2020-03-02, 18:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så länge matleveranserna fungerar, dvs långtradarna transporterar mat till butiker och lager, så länge kommer det att finnas mat, och handla kan man göra när butiken är tom på folk.

Förutsätter inte det att fabrikerna i Kina och Italien som tillvekar reservdelar till lastbilarna är i gång?
Citera
2020-03-02, 18:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
I spåren av Corona hamstrar nu Svensken diverse förnödenheter, detta stämmer inte med hur vi Svenskar brukar funka. Fake news så det stinker om det, handlarna vill göra extra pengar på folks oro, lågt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mt-pa-hyllorna

Svenskar har väl historiskt i alla tider varit bra på att ha mat i skafferiet och i frysen? Det är väl bara de senaste 30 åren som folk inte fattat värdet i att ha mat hemma. Mina föräldrar snart 80 och de är inte preppers men likväl har de alla förnödenheter både hemma och på landet för att klara sig i månader. För dem är det naturligt. De är akademiker och bor i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Vägrar bunkra någonting. Kommer absolut ta en tur till närvarande grannar och ta allt dom har, om någon kris verkligen sker Kommer bli lite clockwork orange för min del.

Det finns en hel del jägare och sportskyttar i Sverige och de kanske inte kommer vara överens med dig om att du ska få ta deras och deras familjs mat.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Fast ingen skada är ju skedd.

Konserverna håller sig och man kan laga till dom efterhand som man lagar mat, även om man inte skulle behöva vara hemma. Pengar förlorar värde det gör inte konserver så länge inte datumet gått ut (och dom är ok rätt länge efter bäst före datumet).

Exakt. Jag har precis renoverat min matkällare och bygger på nytt upp mitt lager. Har handlat en del senaste dagarna och vi kommer klara oss ett par månader utan att gå utanför dörren. Enkla saker som bönor, ris, pasta, tomatkross, vita bönor i tomatsås, tonfisk i olja/vatten, makrill, havregryn, äpplemos, marmelad, blåbärssoppa, nyponsoppa, vetemjöl, socker, salt, kryddor osv osv. Till det har vi hundra liter färskvatten, öl, vin, sprit, kaffe, te osv.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det man inte kan vara utan är vatten. Där är det svårt att hamstra.
Nästa grej är el. Svårt att hamstra.
Internet är bra. Men svårt att hamstra.

För att man skall behöva hamstra mat räcker det inte med att domedagsviruset får allmän spridning. Så länge matleveranserna fungerar, dvs långtradarna transporterar mat till butiker och lager, så länge kommer det att finnas mat, och handla kan man göra när butiken är tom på folk.
De som hamstrar måste tro att infrastrukturen klappar ihop, men det är ju väldigt osannolikt.
Skulle det ändå hända så kommer vatten, el och Internet att krascha också. Och då behöver man mer än konserver; man behöver en full tank och ett par Jeep-dunkar med bränsle så att man kan sätta sig i bilen och dra ut på landsbygden.

Fast på en skala 1-10, hur sannolikt är det att något sådant händer på grund av ett virus?

Vatten går att lagra i 3-6 månader om det är tättförslutet, står mörkt och svalt. Vatten och mat för ett par månader om du har varma kläder, filtar, sovsäckar, ved/öppen spis/kakelugn osv så klarar du dig bättre än de flesta andra.

Kom ihåg att både Sverige och Tyskland för ett par år sedan gick ut och rekommenderade folk att ha förnödenheter att klara sig minst i två veckor. Folk som inte fått mat på ett par veckor kommer vara väldigt svaga och oklara i huvudet. Genom att vara mätt, varm och beväpnad så har du ett gigantiskt övertag.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Det handlar väl framförallt om att man ska klara eventuell isolering. Skönt att ha lite hemma om man inte får gå ut på ett par veckor.

Instämmer. Det behöver ju inte vara zombieapokalypsen man inväntar utan det räcker med lite turbulenta tider så vet man att det finns mat hemma. Ponera att båda föräldrarna åker på virus och ligger och feberskakar hemma då kan det vara skönt att veta att man inte måste dra iväg till butiken utan att allt finns hemma.
Citera
2020-03-02, 19:27
Medlem
Citat:
Vägrar bunkra någonting. Kommer absolut ta en tur till närvarande grannar och ta allt dom har, om någon kris verkligen sker Kommer bli lite clockwork orange för min del.

