2020-07-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Ska vi börja mjuka upp myten polisen ensidigt har spridit om CAs personlighet? CA umgicks i flera år privat med ordföranden i APK och enligt PS även med poliskommissarien även privat efter att förhören hade avslutats. CA var inte främmande inför att umgås privat med poliser således.

Att tro att CA kan ha mött och tagit gruppbilder med vapen tillsammans med vänner (poliser?) på Kaknäs skjutbana behöver inte vara helt orimligt. Vi måste bara lyssna på vad CA själv säger och som tydligen hade vänner trots att detta har förnekats under alla år.

Att göra CA till Sveriges ensammaste människa är väl en påhittad myt för att nyfikna människor inte skulle börja gräva i vem han delat skjutbana med?

Jag tror inte det är antingen eller, han var varken totalt isorerad enstörning men inte heller en person med stabila vänskapsrelationer....

Om man får spekulera; vänskap med ordförande du nämnde kan mycket väl vara en relation som har utvecklats som en följd av "oklar sexuell läggning", jag menar inte öppet homosexuell, men åter...inte helt ovanligt med aut-asp störning, att man inte hittar sin sexuell tillhörighet, man är varken det ena eller det andra.
Att CA umgicks med en polis, efter att han hade förhörts..låter som om "kompispolisen" försökte få CA att avslöja sig. Dåvarande utredarna kan inte ha missat att CA var högaktuell som ev GM och har nog gjort allt de kunde för att avslöja honom.

Jag tror inte på att CA klarade av att odla vänskapsrelationer, utan umgicks med andra bara ytligt, utan att knyta an, dvs det blir ingenting av de relationer man har. Aut-asp personer är rätt så obehagliga just därför att de inte behöver andra människor känslomässigt, de knyter inte an till andra tex m h a kärlek, längtan, empastisk medlidande eller annat, vilket gör att det finns ett släng av psykopati i deras personlighet. De mår sällan dåligt av vad de har gjort eller inte gjort men de flesta drabbas av svåra psykiska problem senare i livet, typ tung depression.
....

Så till dina tankar om konspiration.
Visst, någon kan ha uppmuntrat CA att skjuta Palme, och ingen vet om det fanns flera inblandade bakom mordet.

Men

med tanke på CA: s personlighet:
han är svår att lära känna, omöjligt att " läsa av", som hans bekant kan man inte få en intuitiv känsla av att den här personen kan man lita på alt inte lita på. Han ger inte de vanliga intuitiva vibbar vi får fr andra människor.

Och som du förstår, jag pratar inte nu specifikt bara om CA utan beskriver en person med den typen av störning som han förmodligen hade. Kombinerad med en del individuella avvikelser, typ stirrande blick, stelt ansikte med sparsam mimik etc.

För mig låter det osannoligt att någon eller några skulle lärt känna CA så pass väl att de hade linkluderat honom i sitt hemliga nätverk vars syfte eller i a f högsta önskan var att döda Palme. Det går nämligen inte att lära känna en person med aut-asp personlighet. Det är som ett stort hål inne i deras personlighet/psyket, man möter inte samma relaterande eller speglande respons som hos sk normala människor, man möter "ingenting".

Så det är anledning till att jag inte tror på konspiration i samband med CA. Däremot kan han blivit uppmuntrat, både på skoj och på allvar men att börja planera eller delta i själva utförandet tillsammans med honom känns helt uteslutet, alt ett självmordsprojekt.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-12 kl. 14:42.
Citera
2020-07-12, 14:16
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica

För mig låter det osannoligt att någon eller några skulle lärt känna CA så pass väl att de hade linkluderat honom i sin hemliga nätverk vars syfte eller i a f högsta önskan var att döda Palme. Det går nämligen inte att lära känna en person med aut-asp personlighet. Det är som ett stort hål inne i deras personlighet/psyket, man möter inte samma relaterande eller speglande respons som hos sk normala människor, man möter "ingenting".

Konspirationstänket är helt nytt runt CA och kommer från den ganska nära relationen med ordföranden i skytteklubben.

Jag tror inte heller att man ska fastna allt för mycket i den idén, men en konspiration kan ha en lite annan form.

