Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-05, 00:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
För det första, när det gäller vapnets “unika status”, håller jag med om att det inte är det enda vapnet som inte kunnat avskrivas. Det finns andra vapen som blivit stulna eller förlagda, vilket innebär att deras status är svår att fastställa. Skillnaden här är att CAs vapen var registrerat och att han uppgav att det sålts under oklara omständigheter, vilket gör det något mer misstänkt än ett stöldfall där ägaren inte längre har någon kontroll över vapnet.

För det andra, osäkerheten kring huruvida det ens rör sig om ett licensierat vapen eller inte är en relevant invändning. Om vi förenklar detta till ett “50/50-läge”, minskar det förstås styrkan i detta indicium. Dock bör vi också väga in att undersökningarna av mordvapnets egenskaper gör det mer sannolikt att det rör sig om ett licensierat vapen än ett illegalt, även om det inte är säkert.

När det gäller ammunitionen, har du en poäng i att batchen som CA köpte testats och uteslutits, vilket försvagar den direkta kopplingen. Dock är det fortfarande relevant att han köpt denna typ av ammunition tidigare och därför haft möjlighet att köpa mer av samma sort. Det är inte ett avgörande bevis, men det bidrar till att stärka misstanken.

Sammantaget visar dina invändningar att indicierna inte är lika starka som de kan framstå isolerat och att osäkerheter finns på flera nivåer. Det är just därför som indicierna måste ses i sin helhet – ingen av punkterna är i sig tillräcklig för att bevisa skuld, men tillsammans bidrar de till att bygga en bild.
Fast nu vet vi ju inte statusen på de andra. Vi kan inte veta om det är märkliga omständigheter där. Hade vi inte vetat mer om CAs vapen hade det bara varit känt som "sålt" tex. Vilket inte nödvändigtvis är mer iögonfallande än "borttappat". Men att vi vet att det är märkliga turer kring detta vapen, men inte vet det gällande de andra gör ju iofs att det ändå sticker ut.

Jag fattar verkligen inte varför det skulle vara irrrelevant, eller vilka egenskaper vapnet har som för att det talar för ett licensierat. Det är väl ändå högst relevant att det skulle kunna vara ett ej licensierat vapen det rör sig om. Sedan kanske det inte är 50/50-läge såklart. Men det är oerhört svårt att göra en rimlig bedömning av det då det är så många parametrar inblandade där. Vapen som använts i ett brottsligt syfte kan jag tänka mig ha en övereprestation bland de ej licensierade. Men de licensierade kanske är fler. Osv osv.
Men vilka egenskaper som undersökts gör det mer troligt att vara ett licensierat menar du?

Det blir enligt mig missvisande att bygga indiciekedjor på punkter som inte är så starka i sig. Det skapar lätt en överdriven bild på hur besvärande detta är.

För att ta ett aktuellt exempel kan vi ta rättegången mot läkarna i Da Costa-fallet. Det ser ju överväldigande ut när man presenterar en lång indiciekedja med vittnen, uttalanden osv. Det får lätt effekten att de vaga indicierna stärker varandra och att varje enskild sak ses på med vetskapen att det är en hel kedja av dessa. Men granskar man varke enskild sak ser man att det inte håller. Att det är överdrivet, innehåller felaktigheter, är helt påhitta osv.

Och den effekten kan jag se här också. Absolut inte i samma grad såklart. Och det är klart att det finns substans i misstankarna mot CA. Men allting ses ändå på med vetskapen om att han är misstänkt i huvudet. Och misstanken förstärker varenda liten oklarhet och gör den än mer misstänkt.

Dessutom har vi problemet att när misstanken kommet så kommer det lätt in indicier som bara tycks ha med själva misstanken att göra. I det här fallet tex skottet mot Palme i rutan. Det går inte att spåra det påståendet till innan misstanken mot CA blev känd. Utan det har tydliga spår av att vara en senare påkommen historia. Även sådana saker tenderar att bakas in i indiciekedjor tyvärr.
Citera
2025-01-05, 00:37
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast nu vet vi ju inte statusen på de andra. Vi kan inte veta om det är märkliga omständigheter där. Hade vi inte vetat mer om CAs vapen hade det bara varit känt som "sålt" tex. Vilket inte nödvändigtvis är mer iögonfallande än "borttappat". Men att vi vet att det är märkliga turer kring detta vapen, men inte vet det gällande de andra gör ju iofs att det ändå sticker ut.

