2020-03-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
De allra flesta som tränar hemma har 25 mm. 30 mm borde väl räcka då? 50 mm känns som att proffs håller på med.

50 mm använder man ifall man vill kunna använda samma vikter till sin skivstång i hemmet och ev om man har gymmaskiner utan viktmagasin där man istället kan ladda med 50mm-vikter, finns förvisso för 30mm och 25 mm också.

Själv har jag 50-mm, hantlarna i sig är något otympliga i vissa övningar men annars kanon, sen kan jag använda samma vikter till skivstångsövningar vilket gör att jag klarar mig med färre dyra bumpers då jag redan har en massa 5kg- och 10kg-vikter, hantelpress blir svårt med skolvikter då man sällan kan ladda på med tillräckligt många viktskivor.

Det rimliga är att fortsatta med det du har eller köra på 50mm, att gå till 30 känns som ett konstigt val, såvida inte priserna på vikterna är avsevärt bättre där.
Citera
2020-03-04, 20:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
50 mm använder man ifall man vill kunna använda samma vikter till sin skivstång i hemmet och ev om man har gymmaskiner utan viktmagasin där man istället kan ladda med 50mm-vikter, finns förvisso för 30mm och 25 mm också.

Själv har jag 50-mm, hantlarna i sig är något otympliga i vissa övningar men annars kanon, sen kan jag använda samma vikter till skivstångsövningar vilket gör att jag klarar mig med färre dyra bumpers då jag redan har en massa 5kg- och 10kg-vikter, hantelpress blir svårt med skolvikter då man sällan kan ladda på med tillräckligt många viktskivor.

Det rimliga är att fortsatta med det du har eller köra på 50mm, att gå till 30 känns som ett konstigt val, såvida inte priserna på vikterna är avsevärt bättre där.

Jo, fast 50 mm vikter är nästan dubbelt så dyra som 30 mm vikter, vilket är konstigt eftersom de väger ju samma, bara större hål som skiljer.
Citera
2020-03-04, 21:52
Medlem
Citat:
Jo, fast 50 mm vikter är nästan dubbelt så dyra som 30 mm vikter, vilket är konstigt eftersom de väger ju samma, bara större hål som skiljer.

På större vikter tror jag 50mm är ca dubbelt så dyra, på mindre så finns det t ex:
-1,25kg 39kr st
https://www.xxl.se/xxl-viktskiva-1-2...160058_1_style
2,5kg för 59kr st
https://www.xxl.se/xxl-50-mm-weightp...60059_1_size_1
5kg 149kr/st
https://www.xxl.se/xxl-viktskiva-5-k...160060_1_style

gorilla sports har någorlunda priser om man köper 2x(5+10) i paket, så ett eller två sådana paket
https://www.gorillasports.se/viktski...kg-2x5kg/p/578

Hantlar för 50mm-vikter kostar från typ 500kr st och uppåt, personligen tyckte jag det var värt det även om jag förstår att nån annan inte tycker det då det snabbt blir pengar; det man får "tillbaka är ju då att man kan köra med samma vikter till skivstången som sagt".

Det som blir lite dyrt med 50mm, utöver själva hantlarna, är att hitta små billiga 10kg-skivor och just nu hittar jag inget från svenska sidor, rogue har ju rätt bra priser ifall man kan tänka sig hämta det själv nere i belgien men deras fraktavgifter gör ju allting så himla ovärt.
Citera
2020-03-05, 00:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
På större vikter tror jag 50mm är ca dubbelt så dyra, på mindre så finns det t ex:
-1,25kg 39kr st
https://www.xxl.se/xxl-viktskiva-1-2...160058_1_style
2,5kg för 59kr st
https://www.xxl.se/xxl-50-mm-weightp...60059_1_size_1
5kg 149kr/st
https://www.xxl.se/xxl-viktskiva-5-k...160060_1_style

gorilla sports har någorlunda priser om man köper 2x(5+10) i paket, så ett eller två sådana paket
https://www.gorillasports.se/viktski...kg-2x5kg/p/578

Hantlar för 50mm-vikter kostar från typ 500kr st och uppåt, personligen tyckte jag det var värt det även om jag förstår att nån annan inte tycker det då det snabbt blir pengar; det man får "tillbaka är ju då att man kan köra med samma vikter till skivstången som sagt".

Det som blir lite dyrt med 50mm, utöver själva hantlarna, är att hitta små billiga 10kg-skivor och just nu hittar jag inget från svenska sidor, rogue har ju rätt bra priser ifall man kan tänka sig hämta det själv nere i belgien men deras fraktavgifter gör ju allting så himla ovärt.

Är det bara där vikterna sitter som det är 50 mm eller är det även där man håller?
Citera
2020-03-05, 00:39
Medlem
Citat:
Är det bara där vikterna sitter som det är 50 mm eller är det även där man håller?

Det är hålet som menas med 50mm, inre diameter.
Citera
2020-03-05, 09:46
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det är hålet som menas med 50mm, inre diameter.

Men jag antar att diametern är större på 50 mm hantlar än på 25-30 mm hantlar?
Citera
2020-03-05, 11:35
Medlem
Vad är bäst, äpplen eller päron. Beror helt och hållet på vad du ska träna och hur du vill träna. Kettlebells är bra för att träna små muskler i kroppen som stabiliserar större muskler. Hantlar är bättre (lättare att använda) för att träna rent generellt. Skivstång är bättre för vissa övningar men är inte i mitt tycke lika mångsidigt. Då går visserligen att använda en arm åt gången med skivstång också, men det är mer komplicerat.

Citat:

Konstigast av allt är att det tillverkas viktskivor med 30 mm hål. Skulle personligen aldrig köpt det. Mycket svårare att hitta bra skivor då för framtida köp. Bättre att köra på antingen 50 mm eller 25 mm.

