2020-03-06, 00:56
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Att det saknas lite varor i butiken i några veckor är inte för mej samma sak som, "Landet kommer så att säga vara rätt annorlunda om ett par veckor. Börsaffärer kommer inte vara högsta prio.". Det ger för mej intrycket av att det är fullständig kaos i landet och folk är mer rädda för att dö än att tjäna eller förlora lite pengar på börsen. Vem blir panikslagen för ens favoritflingor är slut?

Jag har hursomhelst sett absolut noll tecken på att varor börja ta slut i butikerna, det är lika mkt som vanligt ingen skillnad. Men visst kan det säkert bli vanligare med preppers som köper upp hela hyllor och den enskilda butiken hinner inte fylla på. Men jag tycker inte man ska läsa in för mkt i det. Dock så kan det ju vara en ide för butiker att införa maxantal som en enskild person får köpa av en vara.

Det viktiga är att folk fortsätter gå till jobbet och att myndigheterna inte vidtar överdrivna åtgärder som just är orsaken till evt tillgångskriser, och media för en gång skull tar lite ansvar och slutar sprida panik. Men i synnerhet ska myndigheter hålla sig borta ifrån att vidta för kraftiga åtgärder. Myndigheterna är det största hotet emot samhället i dessa fall, en passiv myndighet är den bästa myndighet i dessa fall.

Men det var ju kinas åtgärder som skapade problemen i wuhan. Hade de bara låtit det ha sin gång så hade vi inte haft några större problem, och folket i wuhan hade inte fått sina liv begränsade. Så Kinas problem i wuhan, var självförvållad, ett resultat av extrema åtgärder Ett bra exempel på att man inte ska vidta några större åtgärder. Allt man gör är att göra saken värre. Men folk hade fortfarande tillgång till mat etc.

Så länge myndigheterna håller sig borta ifrån att störa flödet av varor, tjänster och människor så blir det nog inte mkt till tillgångskris. Men om myndigheterna är dumma nog att försöka härma vad de gjorde i wuhan (vilket de verka göra i exempelvis italien), ja då har vi problem. Men jag skulle fortfarande inte uttrycka mej så att "Börsaffärer kommer inte vara högsta prio".

Förhoppningsvis har du rätt. Dessvärre tror jag inte det.
Citera
2020-03-06, 01:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Någon moderator borde städa upp i denna tråd. Extremt få saker avhandlar Coronavirus påverkan på börsens explicit.

Gällande morgondagen visar terminshandeln hos IG en negativ utveckling sedan stängning. Just nu ligger terminen för OMXS30 runt 1660p vilket är en nedgång med över 20p. Finns ett ganska kraftigt motstånd vid 1640p. Om vi bryter igenom det är det ganska stor fallhöjd till nästa botten, men det är många timmar kvar till öppning. Vad tror ni andra om morgondagen?

OMXS30 var ned till 1644 och vände där senast så det är rimligt med en stödnivå där. Även om det håller för ett nytt test imorgon kommer det fortsätta att vara skakigt och det är väl inte osannolikt att vi ska ner och testa 1600 innan det här är över.
Citera
2020-03-06, 03:26
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fan va korkad du är... så om man sålde i mitten av februari så missade man uppgången igår 🙄.. du vet att börsen står lägre nu än i mitten av februari va?

Man måste ju älska när den korkade kallar den vise korkad. Det är nästan poetiskt.

Du begrep inte sammanhanget. Han talar om långsiktig aktieinvestering över flera år och att ha psykologi nog att hålla fast vid detta även när man ser sin portfölj rasa. Att inte låta känslorna styra samt att inte vara övermodig. Helt enkelt att inte gå i de klassiska fällorna.
Citera
2020-03-06, 03:52
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Tror räntesänkningar är fel bekämpningmedel vid tillfällen som dessa.
Skjuter bara hål i båten.
Anledningen till att folk konsumerar mindre har i dagsläget inget med deras ekonomi att göra.
Man är rädd om livet och sina närmaste, därför ställer man in flygresan till Thailand eller låter bli att gå till jobbet.
Det kommer man inte kunna åtgårda med lite räntesänkningar.

Det man kan göra med en räntesänkning är att stötta börsen, för att undvika börskrasch, man vill att folk är kvar med sina pengar på börsen. Blir det börskrasch sätts hela systemet i gungning, med t ex konkursade finansinstitut som legat felplacerade osv, typ finanskrisen 2008. Konsumenterna bli också fattigare och drar åt svångremmen.

Men du har ju en poäng. Det är svårt att sänka räntan och tro att man kan påverka natur och biologi med det.

