Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-16, 11:22
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Väl resonerat rammakaren. Instämmer till fullo, korthus var ordet sa Bull. Jag har läst igenom förhör och tilläggsdokumentation med GH:s bror från januari 1995 igen och GH som gärningsman verkar inte rimligt tycker jag. GH hade, precis som du skriver, mycket att leva för i mitten av 1980-talet. Har nämnt det tidigare i någon tråd, men det förtjänar att upprepas; att man under en 10-15 minuters promenad hem i kylan och sedan en lika lång promenad tillbaka någon halvtimme senare inte ska ha coolat ned sig och reflekterat över de digra konsekvenserna av ett statsministermord på öppen gata låter ytterst märkligt. Dessutom med ett registrerat vapen, i eget namn. Och skammen inför hela nationen, inte minst.

Enligt brodern hade GH inget större bekräftelsebehov utan höll en låg profil, till exempel trots sin travvinst, så att skriva in sig i de nationella historieböckerna på detta vis är knappast ett motiv. Snarare något som skulle tala emot honom som gärningsman. Jag skulle gärna se starka och skriftliga belägg för den extrema typ av Palme-hat som skulle krävas för att klara av att genomföra detta. Enligt brodern (-95) fanns det som nämnt inte något sådant.

Vad som möjligen kunde ha triggat ett dylikt beteende är psykotiskt tillstånd, men det finns det inte mycket annat som tyder på. Dessutom att försöka komma undan efter mord med en pågående psykos är kanske inte idealiskt heller.

GH var en erkänt skicklig skytt, men ingen hitman. Att med hög puls och adrenalinpåslag med säkerhet avgöra huruvida det fanns någon typ av SÄPO-bevakning eller inte, en sen februarikväll, är kanske inte helt lätt för en vanlig knegare. Det utgör dessutom en extrem risk att missbedöma detta, eftersom man i så fall riskerar sitt eget liv.

Det finns heller ingenting som entydigt styrker att en SW 357 Magnum faktiskt var det vapen som användes. När Hans Holmér gick ut med detta kunde han naturligtvis inte veta det, men formulerade sig ”med säkerhet”. Och apropå Holmér: Skulle GH som gärningsman förändra hela Sverige i grunden?

https://youtu.be/2FRNdLdnMCI

Om man lyckas bortse från alla andra märkliga (och otaliga) omständigheter som omgärdar händelsen så framstår GH som möjlig eller rent av trolig. Men denna herre känns inte som rätt typ. Att bygga spännande indicie-kedjor är det många som gjort med viss framgång rörande både detta och andra scenarier, men det är fortfarande inte bevis, vilket jag anser krävs om man ska dra en avliden persons namn i smutsen. Det kan så att säga inte vara Pettersson, Engström och GH samtidigt, eller i konspiration?!
Dessutom går ju AB några steg straxt bakom när han skjuter, det kan inte ha känts bra för en amatör-mördare som inte räknar med att åka fast.

Sen har vi också det med att han inte plitar ned någonstans vad han gjort om detta nu ska vara en så stark vändning i hans liv - vilket det borde vara .
Även vid självmordet hade han helgen på sig eller till och med då poliserna knackade på att plita ned en bekännelse innan han sköt sig själv. Men inte ett spår av något sådant ...
Citera
2025-04-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det här: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1995-01-26_IVA16614-A_Förhör-CAs-bror-Kurt_Andersson.pdf/1

Tack, då är det det här uppslaget som kommenteras i det här YouTube-klippet.

Christer A:s bror: ”Det är uteslutet att Christer är Palmes mördare". Palmemordet .

https://youtu.be/lpKyGhEi2pU?si=xO53CfWS0_KZeybA
Citera
2025-04-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Jag tar tillfället att besvara dina frågor.

Han såg väl makarna Palme utan livvakter utanför bion. Varför skulle inte detta vara möjligt enligt dig?

Varför skulle den sannolikheten inte vara hög? Han bodde ju nära området och rörde sig där.