Den kan vara verklig, eller mer eller mindre inbillad från CAs sida. Det kan ha växlats hårda ord om Palme på klubben och i mötena med ordföranden. Man skulle knäppa honom. Osv.

Sedan är det en stor skillnad på att snacka om och planlägga och genomföra den idén. Jag tror absolut inte på en planlagd konspiration.

Däremot nånstans i det nedre spektrat från skyddande av brottsling, falska alibin, anstiftan och medhjälp, kan det finnas saker att titta på.

För mig är det helt uppenbart att omgivningen måste ha förstått att omständigheterna runt CA var mycket besvärande för honom efter mordet. Det gäller både familjen och ordföranden i skytteklubben.
Senast redigerad av omiga 2020-07-12 kl. 14:27.
Citera
2020-07-12, 14:17
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag har tidigare trott att självmordet är kopplat till hans psykiska status, men nu känns det lika troligt att han alltid haft denna plan, ifall han blir påkommen.

Fast då ignorerar du det faktum att CA precis innan självmordet ska ha ringt upp sin bror och deklarerat att han skulle begå självmord, och att brodern strax efteråt ringde upp Polisen för att larma.
CA hade även lämnat ett avskedsbrev, så det känns inte troligt att han tog livet av sig på grund av att Polisen knackade på.
Deras ankomst var dock det som gav CA klartecken att begå självmordet.
Hade han inte gjort det så hade han åkt in på psyket och blivit av med allt som han kunde använda för att begå självmord med.
Det var nu eller aldrig.
Citera
2020-07-12, 14:20
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fast då ignorerar du det faktum att CA precis innan självmordet ska ha ringt upp sin bror och deklarerat att han skulle begå självmord, och att brodern strax efteråt ringde upp Polisen för att larma.
CA hade även lämnat ett avskedsbrev, så det känns inte troligt att han tog livet av sig på grund av att Polisen knackade på.
Deras ankomst var dock det som gav CA klartecken att begå självmordet.
Hade han inte gjort det så hade han åkt in på psyket och blivit av med allt som han kunde använda för att begå självmord med.
Det var nu eller aldrig.

Jag har inte tagit del av uppgifterna runt självmordet. Antar att de finns i PS bok? Om det stämmer, faller förstås idén att rädsla för häktning var utlösande. Tack!
Senast redigerad av omiga 2020-07-12 kl. 14:22.
Citera
2020-07-12, 15:01
Medlem
Hur stor och djup är Vedasjön? Vet någon var hans bror bor? Och hur gammal han är? Kanske någon vill kontakta honom? Jag kan nästan garantera att han läser denna tråd
Citera
2020-07-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
En del av det Paul Smith (och även vi andra) hängt upp oss på som misstänkt kanske inte var så skumt ändå.

Det verkar ju trots allt som att han flyttade till en HSB lägenhet efter lägenheten på Hälsingegatan. Paul Smith har ju hävdat att han aldrig bodde där utan flyttade direkt till sommarstugan och att HSB adressen var ren fejk. Det verkar också stämma att CA hade skulder 1992 där hyran (eller rättare sagt avgiften för bostadsrätten) var en del. Här har ju hävdats att hyresskulden måste varit en lögn eftersom han bodde gratis hemma hos mamman.

Han borde heller inte blivit helt utblottad på börsraset pga skattehöjningen 27 feb eftersom han hade råd att köpa en ny, visserligen billigare, bostadsrätt 1987.

Han verkar heller inte varit en sådan total enstöring som jag tänkt mig. Var med på gruppfoton vid skjutövningar och umgicks någorlunda regelbundet med ordföranden i klubben även utanför skjutbanan.

Hade han kvar båten våren/sommaren 1986 kanske man inte ska snöa in på Vedasjön som mest troliga plats för vapnet.

Dessa foton han varit med på, +pixlade i kvällstidningarna- har du dem?

