2020-03-01, 04:33
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag har förlorat 20 000 kr i år på börsen. Och ni andra?

Så länge man inte sålt så har man inte förlorat. Det är först vid en försäljning som man förlorat.
Citera
2020-03-01, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
På Nordnet måste man svara på frågor för att få handla med vissa papper. När man läser sådana här trådstarter och ser hur folk beter sig undrar man om det inte borde gälla handel med alla värdepapper. Ett aktiekörkort.

Sitt still och andas låångsamt

Svårt att andas långsamt när börsen tappat tvåsiffrigt på en vecka😜
Citera
2020-03-01, 06:44
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Sitt still, beror väll helt på hur en investeringar ser ut och när man kan tänkas behöva pengar. Går inte säga ”sitt still” generellt, är en utvattnad klyscha. Det gäller för den delen också alla som pratar om att det är en ” planerad” nergång. Riktigt så funkar det inte och det finns alltid en reell risk att bolag kursar, då är varenda krona borta.

(Inlägget inte menat specifikt mot dig)

Bra tillägg!
Förhoppnigsbolag är förstås farligare.

Självklart är det bättre att sälja dyrt och köpa in sig billigt igen. Poängen är det är just det som är så svårt. Att pricka rätt. Därför ligger man lågt. Rent historiskt är att ta det lugnt bäst. Både 1929 och 2008 är exempel på det (om man bortser från konkursbolag då)
Citera
2020-03-01, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag har förlorat 20 000 kr i år på börsen. Och ni andra?

Bra fråga. Det vet jag nog inte. Var drar man gränsen? Fonder investerar i börsen. Här är värdet idag på allt jag där jag kunnat välja. Jag har valt vissa fonder med risk och det har så klart straffat sig dessa dagar (men man ska ju komma ihåg att det lönat sig tidigare). Har även tagit med pension? Det är ju ändå pengar man ska ha inom några år.

-aktie, värde 120´
-vanligt fondkonto, 30 % kapitalskatt (två aktiefonder), värde 315´
-ISK (tre aktiefonder), värde 350´
-privat pensionsförsäkring (två aktiefonder), värde 332´
-tjänstepension (två aktiefonder), värde 324´
-premiepension (AP7-fonden), 585´

Många aktier på börsens mest omsatta-lista har sjunkit mer än 15 % den senaste veckan och då har jag loosat typ 350 papp på en vecka. Vill nog inte veta . Räknat från årsskiftet kanske det är 10 % ner sammantaget? Hur som, det är ett stort tapp, men många är nog i min situation. Jag är 50+ och har ingen särskilt hög lön men jag jobbar och fondsparar lite.

Jag är inte så säker på att det blir en snabb återhämtning, inte bestående iaf. Tycker Riksbanker spelat ut sina kort med låga räntor. Folks besparingar har inte haft någon annanstans att ta vägen än börsen. Det har gått bra tills nu, så då väljer ju folk att hellre ha sina 100 tusen på bankkontot än riskera att de sjunker till 85 tusen på börsen. Corona spås bli långvarigt, om än inte orsaka hög dödlighet. Kapital på börsen - iaf i aktier - lär då minska. Små osäkra aktier utan utdelning lär ta stryk först. Följaktligen lär i slutändan bankkonton fyllas på. I Danmark har de nyligen infört minusränta på bankkonton. Vi får se.
Citera
2020-03-01, 08:59
Medlem
TruckerKings avatar
Börsen kan gå ner ytterligare 30% utan vidare. Det senaste årets uppgång har varit helt omotiverad sett till bolagens oförändrade vinstnivåer. Att det inte finns något placeringsalternativ till aktier innebär inte att ICA-aktiens otroliga uppgång är motiverad.