Citat:
Men jag antar att diametern är större på 50 mm hantlar än på 25-30 mm hantlar?

Beror på vilka skivor du köper. Brukar finnas skivor utan gummi för 50 mm som är ganska små, men du vill aldrig sätta en större skiva än 10 kg på en hantel, de brukar ligga runt 300 mm i diameter.

EDIT: Såg att du menade greppet. Nej det är inte större.
Citera
2020-03-05, 11:48
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Vad är bäst, äpplen eller päron. Beror helt och hållet på vad du ska träna och hur du vill träna. Kettlebells är bra för att träna små muskler i kroppen som stabiliserar större muskler. Hantlar är bättre (lättare att använda) för att träna rent generellt. Skivstång är bättre för vissa övningar men är inte i mitt tycke lika mångsidigt. Då går visserligen att använda en arm åt gången med skivstång också, men det är mer komplicerat.

Konstigast av allt är att det tillverkas viktskivor med 30 mm hål. Skulle personligen aldrig köpt det. Mycket svårare att hitta bra skivor då för framtida köp. Bättre att köra på antingen 50 mm eller 25 mm.

Beror på vilka skivor du köper. Brukar finnas skivor utan gummi för 50 mm som är ganska små, men du vill aldrig sätta en större skiva än 10 kg på en hantel, de brukar ligga runt 300 mm i diameter.

EDIT: Såg att du menade greppet. Nej det är inte större.

Fast 30 mm skivor verkar komma mer och mer. Det finns tillverkare som inte ens har 25 mm längre, utan de säljer endast 30 mm och 50 mm.

Om det inte är någon skillnad på diametern på greppet där man håller, så kanske det är onödigt att börja med 30/50 mm då jag redan har två hantlar och en skivstång på 25 mm.
Citera
2020-03-05, 12:28
Medlem
Citat:
Fast 30 mm skivor verkar komma mer och mer. Det finns tillverkare som inte ens har 25 mm längre, utan de säljer endast 30 mm och 50 mm.

Om det inte är någon skillnad på diametern på greppet där man håller, så kanske det är onödigt att börja med 30/50 mm då jag redan har två hantlar och en skivstång på 25 mm.

Har sett det också, vet dock inte varför. Rätt idiotisk att införa en ny dimension då det inte tillför någonting. 25 mm räcker gott och väl. Förmodligen så är det bara ett sätt för att försöka sälja mer. D.v.s det är smart att bojkotta detta.

Det är dessutom enklare att bygga egna hantlar med 25 mm om du vill bygga större hantlar. De vanliga handtagen för 25 mm brukar oftast inte räcka längre än till 30 kg eller så. Inte svårare än att åka till biltema och köpa lite gängade stänger, muttrar och nycklar för småpengar om man vill bygga större hantlar. Ska man bygga detta med 30 mm så blir det bara dyrare. Kör man 50 mm så blir viktskivorna mycket dyrare att köpa.
Senast redigerad av terribilis 2020-03-05 kl. 12:32.
Citera
2020-03-05, 12:35
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Precis. Det finns 25 mm, 30 mm och 50 mm. 50 mm är tydligen internationella mått och 25 mm är "skolvikter".
Kör på 50mm hantlar. Du kan göra mycket mer övningar med hantlar. Fast tränar du crossfit kanske kettlebells känns viktigt, annars hantlar!

Såg att du har 25mm utrustning redan, jag hade köpt 50mm ändå som någon skrev, t.ex hantelpress kommer inte bli tillräcklig vikt av 25mm. Eller hantelrodd där man kan ha relativt mycket vikt. Se det som en investering du kommer ha det i evigheter sen, jag är toknöjd med 50mm internationellt mått.
Senast redigerad av BFG9000 2020-03-05 kl. 12:42.
Citera
2020-03-05, 13:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Har sett det också, vet dock inte varför. Rätt idiotisk att införa en ny dimension då det inte tillför någonting. 25 mm räcker gott och väl. Förmodligen så är det bara ett sätt för att försöka sälja mer. D.v.s det är smart att bojkotta detta.

Det är dessutom enklare att bygga egna hantlar med 25 mm om du vill bygga större hantlar. De vanliga handtagen för 25 mm brukar oftast inte räcka längre än till 30 kg eller så. Inte svårare än att åka till biltema och köpa lite gängade stänger, muttrar och nycklar för småpengar om man vill bygga större hantlar. Ska man bygga detta med 30 mm så blir det bara dyrare. Kör man 50 mm så blir viktskivorna mycket dyrare att köpa.

Det verkar inte finnas såna här viktskivor i 25 mm: https://gymkompaniet.se/viktskivor-i...50mm-1-25-25kg

Finns dock i 30 mm har jag sett.
Citera
2020-03-05, 13:49
Medlem
Citat:

Tror skivstängerna för 25mm och 30mm brukar ha en maxbelastning på nånstans mellan 100-125kg vilket är vikter man kan nå rätt fort; att vid det läget behöva köpa en en 50mm-skivstång samt 100-150kg i vikter trots att man redan har 100kg i vikter som i princip är helt obrukbara är nog inte jätteroligt.

Dina hantlar och vikter, du har nu är inte helt bortkastade pengar, för du kan ha dom till lättare övningar.
T ex kan du köra alla hantelövningar om 1-10kg eller (1-15kg) på dina 25mm-hantlar, och dina 50mm-hantlar kör du övningar från 10/15kg och uppåt och din nuvarande skivstång (som jag antar väger ca 7kg) allt från 7-20kg.
Dessutom är det någorlunda smidigare vid dropsets.

Men vet du med dig att du aldrig kommer lyfta mer än 125kg så kostar nog 50mm mer än det smakar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in