Jag fattar verkligen inte varför det skulle vara irrrelevant, eller vilka egenskaper vapnet har som för att det talar för ett licensierat. Det är väl ändå högst relevant att det skulle kunna vara ett ej licensierat vapen det rör sig om. Sedan kanske det inte är 50/50-läge såklart. Men det är oerhört svårt att göra en rimlig bedömning av det då det är så många parametrar inblandade där. Vapen som använts i ett brottsligt syfte kan jag tänka mig ha en övereprestation bland de ej licensierade. Men de licensierade kanske är fler. Osv osv.
Men vilka egenskaper som undersökts gör det mer troligt att vara ett licensierat menar du?

Det blir enligt mig missvisande att bygga indiciekedjor på punkter som inte är så starka i sig. Det skapar lätt en överdriven bild på hur besvärande detta är.

För att ta ett aktuellt exempel kan vi ta rättegången mot läkarna i Da Costa-fallet. Det ser ju överväldigande ut när man presenterar en lång indiciekedja med vittnen, uttalanden osv. Det får lätt effekten att de vaga indicierna stärker varandra och att varje enskild sak ses på med vetskapen att det är en hel kedja av dessa. Men granskar man varke enskild sak ser man att det inte håller. Att det är överdrivet, innehåller felaktigheter, är helt påhitta osv.

Och den effekten kan jag se här också. Absolut inte i samma grad såklart. Och det är klart att det finns substans i misstankarna mot CA. Men allting ses ändå på med vetskapen om att han är misstänkt i huvudet. Och misstanken förstärker varenda liten oklarhet och gör den än mer misstänkt.

Dessutom har vi problemet att när misstanken kommet så kommer det lätt in indicier som bara tycks ha med själva misstanken att göra. I det här fallet tex skottet mot Palme i rutan. Det går inte att spåra det påståendet till innan misstanken mot CA blev känd. Utan det har tydliga spår av att vara en senare påkommen historia. Även sådana saker tenderar att bakas in i indiciekedjor tyvärr.

För det första håller jag med om att CAs vapen sticker ut just för att det finns märkliga omständigheter kring det. Det är inte bara det att vapnet är “sålt” – det är att förklaringen till försäljningen framstår som svag och saknar trovärdighet, vilket gör det mer misstänkt än exempelvis ett borttappat eller stulet vapen. Samtidigt har du rätt i att vi inte vet lika mycket om andra vapen, vilket är en brist i helhetsbilden. Det faktum att dessa inte har undersökts lika noggrant är dock inte ett argument mot att CAs vapen ska vägas in – tvärtom är det ett argument för att fler borde ha undersökts på samma sätt.

När det gäller licensierade kontra olicensierade vapen handlar det om sannolikhetslära. De flesta mord som begås med skjutvapen i Sverige sker med olicensierade vapen, vilket gör det rimligt att anta att detta är en möjlig faktor här. Men mordet på Palme sticker ut som ett politiskt mord på öppen gata, där valet av vapen och gärningsmannens metod antyder att det inte är ett slumpmässigt rån eller en impulshandling. Det gör licensierade vapen, som är mer tillgängliga för en specifik grupp misstänkta, till ett trovärdigt fokus för utredningen. Det är dock sant att dessa parametrar är många och komplexa, vilket gör att en definitiv bedömning är svår.

Din jämförelse med Da Costa-fallet är intressant och relevant. Det är sant att indiciekedjor riskerar att förstärka sig själva och skapa en illusion av styrka som inte alltid håller vid enskild granskning. Det är därför viktigt att inte bara stapla indicier på varandra, utan att verkligen granska varje del för sig och bedöma dess värde. I CAs fall är det just kombinationen av vapnet, ammunitionen, hans beteende och hans motiv som skapar en unik kedja, även om varje enskild del inte är avgörande.

Angående senare tillkomna “indicier”, som skottet mot Palme i rutan, håller jag med om att sådana detaljer måste granskas extra noggrant. Det är ett klassiskt problem i utredningar att misstankar tenderar att skapa nya indicier som bara stärker den ursprungliga hypotesen utan att egentligen bidra med ny substans. Därför är det viktigt att hålla dessa separerade från de mer konkreta och verifierbara delarna av indiciekedjan.

