Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-03-02, 23:27
Medlem
HailToTheKings avatar
Hej! Skulle vara duktig idag och frosta av frysen helt och torka ur det. Till saken hör är att jag gjort samma sak tidigare, och eftersom jag sket i att torka upp vattnet (frostade inte av allt då så trodde det skulle vara lugnt) så buktar mitt träparkett (tror jag) golv upp. Som sagt frostade jag av det igen helt idag och lät en handduk ligga där men uppenbarligen skulle jag använt fler handdukar eller torkat med mopp bättre. Nu låter det lite plaskljud när man står på samma ställe där tidigare skada skett.

Frågan är vad fan gör jag nu? Hyr en avfuktare? Är pank och har därför skitit i hemförsäkring så säga till hyresvärden känns risky. Är medveten om att jag har varit en lat idiot som inte torkade riktigt och skäms att behöva fråga här men det är som det är.

Har ni några tips? Vill så klart komma undan så billigt som möjligt. Skiter egentligen i hur det ser ut med utbuktningarna men är rädd för mögelbildning. Tacksam för svar!
Citera
2020-03-02, 23:38
Medlem
Ja, golvet kommer att mögla och ruttna - det blir hälsorisk att inte göra något åt det. Du får stå för alla kostnader, inkl. eventuella skador på fastigheten. Ju längre du väntar desto dyrare kan det bli. Grattis!
Citera
2020-03-02, 23:38
Medlem
plasttygs avatar
Handduk för att fånga upp vattnet..? Ingen hemförsäkring och skall nu blåsa hyresvärden.. jävla ärthjärna.

Du meddelar givetvis hyresvärden omgående så att denne kan ta hand om saken asap och skadan inte hinner bli omfattande. Det blir billigare för alla inblandade.
Citera
2020-03-02, 23:45
Medlem
Ska du fixa det på riktigt så ta loss golvlisten och se om du försiktig kan bryta upp golvet och låta det torka ordentligt och sedan fixa till det hela.
Dock kan ju inte vara några mängder vatten så dit med värmefläkt och vädra lite så klarar du möglet.
Är det äkta parkett så kan det i värsta fall bli lite svart yta men det går att slipa bort och lacka när det blivit tort.
Är det laminat kan det i värsta fall spricka sönder.

Det vore mycket värre om det var en riktig vattenläcka. Då rinner det fort över åt alla håll.
Senast redigerad av Kosegutten 2020-03-02 kl. 23:47.
Citera
2020-03-02, 23:48
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja, golvet kommer att mögla och ruttna - det blir hälsorisk att inte göra något åt det. Du får stå för alla kostnader, inkl. eventuella skador på fastigheten. Ju längre du väntar desto dyrare kan det bli. Grattis!

Helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Handduk för att fånga upp vattnet..? Ingen hemförsäkring och skall nu blåsa hyresvärden.. jävla ärthjärna.

Du meddelar givetvis hyresvärden omgående så att denne kan ta hand om saken asap och skadan inte hinner bli omfattande. Det blir billigare för alla inblandade.

Nej, tänkte inte blåsa någon. Undrade bara om det gick att lindra skadorna med tex lufttorkare. Kan hålla med om att jag förtjänar dina ord. Är inte direkt ett stolt ögonblick i mitt liv.
Citera
2020-03-02, 23:54
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ska du fixa det på riktigt så ta loss golvlisten och se om du försiktig kan bryta upp golvet och låta det torka ordentligt och sedan fixa till det hela.
Dock kan ju inte vara några mängder vatten så dit med värmefläkt och vädra lite så klarar du möglet.
Är det äkta parkett så kan det i värsta fall bli lite svart yta men det går att slipa bort och lacka när det blivit tort.
Är det laminat kan det i värsta fall spricka sönder.

Det vore mycket värre om det var en riktig vattenläcka. Då rinner det fort över åt alla håll.

