2024-06-29, 19:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man hittar den inte eftersom den som känner till det inte vill uppge det.

Efter nedläggningen har det dock blivit känt varifrån uppgiften ytterst emanerar. Och det är alltså från kusin L. Som berättar att CA själv sagt det till honom på åttiotalet. Att Palme var i rutan när han sköt i sin tv. Det är vad om är känt om saken. Uppgiften verkar finnas i släkten innan det är känt att CA är intressant i utredningen
.

Citat:
Att skjuta inne i sin bostad är väl extremt märkligt. Att skjuta rakt in i sin tv än mer så. Det har dock inträffat. Att det vore mer eller mindre konstigt om just Palme var i bild vid tillfället vet jag inte.

Jag tror inte att CA med berått mod skjutit rakt in i tv:n. Men det är, som sagt, svårt att föreställa sig situationen på annat vis än att han suttit i soffan med sin laddade revolver och siktat in i tv:n och på olika personer som rör sig i den. Ett skott avgår tydligen.

Det är inte främst om palme var i bild eller inte som avgör hur märkligt det är. Det är om det är medvetet eller ett vådaskott.

Jag vet inte varför du har svårt att föreställa dig något annan än just det. Det är väl lättare att föreställa sig att det var just ett vådaskott så som CA säger.

Om inte mer info kommer om det här får man se det som en skröna.

Citat:
Att jag inte tror att ensamagerande halvstollar i fall likt detta agerar i kraft av konkreta politiska övertygelser. Utan snarare utifrån mer dunkla föreställningar som knappast är uppenbara för omvärlden. Även om politiska aktualiteter kan trigga. Men inte att tillräcklig grad av konkreta "motiv" driver en udda GM av denna typ. Handlar mer om rätt slags person (om man nu undantar kategorin individer som drabbats personligen av beslut) än om rätt grad på "motiv".

Här bortser jag från den i sammanhanget synnerligen vanliga kategorin helstollar (psyk), som ofta drivs av mycket konkreta, men rent vansinniga, föreställningar.
Varför tror du det? Vad baserar du det på? Det är väl rätt uppenbart rent statistikt att politiker oftast mördas av politiska skäl.

Du har nu på på förhand bestämt vilken typ av GM det är också. Det vet vi inte.

Det känns som att du anpassar din tro för att få den att passa in med CA.

Få hade, utan att ha några kända misstänkta att välja på, tänkt att det var rimligt att GM var en person som inte hade någon uppenbar anledning till att mörda OP. Det är grav psykisk störning eller klara politiska skäl som är de vanligaste anledningarna i sådana här fall. Varav CA inte verkar ha någon av delarna.
Senast redigerad av Faderlig 2024-06-29 kl. 19:32.
Citera
2024-06-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Källvärdering är jättebra. Om det finns goda skäl till att att misstro kusin L så bör man givetvis göra det. Varsågod. Källvärdering är också att bedöma hur uppgifterna stämmer överens med annat som är känt och fundera över vad uppgiftslämnaren kan haft för anledning att förleda samt på vilket sätt uppgifterna lämnas (på eget initiativ, med iver?).
Vilka motiv personer har med att lämna vissa upplysningar till utomstående är ofta svårt att utröna. Just därför är det själva uppgiften i sig och de närmare omständigheterna runt informationsöverföringen till uppgiftslämnaren som bör vara det centrala vid källvärderingen. Och där är uppenbarligen underlaget förfärligt tunt i detta fall, vilket avsevärt försvårar bedömningen. Det måste absolut vägas in.

Här är det flera kontrollfrågor som borde ha ställts till kusinen och där vi saknar svar. Tills vidare förefaller det därför vara mer motiverat att ställa sig avvaktande till påståendet.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på när du skriver att uppgifterna skulle stämma överens med annat som är känt. Det är känt att CA avlossat ett skott som gått in i hans TV. Själv uppger han att det var ett vådaskott, vilket låter som en plausibel förklaring. Ryktet eller skrönan om Palme-i-rutan som ska ha florerat i släkten har ju samma ursprung, dvs kusinen. Så det cirkelresonemanget tillför ingenting. Det hade ju varit helt annorlunda om det funnits minst två oberoende källor.
Senast redigerad av 10juni 2024-06-29 kl. 20:35.
Citera
2024-06-29, 20:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Antar att du kring dessa punkter delvis vill fånga in hur ett vapen kan försvinna och delvis då vad som känns rimligast hur CAs vapen försvann?

