2024-06-29, 23:23
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men hur ser han ut på bilden som är från någon social tillställning på 90-talet? Hur ser hakan ut där? Länge sen jag såg denna bild.

På den bild jag gissar att du menar har han hakan stödd i handen, vilket kan få den att verka mer framträdande än den i själva verket var.

Men visst tusan hade han kraftigt käkparti.
Citera
2024-06-30, 07:48
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
På den bild jag gissar att du menar har han hakan stödd i handen, vilket kan få den att verka mer framträdande än den i själva verket var.

Var hittar man denna bild?
Citera
2024-06-30, 08:56
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Var hittar man denna bild?

Jag minns inte om det är offentlig eller inte.
Citera
2024-06-30, 09:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det var brodern det frågades om, inte CA.

Tack, läste dåligt.
Citera
2024-06-30, 15:01
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vart kan man läsa det där?

https://www.regeringen.se/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-3/

Kap 7, s 843 och framåt
EDIT: Sök på Ressler om ni inte orkar läsa allt om GMP.

Citat:
Det har väl också framkommit rätt mycket kritik om att allt det där gmp-arbetet är skräddarsytt för att passa CP. Är det då den info som är utvald för det som FBI har sett så blir slutsatsen fel.
FBI utgår allra mest från vapnet, ammunitionen, skotten, platsen. Dvs det enda som är oomtvistat (nåja) från brottsplatsen. Att dessa skulle kunna väljas ut på ett skräddarsytt för att passa CP, det är en skröna i sig.

Citat:
Att hänvisa till ett enstaka mord gör varken till eller från i det stora hela. Dessutom har jag aldrig hört något annat än att han skulle vara psykotisk.
Ang Anna Lindh-fallet och psykos-lögnen, https://www.svtplay.se/video/8MVD2r3/kriminalarkivet-mordet-pa-anna-lindh/4-den-gatfulle-mordaren?video=visa&position=844
Minut 14'

Citat:
Att det skulle vara omöjligt med vådaskott köper jag inte.
Har väl aldrig påstått att det är omöjligt, bara att ingen i hans skytteklubb förstår hur det skulle kunna ha gått till under vapenvård. Precis som ingen i hans skytteklubb tror på försäljningen av vapnet. Men det är klart att inget är omöjligt.
Senast redigerad av fragola 2024-06-30 kl. 15:16. Anledning: korrfel.. m.m.
Citera
2024-06-30, 17:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
.Det är inte främst om palme var i bild eller inte som avgör hur märkligt det är. Det är om det är medvetet eller ett vådaskott.

Jag vet inte varför du har svårt att föreställa dig något annan än just det. Det är väl lättare att föreställa sig att det var just ett vådaskott så som CA säger.

Om inte mer info kommer om det här får man se det som en skröna.

Förstår inte riktigt dina poänger.

Jag tror likaså, som sagt, att det var ett vådaskott. Jag tror inte och har aldrig trott att han med berått mod sköt in i sin tv.

Frågan är istället hur detta vådaskott kan ha gått till. Hur såg situationen ut när han satt och som han uttrycker det "fumlade" med sin skarpladdade Magnumrevolver framför tv:n.

Vapenvård säger han inget om och sådan framstår dessutom som otänkbar. Det enda rimliga sätt händelseförloppet kan förstås på är att han satt och siktade på saker i teven med fingret på avtryckaren. Och att ett skott råkar gå av på något sätt. Vad som då var i bild är okänt, liksom om det hade någon triggande verkan är det.

Han har efteråt berättat för en kusin om händelsen och då, av allt att döma, sagt att Palme var i bild vid tillfället.

Man kan gärna glömma Palme här, uppgiften är inte särskilt användbar. Men beteendet att sitta och fumla med en skarpladdad Magnumrevolver framför teven är i sig väl värd att notera.

Citat:
Varför tror du det? Vad baserar du det på? Det är väl rätt uppenbart rent statistikt att politiker oftast mördas av politiska skäl.

Du har nu på på förhand bestämt vilken typ av GM det är också. Det vet vi inte.

Det känns som att du anpassar din tro för att få den att passa in med CA.

