2020-07-12, 09:55
Medlem
(Fortsättning förhör nummer 10)

F:Christer du har under en längre tid varit föremål i Palmeutredningen och grovgrunden för det har jag klargjort för dig att det beror på vapnet som du har haft och som du påstår skulle ha sålt.
Jag skulle vilja ställa en fråga till dig Christer.
Vad är dina tankar/funderingar då du fick reda på att statsminister Olof Palme hade blivit skjuten på Sveavägen den 28 Februari 1986?Kommer du ihåg vad du tänkte och funderade?

A.Ja,jag satte väl på TVn där på morgonen och tittade på nyheterna

F:Var bodde du då?

A: Det var i Vasastan,maskerat

F:vad dunderade du?Vad tänkte du?

A:Ja,man vill ju följa med

F:Vad var dina egna tankar och känslor?

A:Jag vet inte hur jag ska beskriva det

F:Vad tyckte du om Olof Palme?

A:Som person?

F:Ja

A:Jag vet inte jag har aldrig träffat honom.

F:som politiker då?

A:Nja,som politiker tyckte jag väl inte om honom.

F: Och anledningen till det,vad var det som inte...?

A: Det var väl inte den inriktningen som jag höll på.

F:Kan du beskriva dina känslor när du fick reda på att Palme hade blivit mördad?

A:Nja,jag är inte så bra på att beskriva känslor.

F:Grät du eller blev du glad?

A:Nej,jag varken grät eller blev glad.

F:Vad är dina tankar om vem som kunde ha gjort det här?

A:Ja,man undrade ju.Det var ju spekulationer.Det gick ju inte att köpa tidningarna...OHÖRBART..Det var väl Lisbeth Palme som hade sagt någonting om..OHÖRBART..

F:Var du nere och tittade på mordplatsen?

A:Nej,jag satt och tittade på TV och jag såg ju att det var mycket folk där.Det var ju ett berg av blommor där.

F:Kommer du ihåg vad du gjorde fredagskvällen den 28 Februari 1986.

A:Ja,det var ju sent på kvällen så jag var i bostaden.

F:Var?

A:maskerat

F:Hade du sällskap utav någon?

A:Nej,jag var ensam.

F:Var du ute någonting under kvällen?

A:Nej,det var ju mitt i natten.

F:Jag ställer frågan återigen.Alla fick vi olika känslor när vi fick reda på att vår statsminister brutalt hade blivit skjuten på en gata i centrala Stockholm.Vad är dina känslor?

A: Overklighet.Man kunde inte liksom...liksom ta till sig det kanske.Man hörde ju på TV och dom visade bilderna.

F:Vad var det som störde dig gentemot Olof Palme,vad var det för någonting som du tyckte inte stämde med din...?

A:Nej,det var socialdemokratiska partiet.Det var inte Palme som person.

F: Dom politiska åsikterna?

A:.....

F: Du nickar

A:Ja,jag är ingen socialdemokrat.

F:Nej.Och varför är du inte det?

A: Det är väl ett fritt land.

F:Ja,absolut.Ganska snart efter mordet,några dagar efter sitter Holmer bl.a länspolismästaren i Stockholm som numera är avliden och förevisar ett liknande skjutvapen som troligen gärningsmannen har haft dvs en Smith&Wesson.
Vad tänkte du då när du ser honom visa ett sådant vapen och då tänker jag på att du själv innehade ett sådant vapen?

A:Ja,jag tänkte väl att dom skulle hitta vapnet snart eftersom dom visste vad det var för ett vapen.
Citera
2020-07-12, 10:41
Medlem

F:Vid den här tiden var fanns ditt vapen då?

A:Nä,det här var på vintern så att jag hade dom inlåsta i bankfack.På vintern när det inte var säsong när det var säsong så hade jag dom hemma.

F:Var någonstans hade du dom inlåsta sa du?

A:I ett bankfack.

F:På vilken bank?

A:Ja,nu heter det visst Nordea men det är den där banken som låg där vid Kungsträdgården.

F:Vapnet var inte utlånat på något sätt?

A:Nej

F: Du hade full kontroll på var det fanns?

A:Ja,nä men när man skjuter tävling då är man uomhus för det mesta på våren och på sommaren.På vintern är det ju ingen tävling.

F:Sedemera så kom dom där kallelserna och det var ju allmänt känt via massmedia att innehavare av aktuell vapentyp Smith&Wesson revolver skulle uppvisas för polisen.Vad funderade du då?Vad tänkte du?