Personligen tror jag på en rejäl utförslöpa. Vi kommer se en temporär uppgång då småsparare köper tillbaka aktierna de sålde efter förra fallet, sedan kommer en stark nedgång till mer normala nivåer och multiplar.
Citera
2020-03-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stassen
Jag ser inget fel i att sälja 100 värdepapper för 100 spänn i måndags, för att få köpa 120 värdepapper för 100 spänn om ett par veckor.... Skönt att passa på att köpa på sig fler papper till samma pris som man hade innan. Varför följa en röd siffra tillbaka upp till nollan istället för att sätta en ny nolla och följa den blå siffran upp? Sitt du i båten för det är bästa strategin om man vill se en lååångsam(are) ökning över tid. Strategin fungerar bra, men är kanske inte effektivast.

Det brukar vända ganska fort, finns en stor risk för att du inte hinner köpa tillbaka dina aktier innan dom är dyrare än du sålde dom för.
Citera
2020-03-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Börsen kan gå ner ytterligare 30% utan vidare. Det senaste årets uppgång har varit helt omotiverad sett till bolagens oförändrade vinstnivåer. Att det inte finns något placeringsalternativ till aktier innebär inte att ICA-aktiens otroliga uppgång är motiverad.

Personligen tror jag på en rejäl utförslöpa. Vi kommer se en temporär uppgång då småsparare köper tillbaka aktierna de sålde efter förra fallet, sedan kommer en stark nedgång till mer normala nivåer och multiplar.

PE-multipeln bör vara hög med tanke på den extrem låga räntan. Det gör framtida vinster mer värdefulla att köpa.

ICA steg på framtida investeringar i vårdcentraler. Jag kan hålla med om att uppgången var för snabb och kraftig. Från plan till färdiga vårdcentraler som tickar in vinst är vägen lång. Var anställer man läkare? Den frågan är ju bara ett uppenbart problem.

Men inga nivåer är väl egentligen normala och ligger räntan lågt flockas kapitalet till börden igen, såvida inte Corona drar igång en recession. Vilket mycket väl kan hända....
Citera
2020-03-01, 10:00
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Har sysslat med aktier sedan tidigt 80-tal.
Har alltså varit med vid alla dessa 10 börsras som ses här nedan.

Har aldrig gjort något vid dessa tillfällen och gör inget nu heller.

De tio största rasen på stockholmsbörsen

Beror ju på sparhorisont,inget kul att vänta 5 år för att komma tillbaks till samma nivå innan raset.
Eller hur har du upplevt det genom alla ras du varit med om??

Hur lång tid har det tagit efter ett ras för att dina innehav kommit tillbaks?
Citera
2020-03-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Börshajarna förser sig lite mer denna gång bara annars rasar det alltid såhär års folk säljer spar till semestrat sen försöker dom Köpa sig trygghet efter sommaren igen till börshajarnas stora glädje. Samma visa varje år kom bara lite tidigt o större i år.

Judarna har föresten ett vaccin klart i innom kort lagom till semestrarna.
Gissar du är fattig som en kyrkråtta. Du har noll koll.
Citera
2020-03-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Så länge man inte sålt så har man inte förlorat. Det är först vid en försäljning som man förlorat.
Detsamma gäller vid vinst... om din kåk är värderad till 5 mille och du har 1 mille i skuld så har du inte tjänat nåt fören du sålt. DÄREMOT så ligger du 4 mille plus i tillgångar.

I slutet av var månad gör jag en sammanställning av allt jag äger och alla skulder för att se mina tillgångar, målet är att de skall öka minst 20k i månaden (vilket de alltid gör), jag räknar med allt, värdeminskning på bilar osv... räknar alltid pessimistiskt så har egentligen mer tillgångar i verkligheten än på pappret (tex räknar jag lågt värde på mina fastigheter och hög värdeminskning på mina bilar).
Citera
2020-03-01, 10:13
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Börsen kan gå ner ytterligare 30% utan vidare. Det senaste årets uppgång har varit helt omotiverad sett till bolagens oförändrade vinstnivåer. Att det inte finns något placeringsalternativ till aktier ....

Vilka nya placeringsalternativ ser du som kan ta över från aktier?
Citera
2020-03-01, 10:13
Medlem
Hur grundar du då dina antagande, jag tror inte en kyrkråtta ens skulle ha en åsikt, dumkopf ?
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Gissar du är fattig som en kyrkråtta. Du har noll koll.
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-03-01 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in