med spelare och ledare som uppvisar några som helst sjukdomssymtom? Låt säga att en spelare är lite snuvig t.ex. Kommer denne direkt att isoleras från övriga då? Sådant var ju otänkbart innan Corona. Då var det enbart magsjuka i truppen man isolerade för. Spelare som var snuviga eller hade lite hosta tränade och spelade matcher som vanligt, men så kommer det troligen inte att bli framöver va? Den här skiten sätter sina spår på den punkten. Det blir betydligt försiktigare.

Klubbarna kommer att behöva ha betydligt bredare trupper i framtiden eftersom man säkert lär ha ett par gubbar borta varje match som säkerhetsåtgärd. Detta alltså utöver skador och sådana med grövre sjukdomssymtom.

Svårt att veta, men gissar att det kommer bli väldigt olika i olika klubbar och länder. Kanske är allt glömt och som vanligt nästa år, men tror ju många klubbar kommer ändra sina regler för hur spelarna skall uppträda när det gäller diverse events mm som ju många är med på. T ex hur spelarna agerar vid både organiserade och oorganiserade möten med supporters. Detta handskakande med allt och alla kommer absolut minska i de flesta sammanhang, både inom fotbollen och egentligen överallt. Och medvetenheten om handtvätt kommer öka. På sikt kanske det till och med får den effekten att såväl fotbollsspelare som folk i allmänhet håller sig friskare och framtida sjukdomar får mindre spridning. Bye bye vinterkräksjukan osv. I alla fall till viss del.
Citera
2020-04-08, 17:57
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
VM 94 vore roligare
SVT hör din "bön". Halvt iallafall.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/svt-visar-alla-sveriges-vm-matcher-fran-1994/

Bara Sveriges matcher dock. Studio ska dem köra. Verkar dock vara ny studio och inte från 94 studion. Hade nog föredragit det, för att se hur det såg ut och lät då. Var bara 2 år gammal på den tiden så såg inget av det.
Citera
2020-04-08, 21:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
SVT hör din "bön". Halvt iallafall.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/svt-visar-alla-sveriges-vm-matcher-fran-1994/

Bara Sveriges matcher dock. Studio ska dem köra. Verkar dock vara ny studio och inte från 94 studion. Hade nog föredragit det, för att se hur det såg ut och lät då. Var bara 2 år gammal på den tiden så såg inget av det.
Har för mig att det var Mats Nyström och Jane Björk ledde studion då när det begav sig. Helt eller delvis. Så det är väl det man vill få att dom ska minnas tillbaka igen.

Var 10-11 år då så lite minns jag iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in