A:Jag tänkte väl att dom kommer och knackar på dörren endera dagen.

F:Gjorde dom det?

F:Men du fick ju tillsänt kallelse?

A:När jag bodde där på maskerat var det ingen som kom och knackade på dörren.

F.Men du fick kallelse på att du skulle komma och visa upp vapnet?

A:Inte när jag bodde på maskerat.

F:När fick du brev om att du komma och visa upp vapnet?

A:...OHÖRBART..Jag tror att det var Bengt Ödmark som..OHÖRBART..Nej,jag hade flyttat ut till Västerhaninge.

F:Men du hörsammade inte själva kallelsen,varför gjorde du inte det för?
Förstod du inte att du på något sätt skulle bli misstänkt i den här stora utredningen om att inte hörsamma kallelsen om att ha en sådan här revolver?

A:Jag tänkte väl att kommer dom inte de första åren då kommer dom väl inte senare heller.

F:Vad gjorde du med kallelsen?

A:Nä,efter ett par år då så har jag..OHÖRBART..för det började med..vad hette han som var..OHÖRBART..Ja,det var någon i alla fall.

F: Polis?

A:Nä,inte polis det var någon...det var någon vecka eller månad efter som vart anhållen och fick sitta en vecka

F:Maskerat

A:Men annars...fotokonfrontationen.Det var som att..OHÖRBART..dom hade talat om för den där killen som var identifierad i förväg vad det var för någonting.Vad dom ville ha för resultat.Så åkte han in där.Sedan när han vart frisläppt då tog dom..OHÖRBART...

F:Men...

A:Sedan vart dom frisläppta

F:Ja

A:Sedan så ville jag inte medverka i dom här utredningarna.Konfrontationen med Christer Pettersson det var också en sådan där videokonfrontation.Det var 8-9 man.En var Christer Pettersson,en a lagare och 7-8 poliser så talade dom om för Lisbeth att...OHÖRBART..

F: Du har följt utredningen väldigt intensivt verkar det som Christer?

A:Nej,men jag har följt..

F: Du svarade aldrig på frågan angående kallelsen.Varför hörsammade du inte den?

A:Jag ville inte bli inblandad.

F:Men det förstår du väl Christer att hörsammar man inte en kallelse angående ett vapen då blir man ju..

A:..OHÖRBART..

F:Ville du jävlas eller varför?

A:Nä,men jag har inget förtroende för..

F: Du har inget förtroende för utredningen?

A:Nej,Det är den största jävla skandalen någonsin på hela 1900-talet.

F:Men då har du ju förvärrat den genom att inte hörsamma kallelsen.

A:Ja,då får det bli så.

F:Har du inget förtroende alls för myndigheter?

A:Nej,inte för polisen.Ni gör säkert så gott ni kan..OHÖRBART..

F:Men Christer,du är ju en intelligent kille som jag har sagt.Du borde ju begripit att hörsammar man inte den här kallelsen du fick att du skulle komma och visa upp skjutvapnet så förr eller senare så knackar polisen på dörren.

A:Ja,då får dom göra det

F:Men under tiden..

A:Ni får klara den här utredningen utan min medverkan.Det har jag sagt för längesedan att jag står utanför det här.

F:Men du kan förstå att du har blivit föremål för förhör?

A:Jovisst,jovisst

F: Det är ju självförvållat

A:Ja,då är det väl det då.

F:Christer innan vi inledde det här förhöret så talade jag om vad ja tyckte och tänkte och jag sa till dig och jag säger det återigen här på bandet att jag tror inte att du har sålt det här skjutvapnet till någon okänd person.Det är liksom inte din stil tycker jag och du är som sagt var lite för klar i huvudet för det.Jag vädjar till dig att idag vid det här förhöret nu tala om var det här skjutvapnet tog vägen Christer,var det finns om du kan hjälpa oss med det.

A:Nej,jag vet inte utan du frågade ju först om jag hade någonting att tillägga till det jag sagt förut.Och jag har ju ingenting att tillägga.

F: Det har du inte.Men vad tänker du när jag påstår att jag...

A:Nej det är inget personligt.

F:Nej,men hur funderar du eller vad tänkte du när jag säger det att jag köper inte det att du sålt vapnet utan jag tror att vapnet är någon annanstans.

A:Ja,då får du väl tycka det.Du får tycka vad du vill.