Ponera att han var GM, närmast till hands känns ju spontant att han dumpat det i havet, i alla fall sett till hur han bäst skulle ha gömt vapnet.

Sedan har vi dock det där med att vapnet kan fungerat som en trofé efteråt. Då är gräva ned vapnet en klok idé. På så viss var det gömt men samtidigt tillgängligt att gräva upp när han ville smeka det.

Jag har ju livlig fantasi, och här kommer en liten joker till. Finns den en möjlighet att ta med sig vapnet i graven? Undersöktes CAs maginnehåll efter att han dog? Okej, nu tog jag ut svängarna lite väl.

Men! Om CA var GM är han inget mot mig om jag varit GM. Jag hade letat reda på en vapensamlare av den extraordinära sorten som samlar på vapen av högt historiskt värde.

Ja, skriv in det på din lista: Jag sålde min baby till en någon annan som ville ha min baby. Kan låta som en dålig deckare, men men inte otänkbart.
Det verkar ju som att brodern sett vapnet tidigt 90-tal. Det har jag svårt att få ihop med ett mordvapen. Rimligtvis borde ju en dumpning av vapnet ha skett ganska snart efter mordet.

Tiden stämmer ju också rätt bra med CAs uppgift om när han sålde det. Även om det är vagt då brodern nog inte såg vapnen så ofta, så CA kan lätt ha haft det längre än så.
Citera
2024-06-29, 20:23
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
GMP säger väl inte att mördaren är psykopat? Varför skulle Åsgård diagnostisera CA? Han uttalar sig om att CA är otroligt matchande vittnesuppgifterna. Och att han matchar GMP.

Ja, nu är psykopat ingen diagnos, men psykopatiska drag nämns väl i GMP? Ingen diagnos men på vilket sätt kan han matcha CA med GMP om han inte gjort någon form rättspsykiatrisk undersökning av honom? Åsgård säger också, angående vittnesuppgifter, att CA är väldigt lik CP. Inte ett dugg lika. Sedan angående vittnesuppgifter, Ösgård gör samma fel som många i det här tåget gör, nämligen matchar honom med vittnesuppgifterna samtidigt som ingen av vittnena själva tycks komma ut med att de sett CA. Man kan matcha många människor med vittnesuppgifterna men utan vittnenas egna uttalande är det knappt ingenting av värde.
Senast redigerad av DrComfort 2024-06-29 kl. 20:31.
Citera
2024-06-29, 20:30
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det verkar ju som att brodern sett vapnet tidigt 90-tal. Det har jag svårt att få ihop med ett mordvapen. Rimligtvis borde ju en dumpning av vapnet ha skett ganska snart efter mordet.

Tiden stämmer ju också rätt bra med CAs uppgift om när han sålde det. Även om det är vagt då brodern nog inte såg vapnen så ofta, så CA kan lätt ha haft det längre än så.

Detta var nytt för mig och jävligt intressant. Snyggt resonerat också. Tack!
Citera
2024-06-29, 20:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, nu är psykopat ingen diagnos, men psykopatiska drag nämns väl i GMP? Ingen diagnos men på vilket sätt kan han matcha CA med GMP om han inte gjort någon form rättspsykiatrisk undersökning av honom? Åsgård säger också, angående vittnesuppgifter, att CA är väldigt lik CP. Inte ett dugg lika. Sedan angående vittnesuppgifter, Ösgård gör samma fel som många i det här tåget gör, nämligen matchar honom med vittnesuppgifterna samtidigt som ingen av vittnena själva tycks komma ut med att de sett CA. Man kan matcha många människor med vittnesuppgifterna men utan vittnenas egna uttalande är det knappt ingenting av värde.

När säger han att CA och CP är väldigt lika?

Åsgård har aldrig sagt detta vad jag vet. Det har förekommit uppgifter som verkar ha sitt ursprung hos polisen - att det ska finna likhet. Men inte vad likheten består i. Det kan vara kroppshållning och rörelsemönster. Där vet vi väldigt lite men både CA och CP har dålig hållning och sägs röra sig annorlunda mot norm. Denna påstådda likhet uppstår också i en tid då nästan hela Sverige inklusive polisen tror att CP är GM. Det fanns i stort sett konsensus om att mördaren måste vara lik CP, annars är det CP.