Få hade, utan att ha några kända misstänkta att välja på, tänkt att det var rimligt att GM var en person som inte hade någon uppenbar anledning till att mörda OP. Det är grav psykisk störning eller klara politiska skäl som är de vanligaste anledningarna i sådana här fall. Varav CA inte verkar ha någon av delarna.

Den dominerade typen av GM när det kommer till prominenta politiker som offer är mer eller mindre psykiskt sjuka, ja. Men det finns en stolleskala. I ena änden ett psykossjukt klientel som helt saknar verklighetskontakt och i den andra individer mer åt den udda enstöringen. Man kan kolla på exempelvis Clarkes lista med amerikanska attentatsmän.

Men. Fall att jämföra med där GM råkar möta en statsman eller liknande ute och får en ingivelse att agera finns knappt att tillgå. Ett sällsynt undantag som nämnts är Mijailović och han verkar agera av dunkla skäl som inte är uppenbara för omvärlden och han var inte heller psykotisk.

Vad gäller den här typen av GM blir man lite utlämnad till att resonera. Och, för mig, framstår det kortfattat som att motiv är underordnat rätt typ av person när någon på ingivelse skjuter statsministern mitt i city när möjlighet plötsligt uppenbarar sig. Undantag är om en haverist som drabbats av ett beslut fattat av statsministern eller en sektansluten individ råkat passera honom. Då är motiv avgörande.

I största allmänhet menar jag att MOP-grejen är motivskadad.

Vad har detta med att anpassa sin tro efter CA att göra. Han anses ju av många haft "motiv".

Vad gäller typ av GM har jag dock tydliga uppfattningar. Men inte "på förhand". Jag menar som du väl känner till att omständigheterna så tydligt pekar bort från en kvalificerad, planlagd och resursstark GM att man i praktiken kan stänga dörren för sådan. Även om inget som vanligt kan uteslutas. Vad gäller denna typ av GM så är ett tydligt och konkret motiv givetvis utgångspunkten.
Citera
2024-06-30, 17:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Vilka motiv personer har med att lämna vissa upplysningar till utomstående är ofta svårt att utröna. Just därför är det själva uppgiften i sig och de närmare omständigheterna runt informationsöverföringen till uppgiftslämnaren som bör vara det centrala vid källvärderingen. Och där är uppenbarligen underlaget förfärligt tunt i detta fall, vilket avsevärt försvårar bedömningen. Det måste absolut vägas in.

Här är det flera kontrollfrågor som borde ha ställts till kusinen och där vi saknar svar. Tills vidare förefaller det därför vara mer motiverat att ställa sig avvaktande till påståendet.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på när du skriver att uppgifterna skulle stämma överens med annat som är känt. Det är känt att CA avlossat ett skott som gått in i hans TV. Själv uppger han att det var ett vådaskott, vilket låter som en plausibel förklaring. Ryktet eller skrönan om Palme-i-rutan som ska ha florerat i släkten har ju samma ursprung, dvs kusinen. Så det cirkelresonemanget tillför ingenting. Det hade ju varit helt annorlunda om det funnits minst två oberoende källor.

Ja, det är med all sannolikhet kusin L som är ursprunget till uppgiften.

Således,

-CA har berättat för kusin L att han skjutit in i sin tv.
-Denna riktiga uppgift har kusin L sedermera förmedlat vidare.
-Kusin L berättar vidare att CA även sa att Palme då var i rutan.
-Och detta alltså, som det framstår, innan det blir känt att CA utreds av PU.

Kusin L har enligt spåret misstro alltså på 80-90-talet riktigt återgett det CA sagt till honom om ett tv-skott i bostaden men eventuellt hittat på att CA berättade något om Palme-i-rutan?

Och vad är cirkulärt?

Att misstro uppgifter för sakens skull är inte särskilt uppbygglig "källkritik". Att sätta dem i ett sammanhang och värdera dem utifrån vad som framstår som rimligt och vad som i övrigt är känt samt att bedöma om uppgiftslämnaren verkar ha anledning att förleda är det dock.

Med det sagt skulle det såklart vara värdefullt med mer information. Men man får förhålla sig till det som finns.

På det du i övrigt anför har jag redan svarat, så jag hänvisar till det.
Citera
2024-06-30, 22:03
Medlem
Faderligs avatar
Jag har fått information om, och läst i flera inlägg att CA skulle ha hamnat på bild med medlemmar ur Stockholms försvarskytteförening.