Det du lyfter fram är viktiga poänger, men jag menar att indiciekedjan mot CA fortfarande håller, just för att den är mer än en samling lösa trådar. Den bygger på en kombination av faktorer som, även vid enskild granskning, har substans och som sammantaget skapar en rimlig hypotes. Skillnaden mot exempel som Da Costa är att det här faktiskt finns verifierbara fakta att utgå ifrån – inte enbart spekulationer och vaga vittnesmål.
Citera
2025-01-05, 01:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
För det första håller jag med om att CAs vapen sticker ut just för att det finns märkliga omständigheter kring det. Det är inte bara det att vapnet är “sålt” – det är att förklaringen till försäljningen framstår som svag och saknar trovärdighet, vilket gör det mer misstänkt än exempelvis ett borttappat eller stulet vapen. Samtidigt har du rätt i att vi inte vet lika mycket om andra vapen, vilket är en brist i helhetsbilden. Det faktum att dessa inte har undersökts lika noggrant är dock inte ett argument mot att CAs vapen ska vägas in – tvärtom är det ett argument för att fler borde ha undersökts på samma sätt.

När det gäller licensierade kontra olicensierade vapen handlar det om sannolikhetslära. De flesta mord som begås med skjutvapen i Sverige sker med olicensierade vapen, vilket gör det rimligt att anta att detta är en möjlig faktor här. Men mordet på Palme sticker ut som ett politiskt mord på öppen gata, där valet av vapen och gärningsmannens metod antyder att det inte är ett slumpmässigt rån eller en impulshandling. Det gör licensierade vapen, som är mer tillgängliga för en specifik grupp misstänkta, till ett trovärdigt fokus för utredningen. Det är dock sant att dessa parametrar är många och komplexa, vilket gör att en definitiv bedömning är svår.

Din jämförelse med Da Costa-fallet är intressant och relevant. Det är sant att indiciekedjor riskerar att förstärka sig själva och skapa en illusion av styrka som inte alltid håller vid enskild granskning. Det är därför viktigt att inte bara stapla indicier på varandra, utan att verkligen granska varje del för sig och bedöma dess värde. I CAs fall är det just kombinationen av vapnet, ammunitionen, hans beteende och hans motiv som skapar en unik kedja, även om varje enskild del inte är avgörande.

Angående senare tillkomna “indicier”, som skottet mot Palme i rutan, håller jag med om att sådana detaljer måste granskas extra noggrant. Det är ett klassiskt problem i utredningar att misstankar tenderar att skapa nya indicier som bara stärker den ursprungliga hypotesen utan att egentligen bidra med ny substans. Därför är det viktigt att hålla dessa separerade från de mer konkreta och verifierbara delarna av indiciekedjan.

Det du lyfter fram är viktiga poänger, men jag menar att indiciekedjan mot CA fortfarande håller, just för att den är mer än en samling lösa trådar. Den bygger på en kombination av faktorer som, även vid enskild granskning, har substans och som sammantaget skapar en rimlig hypotes. Skillnaden mot exempel som Da Costa är att det här faktiskt finns verifierbara fakta att utgå ifrån – inte enbart spekulationer och vaga vittnesmål.
Jag håller också med om att den håller. Även om jag ser att det ofta överdrivs/vinklas och att den där effekten att indicierna förstärker varandra även finns med här ibland.

Ett exempel på överdrift/vinkling är ju tex att han besökte brottsplatsen återkommande efter mordet. Och det är väl på sätt och vis sant. Men lämnar man det där får man bilden av att han står i korsningen där och minns tillbaka på mordet. Men egentligen handlar det ju om att han går till ett Café i mordplatsens närhet. Och enligt personalen där sitter längst in i lokalen. Alltså inte drömmandes tittandes ut genom fönstret som man kanske föreställer sig. Det noteras dessutom när man följer efter honom att han inte uppvisar något särskilt intresse för själva mordplatsen.
Det är fortfarande misstänkt. Men absolut inte så misstänkt som det låter om man beskriver det som "återkommande besöker mordplatsen"

Men sedan beror det ju på vad man menar med håller också. Jag anser att den håller för att han ska hållas som misstänkt, men inte mer.

Det finns ju inget konkret. Lite beroende på hur man definierar konkret förstås. Tex vapendelen kan man väl både argumentera för att den är konkret och för att det är en välgrundad spekulation. Och jag är väl av åsikten att i princip allt är mer av den senare kategorin. Välgrundade spekulationer, med några halvkonkreta bonusar.
Citera
2025-01-05, 03:45
Medlem
Citat:

Tyvärr tar du lite fel på vad som är indicer..

Det enda CA har som man kan kalla misstänkt är att hans vapen inte är testat !

Problemet med CA som GM är att det stannar kring detta och resten är bara saker man försöker klistrar på honom...!

Jag skulle påstå att du kan ta vilken man som helst i 30års åldern och boendes i Sthlm och hitta något att fästa på...

Motivet då ?

Hata Palme...och förlorat pengar !!

Det är riktigt tunt...

Skulle man använt ett sådant motiv till Engström så hade folk bara skrattat eftersom det är så jävla tunt !

