Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
.Det är inte främst om palme var i bild eller inte som avgör hur märkligt det är. Det är om det är medvetet eller ett vådaskott.
Jag vet inte varför du har svårt att föreställa dig något annan än just det. Det är väl lättare att föreställa sig att det var just ett vådaskott så som CA säger.
Om inte mer info kommer om det här får man se det som en skröna.
Förstår inte riktigt dina poänger.
Jag tror likaså, som sagt, att det var ett vådaskott. Jag tror inte och har aldrig trott att han med
berått mod sköt in i sin tv.
Frågan är istället hur detta vådaskott kan ha gått till. Hur såg situationen ut när han satt och som han uttrycker det "fumlade" med sin skarpladdade Magnumrevolver framför tv:n.
Vapenvård säger han inget om och sådan framstår dessutom som otänkbar. Det enda rimliga sätt händelseförloppet kan förstås på är att han satt och siktade på saker i teven med fingret på avtryckaren. Och att ett skott
råkar gå av på något sätt. Vad som då var i bild är okänt, liksom om det hade någon triggande verkan är det.
Han har efteråt berättat för en kusin om händelsen och då, av allt att döma, sagt att Palme var i bild vid tillfället.
Man kan gärna glömma Palme här, uppgiften är inte särskilt användbar. Men beteendet att sitta och fumla med en skarpladdad Magnumrevolver framför teven är i sig väl värd att notera.
Citat:
Varför tror du det? Vad baserar du det på? Det är väl rätt uppenbart rent statistikt att politiker oftast mördas av politiska skäl.
Du har nu på på förhand bestämt vilken typ av GM det är också. Det vet vi inte.
Det känns som att du anpassar din tro för att få den att passa in med CA.
Få hade, utan att ha några kända misstänkta att välja på, tänkt att det var rimligt att GM var en person som inte hade någon uppenbar anledning till att mörda OP. Det är grav psykisk störning eller klara politiska skäl som är de vanligaste anledningarna i sådana här fall. Varav CA inte verkar ha någon av delarna.
Den dominerade typen av GM när det kommer till prominenta politiker som offer är mer eller mindre psykiskt sjuka, ja. Men det finns en stolleskala. I ena änden ett psykossjukt klientel som helt saknar verklighetskontakt och i den andra individer mer åt den udda enstöringen. Man kan kolla på exempelvis Clarkes lista med amerikanska attentatsmän.
Men. Fall att jämföra med där GM råkar möta en statsman eller liknande ute och får en ingivelse att agera finns knappt att tillgå. Ett sällsynt undantag som nämnts är Mijailović och han verkar agera av dunkla skäl som inte är uppenbara för omvärlden och han var inte heller psykotisk.
Vad gäller den här typen av GM blir man lite utlämnad till att resonera. Och, för mig, framstår det kortfattat som att motiv är underordnat rätt typ av person när någon på ingivelse skjuter statsministern mitt i city när möjlighet plötsligt uppenbarar sig. Undantag är om en haverist som drabbats av ett beslut fattat av statsministern eller en sektansluten individ råkat passera honom. Då är motiv avgörande.
I största allmänhet menar jag att MOP-grejen är motivskadad.
Vad har detta med att anpassa sin tro efter CA att göra. Han anses ju av många haft "motiv".
Vad gäller typ av GM har jag dock tydliga uppfattningar. Men inte "på förhand". Jag menar som du väl känner till att omständigheterna så tydligt pekar bort från en kvalificerad, planlagd och resursstark GM att man i praktiken kan stänga dörren för sådan. Även om inget som vanligt kan uteslutas. Vad gäller denna typ av GM så är ett tydligt och konkret motiv givetvis utgångspunkten.