Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Hej! Skulle vara duktig idag och frosta av frysen helt och torka ur det. Till saken hör är att jag gjort samma sak tidigare, och eftersom jag sket i att torka upp vattnet (frostade inte av allt då så trodde det skulle vara lugnt) så buktar mitt träparkett (tror jag) golv upp. Som sagt frostade jag av det igen helt idag och lät en handduk ligga där men uppenbarligen skulle jag använt fler handdukar eller torkat med mopp bättre. Nu låter det lite plaskljud när man står på samma ställe där tidigare skada skett.

Frågan är vad fan gör jag nu? Hyr en avfuktare? Är pank och har därför skitit i hemförsäkring så säga till hyresvärden känns risky. Är medveten om att jag har varit en lat idiot som inte torkade riktigt och skäms att behöva fråga här men det är som det är.

Har ni några tips? Vill så klart komma undan så billigt som möjligt. Skiter egentligen i hur det ser ut med utbuktningarna men är rädd för mögelbildning. Tacksam för svar!
strö ut mängder med potatismjöl som drar åt sig fukt ordentligt. Om det är parket kan du ju ta upp golvet, är antagligen ett klickgolv?
Citera
2020-03-03, 00:16
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ser ut som äkta parkett. Går att slipa. Kan dock ta tid att få det torrt, beror på vad som är under parketten.

Tack. Försöker för tillfället att bryta upp värsta stället, men syns det att jag pulat för mycket lär det bli livat kanske. Ställde en liten värmefläkt där och har öppnat ett fönster så kanske klarar mig skapligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Propulsiv
Mitt tips är att du ber hyresvärden komma över, för att du vill visa någonting. Sen visar du stället där skadan är och frågar: vad beror det här på? Läcker kylen? Och nämner inte ens frysen. Hyresvärden har egna försäkringar för dessa skador, och vet hur man bäst går tillväga för att åtgärda det. Och även om du var klantig, så var det inte din avsikt att orsaka vattenskada. Torka bättre nästa gång du ska frosta av frysen istället.

Tack för ditt svar. Det här var ett riktigt bra svar och ska absolut torka riktigt i framtiden.
Citera
2020-03-03, 00:28
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
strö ut mängder med potatismjöl som drar åt sig fukt ordentligt. Om det är parket kan du ju ta upp golvet, är antagligen ett klickgolv?

Jäkla skit att jag inte hade potatismjöl hemma.. ingen aning om det är klick, har aldrig brytt mig om golv tidigare så har ingen koll. Det som är bra att jag lyckades bryta upp en ruta och där var det i alla fall ingen mögel under så hoppas resten ser lika bra ut. Nu ska jag nog inte ge mig in i för mycket fixa själv dock. Ska ju få tillbaks skiten igen också.
Citera
2020-03-03, 00:34
Medlem
HailToTheKings avatar
Hörrni, kanske man kan fixa det här själv ändå. Verkar mest blivit så att det släppt i vissa kanter och därför buktar upp lite. Inget mögel vad jag vet än i alla fall, å då var det ju gammal skada förut. Nu har jag ju satt ditt värmare av kupéfläkt typ och vändrar med öppet fönster så borde lyckas torka den här gången. Och torkat med golvmopp.

Kanske kommer jag kunna återställa skicket själv så jag slipper pröjsa, eller tar jag mig vatten över huvudet då? Är som sagt total nybörjare på golv men det finns väl bra instruktioner online tänker jag.
Citera
2020-03-03, 01:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Ja såklart. Tack för att du är vänlig. Förstår inte hur jag kunde vara så dum att jag inte förstog det. Trägolv är inte mitt val, det var innan jag flyttade in. Haha, jag måste nog skratta åt mig själv en stund nu.

Och se till att skaffa iaf hemförsäkring bas när du garvat klart, kostar under 100kr månaden för att slippa sitta totalt på pottan om nåt händer....
Citera
2020-03-03, 02:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man använder en långpanna eller liknande för att fånga upp vattnet innan det hamnar på golvet...
Det finns en utdragbar pip i botten på frysen som man drar ut för att vattnet ska hamna i pannan ordentligt.