Jag skulle påstå att dom sakerna du använder som indicer till CA är så tunna att bara ta att Engström varit ute och "drack middag" vid 20 eller 21 är ett mkt starkare indice än att CA fikade nära mordplatsen 3 år senare....För att jämföra..

Ska man jämföra signalement också så blir skillnaden ännu större...

Engström använde en keps med knäppe medans vi bara gissar att kanske CA ägde en sådan...likadant med handledsväskan..

Sen Sveavägen....

Kanske CA ljög om influensan och istället befann sig på trottoaren 23:21 mot Engström som stämplade ut 23:19 60m bort...

CA var 187cm också...tyvärr lutar det åt han är för lång också !.

Jag köper om du har 0% på Engström men ville bara jämföra så du inser hur tunt spåret är !

CA-Spåret bygger på fakta och när faktan inte finns där på vapnet så stannar det där....resten är bara ren smörja tyvärr
Senast redigerad av Problem2020 2025-01-05 kl. 03:48.
Citera
2025-01-05, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Djungelns lag som gäller här på Flashabck,min vän.
Jag gillar din stil dock.och även om det per definition är oerhört vanskligt att åsätta i sig något okända parametrar vissa procentsatser...så innebär ju inte detta ånyo per definition att du hamnar fel rent slutsatsmässigt.
Själv så hamnar jag på 90 plus säkerhet att Christer Andersson mördade Olof Palme via rent subjektiv och möjligen aningen emotionell uppskattning..men det är beside the point.

Denna är att indiciekedjan som de facto ligger emot Christer Andersson på trovärdigt sätt måste motbevisas,sett ur ren utredningssynpunkt.

Detta går i skrivande stund icke,eftersom materialfakta ligger som de gör..plus det faktum att varje enskild kritiker av gärningsmannahypotes Christer Andersson fullkomligt saknar trovärdig och rimlig alternativ kandidat till den man som sköt statsministern den 28 Februari 1986.

Packet har exakt noll på detta konto.Faderlig,en i övrigt relativt trovärdig debattör till skillnad från exempelvis Packet,har ingen heller.

Så här ser det ut.

Det ändrar ingalunda faktum paktum dock.Den indiciekedja som finnes materialmässigt emot individ Christer Andersson i sammanhang MOP är helt unik.Den är dessutom fullständigt obruten,och till och med förstärkt ytterligare..efter snart 39 år.

Det råder ingen logisk och sunt förnuft tvekan om att gärningsmannahypotes idag är den överlägset starkaste.I fullständig avsaknad av trovärdig alternativ förklaring så kommer Christer Andersson att vara den person som mördade Olof Palme.

Fakta äro fakta,och staplade på varandra..utan tillstymmelse till vettigt och intellektuellt hederligt angrepp,ligger landet såsom det är som det är sedan 28 Februari 1986.

Att vissa individer,av olika skäl omöjligen kan ta till sig att CA mördade Palme har flera olika skäl.
De kan sedan länge vara sammanbundna med förkastade diverse kollapsade konspirationsteorier och därigenom sakna all möjlighet att ändra detta.Andra har MOP som sitt huvudsakliga intresse och skulle innerst inne hata lösning av detta faktum.Andra önskar bara kritisera i största allmänhet och snacka skit i allmänhet(detta är Flashback).

Oavsett skäl så sitter de i skiten när det gäller gärningsmannahypotes Christer Andersson..:-)

Konsensus kan aldrig nås med individer som är hellbent att sådan aldrig skall uppnås.Vi ser de irrande själarna all over Kennedymordet,Estonia,9-11 osv.

Gärningsmannahypotesen Christer Andersson står dock på så starka ben indiciemässigt att dessa individer blir frustrerade.Så har det alltid varit.Vet man om de olika skälen till de intellektuella och förnuftsmässiga blindskären så får man till sist enbart ha överseende med dem.

Över 90% säker på att CA är GM ?

Wow ...

Du är alltså över 90% säker på att CAs vapen är mordvapnet ?

Jag vet inte ens vart jag ska börja

CA som GM kan aldrig ligga över ens 2-3% för CA-spåret handlar enbart om vapnet och därför går CA från 2% till 99,9% om vapnet blir testat och det blir träff...

CA ökar med bara 0,1 % på andra saker som influensa eller hatar Palme samt fikan...

Men att gå in i Engström tråden och raljera om teorier det kan man och sen smyga in här och skriva ren trams
Citera
2025-01-05, 10:23
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tyvärr tar du lite fel på vad som är indicer..