Tack så mycket för ditt svar.
Det ser ut så här http://www.bilddump.se/bilder/202003...99.141.141.jpg

Utbuktningarna syns inte så bra på bilden men det blev för längesen och jag var dum att bara ignorera det. Hade rejält med is i frysen så jag tänker att det måste blivit en del vatten. Kunde inte dra ut lådorna. Ska nog försöka våga mig på ditt tips. I alla fall ska jag dit med värnefläkt.
Citera
2020-03-02, 23:54
Medlem
Sereenas avatar
Man använder en långpanna eller liknande för att fånga upp vattnet innan det hamnar på golvet...
Det finns en utdragbar pip i botten på frysen som man drar ut för att vattnet ska hamna i pannan ordentligt.

Och trägolv är kanske inte det bästa att ha köket...
Citera
2020-03-03, 00:04
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man använder en långpanna eller liknande för att fånga upp vattnet innan det hamnar på golvet...
Det finns en utdragbar pip i botten på frysen som man drar ut för att vattnet ska hamna i pannan ordentligt.

Och trägolv är kanske inte det bästa att ha köket...

Ja såklart. Tack för att du är vänlig. Förstår inte hur jag kunde vara så dum att jag inte förstog det. Trägolv är inte mitt val, det var innan jag flyttade in. Haha, jag måste nog skratta åt mig själv en stund nu.
Citera
2020-03-03, 00:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Hej! Skulle vara duktig idag och frosta av frysen helt och torka ur det. Till saken hör är att jag gjort samma sak tidigare, och eftersom jag sket i att torka upp vattnet (frostade inte av allt då så trodde det skulle vara lugnt) så buktar mitt träparkett (tror jag) golv upp. Som sagt frostade jag av det igen helt idag och lät en handduk ligga där men uppenbarligen skulle jag använt fler handdukar eller torkat med mopp bättre. Nu låter det lite plaskljud när man står på samma ställe där tidigare skada skett.

Frågan är vad fan gör jag nu? Hyr en avfuktare? Är pank och har därför skitit i hemförsäkring så säga till hyresvärden känns risky. Är medveten om att jag har varit en lat idiot som inte torkade riktigt och skäms att behöva fråga här men det är som det är.

Har ni några tips? Vill så klart komma undan så billigt som möjligt. Skiter egentligen i hur det ser ut med utbuktningarna men är rädd för mögelbildning. Tacksam för svar!

Är det verkligen du som har frostat av frysen?

Var det inte så att det låg en pöl med vatten på golvet vid frysen när du kom hem? Frysen måste ha avfrostat sig själv och läckt ut vatten när du inte var hemma.
Citera
2020-03-03, 00:09
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är det verkligen du som har frostat av frysen?

Var det inte så att det låg en pöl med vatten på golvet vid frysen när du kom hem? Frysen måste ha avfrostat sig själv och läckt ut vatten när du inte var hemma.

Bra tänkt! Vill egentligen inte dra några rövarhistorier men arbetslös och allmänt fattig så vad gör man..
Citera
2020-03-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Tack så mycket för ditt svar.
Det ser ut så här http://www.bilddump.se/bilder/202003...99.141.141.jpg

Utbuktningarna syns inte så bra på bilden men det blev för längesen och jag var dum att bara ignorera det. Hade rejält med is i frysen så jag tänker att det måste blivit en del vatten. Kunde inte dra ut lådorna. Ska nog försöka våga mig på ditt tips. I alla fall ska jag dit med värnefläkt.

Ser ut som äkta parkett. Går att slipa. Kan dock ta tid att få det torrt, beror på vad som är under parketten.
Citera
2020-03-03, 00:12
Medlem
Propulsivs avatar
Mitt tips är att du ber hyresvärden komma över, för att du vill visa någonting. Sen visar du stället där skadan är och frågar: vad beror det här på? Läcker kylen? Och nämner inte ens frysen. Hyresvärden har egna försäkringar för dessa skador, och vet hur man bäst går tillväga för att åtgärda det. Och även om du var klantig, så var det inte din avsikt att orsaka vattenskada. Torka bättre nästa gång du ska frosta av frysen istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in