Citat:
Ursprungligen postat av
Pestolera
I spåren av Corona hamstrar nu Svensken diverse förnödenheter, detta stämmer inte med hur vi Svenskar brukar funka. Fake news så det stinker om det, handlarna vill göra extra pengar på folks oro, lågt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mt-pa-hyllorna
Svenskar har väl historiskt i alla tider varit bra på att ha mat i skafferiet och i frysen? Det är väl bara de senaste 30 åren som folk inte fattat värdet i att ha mat hemma. Mina föräldrar snart 80 och de är inte preppers men likväl har de alla förnödenheter både hemma och på landet för att klara sig i månader. För dem är det naturligt. De är akademiker och bor i stan.
Citat:
Ursprungligen postat av
MexicanTacoLord
Vägrar bunkra någonting. Kommer absolut ta en tur till närvarande grannar och ta allt dom har, om någon kris verkligen sker

Kommer bli lite clockwork orange för min del.
Det finns en hel del jägare och sportskyttar i Sverige och de kanske inte kommer vara överens med dig om att du ska få ta deras och deras familjs mat.
Citat:
Ursprungligen postat av
holmium
Fast ingen skada är ju skedd.
Konserverna håller sig och man kan laga till dom efterhand som man lagar mat, även om man inte skulle behöva vara hemma. Pengar förlorar värde det gör inte konserver så länge inte datumet gått ut (och dom är ok rätt länge efter bäst före datumet).
Exakt. Jag har precis renoverat min matkällare och bygger på nytt upp mitt lager. Har handlat en del senaste dagarna och vi kommer klara oss ett par månader utan att gå utanför dörren. Enkla saker som bönor, ris, pasta, tomatkross, vita bönor i tomatsås, tonfisk i olja/vatten, makrill, havregryn, äpplemos, marmelad, blåbärssoppa, nyponsoppa, vetemjöl, socker, salt, kryddor osv osv. Till det har vi hundra liter färskvatten, öl, vin, sprit, kaffe, te osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Det man inte kan vara utan är vatten. Där är det svårt att hamstra.
Nästa grej är el. Svårt att hamstra.
Internet är bra. Men svårt att hamstra.
För att man skall behöva hamstra mat räcker det inte med att domedagsviruset får allmän spridning. Så länge matleveranserna fungerar, dvs långtradarna transporterar mat till butiker och lager, så länge kommer det att finnas mat, och handla kan man göra när butiken är tom på folk.
De som hamstrar måste tro att infrastrukturen klappar ihop, men det är ju väldigt osannolikt.
Skulle det ändå hända så kommer vatten, el och Internet att krascha också. Och då behöver man mer än konserver; man behöver en full tank och ett par Jeep-dunkar med bränsle så att man kan sätta sig i bilen och dra ut på landsbygden.
Fast på en skala 1-10, hur sannolikt är det att något sådant händer på grund av ett virus?
Vatten går att lagra i 3-6 månader om det är tättförslutet, står mörkt och svalt. Vatten och mat för ett par månader om du har varma kläder, filtar, sovsäckar, ved/öppen spis/kakelugn osv så klarar du dig bättre än de flesta andra.
Kom ihåg att både Sverige och Tyskland för ett par år sedan gick ut och rekommenderade folk att ha förnödenheter att klara sig minst i två veckor. Folk som inte fått mat på ett par veckor kommer vara väldigt svaga och oklara i huvudet. Genom att vara mätt, varm och beväpnad så har du ett gigantiskt övertag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bellanbob
Det handlar väl framförallt om att man ska klara eventuell isolering. Skönt att ha lite hemma om man inte får gå ut på ett par veckor.
Instämmer. Det behöver ju inte vara zombieapokalypsen man inväntar utan det räcker med lite turbulenta tider så vet man att det finns mat hemma. Ponera att båda föräldrarna åker på virus och ligger och feberskakar hemma då kan det vara skönt att veta att man inte måste dra iväg till butiken utan att allt finns hemma.