P.S.
LZJ..everybody.Kände LZJ CA?
Enligt änkan gjorde de det.D.S.
Citera
2020-07-12, 15:24
Medlem
Kan inte släppa kopplingen mellan LZJ och CA enligt änkan till LZJ "..han som sköt sig.Se lördagsintervjun nr78 av Swebbtv.
Har varit tyst om denna person, som rakade av sig mustaschen innan mordet och kom hem till frugan efteråt, upprymd o säger: "Jag vet vem som sköt Palme".
Någon som sitter på något om detta?
Citera
2020-07-12, 15:30
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lookie
Kan inte släppa kopplingen mellan LZJ och CA enligt änkan till LZJ "..han som sköt sig.Se lördagsintervjun nr78 av Swebbtv.
Har varit tyst om denna person, som rakade av sig mustaschen innan mordet och kom hem till frugan efteråt, upprymd o säger: "Jag vet vem som sköt Palme".
Någon som sitter på något om detta?

Det är ju ditt lilla specialspår. Änkan har lite svårt att slå hål på min sedvanliga källkritik. Varför har hon varit tyst i 34 år? Varför går hon ut nu i samband med all kalabalik runt KP? Varför framträder hon pixlad i alternativmedia?

Men om du vill gräva i det föreslår jag att du försöker koppla ihop denna mustaschlösa man med en pistolskytteklubb i Stockholm. Ring SwebbTV och be honom ställa frågan.
Senast redigerad av omiga 2020-07-12 kl. 15:36.
Citera
2020-07-12, 16:11
Medlem
Fortsättning förhör nummer 10.

F:Ja,men jag har ingenting personligen emot dig Christer utan jag köper inte att du har sålt det här vapnet.Det finns någon annanstans.Jag tror att du innerst inne vill också att det här mordet ska klaras upp och vi kanske kan vara en bra bit på väg om du till att börja med talar om var det här vapnet finns.

A:......

F:Varför sålde du det?Du säger att du har sålt det.

A:Mm,jag tänker inte ändra mig på någonting.

F:Men varför sålde du det?Du har påstått tidigare i förhöret att du sålt det?Varför sålde du det?

A:Nej,jag var tvungen att sälja lägenheten där som jag hade på Västerhaninge.Jag låg efter med hyran där så att...så jag behövde lite pengar.Sedan efter att jag sålt den där lägenheten och reglerat skulden så flyttade jag ut till sommarstugan.

F:Vad fick du för skjutvapnet?

A:Ja,det var väl någonting.Det står i papperna här så jag tänker inte ändra mig på någonting.

F:Christer,vi har ju haft bandspelaren avstängd nu i nästan en kvart och suttit och spånat lite grand fram och tillbaka om själva utredningen och jag uppfattade det som den här diskussionen då när bandspelaren var avstängd såsom vara väldigt spontan från din sida och jag klargjorde för dig också var jag står och vad jag tror och tänker så att säga kanske mer privat än vad jag är som förhörsledare just nu och syftet med det Christer det har ju varit att jag vill klargöra för dig att så länge vi inte får besked ett ärligt besked om var ditt skjutvapen har tagit vägen så är det här fortfarande en öppen historia och jag vädjar till dig åter igen att du talar om Christer var det här skjutvapnet tog vägen och varför du gjorde dig av med det.

A:Jag har inget i övrigt att tillägga och om vad jag har sagt tidigare.

F:Men du förstår att så länge du inte kan klargöra för omständigheterna så är du fortfarande intressant för oss.

A:Ja,jag bryr mig inte.

F: Du bryr dig inte?

A:Nej

F:Jag berättade för dig att jag själv tror att det här mordet har begåtts utav en tillfällighetsmördare som utav rena slumpen har sett paret Palme den här Fredagskvällen den 28 Februari 1986.Vad har du för funderingar när jag berättar sådant,hur tänker du då?

A:Ja,det får du stå för själv.Dina åsikter får du stå för.

F:Kan det vara så Christer att det är du som utav ren slump den där kvällen den 28 Februari 1986 har sett Olof Palme och utfört den här gärningen?

F: Du berättade inledningsvis att du inte var någon vän utav Olof Palme.

A:Nej,jag är inte socialdemokrat.

F:Var du ute och gick den här fredagskvällen den 28 Februari 1986 i centrala Stockholm?

A:Nej,jag var hemma.Jag brukar vara hemma på kvällarna,jag går inte ut så särskilt mycket.