Han hämtade revolvern hemma och gick tillbaka, stod utanför och väntade tills bion var slut.

Kusinen som umgicks med CA sa ju att efter mordet slutade CA höra av sig och därmed var det slut med umgänget.
Är imponerad av ditt tålamod ha ha. Om någon kommer med en sån fråga efter alla år så vet jag inte hur det är ställt. Dessutom var palme utan livvakter ganska ofta privat.
Citera
2025-04-16, 16:32
Medlem
Läste lite om Christer A. igår, och om det jag läste stämmer, då är jag fullständigt övertygad om att
han INTE är Olof Palmes mördare!

Christer lär ha blivit upprörd över att somliga i
skytteklubben sköt på bilder föreställande Palme.

Detta säger väldigt mycket om en person! En sådan
individ skulle aldrig skjuta en människa med vett och
vilja.
Och tvärtom - en person som skjuter skarpt på
en bild föreställande en känd person ( som denne
dessutom avskyr, ja rentav hatar ) skulle mycket
väl kunna ta det hela ett steg längre om tillfället
plötsligt uppenbarar sig.

Kanske var det därför som Christer inte besökte
klubben efter den 28 februari 1986?!
Kanske rentav misstänkte han någon i denna krets
och ville inte vara i närheten av denne?
Kanske var det därför han följde utredningen med
så stort intresse?
Och kanske var det därför han var så rädd för att
bli inblandad i det hela..?!
Senast redigerad av Wastl 2025-04-16 kl. 16:42.
Citera
2025-04-16, 21:16
Medlem
Anonymfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Läste lite om Christer A. igår, och om det jag läste stämmer, då är jag fullständigt övertygad om att

vilja.
Och tvärtom - en person som skjuter skarpt på
en bild föreställande en känd person ( som denne
dessutom avskyr, ja rentav hatar ) skulle mycket
väl kunna ta det hela ett steg längre om tillfället
plötsligt uppenbarar sig.

Kanske var det därför som Christer inte besökte
klubben efter den 28 februari 1986?!
Kanske rentav misstänkte han någon i denna krets
och ville inte vara i närheten av denne?
Kanske var det därför han följde utredningen med
så stort intresse?
Och kanske var det därför han var så rädd för att
bli inblandad i det hela..?!

Det behöver verkligen inte säga mkt om en person mer än att han ville ha ordning o reda på klubben.

Så varför lämnade han inte in pickadolven då?

Folk drar slutsatser utan att ha en aning om hur olika personlighetstyper fungerar.

Jag är vet mycket väl att man kan visa upp två helt olika sidor och skicka signaler som inte stämmer överens med hur man egentligen är.
Citera
2025-04-16, 23:01
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Det har jag också varit inne på. Jag köper inte att Fauzzi är så långt uppe som vid Kammakargatan när han möter Olof och Lisbeth. Från den korsningen är det uppskattningsvis 300 meter till brottsplatsen och han pratar om att han ser en blåklädd man som gömmer sig (Björkman) har jag för mig. Det är mer troligt att han är närmre och förväxlat gatorna och att han som högst är vid Adolf Fredriks Kyrkogata?

Eller rättare sagt, det skulle kunna vara AB, SE eller en annan GM. För personen som gått bakom som Fauzzi har annars gått upp i rök. Om jag inte missat något vittne på vägen. Men den personen som Fauzzi ser måste i så fall avvikit, gått om eller att någon tredje person kommit emellan under sträckan

Det som skär sig att det skulle vara Björkman är ju att mördaren bör ha varit efter dom och Fauzzi talar om att han endast ser 1 man. Sett till den detaljen så bör han sett mannen som går efter längre norrut. Dvs, att det inte är Björkman. Däremot att det skulle vara så långt uppe som vid Kammakaregatan låter lite väl långt upp om han nu ser en man med blå jacka som hoppar undan (vilket bör vara Björman). Det ser man inte på ungefär 300 meter i mörker
Fauzzi möter makarna vid Norra reklampelaren. Alltså inte i närheten av Kammakargatan.

