Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Menar du att man brukade ha mössa och hatt när man satt inne i varma bilar 1986?

Borde man inte utesluta de vittnen som klev ut ur bilar på mordplatsen?

Vilka procent landar du som trådens självutnämnda kepsexpert i då?

Jag tror ff att keps med knäppe och stålbågade glasögon är ca 1% kring Sveavägen..

Har du en mkt högre % ?

Ja folk satt på Bohemia..Bio..i bilar eller på Skandia så alla räknas
Citera
2024-09-16, 22:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror ff att keps med knäppe och stålbågade glasögon är ca 1% kring Sveavägen..

Har du en mkt högre % ?

Ja folk satt på Bohemia..Bio..i bilar eller på Skandia så alla räknas

Väktarna inne på Skandia hade inga kepsar med knäppe. Vet vi om de hade stålbågade glasögon?
Något vittne måste ju vara mördaren i Cluedo-la-la-land?

En okänd GM som inte kontaktar polisen är liksom helt osannolik som mördare? Då är den osannolika mördaren SE en bättre kandidat eftersom inget framkommit som pekar på att han mördade OP?

Edit: För övrigt vet vi väl inte hur CA var klädd på mordnatten?

Edit2: CA är ett bra exempel på en sådan mördare som inte kontaktade polisen om han sköt OP.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-16 kl. 22:34.
Citera
2024-09-16, 23:07
Medlem
Citat:
Väktarna inne på Skandia hade inga kepsar med knäppe. Vet vi om de hade stålbågade glasögon?
Något vittne måste ju vara mördaren i Cluedo-la-la-land?

En okänd GM som inte kontaktar polisen är liksom helt osannolik som mördare? Då är den osannolika mördaren SE en bättre kandidat eftersom inget framkommit som pekar på att han mördade OP?

Edit: För övrigt vet vi väl inte hur CA var klädd på mordnatten?

Edit2: CA är ett bra exempel på en sådan mördare som inte kontaktade polisen om han sköt OP.

CA var inte den som släckte Palme...
Citera
2024-09-17, 06:19
Medlem
På Expressens kulturs debattsida:
Citat:
KOMMENTAR. Palmedebatt igen! Så tänds en glöd i skumma farbrorsögon, sorlet stiger i nätforumen och kolleger med pokeransikte prövar försiktigt ämnet vid fredagsfikat. Den som säger att det här landet inte längre har lägereldar att samlas kring, inga gemensamma historier, har aldrig diskuterat Lugern i Sigge Cedergrens köksklocka med en främling på krogen.

Nu riktas strålkastaren mot en avliden enstöring, ”Christer A”, som sägs ha ljugit ihop ett alibi, påstods hata Palme och gjorde sig av med sin revolver innan polisen kunde provskjuta den. Teorin är populär bland Palmemordsfantaster, särskilt sådana som rynkar på näsan åt walkie-talkie-män och poliskomplotter. Ändå är det först nu den presenteras på svenska, i Jon Jordås ”Den sista boken om mordet på Olof Palme”.

Citat:
Tyvärr fortsatte polisutredningen gå åt helvete i ytterligare 21 år, vilka aldrig har summerats på samma sätt. Utredningens andra halva förblir ett oredigt myller av hårt maskade arkivdokument, och de ansvariga, som skulle kunna kasta ljus över innehållet, vandrar sakta mot graven.

Sittande regering kan inte göra haveriet ogjort. Däremot kan man se till att minnet av allt detta inte förskingras. Att tillsätta en uppföljande granskningskommission skulle garantera att hela utredningen, till det farsartade slutet 2020, analyseras och dokumenteras för eftervärlden.

Christer A, Christer P och Stig E må vara döda, men 2000-talets jurister, poliser och politiker lever än. Och nu är det deras tur att svara på några frågor.

Hela artikeln (pay wall)
https://www.expressen.se/kultur/palme-utredningen-fick--ga-at-helvete-i-34-ar/
Citera
2024-09-17, 06:26
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Menar du att man brukade ha mössa och hatt när man satt inne i varma bilar 1986?

Borde man inte utesluta de vittnen som klev ut ur bilar på mordplatsen?

Vilka procent landar du som trådens självutnämnda kepsexpert i då?

Bra. Tack! Jag höll på att få spader på "problemet".
Citera
2024-09-17, 06:37
Medlem
CA är definitivt en kandidat till att ha mördat OP men frågan kvarstår, vilka vittnesmål ska man lägga stor vikt vid och vilka ska spelas ned för att passa in på honom?
Citera
2024-09-17, 09:12
Medlem
Citat:
Glasögonen är ju en detalj..

Nästa är ju att Grandmannen som nästan måste vara CA om han är GM isåfall ska ha ägt denna keps med knäppe...Skulle påstå att max 1 av 100 under 40år äger en sådan !!