F:Får jag fråga dig varför vill du inte vara behjälplig och svara lite mera utförligt på mina frågor och berätta?

A:Nej,därför att jag inte har något förtroende för polisen i den här Palmeutredningen så vill jag inte ha något med varken polisen eller Palmeutredningen att göra.

F:Men förstår du inte att du fortfarande blir intressant i den här utredningen så länge du inte sanningsenligt talar om vad som hänt med vapnet?

A:Ni får tycka vad ni vill inom polisen.Det gör ni ändå både du och dina chefer.

F:Men förstår du att du blir intressant så länge du inte kan klargöra för vart vapnet har tagit vägen för vi köper inte...

A:Jag bryr mig inte

F:Men du har ju sagt att du visat intresse i den här utredningen och följer den och du kritiserar svensk polis för hur dom har skött den här utredningen.

A:Ja,men det har väl alla gjort.

F:Nej,inte alla

A:Ja,nästan alla
Citera
2020-07-12, 16:33
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Fortsättning förhör nummer 10.

F:Ja,men jag har ingenting personligen emot dig Christer utan jag köper inte att du har sålt det här vapnet.Det finns någon annanstans.Jag tror att du innerst inne vill också att det här mordet ska klaras upp och vi kanske kan vara en bra bit på väg om du till att börja med talar om var det här vapnet finns.

A:......

F:Varför sålde du det?Du säger att du har sålt det.

A:Mm,jag tänker inte ändra mig på någonting.

F:Men varför sålde du det?Du har påstått tidigare i förhöret att du sålt det?Varför sålde du det?

A:Nej,jag var tvungen att sälja lägenheten där som jag hade på Västerhaninge.Jag låg efter med hyran där så att...så jag behövde lite pengar.Sedan efter att jag sålt den där lägenheten och reglerat skulden så flyttade jag ut till sommarstugan.

F:Vad fick du för skjutvapnet?

A:Ja,det var väl någonting.Det står i papperna här så jag tänker inte ändra mig på någonting.

F:Christer,vi har ju haft bandspelaren avstängd nu i nästan en kvart och suttit och spånat lite grand fram och tillbaka om själva utredningen och jag uppfattade det som den här diskussionen då när bandspelaren var avstängd såsom vara väldigt spontan från din sida och jag klargjorde för dig också var jag står och vad jag tror och tänker så att säga kanske mer privat än vad jag är som förhörsledare just nu och syftet med det Christer det har ju varit att jag vill klargöra för dig att så länge vi inte får besked ett ärligt besked om var ditt skjutvapen har tagit vägen så är det här fortfarande en öppen historia och jag vädjar till dig åter igen att du talar om Christer var det här skjutvapnet tog vägen och varför du gjorde dig av med det.

A:Jag har inget i övrigt att tillägga och om vad jag har sagt tidigare.

F:Men du förstår att så länge du inte kan klargöra för omständigheterna så är du fortfarande intressant för oss.

A:Ja,jag bryr mig inte.

F: Du bryr dig inte?

F:Jag berättade för dig att jag själv tror att det här mordet har begåtts utav en tillfällighetsmördare som utav rena slumpen har sett paret Palme den här Fredagskvällen den 28 Februari 1986.Vad har du för funderingar när jag berättar sådant,hur tänker du då?

A:Ja,det får du stå för själv.Dina åsikter får du stå för.

F:Kan det vara så Christer att det är du som utav ren slump den där kvällen den 28 Februari 1986 har sett Olof Palme och utfört den här gärningen?

F: Du berättade inledningsvis att du inte var någon vän utav Olof Palme.

A:Nej,jag är inte socialdemokrat.

F:Var du ute och gick den här fredagskvällen den 28 Februari 1986 i centrala Stockholm?

A:Nej,jag var hemma.Jag brukar vara hemma på kvällarna,jag går inte ut så särskilt mycket.

F:Får jag fråga dig varför vill du inte vara behjälplig och svara lite mera utförligt på mina frågor och berätta?

A:Nej,därför att jag inte har något förtroende för polisen i den här Palmeutredningen så vill jag inte ha något med varken polisen eller Palmeutredningen att göra.

F:Men förstår du inte att du fortfarande blir intressant i den här utredningen så länge du inte sanningsenligt talar om vad som hänt med vapnet?