Dessutom har Fauzzis man en knälång täckjacka. AB hade midjelång jacka den kvällen.

You do the math.
Citera
2025-04-16, 23:26
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Väl resonerat rammakaren. Instämmer till fullo, korthus var ordet sa Bull. Jag har läst igenom förhör och tilläggsdokumentation med GH:s bror från januari 1995 igen och GH som gärningsman verkar inte rimligt tycker jag. GH hade, precis som du skriver, mycket att leva för i mitten av 1980-talet. Har nämnt det tidigare i någon tråd, men det förtjänar att upprepas; att man under en 10-15 minuters promenad hem i kylan och sedan en lika lång promenad tillbaka någon halvtimme senare inte ska ha coolat ned sig och reflekterat över de digra konsekvenserna av ett statsministermord på öppen gata låter ytterst märkligt. Dessutom med ett registrerat vapen, i eget namn. Och skammen inför hela nationen, inte minst.

Enligt brodern hade GH inget större bekräftelsebehov utan höll en låg profil, till exempel trots sin travvinst, så att skriva in sig i de nationella historieböckerna på detta vis är knappast ett motiv. Snarare något som skulle tala emot honom som gärningsman. Jag skulle gärna se starka och skriftliga belägg för den extrema typ av Palme-hat som skulle krävas för att klara av att genomföra detta. Enligt brodern (-95) fanns det som nämnt inte något sådant.

Vad som möjligen kunde ha triggat ett dylikt beteende är psykotiskt tillstånd, men det finns det inte mycket annat som tyder på. Dessutom att försöka komma undan efter mord med en pågående psykos är kanske inte idealiskt heller.

GH var en erkänt skicklig skytt, men ingen hitman. Att med hög puls och adrenalinpåslag med säkerhet avgöra huruvida det fanns någon typ av SÄPO-bevakning eller inte, en sen februarikväll, är kanske inte helt lätt för en vanlig knegare. Det utgör dessutom en extrem risk att missbedöma detta, eftersom man i så fall riskerar sitt eget liv.

Det finns heller ingenting som entydigt styrker att en SW 357 Magnum faktiskt var det vapen som användes. När Hans Holmér gick ut med detta kunde han naturligtvis inte veta det, men formulerade sig ”med säkerhet”. Och apropå Holmér: Skulle GH som gärningsman förändra hela Sverige i grunden?

https://youtu.be/2FRNdLdnMCI

Om man lyckas bortse från alla andra märkliga (och otaliga) omständigheter som omgärdar händelsen så framstår GH som möjlig eller rent av trolig. Men denna herre känns inte som rätt typ. Att bygga spännande indicie-kedjor är det många som gjort med viss framgång rörande både detta och andra scenarier, men det är fortfarande inte bevis, vilket jag anser krävs om man ska dra en avliden persons namn i smutsen. Det kan så att säga inte vara Pettersson, Engström och GH samtidigt, eller i konspiration?!
Vem var det annars?
Citera
2025-04-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Vem var det annars?

Syftet med inlägget var att ge min bild av den pågående och på samma gång accelererande häxjakten på GH, vilken enligt min mening med dagens bevisläge inte håller. GH saknar, precis som den gode Skandiamannen tidigare, en offentlig försvarare vilket han verkligen skulle behöva nu. När Engström-spåret kallnat en aning behövs uppenbarligen en ny syndabock och många börjar springa åt samma håll, inklusive stora mediehus. Den ensamagerande gärningsmannen tycks alltid vara favoriten. Mitt inlägg i sig tvingar mig inte att prestera ett bättre alternativ.

Jag kan dock tänka mig ett antal varianter, av vilka de allra flesta inbegriper någon typ av planering och fler personer än en. Titta gärna på klippet med Holmér från KU, som jag länkade till, om du inte redan sett det. Han, Ebbe Carlsson och säkerligen några till i denna sfär hade förmodligen kännedom om vad som egentligen hände, är min gissning. Det förklarar den bisarra Kurd-jakten och ganska många andra märkligheter i utredningen. Han vidgår uppenbarligen att han sagt detta och signalerar tydligt att tiden inte är mogen, det får KU och medborgarna helt enkelt tugga i sig, är min tolkning. Det finns fler saker som pekar i denna riktning, dvs att han visste mer; märkligheter med Borlänge-vistelser, brevlåde-intervjuer med mera. Inte minst Ebbe Carlssons inblandning i ett tidigt skede.