Jag vet att vittnesuppgifternas matchande med CA inte har något större värde i sig själv. Den är en del av en ganska bred helhet som stämmer in på CA.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-06-29 kl. 20:45.
Citera
2024-06-29, 20:44
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När säger han att CA och CP är väldigt lika?

Åsgård har aldrig sagt detta vad jag vet. Det har förekommit uppgifter som verkar ha sitt ursprung hos polisen - att det ska finna likhet. Men inte vad likheten består i. Det kan vara kroppshållning och rörelsemönster. Där vet vi väldigt lite men både CA och CP har dålig hållning och sögs röra sig annorlunda mot norm.

Hmm, jag får nog ta tillbaka det om att Åsgård sagt att han var lik CP. Fick upp ett nyhetsinslag i skallen där Åsgård ska ha sagt att de är lika. Minnet spelade mig nog dock ett spratt där.
Citera
2024-06-29, 20:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hmm, jag får nog ta tillbaka det om att Åsgård sagt att han var lik CP. Fick upp ett nyhetsinslag i skallen där Åsgård ska ha sagt att de är lika. Minnet spelade mig nog dock ett spratt där.

Det har förekommit uppgifter som verkar härstamma från polisen att de är lika. Denna påstådda likhet uppstår också i en tid då nästan hela Sverige inklusive polisen tror att CP är GM. Det fanns i stort sett konsensus om att mördaren måste vara lik CP, annars är det CP. Och som sagt så kan det ju finnas likheter i hållning och rörelsemönster.

Jag vet att vittnesuppgifternas matchande med CA inte har något större värde i sig själv. Den är en del av en ganska bred helhet som stämmer in på CA.

De som försöker tona ner CA som gärningsman gör den missen, de riktar in sig på detaljerna istället för helheten - det som betyder något. Tex den ovidkommande detaljen om Palme var i bild när CA drog ett skott i sin lägenhet - vi som är inne på att CA kan vara GM lägger ingen energi på något så ovidkommande.

Istället tar jag delen att han uppenbart verkar vara vårdslös med sina vapen. Ladda det på andra ställen än skjutbanan.

Det antyder också att han fantiserar med vapnet eller gilla risk. Varför annars ladda.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-06-29 kl. 21:02.
Citera
2024-06-29, 20:55
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Det är väl rätt uppenbart rent statistiskt att politiker oftast mördas av politiska skäl.
Du har nu på på förhand bestämt vilken typ av GM det är också. Det vet vi inte.
Det känns som att du anpassar din tro för att få den att passa in med CA.
Du har inte läst vad Robert Ressler säger till Granskningskommissionen gissar jag.
Det är tyvärr lite långt att återge men om du läser där så blir det bättre diskussion här.
Kortfattat så säger R Ressler att en Magnum använder ingen yrkesmördare, och eftersom GM inte är psykotisk (för kylig för det) så har vi kvar en udda person som inte mördar av politiska skäl, utan personliga.
Detta är förstås ingen hundra procent sanning för det finns alltid undantag. Men Ressler verkar vara nästan säker.
Det är inte jag som säger detta utan FBIs erfarenhet av liknande attentatsmän.
(I Sverige är Anna Lindh ett bra exempel på sådan mördare, som hatade politiker mer allmänt. Då ska man förstås ha i åtanke att snacket om att höra röster var bluff - enligt honom själv.)

Så din idé om vad som är "rätt uppenbart statistiskt" står i kontrast till FBIs erfarenhet samt även vårt andra politikermord i modern tid.

Citat:
Det är dessutom nästan för passande att en misstänkt palmemördare skulle göra något sådant. Det är inget som händer i verkligheten, men som gör sig bra som historia.
Det är väldigt svårt att föreställa sig hur det skulle gått till.

Ang. tv-skottet då.
Ja det är svårt att föreställa sig hur det gick till - men vad fan hände då?
Hur stor procent av träffytan i en lägenhet utgör tv-rutan?
Enligt CAs skyttekamrater är det omöjligt att avfyra en revolver av misstag under vapenvård.
Någonting riktigt kusligt hände där. Det kanske inte var just Palme och det kanske inte var helt och hållet avsiktligt. Men likväl hände det något extremt ovanligt och oroande. Han satt väl kanske och "lekte med elden", det mest troliga enligt mig.
Citera
2024-06-29, 21:22
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Du har inte läst vad Robert Ressler säger till Granskningskommissionen gissar jag.
Det är tyvärr lite långt att återge men om du läser där så blir det bättre diskussion här.
Kortfattat så säger R Ressler att en Magnum använder ingen yrkesmördare, och eftersom GM inte är psykotisk (för kylig för det) så har vi kvar en udda person som inte mördar av politiska skäl, utan personliga.
Detta är förstås ingen hundra procent sanning för det finns alltid undantag. Men Ressler verkar vara nästan säker.
(I Sverige är Anna Lindh ett bra exempel på sådan mördare, som hatade politiker mer allmänt. Då ska man förstås ha i åtanke att snacket om att höra röster var bluff - enligt honom själv.)