Det enda CA har som man kan kalla misstänkt är att hans vapen inte är testat !

Problemet med CA som GM är att det stannar kring detta och resten är bara saker man försöker klistrar på honom...!

Jag skulle påstå att du kan ta vilken man som helst i 30års åldern och boendes i Sthlm och hitta något att fästa på...

Motivet då ?

Hata Palme...och förlorat pengar !!

Det är riktigt tunt...

Skulle man använt ett sådant motiv till Engström så hade folk bara skrattat eftersom det är så jävla tunt !

Jag skulle påstå att dom sakerna du använder som indicer till CA är så tunna att bara ta att Engström varit ute och "drack middag" vid 20 eller 21 är ett mkt starkare indice än att CA fikade nära mordplatsen 3 år senare....För att jämföra..

Ska man jämföra signalement också så blir skillnaden ännu större...

Engström använde en keps med knäppe medans vi bara gissar att kanske CA ägde en sådan...likadant med handledsväskan..

Sen Sveavägen....

Kanske CA ljög om influensan och istället befann sig på trottoaren 23:21 mot Engström som stämplade ut 23:19 60m bort...

CA var 187cm också...tyvärr lutar det åt han är för lång också !.

Jag köper om du har 0% på Engström men ville bara jämföra så du inser hur tunt spåret är !

CA-Spåret bygger på fakta och när faktan inte finns där på vapnet så stannar det där....resten är bara ren smörja tyvärr

Jag vill nog hävda att din analys av indicierna är lite för förenklad och att du missar kärnan i varför CA-spåret inte är lika “tunt” som du påstår.

Det är sant att det finns osäkerheter kring flera av de indicier som pekar mot CA, men att avfärda allt utöver vapnet som “smörja” är inte rättvist. Kombinationen av flera faktorer – ägandet av vapnet som inte är testat, tidigare köp av ammunition av samma typ som användes vid mordet, hans obefogade närvaro i området efter mordet och hans motiv i form av både ekonomiska förluster och hat mot Palme – är just det som gör indiciekedjan stark. Det handlar inte om att något enskilt indicium ska räcka, utan om hur de tillsammans skapar en trovärdig helhet.

Att jämföra med Engström är också intressant, men jag tycker att det blir missvisande. Engström har ett helt annat mönster av motsägelsefulla uttalanden och en känd närvaro vid brottsplatsen, men han saknar de faktiska kopplingar som CA har till vapnet och ammunitionen. Engström har också utretts och avfärdats tidigare utan att något nytt avgörande framkommit – vilket inte är fallet med CA, där vapnet fortfarande är en öppen fråga.

När det gäller “tunna” motiv, som du beskriver det, är det faktiskt inte ovanligt att politiska mord eller mord av impulskaraktär sker på grunder som kan verka banala för en utomstående. Palme var en djupt polariserande person och hatet mot honom var mer än tillräckligt för att motivera en gärningsman som CA.

Att hävda att CA-spåret “stannar” vid vapnet ignorerar att det är just kombinationen av dessa indicier som gör det unikt. Ingen annan misstänkt har samma sammantagna kopplingar – och det är just det som gör CA till den starkaste hypotesen idag. Om du tycker att det är “smörja”, skulle jag gärna vilja veta vilken hypotes du anser har starkare stöd.
Citera
2025-01-05, 10:27
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag håller också med om att den håller. Även om jag ser att det ofta överdrivs/vinklas och att den där effekten att indicierna förstärker varandra även finns med här ibland.

Ett exempel på överdrift/vinkling är ju tex att han besökte brottsplatsen återkommande efter mordet. Och det är väl på sätt och vis sant. Men lämnar man det där får man bilden av att han står i korsningen där och minns tillbaka på mordet. Men egentligen handlar det ju om att han går till ett Café i mordplatsens närhet. Och enligt personalen där sitter längst in i lokalen. Alltså inte drömmandes tittandes ut genom fönstret som man kanske föreställer sig. Det noteras dessutom när man följer efter honom att han inte uppvisar något särskilt intresse för själva mordplatsen.
Det är fortfarande misstänkt. Men absolut inte så misstänkt som det låter om man beskriver det som "återkommande besöker mordplatsen"

Men sedan beror det ju på vad man menar med håller också. Jag anser att den håller för att han ska hållas som misstänkt, men inte mer.

Det finns ju inget konkret. Lite beroende på hur man definierar konkret förstås. Tex vapendelen kan man väl både argumentera för att den är konkret och för att det är en välgrundad spekulation. Och jag är väl av åsikten att i princip allt är mer av den senare kategorin. Välgrundade spekulationer, med några halvkonkreta bonusar.