Trespassers will be shot,
Survivors will be shot again!
Citera
2020-03-02, 20:56
Medlem
taamids avatar
Nu sammanföll den ökade konsumtionen med plastpåseskatten, vilket nog spelar in:
Kategori A som köpte på sig några extra plastpåsar i lördags och fyllde dem med livsmedel som håller.
Kategori B som storhandlade i söndags och inte fixat tygpåse men skulle fylla sitt schabrak av pressningsplast, som därför passade på köpa torrvaror och konserver.
Kategori C som kom tomhänt till butiken i söndags och bara skulle köpa 4-5 grejer, svor över plastpåseskatten och då passade på kasta ner samma saker som alla andra i korgen för att motivera köpet av en påse för 8 kr.
Kategori D som noterade att berget med krossade tomater nästan är länsat och reagerar genom att passa på ta några själv innan de tar slut, utan att reflektera över om det är rationellt.

Allt det i kombination med äkta virus-prepping, gissar jag är anledningen till avvikelsen.
Citera
2020-03-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
I spåren av Corona hamstrar nu Svensken diverse förnödenheter, detta stämmer inte med hur vi Svenskar brukar funka. Fake news så det stinker om det, handlarna vill göra extra pengar på folks oro, lågt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mt-pa-hyllorna

Och vi gnäller på Kinesiska turisters beteende under en buffé.
Citera
2020-03-02, 22:32
Medlem
Tjoflos avatar
Vi har bunkrat så att vi bara behöver handla en gång i veckan, samt att vi har ett litet förråd av saker för två veckor om man inte vill riskera något. Behöver inte vara dyrt, bara massa vatten, ärtor, bönor och barnmat.

Bunkrade även upp jordnötter, chips osv för att det inte skall bli för tråkigt med enkel mat, men det slutade bara med att vi åt upp det under två dagar.
Senast redigerad av Tjoflo 2020-03-02 kl. 22:36.
Citera
2020-03-02, 23:02
Medlem
Lika bra ni hamstrar, kaoset kommer pga att svenskar inte stannar hemma trots att de är sjuka, som tex chauffören som arbetade en hel dag sjuk i Corona 👍

Om 14 dagar vet vi hur illa kaoset är, min sambo kom igår hem från Stockholm och hostar som satan och har knappt nån röst.
Citera
2020-03-02, 23:15
Medlem
448s avatar
Citat:

Du kommer sluta fastbunden i en rostig sängram med ett äpple i munnen och såld till en kanibalgaybar i Moskva

Finns skönare sätt att sluta sina dagar på
Citera
2020-03-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du kommer sluta fastbunden i en rostig sängram med ett äpple i munnen och såld till en kanibalgaybar i Moskva

Finns skönare sätt att sluta sina dagar på

Hade Svensken varit så pass tuff som du beskriver så hade vi inte haft krisen här i första taget. Det är just därför jag också går över till närmaste granne och stjäl allt de har eftersom jag vet vilka syltryggar vi Svenskar är. Sedan söker man väl sig ut på landet för att få tag i jägare som har vapen hemma så man kan beväpna sig efter att man har fyllt magen med lite smått och gott.
Citera
2020-03-03, 00:08
Medlem
datalogs avatar
Ja du TS, det är kanske helt onödigt att köpa massa mat. Ingen vet dock hur coronaviruset kommer att utvecklas, och jag har valt att ta det säkra före det osäkra och köpa in mat som håller länge. Jag klarar mig två månader utan att gå hungrig. Tre om jag snålar. Och om det nu visar sig att det inte händer något speciellt med coronaviruset så kommer jag ändå äta upp förrådet under resten av året, så det har inte gått till spillo.
Citera
2020-03-03, 06:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviaren
Hade Svensken varit så pass tuff som du beskriver så hade vi inte haft krisen här i första taget. Det är just därför jag också går över till närmaste granne och stjäl allt de har eftersom jag vet vilka syltryggar vi Svenskar är. Sedan söker man väl sig ut på landet för att få tag i jägare som har vapen hemma så man kan beväpna sig efter att man har fyllt magen med lite smått och gott.

Låter nog som att du slutar som multifunktionell huvudrätt 😆

Jag har iaf alltid varit prepper och har käk för lite över ett år med noll tillskott 🍗🍳🍔🥓🥫🍜🍝🍹🍺

Har nästan 30 flaskor vodka oxå så medans andra svälter i mizzär så sitter jag och skålar med en tre gånger yngre modellbrud.

Nu lär inte Corona viruset ens komma i närheten av nån större missär men det är ju bra och ha mat för nån vecka så man isolera sig lite iaf samt att folk lär sig preppa
Citera
2020-03-03, 07:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Har lagrat ris, linser och matolja så att jag inte behöver gå ut på en månad.
Ät du din jävla linssoppa skall jag själv njuta av oxfile med pepparsås på resturang med gott samvete.

svenskar är så blåögda o naiva..preppa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in