Så din idé om vad som är "rätt uppenbart statistiskt" står i kontrast till FBIs erfarenhet samt även vårt andra politikermord i modern tid.

Ang. tv-skottet då.
Enligt CAs skyttekamrater är det omöjligt att avfyra en revolver av misstag under vapenvård.
Någonting riktigt kusligt hände där. Det kanske inte var just Palme och det kanske inte var helt och hållet avsiktligt. Men likväl hände det något extremt ovanligt och oroande. Han satt väl kanske och "lekte med elden", det mest troliga enligt mig.

Om han satt vid soffbordet och troligtvis hade TV framför sig är det väl stor träffyta på TVn? I alla fall större än porträttet av Feldt som han hade inne på dass.

En bubblare: han körde rysk roulette med Palme i rutan. Pang sa det, och det är då beslutade han sig, Palme ska dö på riktigt. Point of return! Nej skämt å sido, de där eventuella Elvis-fasonerna han kan ha haft går aldrig få ett tillfredsställande svar på. Apropå Elvis, undra vad lyssnade på musik CA? Dansband? Alphaville? Klassiskt? Eller nöjde han sig med fågelkvitter? Så mycket frågor och nästan inga svar.

Han var fotointresserad. Typiskt psykopater att vara det. Vad fotade han måntro? Foton av Palme? Kanske fanns några sådana. Klick, klick, klick, klick med kameran tills dess det inte var roligt längre och puffran åkte fram i stället. Att gå från snapshot till revolverskott i ryggraden, same shit but different name i en psykopathjärna.

Här är frågan om CA kan följt Palme en längre tid. Slumpen att stötte på Palme utanför Grand, den klickar inte med mig. Känns så opoetiskt även för att ha varit en kille från Halland.
Senast redigerad av DrComfort 2024-06-29 kl. 21:25.
Citera
2024-06-29, 21:38
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola

Vart kan man läsa det där? Det låter ju lite konstigt. Varför skulle det stå endast mellan ett proffs och ensamagerande gm tex? Det har väl också framkommit rätt mycket kritik om att allt det där gmp-arbetet är skräddarsytt för att passa CP. Är det då den info som är utvald för det som FBI har sett så blir slutsatsen fel. En typisk sådan sak är väl wt-obsevationerna som polisen förnekat trots att möjligheten att det har med mordet att göra absolut finns.

Att hänvisa till ett enstaka mord gör varken till eller från i det stora hela. Dessutom har jag aldrig hört något annat än att han skulle vara psykotisk.

Citat:
Ang. tv-skottet då.
Hur stor träffyta tvn har är bakvänd logik. Det kan man använda i en sannolikhetsbedömning innan skottet. Efteråt så är det ju utgången, och då spelar det ingen roll hur sannolikt det var på förhand. Skottet måste ju träffa någonstans.

Att det skulle vara omöjligt med vådaskott köper jag inte. Nu vet ju inte skyttekamraterna heller exakt hur det gick till när det skottet gick av heller. Sedan finns det ju en stor mängd scenarion som ligger mellan att lugnt sitta och vårda vapnet och att sitta och vifta med det hejvilt. Det är fullt rimligt att CA var lite vårdslös när det hände, vilket att det faktiskt sköts talar för. Men nu har inte det med saken att göra hur vårdslös CA var med vapen. Frågan gäller om han medvetet sköt när Palme var i bild eller ej. Och den biten ser ut att vara en skröna. Så då har inte det här något som helst värde för några slutsatser gällande hur trolig han är som gm.

Du lägger in egna värderingar i det hela såsom att det skulle vara "oroande" också. Det kan vi absolut inte veta. Vi vet inte hur det har gått till. Så sådana slutsatser är omöjliga att göra.
Citera
2024-06-29, 21:49
Medlem
DrComforts avatar
Det här med FBI, är det konsensus bland boysen plus säkert en annan donna där att det måste röra sig om en ensam kaotisk och oorganiserad GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in