Jag förstår din poäng, men jag tycker att din kritik missar det viktigaste: det är inte överdrift att kalla CAs återkommande besök i området för misstänkt, det är en rimlig tolkning i sammanhanget. Att han går till ett kafé nära mordplatsen och gör det regelbundet, trots att han inte längre bor i Stockholm, är inte en slumpmässig detalj. Hans placering längst in i lokalen eller bristen på observerat intresse för mordplatsen förändrar inte det faktum att hans närvaro sticker ut i sammanhanget – särskilt när det kopplas till andra indicier som vapnet och ammunitionen. Att reducera detta till ‘välgrundade spekulationer’ underskattar vikten av hur indicier samverkar.

När det gäller vapendelen är det visst mer än bara en spekulation. Det är ett registrerat vapen av rätt typ, i rätt område, som försvunnit under märkliga omständigheter. Det är konkret nog för att skapa en stark koppling, särskilt när det inte finns andra misstänkta som kan matcha detta. Att försöka likställa CAs situation med vilken annan individ som helst i Stockholm är helt enkelt att bortse från hur dessa indicier tillsammans skapar en unik bild.

Att säga att ‘det finns inget konkret’ är också en förenkling som inte gör rättvisa åt de faktiska bevisen som finns. CA är inte bara en misstänkt baserat på vaga teorier – han är den enda personen där så många bitar av pusslet passar ihop. Om inte det räcker för att ta honom på allvar, vad skulle då krävas? En film av själva dådet? Vi måste kunna arbeta med det material som faktiskt finns och bedöma det utifrån dess samlade styrka, inte reducera det till spekulation bara för att inget enskilt indicium är avgörande på egen hand.
Citera
2025-01-05, 11:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag förstår din poäng, men jag tycker att din kritik missar det viktigaste: det är inte överdrift att kalla CAs återkommande besök i området för misstänkt, det är en rimlig tolkning i sammanhanget. Att han går till ett kafé nära mordplatsen och gör det regelbundet, trots att han inte längre bor i Stockholm, är inte en slumpmässig detalj. Hans placering längst in i lokalen eller bristen på observerat intresse för mordplatsen förändrar inte det faktum att hans närvaro sticker ut i sammanhanget – särskilt när det kopplas till andra indicier som vapnet och ammunitionen. Att reducera detta till ‘välgrundade spekulationer’ underskattar vikten av hur indicier samverkar.

När det gäller vapendelen är det visst mer än bara en spekulation. Det är ett registrerat vapen av rätt typ, i rätt område, som försvunnit under märkliga omständigheter. Det är konkret nog för att skapa en stark koppling, särskilt när det inte finns andra misstänkta som kan matcha detta. Att försöka likställa CAs situation med vilken annan individ som helst i Stockholm är helt enkelt att bortse från hur dessa indicier tillsammans skapar en unik bild.

Att säga att ‘det finns inget konkret’ är också en förenkling som inte gör rättvisa åt de faktiska bevisen som finns. CA är inte bara en misstänkt baserat på vaga teorier – han är den enda personen där så många bitar av pusslet passar ihop. Om inte det räcker för att ta honom på allvar, vad skulle då krävas? En film av själva dådet? Vi måste kunna arbeta med det material som faktiskt finns och bedöma det utifrån dess samlade styrka, inte reducera det till spekulation bara för att inget enskilt indicium är avgörande på egen hand.
Jag kallar det också misstänkt. Jag menar bara att man måste vara försiktig med de överdrifter som gärna kommer på köpet. Det är misstänkt att besöka ett Café i närheten av mordplatsen, men det är inte så misstänkt som den onyanserade bilden får det att låta som. Likadant med vapnet. Säger man att det är det enda inte testade vapnet, så är det en överdrift/vinkling. Trots att sanningen fortfarande är en misstänkt pusselbit.

Han framstår också som den enligt materialet mest troliga ensamma gm. Men det är tyvärr inte något man kan göra något med. Alla saker som framstår som misstänkt med honom har andra möjliga förklaringsmodeller. Man får tänka på att alla misstänkta indicier i alla andra spår än det rätta har naturliga förklaringar. Det vill säga en överväldigande majoritet av indicierna.

Jag brukar när man pratar om mängder av indicier i CA-spåret jämföra med polisspåret av den enkla anledningen att det nog är det spår tillsammans med CA där indicierna är flest.