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
"Sitt still i båten"

"Time in the market beats timing the market"

Korrekt

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Sedär.. Själv köpte jag på mig lite omx bear x18 igår. Blir väl som vanligt att jag säljer för tidigt. Det gör jag i princip alltid.

OMX Bear X18

Det låter som ett vansinnesinstrument, vad är det för något? 18 gånger hävstång åt båda håll?

Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Det otäcka är, att det finns hyfsat gott om folk som tagit vanliga blancolån för att "bli rika på börsen" och inom kort kan sitta redigt i skiten...

Ooh! Den är ruggig den är riktigt ruskig.
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-06 kl. 04:43.
Citera
2020-03-06, 05:06
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Någon moderator borde städa upp i denna tråd. Extremt få saker avhandlar Coronavirus påverkan på börsens explicit.

Gällande morgondagen visar terminshandeln hos IG en negativ utveckling sedan stängning. Just nu ligger terminen för OMXS30 runt 1660p vilket är en nedgång med över 20p. Finns ett ganska kraftigt motstånd vid 1640p. Om vi bryter igenom det är det ganska stor fallhöjd till nästa botten, men det är många timmar kvar till öppning. Vad tror ni andra om morgondagen?

Tack för intressant info!

Rött nu i:
Tokyo -3,26%
Honkong -2,15%
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-06 kl. 05:28.
Citera
2020-03-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Är ingen day-trader, tänker sitta säker i båten tills Corona-hysterin är klar, och det kommer ta tid.

Vi får se hur Corona utvecklas, men när som helst kan det komma andra oroshärdar.
Jag ligger i marknaden oavsett orkar inte tilta ut och in, jag har kört ny taktik och blunda och inte följa börsen utan foka på nåt annat.
Citera
2020-03-06, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Tack för intressant info!

Rött nu i:
Tokyo -3,26%
Honkong -2,15%

Det är bara en dag. Släpp fokuset på marknaden över en enskild dag. Skrämmer bara från investeringar.
Citera
2020-03-06, 07:36
Medlem
JoeBidens avatar
Ska medges att även jag gick på niten och fick panik under det stora rasen och sålde av lite. Jag menar, man får väl kika historiskt sätt, dels på hur många "stora" smådippar det varit på börsen, men även vilka krascher det varit. Sedan får man väl göra någon slags överslagsberäkning om när man behöver pengar och ett antagande om hur lång tid det tar för börsen att återhämta sig efter en krasch.

Behöver man pengarna till jul är det ju förståeligt att man drar sig ut, men då skulle man kanske gjort det innan. Är det först om 10 år, ja då är det kanske ingen panik egentligen.

Man kanske tar en hög risk med sin portfölj beroende på hur den ser ut, men då kan man åtminstone diversifiera den och täcka upp mot många sektorer/företag.

Fundamentala grejer som man (åtminstone jag) lätt glömde bort förra veckan!
Citera
2020-03-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Ska medges att även jag gick på niten och fick panik under det stora rasen och sålde av lite. Jag menar, man får väl kika historiskt sätt, dels på hur många "stora" smådippar det varit på börsen, men även vilka krascher det varit. Sedan får man väl göra någon slags överslagsberäkning om när man behöver pengar och ett antagande om hur lång tid det tar för börsen att återhämta sig efter en krasch.

Behöver man pengarna till jul är det ju förståeligt att man drar sig ut, men då skulle man kanske gjort det innan. Är det först om 10 år, ja då är det kanske ingen panik egentligen.

Man kanske tar en hög risk med sin portfölj beroende på hur den ser ut, men då kan man åtminstone diversifiera den och täcka upp mot många sektorer/företag.

Fundamentala grejer som man (åtminstone jag) lätt glömde bort förra veckan!

Har du redan blåst faran över? USA backade ju flera procent i går. Och Asien går dåligt nu. Rekylen var kanske bara en björnfällla?
Citera
2020-03-06, 07:47
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Har du redan blåst faran över? USA backade ju flera procent i går.

Nej, jag säger att den mentaliteten att kolla börsen vecka från vecka, dag till dag, inte är ett produktivt tankesätt för många vanliga sparare med en lång sparhorisont.
Citera
2020-03-06, 08:00
Medlem
MikeStrutters avatar
Är det några fler här i tråden som spanar på Italienska aktier? Jag har suttit dagligen på Avanza sedan utbrottet i Italien. Likt en hyena som smyger runt en stor blödande buffel ser jag hur aktierna rasar och rasar dag för dag, älskar det ta mig fan! Börjar fundera på när man ska slå till bara.
Citera
2020-03-06, 08:04
Medlem
Kulturmannens avatar
Indikationer för Dow ser röda ut, ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in