Och trägolv är kanske inte det bästa att ha köket...

Haha precis, stackars ts men det blir en dyr läxa för honom.

Dra ut pip, ha ett stort skål under, kolla in då och då har funkat för mig.. Tacksam för mina föräldrar som lärt en hur det funkade redan som barn. Ta lite ansvar och tänka till
Citera
2020-03-03, 02:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Haha precis, stackars ts men det blir en dyr läxa för honom.

Dra ut pip, ha ett stort skål under, kolla in då och då har funkat för mig.. Tacksam för mina föräldrar som lärt en hur det funkade redan som barn. Ta lite ansvar och tänka till

En skål kan man glömma att få in under pipen på mina frysar (är bara ett par cm till golvet), men en långpanna/ungsform funkar prima.
Citera
2020-03-03, 02:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En skål kan man glömma att få in under pipen på mina frysar (är bara ett par cm till golvet), men en långpanna/ungsform funkar prima.

Jo det är lite olika hos alla, för mig funkar det med ugnsform, långpanna, även att ta minsta lådan i frysen och ha den på snetten, men då har jag lite handdukar bredvid ifall det svämmar över. Men det viktigaste är ju att ha lite koll, ändra på om nånting går snett, speciellt där om man druckit.
Citera
2020-03-03, 06:37
Medlem
ps870s avatar
Är det fukt under mot betongen har du en bra grogrund för svartmögel. Svartmögel är mycket hälsofarligt. Det hjälper inte att torka ovanifrån och längs kanterna. Du måste under vilket innebär att du behöver bryta upp golvet. Har du tur går det att återanvända golvet.
Det här kommer kosta en del pengar men du kan trösta dig med att du ”sparade” pengar när du inte betalade hemförsäkring. Dock lär det här kosta mer pengar än du sparade. Och ring hyresvärden, det finns en liten möjlighet att de kan gå på deras försäkring och de har sannolikt även kontakter med bra hantverkare.
Citera
2020-03-03, 07:38
Medlem
Det kommer torka. Värmefläkt kan vara bra. När det väl har torkat så kan det blir glipor i parketten men det får du väl leva med. Du KAN bli betalningsskyldig för det när du flyttar. I så fall drar du en rövarhistoria.

Vattnet kommer torka med tiden.
Citera
2020-03-03, 11:15
Medlem
skador på huset går på husets försäkring , hemförsäkringen täcker skador på lösöret och har en ansvarsdel som kan täcka ev skadeståndskrav från hyresvärden för vårdslöshet
Citera
2020-03-03, 13:05
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Är det fukt under mot betongen har du en bra grogrund för svartmögel. Svartmögel är mycket hälsofarligt. Det hjälper inte att torka ovanifrån och längs kanterna. Du måste under vilket innebär att du behöver bryta upp golvet. Har du tur går det att återanvända golvet.
Det här kommer kosta en del pengar men du kan trösta dig med att du ”sparade” pengar när du inte betalade hemförsäkring. Dock lär det här kosta mer pengar än du sparade. Och ring hyresvärden, det finns en liten möjlighet att de kan gå på deras försäkring och de har sannolikt även kontakter med bra hantverkare.

Jag har brutit upp en bit av parketten och såg inget misstänksamt där. Problemet är väl ifall det runnit ner nåt lager till.

Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Det kommer torka. Värmefläkt kan vara bra. När det väl har torkat så kan det blir glipor i parketten men det får du väl leva med. Du KAN bli betalningsskyldig för det när du flyttar. I så fall drar du en rövarhistoria.

Vattnet kommer torka med tiden.

Det är väldigt olika bud här. Vissa säger att det är hel kört och andra är inne på samma spår som du. Som jag skrev tidigare så är det redan glipor av typen en sida av en bit överlappar lite på den bredvid liggande biten. Kan absolut leva med det och eventuellt återgärda det ytliga själv. Det viktiga är ju att det inte blir några skador en bit under golvet och att det inte blir massa mögel. Som det ser ut nu har jag inga pengar att betala till någon. Jag är faktiskt påväg att bli vräkt så måste förhindra det först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in