Att baserat på tämligen lösa indicier, spekulationer samt överdrifter konstatera att ”jo, men han den där GH var det nog” enkom för att kunna stänga boken är inte ok. Vi pratar om en riktig och civil människa som inte förtjänar detta eftermäle utan några som helst substantiella bevis. Det vore skamligt. Dessutom förtjänar Sverige bättre, dvs att man inte låtsas att detta nationaltrauma är utläkt innan det finns oemotsägliga bevis i ärendet. Om dessa aldrig kommer, so be it. Men jag gissar vidare, givet hur Hans Holmér formulerar sig, att det nog förr eller senare flyter upp till ytan. Låt oss hoppas.
Citera
2025-04-17, 09:21
Medlem
fragolas avatar
Citat:

Men du hittar inte ordet ”bekräftelsebehov” någonstans i gärningsmannaprofilen som svensk och amerikansk expertis tog fram. Enligt Robert Ressler handlar det inte om bekräftelse, faktiskt inte heller om hat, utan om en ”irritation” och ”fixering”. Vi som är hyfsat normala kommer inte förstå detta lika lite som vi förstår Rickard Andersson, örebroskytten. (Rickard befann sig tydligen på skolan flera timmar innan han satte igång. Varför lugnade han inte ner sig?! Mihailovic förföljde Anna Lindh under 15-20 minuter, varför hann han inte coola ner?!)

Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Sen har vi också det med att han inte plitar ned någonstans vad han gjort om detta nu ska vara en så stark vändning i hans liv - vilket det borde vara .
Även vid självmordet hade han helgen på sig eller till och med då poliserna knackade på att plita ned en bekännelse innan han sköt sig själv. Men inte ett spår av något sådant ...

Meningslöst argument, för det finns många gärningsmän som inte skriver ner något - varken Rickard Andersson eller skytten som nästan dödade Trump - till exempel. Och det kanske finns andra sätt att bearbeta sin hemlighet, kanske återvända till mordplatsen ett par gånger i veckan till exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
vilja.

Hans närmaste kamrat i klubben var ju tydligen en riktig Palmehatare. Om det du skriver stämmer, vilket man kan betvivla, så är en enkel förklaring att CA hellre vill skjuta på måltavlor eftersom han hade autistiska drag och ville kunna mäta sina resultat vid träningar och tävlingar.
För övrigt sköt han ju skarpt i sin tv-ruta, vi vet inte om Palme var i bild men något säger det om en person.

Citat:
Och apropå Holmér: Skulle GH som gärningsman förändra hela Sverige i grunden?

Hans Holmér var kass på att hitta mördaren, men han var duktig på en sak, att prata strunt med vackra ord och trollbinda människor för att bortförklara sina egna misslyckanden. Tydligen funkar det fortfarande på vissa!
Senast redigerad av fragola 2025-04-17 kl. 09:25.
Citera
2025-04-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Hans Holmér var kass på att hitta mördaren, men han var duktig på en sak, att prata strunt med vackra ord och trollbinda människor för att bortförklara sina egna misslyckanden. Tydligen funkar det fortfarande på vissa!