(Lookalike noterar...det återstår en del av detta sista förhör.Jag måste iväg nu,men sista delen kommer att skrivas ut i eftermiddag)
Citera
2020-07-12, 12:19
Medlem
Davys avatar
Citat:

A:Men annars...fotokonfrontationen.Det var som att..OHÖRBART..dom hade talat om för den där killen som var identifierad i förväg vad det var för någonting.Vad dom ville ha för resultat.Så åkte han in där.Sedan när han vart frisläppt då tog dom..OHÖRBART...

F:M

A:Sedan så ville jag inte medverka i dom här utredningarna.Konfrontationen med Christer Pettersson det var också en sådan där videokonfrontation.Det var 8-9 man.En var Christer Pettersson,en a lagare och 7-8 poliser så talade dom om för Lisbeth att...OHÖRBART..

A:Nä,men jag har inget förtroende för..

F: Du har inget förtroende för utredningen?

A:Nej,Det är den största jävla skandalen någonsin på hela 1900-talet.

Gillar CA. Tycker han ger bra och rediga svar. Sen så sammanfattar han PU på ett väldigt bra sätt.
Citera
2020-07-12, 12:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Förhör nummer 10.

En bruten man. Resignerad. Att försöka framställa sin belägenhet i en ngt uppputsad dager verkar aldrig legat för honom.

Det påstås av anhöriga ”ha låst” sig för honom då OP kom på tal. I förhören kan man notera samma fenomen då somliga aspekter av MOP kommer på tal. Blir ett virrvarr.

Gustafsson kör i sina förhör med att genom lismande om intelligens söka förmå CA att vidgå olika påståenden. Vädjar till hans fåfänga.

Då detta tidigare okända förhör låg tidsmässigt ganska nära självmordet, kan man undra om det ändå inte var så att han trodde att han skulle bli hämtad till förhör vid polisens påknackning.

Ser fram emot sista delen.
Citera
2020-07-12, 13:05
Medlem
omigas avatar
CA iklär sig rollen som offer. Oaktat om han är GM eller ej så funkar strategin här med Lennart. Det är nästan svårt att inte känna sympati när man läser förhören.

Samtidigt glider han ledigt förbi de tuffa frågorna. När han refererar till tidigare förhör och nästan suckar, så lyckas han knäppa ytterligare en knapp på offerkoftan.

Samtligt blir han ertappad med ännu en lögn. CA har tagit del av kallelsen. Han har inte hörsamma den.

Han har sett Holmer snurra med revolvern och förstått vikten och betydelsen av vapnet han besitter.

En normal människa hade velat hjälpa till och lämna in revolvern.

Men då spelar han i stället ut ännu ett offerkort och målar upp en bild där han blir orättvist behandlad som Christer Petterson.

Lennart kommer inte åt honom. Det är nästan som att Lennart blir CAs pappa under förhören där på andra sidan bordet.
Senast redigerad av omiga 2020-07-12 kl. 13:19.
Citera
2020-07-12, 13:11
Medlem
Spontant känns det i denna stund som att han kan vara oskyldig.
Han ljuger om revolvern men är man hungrig och trakasserad av Sociala Myndigheter inkassoföretag så har nöden ingen lag.
Personligen är jag skeptisk till spelvinsten ..men OK säg att den finns
Ryktet som Grönsakshandlare ger mig signaler om svarta pengar ( rätt eller inte )
Han vill inte bli inblandad i Palme utredningen .. det är ju synnerligen Rationellt ... .vet vi nu i efterhand . Trynet på Löpsedeln och livet är över vem anställer osv osv Intrycket är att man har försökt sätta dit ngn ..bra nära vem som helst
Gillade inte Palme men det fanns stora grupper som inte gjorde.

Jag vet många människor som inte skulle svara på vad Klockan är på Polisstationen.
Nu verkar Björk vara med i dessa skumma Skytteföreningarna jä..ar anamma ingen " samariten " där inte som vill hjälpa till med utredningen vad man hör .. samtidigt han Björk yttrar sig om Kulornas kvalitet och kan vara involverad i skickandet av kulor

Thure Nässen kan mycket väl varit " On the Take " köpt av Amfetamin King Pin Cedergren
Många ute till Höger även i dag litar inte heller på Snuten -- Ute på Vänsterkanten har man aldrig gjort det.
Han ger intrycket av " Svagt Minne " på Polisstationen
Jaehh det kan ju bero på att han är en trixare enbart snarare än att han sköt Palme.
Alla i prekariatet ( sannolikt ) gör sig skyldig till ngn slags affärer man kanske inte gjort om man hade gott ställt.
Mönstedjup på däcken kanske köpt en " För bllig TV" osv osv osv
Är man inblandad i svarta affärer så kan man inte sitta på stationen och pladdra
typ
Stämmer jag förtjänade svarta pengar på grönsakerna .bossen hette Zlatko han som drev det.