Där har vi:
Tillgång till vapen.
Dokumenterad tillgång till rätt sorts ammuntion, som ej är testad.
Bekräftad och tydlig motivbild.
En adress i mördarens flyktväg, där ett vittne uppger att en trolig gm möjligtvis tar in i en port.
Flertalet personer i gruppen som av outgrundliga anledningar inför, under och efter mordet söker centrala roller i utredningen.
Walkie talkies hittade under husrannsakan.
Ett vittne som hört ett erkännande.
Möjlighet till telefonavlyssning.

CA är alltså inte unik om att ha en indiciekedja. Inte heller bland ensamma gms är han så unik som det ibland framstår. Vi har bland annat AE som också samlat på sig en rad indicier. Och vi har flertalet lite mer perifera personer i utredningen med indicier mot sig, som inte är utredda på samma sätt. Wall tar upp några exempel i sin text. Sedan har vi ju också problemet med att vi kanske inte ens känner till rätt gm.
Citera
2025-01-05, 11:30
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Jag vill bara sätta fikandet i ett lite större perspektiv eftersom jag anser att en förenklad bild ofta ges av det. Inte nödvändigtvis av dig.

Men av många andra får man intrycket att CA regelbundet åker som en målsökande missil till just mordplatsen. Men det man kunde konstatera av skuggningen är snarare att han tog en större promenad i området där han tidigare bodde och tittade i skyltfönster och liknande. Han tittade bland annat i en fotoaffär vilket rimmar med hans fotointresse. Och som en del av promenaden tog han en fika. Utan att ”ta någon notis” om mordplatsen när han passerade den. Detta är alltså konstaterat i skuggningen och är inga spekulationer.

Och han brukade som sagt bo i området så att vistas där är inte helt slumpmässigt. En alternativ förklaring till att det var brottsplatsen som lockade är att han kände sig hemma där. Det är inte helt orimligt för en dagdrivare som bor i Stockholms ytterkanter att regelbundet åka in till city. Till trakter där han tidigare bott och känt sig hemma.

Var hela promenaden med besöket vid fotoaffären och så vidare en ren skenmanöver för att tillfredsställa sitt hemliga behov av att passera mordplatsen utan att ta någon notis om den? Inte omöjligt, men en alternativ förklaring finns som knappast är orimlig. Sammantaget anser jag att fikandet visserligen inte kan bortses från och eventuellt kan infogas i en indiciekedja. Men om man gör det bör man åtminstone ge en rättvis bild av fikandet och sätta det i sitt sammanhang.
Citera
2025-01-05, 12:02
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Som jag sagt så finns mig veterligen ingen fakta som ger stöd för att en mördare återvänder så frekvent till mordplatsen. Om så vore fallet borde hela hans liv ha centrerats till att handla om att få möjligheten att återuppleva brottet eller att få återskapa någon slags känsla av makt och dominans. Det känns mig mycket främmande, rent av bissart vill jag mena.

Det måste upp till ytan att det faktiskt är så här gärningsmän historiskt agerar efter ett brott som du vill hävda. Forskning finns på området. Tills dess är presenterat så tycker jag personligen inte att det kan kallas en indicie. Fler än jag är tveksamma till att det här skulle vara något starkt som kan användas i beräkningar. Du ger det här relativt stor betydelse. Att det inte är en slumpmässig detalj är vi överens om. Det finns dock i mitt tycke bättre förklaringar än att dessa besök är kopplade till mordet. Vilket förtjänstfullt presenterats här.

Tror faktiskt ingen håller med dig om att dina beräkningar om att det är 99,9 säkert att CA är skyldig, kanske borde dina beräkningar därför anpassas efter de invändningar du mött? Slutligen så ber jag om ursäkt för ilskan som bubblade upp.
Citera
2025-01-05, 12:36
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Som jag sagt så finns mig veterligen ingen fakta som ger stöd för att en mördare återvänder så frekvent till mordplatsen. Om så vore fallet borde hela hans liv ha centrerats till att handla om att få möjligheten att återuppleva brottet eller att få återskapa någon slags känsla av makt och dominans. Det känns mig mycket främmande, rent av bissart vill jag mena.

Det måste upp till ytan att det faktiskt är så här gärningsmän historiskt agerar efter ett brott som du vill hävda. Forskning finns på området. Tills dess är presenterat så tycker jag personligen inte att det kan kallas en indicie. Fler än jag är tveksamma till att det här skulle vara något starkt som kan användas i beräkningar. Du ger det här relativt stor betydelse. Att det inte är en slumpmässig detalj är vi överens om. Det finns dock i mitt tycke bättre förklaringar än att dessa besök är kopplade till mordet. Vilket förtjänstfullt presenterats här.

