• 1
  • 2
2020-03-02, 16:28
Medlem
Pestoleras avatar
I spåren av Corona hamstrar nu Svensken diverse förnödenheter, detta stämmer inte med hur vi Svenskar brukar funka. Fake news så det stinker om det, handlarna vill göra extra pengar på folks oro, lågt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mt-pa-hyllorna
Citera
2020-03-02, 16:33
Medlem
holmiums avatar
Tja inte så dumt.

Konserver har ett mer bestående värde än både pengar på banken och pengar i plånboken eller i madrassen. Dessutom kan man äta både konserver och torrskaffning.

Man kan inte äta devalverad valuta.
Citera
2020-03-02, 16:39
Medlem
Har lagrat ris, linser och matolja så att jag inte behöver gå ut på en månad.
Citera
2020-03-02, 16:56
Medlem
mingtians avatar
Överdrivet som fan. De skulle inte klara sig i alla fall om det deras bunkring ens vat befogad. Helt onödigt.
Citera
2020-03-02, 17:03
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Vägrar bunkra någonting. Kommer absolut ta en tur till närvarande grannar och ta allt dom har, om någon kris verkligen sker Kommer bli lite clockwork orange för min del.
Citera
2020-03-02, 17:05
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Överdrivet som fan. De skulle inte klara sig i alla fall om det deras bunkring ens vat befogad. Helt onödigt.

Fast ingen skada är ju skedd.

Konserverna håller sig och man kan laga till dom efterhand som man lagar mat, även om man inte skulle behöva vara hemma. Pengar förlorar värde det gör inte konserver så länge inte datumet gått ut (och dom är ok rätt länge efter bäst före datumet).
Citera
2020-03-02, 17:05
Medlem
En bra konsekvens av hysterin är att fler tänker över och gör något åt sin dåliga, eller obefintliga, hemberedskap.
Att ha lösningar för mat, vatten, värme, hygien och kommunikation är basalt.

Jag tvivlar på att Corona blir en kris med konsekvenser nog att folk lär sig, men folk behöver onekligen uppleva några kriser i dagens läge, för att förstå vikten av självständig beredskap.
Citera
2020-03-02, 17:14
Medlem
XaoqcHs avatar
Det är väldigt bra om svenskar blivit mindre naiva och lär sig grundläggande om krisberedskap. Att ha ett litet lager hemma av förnödenheter och en krislåda borde alla ha och är i riktlinje med vad MSB och nästan alla organisationer som sysslar med civilförsvar rekommenderar.
Citera
2020-03-02, 17:39
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
En bra konsekvens av hysterin är att fler tänker över och gör något åt sin dåliga, eller obefintliga, hemberedskap.
Att ha lösningar för mat, vatten, värme, hygien och kommunikation är basalt.

Jag tvivlar på att Corona blir en kris med konsekvenser nog att folk lär sig, men folk behöver onekligen uppleva några kriser i dagens läge, för att förstå vikten av självständig beredskap.

Bra skrivet, håller med. Även om man inte är jätteorolig över t.ex. Corona så är det ändå bra att folk är medvetna. Hade känt mig mer orolig om svensken körde på med sitt vanliga fredagsmys och Let's Dance tittande helt ovetande och blåögt inställd till omvärlden.
Citera
2020-03-02, 18:11
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Vägrar bunkra någonting. Kommer absolut ta en tur till närvarande grannar och ta allt dom har, om någon kris verkligen sker Kommer bli lite clockwork orange för min del.

Man får ju verkligen hoppas du inte rånar ett hus med en jägare eller dylikt i huset
Citera
2020-03-02, 18:18
Medlem
Det man inte kan vara utan är vatten. Där är det svårt att hamstra.
Nästa grej är el. Svårt att hamstra.
Internet är bra. Men svårt att hamstra.

För att man skall behöva hamstra mat räcker det inte med att domedagsviruset får allmän spridning. Så länge matleveranserna fungerar, dvs långtradarna transporterar mat till butiker och lager, så länge kommer det att finnas mat, och handla kan man göra när butiken är tom på folk.
De som hamstrar måste tro att infrastrukturen klappar ihop, men det är ju väldigt osannolikt.
Skulle det ändå hända så kommer vatten, el och Internet att krascha också. Och då behöver man mer än konserver; man behöver en full tank och ett par Jeep-dunkar med bränsle så att man kan sätta sig i bilen och dra ut på landsbygden.

Fast på en skala 1-10, hur sannolikt är det att något sådant händer på grund av ett virus?
Citera
2020-03-02, 18:32
Medlem
Det handlar väl framförallt om att man ska klara eventuell isolering. Skönt att ha lite hemma om man inte får gå ut på ett par veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in