Om jag gissar spontant så skulle jag gissa att endast GM hade en sådan på Sveavägen 23:20...! Ja och såklart även Engström då

Lägger jag till kombinationen Stålbågade glasögon och keps med knäppe och Sveavägen 23:21

Då blir det troligen endast 1 som har detta....Samt såklart även Engström

Det är bara att läsa materialet,och vad Christer själv uppger.
Han bär stålbågade glasögon och linser på grund av sin närsynthet.
Han äger och bär också flera olika huvudbonader,exempelvis basker,mössor mm.
Jag vet inte om du saknar rätt antal årsringar,men mitten på åttiotalet var annorlunda modemässigt jämfört med senare,natuligtvis.
Att folk gick omkring med huvudbonader som skulle kännas helt utdaterade bara tio år senare är ett faktum från 1986.

Christer A var dessutom noll intresserad av vilket mode som gällde.Han ville ha funktionella kläder.
Han brydde sig inte ett skit om hans keps med knäppe eventuellt skulle uppfattas som lite bonnig.
Keps med knäppe finns för övrigt kvar i klädsortiment hos många även idag.
Det finns olika modeller av dem.Vissa kan uppfattas som uråldriga,andra är i stort sett moderiktiga även år 2024.

Man kan inte argumentera som du gör.Det leder alltid fel,vilket vi sett prov på gång på gång i exempelvis SE tråden.
Citera
2024-09-17, 09:20
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag vet inte om du saknar rätt antal årsringar,men mitten på åttiotalet var annorlunda modemässigt jämfört med senare,natuligtvis.
Att folk gick omkring med huvudbonader som skulle kännas helt utdaterade bara tio år senare är ett faktum från 1986.

Christer A var dessutom noll intresserad av vilket mode som gällde.Han ville ha funktionella kläder.
Han brydde sig inte ett skit om hans keps med knäppe eventuellt skulle uppfattas som lite bonnig.
Det finns olika modeller av dem.Vissa kan uppfattas som uråldriga,andra är i stort sett moderiktiga även år 2024.

Man kan inte argumentera som du gör.Det leder alltid fel,vilket vi sett prov på gång på gång i exempelvis SE tråden.

Tack! Nu trillade en pollett ner, främst gällande baskern, den nämner han ju. Även tack för ditt belysande av hur modet såg ut 1986. Somliga av oss minns ju det, andra var inte ens födda när mordet skedde. Vilket så klart är högst naturligt. Dock bör man som yngre lyssna på de lite äldre.
Citera
2024-09-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Fast nu gissar du ju bara...

Det finns ju absolut ingenting på honom som fastställer kläderna förutom stålbågade glasögon!!

Det hade ju t.ex varit ett värde om vi visste att CA faktiskt använde keps med knäppe...

Sen detta med mode 1986 , nej det var sjukt ovanligt att 32åringar bar gubbkeps
Citera
2024-09-17, 12:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Fast nu gissar du ju bara...

Det finns ju absolut ingenting på honom som fastställer kläderna förutom stålbågade glasögon!!

Det hade ju t.ex varit ett värde om vi visste att CA faktiskt använde keps med knäppe...

Sen detta med mode 1986 , nej det var sjukt ovanligt att 32åringar bar gubbkeps

Snälla problem...

Du vet ju inte vad du pratar om. Snälla. Lyssna på Lookalike som var en vuxen man när det begav sig, även på mig som var en parvel vid tidpunkten. Nu känns det ärligt talat mest som om du är en motvalls-kärring av mindre smickrade sort. Nu vänder vi blad?
Citera
2024-09-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Snälla problem...

Du vet ju inte vad du pratar om. Snälla. Lyssna på Lookalike som var en vuxen man när det begav sig, även på mig som var en parvel vid tidpunkten. Nu känns det ärligt talat mest som om du är en motvalls-kärring av mindre smickrade sort. Nu vänder vi blad?

Vänta nu...

Jag bodde i sthlm och var ca 25år 1986..

Kanske jag som vet hur vanligt det är med 32åringar som hade gubbkeps..

Sen skrev jag inte heller att CA inte ägde en sådan utan att det inte finns något på CA alls eg kring Sveavägen
Citera
2024-09-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Snälla problem...

Det finns faktiskt absolut ingenting på CA när jag tänker efter...

Absolut ingenting av substans utan enbart gissningar.....

Var CA på Sveavägen...Ingen aning

Hade CA rätt signalement...Ingen aning

Ägde CA mordvapnet ....Ingen aning

När det gäller t.ex Grafikerna så säger han att han har rätt signalement och befinner sig på Sveavägen...

När det gäller CP så är han utpekad av Lisbeth..

Men CA har INGENTING
Senast redigerad av Problem2020 2024-09-17 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in