Zlatko kallad på förhör + Skönstaxering skattmasen börjar tråla på torget .Får man ju inga kompisar. och inga inkomster heller. I Svåra fall
Man kan få se 2 stora killar som säger.
" Do snackar forrrr mycket "

Så jag köper det att det för många har ett överlevnadsvärde att människor har dåligt minne --På Polisstationen Inte vill snacka.

Titta vilken knipa Skandia mannen kommit I som vad det verkar har försökt ge sig tillkänna lämna uppgifter. Åklagaren " Vände på spelet " Nu sitter han med svarte Petter på så lösa grunder att fackfolk tycker att så får det inte gå till.

Det finns uppgifter om att det fanns ungdomar på platsen som drog ..Fiiffigt ..

Tjejen som gav första hjälpen i tuffa förhör sägs det.

Jag börjar luta åt att CA är en Trixare med egna Problem .Han har ett skumt vapen och har skickat in ett vapen nummer som är hämtat från Bröstet på en i Björnligan i Kalle Anka.
Korkade feta kärringen på Snuten gav Licens på det ..

Sedan var det ngn annan dum fan som sköt Palme med samma typ vapen
Då slog fällan igen han har ett ett skumt vapen han inte kan gå till snuten med. Som aldrig hade uppdagats annars.
Skulle inte en vapenhandlare på kvittot fakturan skriva rätt vapen nummer för ett så vanligt vapen.?
Det är liksom ingen raketforskning man klarar det för Fender gitarrer. Gräsklippare Hemelektronik .
Här blir det fel vid köpet + vid försäljningen AV VAPEN ---- Det bäddar för Problem så klart.
dom klara papperna är ju inte där ngn har Fummlat
Å ANDRA SIDAN

Fullt möjligt varit på stan för att " Score " Amfetamin eller så med Pistolen med sig för att affären skall lyckas --- och titta vem som kommer där ... En möjlighet visar sig Pang Pang.

Jänkarna har nog vapennumret . det kan ev leda vidare. Ser knepigt ut annars

Jag ser rationalitet i hans agerande på Polisstationen i termer av att försöka bli av med detta utan att försätta sig själv i problem : Problem som många inser följer av om man inte kan göra av med det
Många hade gjort så.
Hade han i stället skjutit med en Colt revolver hade han kanske levat lyckligt i alla sina dagar Utan att ha snuten utanför dörren och behöva skjuta sig själv. Med söndertrasade nerver.
Det finns en sensmoral en lärdom här SE TILL ATT PAPPERNA ÄR RÄTT ---KLARA
slumpen kan annars hoppa upp bita en i rumpan.
Citera
2020-07-12, 13:22
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

F:Sedemera så kom dom där kallelserna och det var ju allmänt känt via massmedia att innehavare av aktuell vapentyp Smith&Wesson revolver skulle uppvisas för polisen.Vad funderade du då?Vad tänkte du?

A:Jag tänkte väl att dom kommer och knackar på dörren endera dagen.

F:Gjorde dom det?

F:Men du fick ju tillsänt kallelse?

A:När jag bodde där på maskerat var det ingen som kom och knackade på dörren.

F.Men du fick kallelse på att du skulle komma och visa upp vapnet?

A:Inte när jag bodde på maskerat.

Veckorna går och ingen på polismyndigheten verkar på allvar intresserad av samma vapentyp som HH har viftat med i TV från dag ett. En vapentyp som var registrerad på CA. Det är inget brott att ignorera en kallelse om man har de åsikterna om polisen och PU som CA verkar ha haft. Hade de verkligen brytt sig så hade de åkt hem till honom och tvingat fram en förklaring där och då men det inträffar aldrig. Jag tror inte polisen ens har kontrollerat bankfackshistorien. Den enda logiska förklaringen är att polisen vet att han är oskyldig och genom alla år så har de tillsammans med olika åklagare försökt sätta dit andra för MOP. Det verkar som om CA först på allvar blir intressant när alternativen börjat tryta. En annan förklaring kan vara att polisen och PU vet att OP inte blev skjuten med en .357 Smith & Wesson variant 28. Sen kan ju olika poliser haft olika uppfattning internt angående CA:s skuld.

Kung Carl Gustaf har också haft en eller har en .357 Smith & Wesson som aldrig provskjutits.