Jag är av diametralt motsatt uppfattning. Hans Holmér gjorde exakt det han skulle och med stor framgång. Ta kommandot över hela utredningen, i strid med regelboken. Skapa några vilseledande ”sanningar” från dag ett. Som det där med att dingla med Smith & Wesson-revolvrar. Förvilla, köpa tid och dribbla bort saker som skulle ha utretts direkt. Skapa konflikter med åklagarna. Att brådstörtat gå ut med fantombilder i ogjort väder, också i strid med regelboken. Sedan acceptera att bli avsatt, när tillräckligt mycket tid hunnit passera. Denna typ av insats hade han gjort tidigare under 70-talet, med Ebbe Carlsson och under Socialdemokraternas beskydd. Vad hade en societetstörstande bokförläggare att göra mitt i Palmeutredningen under ett tidigt skede? Med spaningsledarens välsignelse? Det är centralt menar jag och ur ett traditionellt utredningsperspektiv helt rubbat. Men Hans Holmér var inte rubbad. Tvärtom. Grandios personlighet, ja, men inte korkad.
Citera
2025-04-17, 10:01
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Meningslöst argument, för det finns många gärningsmän som inte skriver ner något - varken Rickard Andersson eller skytten som nästan dödade Trump - till exempel. Och det kanske finns andra sätt att bearbeta sin hemlighet, kanske återvända till mordplatsen ett par gånger i veckan till exempel?
Nej, bara för att det FINNS flera exempel på motsatsen så är inte ett argument BETYDELSELÖST.

För att ta ett lite långsökt exempel :
Om det finns exempel på människor som är över två meter långa så betyder det inte att det är lika sannolikt att en slumpvis utvald person är över två meter lång som att han inte är det.

Därför vill jag poängtera är att vad var och en av oss betraktare får bedöma är följande :

sannolikheten för att CA lämnar jordelivet utan att på något sätt meddela för omvärlden att han genomfört det största ouppklarade mordet i Sveriges kriminalhistoria.

Som jag förstår det har han brodern en fredag blivit orolig för CA:s psykiska hälsa och att denne kanske t.o.m tänker ta livet av sig.
Vi vet också att CA tre dagar senare tar livet av sig.
Så det är rimligt att anta att det redan under fredagen förekommit som en möjlighet i CA:s hjärna att han skulle göra det - för det är ingen åtgärd man beslutar om lättvindigt. Det är den sista åtgärd man gör.
Det betyder att han har tre dagar på sig att skriva en notering i en dagbok eller på vilket papper som helst som han visste skulle hittas efter sin död. Det räcker med att ha en sån lapp liggande i en byrålåda eller var som helst.
Han skulle t.o.m kunna skriva den medan poliserna knackade på om han ändå tänkte ta livet av sig.
Det var min poäng.
Citera
2025-04-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Nej, bara för att det FINNS flera exempel på motsatsen så är inte ett argument BETYDELSELÖST.

För att ta ett lite långsökt exempel :
Om det finns exempel på människor som är över två meter långa så betyder det inte att det är lika sannolikt att en slumpvis utvald person är över två meter lång som att han inte är det.

Därför vill jag poängtera är att vad var och en av oss betraktare får bedöma är följande :

sannolikheten för att CA lämnar jordelivet utan att på något sätt meddela för omvärlden att han genomfört det största ouppklarade mordet i Sveriges kriminalhistoria.

Som jag förstår det har han brodern en fredag blivit orolig för CA:s psykiska hälsa och att denne kanske t.o.m tänker ta livet av sig.
Vi vet också att CA tre dagar senare tar livet av sig.
Så det är rimligt att anta att det redan under fredagen förekommit som en möjlighet i CA:s hjärna att han skulle göra det - för det är ingen åtgärd man beslutar om lättvindigt. Det är den sista åtgärd man gör.
Det betyder att han har tre dagar på sig att skriva en notering i en dagbok eller på vilket papper som helst som han visste skulle hittas efter sin död. Det räcker med att ha en sån lapp liggande i en byrålåda eller var som helst.
Han skulle t.o.m kunna skriva den medan poliserna knackade på om han ändå tänkte ta livet av sig.
Det var min poäng.
Precis. Dessutom vet vi inte om Örebro-skytten eller attentatsmannen som försökte skjuta Trump på något sätt har dokumenterat sin tankar eller planer innan de skred till verket. Åtminstone i fallet med Örebroskjutningen är utredningen pågående. Beroende på vad som i så fall skulle stå där kan det vara en god idé att hålla sekretessen tills det att utredandet gått i mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in