A:Ni får tycka vad ni vill inom polisen.Det gör ni ändå både du och dina chefer.

F:Men förstår du att du blir intressant så länge du inte kan klargöra för vart vapnet har tagit vägen för vi köper inte...

F:Men du har ju sagt att du visat intresse i den här utredningen och följer den och du kritiserar svensk polis för hur dom har skött den här utredningen.

A:Ja,men det har väl alla gjort.

F:Nej,inte alla

A:Ja,nästan alla

Tack för upplägget.

Tycker CA beter sig helt klockrent. Skönt att nån vågar sätta dit polisen.

Vilka år hölls förhören med CA?
Citera
2020-07-12, 16:35
Medlem
Fortsättning och avslutning förhör nummer 10.

F:Har du inte önskemål om att hjälpa till och ställa det här tillrätta?

A:Hur skulle jag göra det?

F:Genom att tala sanning om vad du gjort av med ditt eget skjutvapen som du skulle visa upp för polisen.

A:Nej,jag har inget i övrigt att tillägga

F:varför visade du inte upp det här skjutvapnet?

A:Ja,men det sa jag alldeles nyss

F:Varför vill du inte tala om vart skjutvapnet ditt tagit vägen?

A:Jag har redan gjort det och tänker inte ändra det.

F:Vad har du för funderingar om det här om teorin om att det var en ensam gärningsman som av ren flyt ser Olof Palme den här kvällen och begår den här gärningen.Vad tror du om den teorin?

A:Ja,men det är ju din teori

F:Ja,men jag frågar dig.Vad tycker du om,vad funderar du när du får höra det utav mig?

A:Ja,vad skulle jag fundera om det är ju 21 år sedan.Så om det hade varit ett helt gäng då..OHÖRBART..50 millioner är mycket pengar.

F:Sover du bra på nätterna Christer?

A:Ja

F:Funderar du mycket kring mordet?

A:Funderar?Nä,jag funderar inget.

F:Förstår du att du kommer att bli fortsatt föremål för intresset?

A:Ja,ni får gärna vara intresserade av mig.Var så god

F:Vad har du för funderingar själv?Tror du att det här vapnet som du ägt kommer att dyka upp någonstans?

A: Det vet jag inte.

F: Är det inte så att du har vetskap om var det finns?

A:Nej,inte det

F:Jag tror inte på det Christer.Jag tror att du vet var det här vapnet finns någonstans.Är det inte så att du vet var det finns någonstans och tala om det nu Christer.

A:Jag har inget övrigt att tillägga

F:Christer,vi avslutar dagens förhör men jag kommer att återkomma.

A:Gör så,nästa år.

F:Vi får se när det blir.Christer jag vill fråga dig också det är som indikerat på bandet och det du själv har läst in på bandet är det korrekt eller önskar du tillägga eller korrigera någonting?

A:Nej,jag bryr mig inte.Du får göra vad du vill med bandet.

F:Vill du ha bandet uppspelat för dig?

A:Nä

F:Vill du ta del av det utskrivna förhörsprotkollet?

A:nej

F:Okej

F:Tycker du att dagens förhör tillgått på ett korrekt sätt?

A:Jag har blivit behandlad på ett korrekt sätt.

F: Då tackar jag för det Christer

A:Ja,jag har inget att invända mot det

F:Tack Christer

Förhöret avslutas kl 13.16

Lennart Gustafsson krinsp.
Citera
2020-07-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Tack för ditt arbete! Dokumenten bör scannas in för att få en officiell prägel men det är även bra med denna konvertering till text. Hur planerar du att gå vidare med PU?

Jag tycker att det känns naturligt att försöka lägga vantarna på alla förhör med släktingar till CA,förhör med personer från pistolskytteklubben..särskilt då den fd ordföranden samt övriga förhör som berör CA och dennes eventuella roll i mordet på Olof Palme.

Man bör väl börja från grunden..och den är onekligen de tio förhören med Christer Andersson själv.
Utifrån detta så kan man ju nysta vidare.

Vi har ju egentligen endast CAs ord självt.För balansens skull torde det vara viktigt att även personer kring CA får komma till tals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in