Bockar och bugar ännu en gång, Lookalike.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-12 kl. 13:27.
Citera
2020-07-12, 13:28
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Veckorna går och ingen på polismyndigheten verkar på allvar intresserad av samma vapentyp som HH har viftat med i TV från dag ett. En vapentyp som var registrerad på CA. Det är inget brott att ignorera en kallelse om man har de åsikterna om polisen och PU som CA verkar ha haft. Hade de verkligen brytt sig så hade de åkt hem till honom och tvingat fram en förklaring där och då men det inträffar aldrig. Jag tror inte polisen ens har kontrollerat bankfackshistorien. Den enda logiska förklaringen är att polisen vet att han är oskyldig och genom alla år så har de tillsammans med olika åklagare försökt sätta dit andra för MOP. Det verkar som om CA först på allvar blir intressant när alternativen börjat tryta. En annan förklaring kan vara att polisen och PU vet att OP inte blev skjuten med en .357 Smith & Wesson variant 28. Sen kan ju olika poliser haft olika uppfattning intern angående CA:s skuld.

Bockar och bugar ännu en gång, Lookalike.

Är helt inne på ditt tänk.

Hade gått fort att köra registret med misstänkta vapen mot bostadsadress gentemot mordplatsen. CA hade kommit upp på första plats misstänker jag. Bara åka hem och göra en husrannsakan och sen provskjuta vapnet. Att komma dragandes med detta efter flera år är pinsamt.
Citera
2020-07-12, 13:34
Medlem
omigas avatar
Citat:
Då detta tidigare okända förhör låg tidsmässigt ganska nära självmordet, kan man undra om det ändå inte var så att han trodde att han skulle bli hämtad till förhör vid polisens påknackning.

Ja, CA har tidigare sagt att han ”bara väntat på att polisen ska knacka på”.

Dels i samband med att Holmer snurrar vapnet i TV, och dels efter erkänt vapenbrott.

Jag har tidigare trott att självmordet är kopplat till hans psykiska status, men nu känns det lika troligt att han alltid haft denna plan, ifall han blir påkommen.
Citera
2020-07-12, 13:51
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Är helt inne på ditt tänk.

Hade gått fort att köra registret med misstänkta vapen mot bostadsadress gentemot mordplatsen. CA hade kommit upp på första plats misstänker jag. Bara åka hem och göra en husrannsakan och sen provskjuta vapnet. Att komma dragandes med detta efter flera år är pinsamt.

Jag tror att det har funnits poliser som på allvar var intresserade av CA från början och att alla spår och lösa ändar skulle utredas men att HH och andra i Palme-rummet ignorerade detta. Nu tror jag inte det spelade någon roll eftersom jag personligen inte tror på CA:s skuld men det visar ju hur toppstyrd PU var från första början när vissa poliser inte på allvar fick ägna sig åt sina favoritspår. Man fick bara skrapa på ytan för statistikens skull, att flera spår var aktiva. HH brukade likna det vid tända ljus som man kan släcka i efterhand.
Citera
2020-07-12, 13:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Hur kopplar du Polisman B till Sydafrika med detta citatet. Vad hade Polisman B för koppling till Australiensiska Ambassaden? Flyttade han till Australien senare?

Kan "Bernt G" militären som sköt med 357 magnum och försvann från föreningen 1989 vara Australienemigranten?

Per Ola K slutar också i föreningen 1989, men försvinner inte från Sverige vad det verkar som.

Vedasjön är väl PS gissning? Hade CA båt och tog skärgårdsturer så känns Vedasjön inte lika hett längre i mina öron.

Beklagar, fel av mig, jag menade koppling till Australien, inte Sydafrika.

Jag vet inte vem australienemigranten är, men det borde vara någon inom den klubben iaf.
Äldre poliser som var med i klubben borde kunna svara på den frågan.

Vedasjön är mindre trolig om han hade båt, men den är oavsett värd att kolla upp, samma sak med hans bostad, för att eventuellt eliminera möjligheten att vapnet dumpats där.
Har vapnet dumpats i havet så är det såklart omöjligt att finna den.
Citera
2020-07-12, 13:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Samtligt blir han ertappad med ännu en lögn. CA har tagit del av kallelsen. Han har inte hörsamma den.

Han var väl aningen vag och svävande om saken i tidigare förhör, ”kan ej erinra sig”, ”kan ej utesluta”, men om man tolkar det som lögner så är det verkligen värt att notera (gjorde det ej själv i det virrvarr till svar som följde på frågorna om kallelserna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in