Citat:
Ursprungligen postat av
Slaskfarsan
Jag har förlorat 20 000 kr i år på börsen. Och ni andra?
Bra fråga. Det vet jag nog inte. Var drar man gränsen? Fonder investerar i börsen. Här är värdet idag på allt jag där jag kunnat välja. Jag har valt vissa fonder med risk och det har så klart straffat sig dessa dagar (men man ska ju komma ihåg att det lönat sig tidigare). Har även tagit med pension? Det är ju ändå pengar man ska ha inom några år.
-aktie, värde 120´
-vanligt fondkonto, 30 % kapitalskatt (två aktiefonder), värde 315´
-ISK (tre aktiefonder), värde 350´
-privat pensionsförsäkring (två aktiefonder), värde 332´
-tjänstepension (två aktiefonder), värde 324´
-premiepension (AP7-fonden), 585´
Många aktier på börsens mest omsatta-lista har sjunkit mer än 15 % den senaste veckan och då har jag loosat typ 350 papp på en vecka. Vill nog inte veta

. Räknat från årsskiftet kanske det är 10 % ner sammantaget? Hur som, det är ett stort tapp, men många är nog i min situation. Jag är 50+ och har ingen särskilt hög lön men jag jobbar och fondsparar lite.
Jag är inte så säker på att det blir en snabb återhämtning, inte bestående iaf. Tycker Riksbanker spelat ut sina kort med låga räntor. Folks besparingar har inte haft någon annanstans att ta vägen än börsen. Det har gått bra tills nu, så då väljer ju folk att hellre ha sina 100 tusen på bankkontot än riskera att de sjunker till 85 tusen på börsen. Corona spås bli långvarigt, om än inte orsaka hög dödlighet. Kapital på börsen - iaf i aktier - lär då minska. Små osäkra aktier utan utdelning lär ta stryk först. Följaktligen lär i slutändan bankkonton fyllas på. I Danmark har de nyligen infört minusränta på bankkonton. Vi får se.