Tror faktiskt ingen håller med dig om att dina beräkningar om att det är 99,9 säkert att CA är skyldig, kanske borde dina beräkningar därför anpassas efter de invändningar du mött? Slutligen så ber jag om ursäkt för ilskan som bubblade upp.

När det gäller gärningsmäns återvändande till brottsplatsen är det ett välkänt fenomen, särskilt i kontexten av vissa gärningsmannaprofiler. Det handlar ofta om en form av post-crime behavior, där vissa individer kan uppleva en psykologisk dragning till platsen för brottet, antingen för att återuppleva händelsen eller för att hantera kvarstående känslor av skuld eller makt. Självklart gäller det inte alla gärningsmän, men det är tillräckligt väl belagt inom forskning för att inte avfärdas som irrelevant. Att detta inte passar in i en generellt accepterad “normalbild” av gärningsmannabeteenden betyder inte att det är uteslutet.

I fallet med CA är det inte påståendet om hans “frekventa återvändande” i sig som gör det till ett indicium, utan hur det integreras i den bredare indiciekedjan. Hans val att resa långa sträckor för att besöka ett specifikt område efter mordet, trots att han inte längre bor i Stockholm, kan tolkas som situational behavior som avviker från normala rutiner. Detta stärker misstanken, särskilt när det ses i ljuset av andra indicier som hans koppling till mordvapnet och ammunitionen. Det är en del av ett större behavioral pattern, och dess värde ligger i hur det relaterar till helheten.

När det gäller dina invändningar om sannolikhetsberäkningarna, håller jag med om att det finns utrymme för att revidera modellen. Diskussionen här har gett viktiga insikter, och det är en naturlig del av deduktiv analys att iterera och anpassa slutsatser utifrån ny information och kritik. Dock vill jag understryka att modellen aldrig var tänkt som en absolut sanning, utan som ett försök att använda probabilistisk metodik för att förstå styrkan i indicierna.

Slutligen vill jag tacka dig för en mer konstruktiv ton och för att du tar dig tid att föra diskussionen framåt.
Citera
2025-01-05, 12:50
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Jag vill bara sätta fikandet i ett lite större perspektiv eftersom jag anser att en förenklad bild ofta ges av det. Inte nödvändigtvis av dig.

Men av många andra får man intrycket att CA regelbundet åker som en målsökande missil till just mordplatsen. Men det man kunde konstatera av skuggningen är snarare att han tog en större promenad i området där han tidigare bodde och tittade i skyltfönster och liknande. Han tittade bland annat i en fotoaffär vilket rimmar med hans fotointresse. Och som en del av promenaden tog han en fika. Utan att ”ta någon notis” om mordplatsen när han passerade den. Detta är alltså konstaterat i skuggningen och är inga spekulationer.

Och han brukade som sagt bo i området så att vistas där är inte helt slumpmässigt. En alternativ förklaring till att det var brottsplatsen som lockade är att han kände sig hemma där. Det är inte helt orimligt för en dagdrivare som bor i Stockholms ytterkanter att regelbundet åka in till city. Till trakter där han tidigare bott och känt sig hemma.

Var hela promenaden med besöket vid fotoaffären och så vidare en ren skenmanöver för att tillfredsställa sitt hemliga behov av att passera mordplatsen utan att ta någon notis om den? Inte omöjligt, men en alternativ förklaring finns som knappast är orimlig. Sammantaget anser jag att fikandet visserligen inte kan bortses från och eventuellt kan infogas i en indiciekedja. Men om man gör det bör man åtminstone ge en rättvis bild av fikandet och sätta det i sitt sammanhang.

Jag håller med om att det är avgörande att sätta hans beteende i rätt kontext och undvika överdrifter. Det är sant att skuggningen visar på ett bredare mönster av aktivitet, snarare än en direkt fixering vid mordplatsen. Promenader i området, besök i skyltfönster och fotoaffären är rimliga beteenden för någon med hans bakgrund och intressen, särskilt med tanke på att han tidigare bott där.

Men det är just kombinationen av beteenden som gör det relevant. Att regelbundet återvända till ett område där ett av Sveriges mest uppmärksammade brott ägde rum, samtidigt som han äger ett vapen av rätt typ som försvunnit under oklara omständigheter, placerar honom i ett ovanligt sammanhang. Detta gör det svårt att helt avfärda sambandet mellan hans återkommande besök och mordet. Din poäng om alternativa förklaringar är viktig – det kan mycket väl finnas andra skäl till hans närvaro. Men som med många indicier är det inte styrkan i det enskilda beteendet som är avgörande, utan hur det relaterar till övriga omständigheter i kedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in