Stämmer detta? Och finns den bilden någonstans?
Citera
2024-06-30, 22:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är med all sannolikhet kusin L som är ursprunget till uppgiften.

Således,

-CA har berättat för kusin L att han skjutit in i sin tv.
-Denna riktiga uppgift har kusin L sedermera förmedlat vidare.

Kusin L har enligt spåret misstro alltså på 80-90-talet riktigt återgett det CA sagt till honom om ett tv-skott i bostaden men eventuellt hittat på att CA berättade något om Palme-i-rutan?

Och vad är cirkulärt?

Att misstro uppgifter för sakens skull är inte särskilt uppbygglig "källkritik". Att sätta dem i ett sammanhang och värdera dem utifrån vad som framstår som rimligt och vad som i övrigt är känt samt att bedöma om uppgiftslämnaren verkar ha anledning att förleda är det dock.

Med det sagt skulle det såklart vara värdefullt med mer information. Men man får förhålla sig till det som finns.

På det du i övrigt anför har jag redan svarat, så jag hänvisar till det.
Kommer uppgiften från L innan CA är misstänkt? Hur är det möjligt? Vem har fått den uppgiften av honom innan dess?
Citera
2024-06-30, 22:33
Avslutad
Citat:

Lisbet såg inte ens gm ansikte/utseende vilket är allmänt känt sedan väldigt många år. CA har inget med Palmemordet att göra. Finns inget när det gäller motiv, inget när gäller signalement, inget när det gäller medel heller med tanke på att vapnet fanns i ett bankfack tiden för mordet och den revolvern behöll han i flera år efter mordet. Den såldes år 1992 pga att CA hade ekonomiska problem och hans bror K såg den revolvern hemma hos CA 1990 eller 1991. Palmes mördare lär ha gjort sig av med mordvapnet så snabbt som möjligt naturligtvis.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-06-30 kl. 22:37.
Citera
2024-06-30, 23:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Citat:
Kommer uppgiften från L innan CA är misstänkt? Hur är det möjligt? Vem har fått den uppgiften av honom innan dess?
Ja, det är ju en avgörande skillnad. Men borde inte det här framgå av förhören?
Citera
2024-07-01, 07:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Möjligt är det eftersom CA enligt kusin L ska ha berättat detta på åttiotalet, före MOP.

Det finns saker som antyder att uppgiften finns hos andra släktingar före 1995, då utredning av CA inleds.

Broderns sambo eller före detta, hör av sig till PU i oktober 1995 med anledning av signalementsuppgifter som publicerats samma dag. Hon berättar att hon i cirka tre års tid tyckt att CA liknar signalementen, men nu blev överensstämmelsen än större.

Hon berättar vidare att fadern avled 1994 och att modern är svårt sjuk.

Hon uppger också att en person i släkten mot tysthetslöfte tidigare berättat för henne att hon hade tankar om CA och MOP och trodde att han mördat Palme. "Det var tydligen så" att Christer "skjutit ett skott rakt in i sin TV när Palme hade visats i rutan" (saken rörs dock till eftersom den berättats i flera led).

Släktingen tycker att hon kan säga detta "nu när X var död".

X måste vara CA:s far, han avled som sagt 1994 och då har CA ännu inte utretts. Släktingen verkar alltså känt till uppgiften Palme-i-rutan före 1995.

Vidare kan man fråga sig när PU:s intresse för CA blir känt i släkten. I samband med insatserna i början av året 1995 förhörs av anhöriga vad jag kan erinra mig endast modern och brodern. Det är tveksamt om den sjukliga modern ens förstår varför hon blir förhörd. Anledningen som uppges är oklarheter gällande sonens vapen. Och att de skulle basunera ut detta i släkten framstår inte som troligt. Övriga förhör med släktingar sker på hösten 1995.

I tillägg. Att sambon 1995 sedan omkring tre år tyckt att CA liknar signalement indikerar att hon hört något om CA och MOP från någon släkting även tidigare. Hon kommer 1992 knappast apropå ingenting på att CA företer likheter med signalement. Det antyder i sådana fall att det 1995 pratats ett tag om CA och MOP i släkten.

Förhör f.d. sambo IVA17247 https://filebin.net/lddhsssidhy6ijes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in